Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så nu var burbytet gjort, flygburen dissade hon direkt för den var ju anpassas efter henne,har man bott hela sitt liv i en lyxvåning så skulle inte jag komma o tro att hon skulle bo på vandrarhem :arghh:
Kom då på att jag har 2 sådana här burar som ligger i sin originalförpacking med prislappen på :o, den är ff i största laget men lättare att flytta än en stor utställningsbur i metall.
Imponerad ? nej inte ett dugg,det första hon gjorde var o hoppa på den så den skrynklade ihop sig (det är en pop up bur) skithund! Men vi provar,sover hon inte i den i natt så får jag väl ge mig.
DSCN1466.jpg

Nu är vi hemma igen! Aysu är groggy och hoppade direkt upp i soffan för att sova där. Hon brydde sig inte ens om när Ebrah fick mat :p

När jag hämtade henne så fick jag prata med en som var med under tiden som Aysu syddes. Hon berättade att Aysu hade haft väldig tur, för det var verkligen hål in till skelettet och det hade varit nära både senor och större blodådror... Aysu hade dock uppfört sig exemplariskt, varit jättesnäll och charmat personalen :)

Nu hoppas jag mest att hon ska läka på rekordtid så att jag kan släppa henne lös igen... Jag släppte Ebrah lite en stund senare, kände att jag behövde göra det för att inte bli rädd för att släppa hundarna i framtiden. Underbart snälla @Philosophia var dessutom med hela tiden, kom till djusjukhuset och höll koll på Ebrah och sedan gick vi en promenad tillsammans.

Måste även ge liten guldstjärna till Ebrah som betett sig bättre än väntat. Hon var lugn och glad under tiden Aysu var borta, sedan när vi mötte Aysu så förstod hon att hon skulle ta det lugnt. Hon hälsade fint, försökte inte ens hoppa ur bilen. När jag lyft in Aysu och hon lagt sig så kom Ebrah och la sig precis bredvid, nosade lite på bandaget, tvättade Aysu på ryggen lite och låg sedan helt stilla och nära under hela bilresan. Hon är så klok den där lilla :love:

Nu är Aysu på djursjukhus... Något hände i skogen så plötsligt hade hon ett läskigt sår på benet, skelettet syntes också.. i eftermiddag ska hon sys och jag försöker nu att bara andas.Tur att hon är löjligt lätthanterad. Veterinären sa flera gånger att det var jättebra att vi åkte in direkt. Finns det verkligen hundägare som inte gör det i en sådan situation? Känns skrämmande i så fall...

Ett sånt sår hade jag garanterat åkt in direkt med.

Nu har Aysu fått äta lite. Lite vatten från när jag snabbtinade kycklingvingar, lite malet lamm, småbitar med vom och ett värmt ägg. Rörde ihop allt och det var en uppskattad soppa ;) Ville inte ge något med större bitar eftersom hon fortfarande är seg. Ska ge lite mer ordentlig mat senare. Då ska hon även få smärtstillande och... Vad jag nu mer fått hem..

Får man vara nyfiken och fråga hur du har löst det där? Hur hittade ni dagmatte och hur länge/ofta är er hund med dagmatten?

Jag la in en annons på Facebook och fick några svar.

Lämnar av honom där på morgonen innan jobbet (06.30-7.00 cirka) och hämtar honom vid 15.30 :)
Han är där 5 dagar i veckan om det inte är röda dagar eller om husse är hemma.
Betalar 75 kr/dag!

Uppletande med Stoja idag. 3 av 4 föremål hittades, lite fippel med att hon släppte dem och bytte men sen kom hon i alla fall in med dem. Stort plus att hon tog plastbiten (plast är tydligen äckligt /inte värt att bry sig om) och att hon visade tokfin förståelse av att hålla sig i rutan trots att jag ofta slarvar med att valla.

Kan konstatera att det är lätt att få i Aysu medicin i alla fall. Delade tabletterna i några mindre bitar, rullade in dem i en boll med krossat kött och matade henne med den. Tog inte ens en halv sekund ;) (och yes, jag kollade noga innan att medicinerna går att ge med mat. Den ena ska ges med mat, på den andra står det inget om att det ska ges utan).

Aysu börjar dessutom kännas piggare nu. Eller ja. Hon har mer vaken blick i alla fall. Jag ser dock till att lyfta henne istället för att hon ska behöva göra jobbiga hopp (framförallt när hon vill ner från soffa/säng) och jag fick tidigare ikväll hjälpa henne från soffan till fåtöljen när hon var lite vinglig. Fick även stå en stund vid soffan efter att hon hoppat upp i den för att hon inte skulle råka välta och ramla ner på golvet när hon satt ner. Nu går allt sådant utan problem, men hon haltade rejält i början av minirastningen ut på gräsmattan. Hoppas att det blir bättre för henne nu när hon fått i sig mer smärtstillande. Tycker att bandaget sitter lite väl tight också, men samtidigt vet jag ju att det måste sitta tight nu och det ska bytas imorgon.

Men, allt det här gör i alla fall att jag känner mig ännu mer pepp på att komma igång med någon form av nosaktivering till henne, för nu kommer jag försöka hålla henne lugn ett tag, tills hon läkt ordentligt och stygnen blivit tagna om 10-14 dagar.

Jag la in en annons på Facebook och fick några svar.

Lämnar av honom där på morgonen innan jobbet (06.30-7.00 cirka) och hämtar honom vid 15.30 :)
Han är där 5 dagar i veckan om det inte är röda dagar eller om husse är hemma.
Betalar 75 kr/dag!

Det låter väldigt smidigt! Hur gammal är din hund? Jag har alltid funderat på om det går att lösa det med dagmatte om jag skaffar hundni framtiden. Först blir det givetvis att stanna hemma med valpen på semester, men jag känner mig inte jättepepp på att lämna över en ca 4 månader gammal valp till främlingar :eek::confused:

Så om det blir valp har jag alltid tänkt att det måste vara om jag pluggar och är hemma mycket alt om jag jobbar hemifrån eller så... :)

Kan konstatera att det är lätt att få i Aysu medicin i alla fall. Delade tabletterna i några mindre bitar, rullade in dem i en boll med krossat kött och matade henne med den. Tog inte ens en halv sekund ;) (och yes, jag kollade noga innan att medicinerna går att ge med mat. Den ena ska ges med mat, på den andra står det inget om att det ska ges utan).

Aysu börjar dessutom kännas piggare nu. Eller ja. Hon har mer vaken blick i alla fall. Jag ser dock till att lyfta henne istället för att hon ska behöva göra jobbiga hopp (framförallt när hon vill ner från soffa/säng) och jag fick tidigare ikväll hjälpa henne från soffan till fåtöljen när hon var lite vinglig. Fick även stå en stund vid soffan efter att hon hoppat upp i den för att hon inte skulle råka välta och ramla ner på golvet när hon satt ner. Nu går allt sådant utan problem, men hon haltade rejält i början av minirastningen ut på gräsmattan. Hoppas att det blir bättre för henne nu när hon fått i sig mer smärtstillande. Tycker att bandaget sitter lite väl tight också, men samtidigt vet jag ju att det måste sitta tight nu och det ska bytas imorgon.

Men, allt det här gör i alla fall att jag känner mig ännu mer pepp på att komma igång med någon form av nosaktivering till henne, för nu kommer jag försöka hålla henne lugn ett tag, tills hon läkt ordentligt och stygnen blivit tagna om 10-14 dagar.
Kallar du det lätt? Jag sträcker fram handen med medicin och slurp, så är den uppäten :D :D

Kallar du det lätt? Jag sträcker fram handen med medicin och slurp, så är den uppäten :D :D
Haha, ja, så har jag gjort förut, men nu var Aysu så seg att jag kände mig tveksam till hur hon skulle göra. Minns inte vilken hund jag skulle ge medicin, men det var någon som på något vis lyckades sortera ut medicinen från det mesta som den gömdes i, sedan spottades den ut :p Där var det bara att stoppa tabletten långt in i munnen och hålla igen tills hunden svalde.

Haha, ja, så har jag gjort förut, men nu var Aysu så seg att jag kände mig tveksam till hur hon skulle göra. Minns inte vilken hund jag skulle ge medicin, men det var någon som på något vis lyckades sortera ut medicinen från det mesta som den gömdes i, sedan spottades den ut :p Där var det bara att stoppa tabletten långt in i munnen och hålla igen tills hunden svalde.

När jag var liten hade jag ett marsvin som gjorde så...helt omöjligt att få i nånting som ens liknade medicin, den åt "runt" allt sånt.

Så gjorde blandisen första gången jag skulle ge henne en tablett. Jag gömde tabletten i bredbar leverpastej som hon glatt stoppar i munnen, en sekund senare ploppar tabletten ur munnen medan hon mumsar vidare på leverpastejen. När den är slut slickar hon noga av tabletten som ligger på golvet, undersöker sedan noga golvet efter mikroskopiska leverpastej smulor och när hon är klar med det går hon fram till tabletten och äter den som den är. Efter det har hon alltid fått tabletter som de är och en godis som belöning efteråt istället. :D

Så gjorde blandisen första gången jag skulle ge henne en tablett. Jag gömde tabletten i bredbar leverpastej som hon glatt stoppar i munnen, en sekund senare ploppar tabletten ur munnen medan hon mumsar vidare på leverpastejen. När den är slut slickar hon noga av tabletten som ligger på golvet, undersöker sedan noga golvet efter mikroskopiska leverpastej smulor och när hon är klar med det går hon fram till tabletten och äter den som den är. Efter det har hon alltid fått tabletter som de är och en godis som belöning efteråt istället. :D

:laugh:

Min älskade Strut, han blommar verkligen upp nu när flocken har fördubblats och arbetsuppgifterna hemmavid kräver mer :love:
Han blev en aning trött - och nöjd - av dagens jobb, som tog dryga 35 min av intensivt pysslande från hans sida.
13620153_10153871820448666_9021783938881999392_n.jpg

Ale var på kennelläger idag, och tyckte själv att hon var klart bäst av alla på allt.
13620077_10153870939468666_1747881073986936459_n.jpg

Inkl att posa med sina syskon.
13606701_10153871535778666_653945570059228700_n.jpg

Fridolf fick träna på lite skojiga look back-situationer, styrda utgångar, självständiga delningar och multi tasking med tre olika flockar att arbeta på samtidigt - och hålla isär!
13600087_10153871094083666_824865371123822636_n.jpg

Som avslutning den anklagande och lätt maniska blicken från en Ale som väntar på det frigörande ordet som ger tillgång till MIDDAGEN!
13680617_10153872156463666_6247710697507849253_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka