Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bryr ni er om inavelsgrad på hund och/eller hunds föräldrar när ni köper hund? Kollar på kull där mamman (import) har 12,9 %. Kullen i sig har 1,4 % (eller nånting nära det). En ras med många individer. Jag hakade först upp mig på mammans siffra, men börjar tycka att jag tänker för mycket. :D Bäst är förstås att fråga uppfödaren om tankarna kring inköpet av tiken och parningar, men om jag frågar er först, tänkte jag. ;) :)

Bryr ni er om inavelsgrad på hund och/eller hunds föräldrar när ni köper hund? Kollar på kull där mamman (import) har 12,9 %. Kullen i sig har 1,4 % (eller nånting nära det). En ras med många individer. Jag hakade först upp mig på mammans siffra, men börjar tycka att jag tänker för mycket. :D Bäst är förstås att fråga uppfödaren om tankarna kring inköpet av tiken och parningar, men om jag frågar er först, tänkte jag. ;) :)
Om det är bra individer bakom tiken och man avlat ut det med pappan till kullen (som i ditt fall) så hade det inte stört mig.

Skönt att höra på nåt sätt, eftersom jag själv började tycka att det mest kändes som en princip. Det svåra är väl att tiken är importerad och jag bara vet att hon kommer från vad jag tror är en stor uppfödning (utan hemsida) i ett annat land. Så om det är bra individer bakom och rätt linjer kan jag inte bedöma eller ens försöka kolla upp (förutom om tidigare avkommor är hälsokollade etc). Men det är väl en sak man förhoppningsvis skulle kunna få höra om från uppfödaren.

Jag skrapade just en Trisslott och resultatet blev att jag har ändå inte råd att ta tjänstledigt nåt längre tag nu. :laugh::grin::down:

Har precis varit ute och gått 10 km med Tonto. Problemet är dock att varje gång sambon följer med så är det viktigaste i världen att husse inte ska få gå först så då smygdrar han i kopplet hela vägen. Tillslut så orkade jag inte med och sa åt min sambo att cykla (han kan inte gå 10 km än pga att han opererat foten så hans hund får dra honom på en cykel och så cyklar han så mycket han kan.) en annan väg hem så att jag fick gå de sista 3 km själv. Då går Tonto fint och snällt bredvid mig på slak lina hela vägen hem. :meh:

Professorn fick spader när det ringde på dörrklockan nyss. Värre än någonsin.
Testade att ställa mig utanför och plinga på själv några gånger och ge honom en foderkula varje gång... och han tog allihop! Trodde inte alls att det skulle funka egentligen då han matvägrat så himla länge nu. Senaste månaden när vi försökt ge belöningar har han tagit dem i munnen och sen spottat ut och gått därifrån. Medicinen funkar :bow:
Inga skall, knappt nåt boffande. Mest lite fundersamhet över vad sjutton jag höll på med, sedan kontakt och sedan en uppäten foderkula.
Nu vet jag vad vi ska träna imorgon!
Alltså namnet, på din hund :D Love it! Kallar ni honom för Professorn i verkligheten? (Professorn själv ser himla trevlig ut han med).

Jag tittar på det, men det är inte avgörande. Jag köper hellre en hund med underbara hundar i stamtavlan och något hög inavelsprocent än en hund med låg inavelsprocent och mindre bra hundar i stamtavlan. Bäst är väl såklart om man kan få både underbara hundar och låg inavelsprocent, men det är ju inte alltid möjligt. Uppfödaren du hittat nu verkar ju ha hittat en tik med linjer som gillas, sedan valt att para det med något helt annat för att inte fortsätta negativa trenden med hög inavelsprocent, det låter som ett bra tänk enligt mig.

Alltså namnet, på din hund :D Love it! Kallar ni honom för Professorn i verkligheten? (Professorn själv ser himla trevlig ut han med).
Mest blir det nog Mory... eller snarare "Morymorymory" :P Sambon säger nästan alltid Mory, men jag säger gärna Professorn numera. Sen han fick lång päls och går och gnuggar in ansiktet överallt ser han ut som en galen professor med håret på ända och buskigt helskägg så det känns himla passande.
Och tack, han är supertrevlig :love:

Jag tittar på det, men det är inte avgörande. Jag köper hellre en hund med underbara hundar i stamtavlan och något hög inavelsprocent än en hund med låg inavelsprocent och mindre bra hundar i stamtavlan. Bäst är väl såklart om man kan få både underbara hundar och låg inavelsprocent, men det är ju inte alltid möjligt. Uppfödaren du hittat nu verkar ju ha hittat en tik med linjer som gillas, sedan valt att para det med något helt annat för att inte fortsätta negativa trenden med hög inavelsprocent, det låter som ett bra tänk enligt mig.

Eftersom detta handlar om sheltie tänkte jag inledningsvis att det borde inte behövas, det finns tillräckligt med hundar. Men, det här är en uppfödare som hållit på länge, och som (helt) säkert har förmåga att se långsiktigt, och varför inte - vill göra sin egen grej. Vad gäller den utländska kenneln så har både min hund och sheltien jag kände för många år sedan, samt många andra shelties, anfäder med detta stamtavlenamn, så personligen har jag alltid haft ett gott öga till att det finns hundar därifrån i linjerna. Men jag ryggade för de 12,9 %. Jag tackar för er input i frågan. :)

Ixi plockade ju bort en juvertumör och nåt tumöraktigt på halsen för ett tag sen. Båda såren läkte fint, även om ärren kanske inte är de snyggaste.
MEN, (naturligtvis kommer det ett stort men när det gäller den här hunden ;) :crazy: ) huden på halsen är mörkt brun/svart/grå i ett rätt stort område runt ärret. Trodde hundskrället bara var smutsig först, men har tvättat och skrubbat flera ggr utan att det försvann.
Ska ringa vet sen, men nån som kan tänkas veta varför det är så? Google gav mig inte så mkt info.

Ixi plockade ju bort en juvertumör och nåt tumöraktigt på halsen för ett tag sen. Båda såren läkte fint, även om ärren kanske inte är de snyggaste.
MEN, (naturligtvis kommer det ett stort men när det gäller den här hunden ;) :crazy: ) huden på halsen är mörkt brun/svart/grå i ett rätt stort område runt ärret. Trodde hundskrället bara var smutsig först, men har tvättat och skrubbat flera ggr utan att det försvann.
Ska ringa vet sen, men nån som kan tänkas veta varför det är så? Google gav mig inte så mkt info.

Är du säker på att det inte bara är så hon ser ut? Min japanska spets är fläckig i huden, rosa i grunden men med mörka fläckar i olika storlekar. Synd ju bara när han är rakad..

Är du säker på att det inte bara är så hon ser ut? Min japanska spets är fläckig i huden, rosa i grunden men med mörka fläckar i olika storlekar. Synd ju bara när han är rakad..
Hon har ju varit rakad till och från de senaste 5 åren, och jag har aldrig sett det tidigare. Försökte ta ett kort på det, vilket är lättare sagt än gjort.
IMG_20160726_115203_zps7o0wc3ya.jpg

Syns mer i verkligheten, men svårt att få det på kort

Det har varit så varmt senaste veckan så Chess har inte orkar göra så mycket mer än simma och lite godissök. Men idag var det lite svalare så jag la ett litet spår åt henne. Bara 200 m på åkern ned 2+1 pinne. Hon tyckte det var superkul och klarade spåret galant :)

Får se om det blir promenad eller simning som motion idag :)

Årets mest onödiga inlägg, men vad skönt det är att kunna lämna hundarna hemma och åka och göra ärenden. När jag sen kommer hem är hundarna hur lugna som helst, bara glada, och livet fortsätter som vanligt.
Jag har inte kunnat göra det på 12 år pga att min gamla hund hade seperationsångest. Har alltid fått ha henne med eller ordna hundvakt.

Hon har ju varit rakad till och från de senaste 5 åren, och jag har aldrig sett det tidigare. Försökte ta ett kort på det, vilket är lättare sagt än gjort.
IMG_20160726_115203_zps7o0wc3ya.jpg

Syns mer i verkligheten, men svårt att få det på kort

Såhär ser min ut, lite svårt att se då pälsen växt ut en del (har också varit sydd)

Edit: jag ser fel bild (valp). Gör ni? Att det alltid ska bråka :banghead:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat