Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller på ett fårforum där någon frågar om rasval på sin första vallhund, och inom ett par timmar har fått förslag på både malle och rottis...Slutar inte förvånas över vad folk får för tips i rasvalstrådar (nu är det på FB).
Jaktlabbe och RR (rekommenderas till samma person, av samma person).
"Min BC och berner sennen är typ likadana".
osv...
Stackars liten!Min Lia har legat inne på djursjukhuset över natten För er som inte läst i valptråden lyckades hon skada sig så illa att hon blev opererad för att ta bort den lilla benbit som brutits av och fästa senan igen. Rehab har gått så bra den kan göra, men i torsdags svullnade knäet upp och hon blev helt enkelt kvar hos veterinären igår för att röntgas, smärtlindras och utesluta en ev infektion (hon hade även lite feber).
Vill bara att denna historia ska vara över så hon får vara valp igen, träna, busa och hoppa runt. 1 månad har gått sedan skadan hände och det tär verkligen på oss att hålla henne stilla. Det ingår liksom inte i en 4-månaders hoffevalps repertoar.
De ringde här på förmiddagen så jag får hämta henne i eftermiddag! Då antar jag att skadan inte gått upp iallfall
Eller på ett fårforum där någon frågar om rasval på sin första vallhund, och inom ett par timmar har fått förslag på både malle och rottis...
Säkert självlärda i fårhagen. Naturbegåvningar.Eller på ett fårforum där någon frågar om rasval på sin första vallhund, och inom ett par timmar har fått förslag på både malle och rottis...
Jag har ju så dålig koll på bukefalister att jag inte har någon aning alls om var i världen du finns (och ännu mindre din mor ) men råkar ni vara nära Sthlm så är det bara att hojta till. Har även en resa planerad till Strömsholm snart och i höst ska vi förhoppningsvis till Norge.
Finns det ens någon som lyckats få malle eller rottis att valla ordentligt? Åtminstone malle har väl en hel del jaktlust på ett sätt som verkligen inte borde lämpa sig i närheten av får...
Jag måste fråga, tycker ni att det är fel att gå hem på lunchrasten på jobb för att rasta hunden och sedan gå iväg och jobba några timmar igen?
"Valla ordentligt" är ju en definitionsfråga. Enligt min definition som går ut på ömsesidig respekt mellan hund och djur, tvåvägskommunikation, djurkänsla och förutseende; Nej. Om man tycker att allt en hund gör som får flyktdjur att gå undan, ja, säkert.
Finns det ens någon som lyckats få malle eller rottis att valla ordentligt? Åtminstone malle har väl en hel del jaktlust på ett sätt som verkligen inte borde lämpa sig i närheten av får...
Jag måste lära mig att alla inte ser objektivt (eller försöker se objektivt) på sina hundar
En hund vi träffar regelbundet sedan den var valp blev rädd för en skitsak igår när vi träffades igen. Den blir ofta rädd och trycker sig gärna mot sina ägare för stöd, de kallar den ofta för mesig etc. När den blev rädd igår sa jag "den där hade ju aldrig överlevt ett MH!"... Ajaj, tror ägaren tog ganska illa upp och jag fick backa
Jag tror fortfarande inte MH hade gått bra, men det är väl inget som stod på deras lista ändå...
Nä, fast de flesta hundfolk jag känner som har rädda hundar är väldigt medvetna om det. Jag har själv haft en med svajig mentalitet som jag inte på något sätt hymlade med.Tja, det lät ju inte så trevligt..oavsett hur sant det var
Jag kan se den motsatta tråden framför mig: "Lille Putte har så många rädslor, vi är jätteledsna för det och idag när han blev rädd för [whatever] sa en person "den där hade ju aldrig överlevt ett MH". Så himla taskigt " + 43 stödinlägg om messerschmittar till hundägare som inte kan sköta sitt.Jag måste lära mig att alla inte ser objektivt (eller försöker se objektivt) på sina hundar
En hund vi träffar regelbundet sedan den var valp blev rädd för en skitsak igår när vi träffades igen. Den blir ofta rädd och trycker sig gärna mot sina ägare för stöd, de kallar den ofta för mesig etc. När den blev rädd igår sa jag "den där hade ju aldrig överlevt ett MH!"... Ajaj, tror ägaren tog ganska illa upp och jag fick backa
Jag tror fortfarande inte MH hade gått bra, men det är väl inget som stod på deras lista ändå...
Nä, fast de flesta hundfolk jag känner som har rädda hundar är väldigt medvetna om det. Jag har själv haft en med svajig mentalitet som jag inte på något sätt hymlade med.
Som sagt, jag ångrar det, mycket klumpigt sagt av mig. Även om jag sa det skämtsamt när hunden tryckte i en hörna.
Tillägg: jag håller inte själv på med sällskapshundar så jag tror generellt mitt hundumgänge är lite mer ocensurerat. Måste tänka på det.
Men precis, det var ju extremt dålig timing av mig. Och i det sällskapet tror jag aldrig timingen hade varit rätt för de har en helt annan bild av hunden. Jag måste be om ursäkt igen.Ja alltså jag är inte helt emot dig här, håller med om att man ska vara medveten Jag vet ju inte vilken relation ni har heller så ska egentligen inte uttala mig. Min första mentala bild såg väl sådär ut bara.. något klumpigt ja kanske att skämta lite glatt när hunden ligger och trycker av rädsla (timing), tänker jag typ.
Fast Putte är inte alls rädd, den gillar bara inte flertalet grejer förstår du typ såna grejer som är typiska för rädda hundar att ogilla.Jag kan se den motsatta tråden framför mig: "Lille Putte har så många rädslor, vi är jätteledsna för det och idag när han blev rädd för [whatever] sa en person "den där hade ju aldrig överlevt ett MH". Så himla taskigt " + 43 stödinlägg om messerschmittar till hundägare som inte kan sköta sitt.
Aha. Och han är aldrig rädd hemma förstår jag.Fast Putte är inte alls rädd, den gillar bara inte flertalet grejer förstår du typ såna grejer som är typiska för rädda hundar att ogilla.
Oavsett har jag inte ett dugg med det att göra.