Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två retrievers skänkes just nu..
De två monstren lyckades ta sig ut och sprang ut till en passerande hund på gatan. Som tur gick det hela bra, och inga hundar kom till skada. Och den andra hundägaren verkade ta det med någorlunda ro, men skämdes såklart ögonen ur mig. Och vill helst gå och gräva ner mig.

Båda har alltid haft så stor respekt för gallret och aldrig tidigare försökt att ta sig förbi, så var helt oförväntat..

Vi har haft ett par härliga dagar i stugan även för huliganen, simma så mycket man vill, långpromenader i nya områden med massor av spännande lukter, familjen samlad på ett ställe så att han verkligen kan koppla av och så sova i samma rum som matte så att man kan ge henne en puss i ansiktet när man vill hela natten. :cautious::yuck::D
Nu blir det ett par dagar på bästa hundpensionatet när vi far iväg på andra äventyr där han bara skulle ha tråkigt. Alla glada och nöjda! :D
Lite mer surt är att jag tog av honom fästinghalsbandet i stugan när han skulle bada en massa och i villervallan när vi packade så blev det missförstånd och halsbandet är kvar i stugan. :meh:

Idag kom en låntagare in på mitt jobb och berättade att det stod en bil med en stor hund i lite längre ner på gatan. Jag gick dit och hittade en långhårig schäfer instängd i en svart bil parkerad i solen. Inte en glipa öppet någonstans och 25 grader varmt ute.
Jag fick panik eftersom jag inte hade en aning om hur länge hunden suttit där. Stod och yrslade ett tag innan jag sprang bort till en butik cirka 50 meter från bilen. Därinne hittade jag en ägare i färd med att hämta ut ett gigantiskt paket. "Jag glömde" , sa hon. Jag kunde inte sluta skälla. "Du får inte lämna en halv minut ens. Man får inte glömma".
Ägaren sa åt mig att sluta. "Det räcker nu".
Hur kan man glömma hunden? Två människor var det dessutom. Jag är fortfarande upprörd.

Idag kom en låntagare in på mitt jobb och berättade att det stod en bil med en stor hund i lite längre ner på gatan. Jag gick dit och hittade en långhårig schäfer instängd i en svart bil parkerad i solen. Inte en glipa öppet någonstans och 25 grader varmt ute.
Jag fick panik eftersom jag inte hade en aning om hur länge hunden suttit där. Stod och yrslade ett tag innan jag sprang bort till en butik cirka 50 meter från bilen. Därinne hittade jag en ägare i färd med att hämta ut ett gigantiskt paket. "Jag glömde" , sa hon. Jag kunde inte sluta skälla. "Du får inte lämna en halv minut ens. Man får inte glömma".
Hur kan man glömma hunden? Två människor var det dessutom. Jag är fortfarande upprörd.
Än är inte den sista idioten född.

Men fyfan... Vilken tur att du hittade ägaren och så otroligt bra att du kunde ge människan en rejäl utskällning! Sådana människor borde inte ha hund, inte ha ansvar över någon levande varelse...

Mamma skulle bara "snygga till klorna" på Tinja. Jag sa att jag klippte ju ganska rejält för några dagar sen, men mamma skulle prompt klippa ändå, för vi får gäster idag... Hur det hänger ihop vet jag inte.

Iallafall så lyckades mamma klippa pulpan på Tinjas ena, vita sporre. Hur hon nu lyckades med det. Men satans vad det blöder när man klipper pulpan! Hon har fått ha på sig bommulstuss, bandage och gasbinda i två timmar nu. Jag bytte precis och det hade blött igenom både fem bomullspads och hela bandaget.
Nu verkar det ha slutat, men hon får ha på sig nytt skydd ett tag till, för säkerhets skull.

Funderar på om det är onödigt varmt för en långpromenad men de behöver verkligen en idag. Tar nog rundan där de kan bada.

Ska på vår första ordinarie viltspårtävling om en vecka. Något jag inte stött på tidigare är "katalognummer" som varje hund får, vad innebär det, är det samma sak som startnummer? :angel:

Så galet varmt ute! Trots att vi väntade med "långpromenad" tills det kom moln på himlen så flåsade Ebrah, Aysu andades stundtals med öppen mun och jag svettades trots lågt tempo. Men ja, det känns bra att ha varit ute i alla fall!

Dessutom kan jag berätta att Ebrahs svullnad efter getingsticket är helt borta och Aysus sydda sår läker fint :) Nu slipper hon smärtstillande också och på fredag kanske det går att ta stygnen. Funderar på om jag ska ta dem själv eller åka till veterinären för att göra det. Känns onödigt att åka till veterinär för det, men de har redan tagit betalt för stygnborttagning (något de informerade om först när jag betalat och de skulle ge mig kvitto... :grin: )

Såå underbart väder alltså :love:

Otis har fått träna på att simma på kommando (korta sträckor) och blev mycket sur när han inte fick simma mer än 10 min :p Hoppas verkligen att lungorna ser bra ut på röntgen nästa vecka så att vi kan börja bygga upp konditionen igen.
Ladda fick en timmes simning och vattenapportering. Tänkte ta med henne och vår tredje wachtel ut på en skogsprommis nu när det svalnat av lite.

Jag är så fantastiskt stolt över Tinja. Hon har aldrig tyckt om barn, enligt henne har de varit läskiga, äckliga saker, oavsett ålder. Försökte fly från dem när hon var liten.

Nu vänjer hon sig otroligt snabbt vid barn. Idag har min storasyster varit på landet med hennes fästman och hans tre barn i olika åldrar. Visst har hon moffat lite på dem i början, men sen vande hon sig. De kunde leka så fint tillsammans, Tinja körde till och med dragkamp med treåringen och anpassade hur hårt hon drog sååååå fint :love: Lilla Elton skrattade så han nästan kikna! Och sen den hundrädda dottern som går iväg för att kasta leksak med hunden. Det hundrädda barnet och den barnrädda hunden, och så leker de tillsammans så fint. Ömsesidig respekt.

Sen att Tinjas klo fortsatt blöda under dagen är mindre kul... Hon har blött igenom tre bandage, men nu har jag mycket bomull och så får det vara på tills imorgon. Har någon erfarenhet av en pulpa som blöder väldigt länge?

Jag är så fantastiskt stolt över Tinja. Hon har aldrig tyckt om barn, enligt henne har de varit läskiga, äckliga saker, oavsett ålder. Försökte fly från dem när hon var liten.

Nu vänjer hon sig otroligt snabbt vid barn. Idag har min storasyster varit på landet med hennes fästman och hans tre barn i olika åldrar. Visst har hon moffat lite på dem i början, men sen vande hon sig. De kunde leka så fint tillsammans, Tinja körde till och med dragkamp med treåringen och anpassade hur hårt hon drog sååååå fint :love: Lilla Elton skrattade så han nästan kikna! Och sen den hundrädda dottern som går iväg för att kasta leksak med hunden. Det hundrädda barnet och den barnrädda hunden, och så leker de tillsammans så fint. Ömsesidig respekt.

Sen att Tinjas klo fortsatt blöda under dagen är mindre kul... Hon har blött igenom tre bandage, men nu har jag mycket bomull och så får det vara på tills imorgon. Har någon erfarenhet av en pulpa som blöder väldigt länge?

Två dagar blödde det från min hunds klo, och då hade jag inte ens klippt särskilt mycket i pulpan.
Om du är trött på att det blöder kan du köpa blodstopp på djuraffären, då slutar det direkt.

Två dagar blödde det från min hunds klo, och då hade jag inte ens klippt särskilt mycket i pulpan.
Om du är trött på att det blöder kan du köpa blodstopp på djuraffären, då slutar det direkt.
Okej, då vet jag att det inte är något konstigt. Det är ju sporren, så det är inget svårt att binda.
Och jag är inte 'trött' på att det blöder, mig gör det inget att det får sluta blöda naturligt. Vi är ute på en skärgårdsö och det blir inget åkande i två timmar för att få det att sluta blöda lite tidigare. Hon besväras inget och får vila :)

Okej, då vet jag att det inte är något konstigt. Det är ju sporren, så det är inget svårt att binda.
Och jag är inte 'trött' på att det blöder, mig gör det inget att det får sluta blöda naturligt. Vi är ute på en skärgårdsö och det blir inget åkande i två timmar för att få det att sluta blöda lite tidigare. Hon besväras inget och får vila :)
Du har inget potatismjöl hemma? Funkar som blodstopp med

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.