Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bah, hade lagt in det jag skulle svara i citat men det försvann. Minns inte ens vem det var, men positionsproblem i FF var det iaf.

Nu tänker jag kanske helfel eftersom jag aldrig tränat hund, men jag har för mig att jag läst om det förr här på buke.
Men om hunden skjuter ut baken i FF, kan man inte ha ett spö/dressyrspö/pinne i handen för att helt enkelt "peta in" bakdelen. Typ "kom ihåg att du har en bakdel också"?

(Och eftersom det är internet så lär jag ju förstärka att jag absolut inte menar slå, "CM-touch" och liknande. Utan att ha spöt i en sån position att när den går mot spöt/pinnen så går den snett och blir påminnd om det själv?)

Upplys mig gärna om man kan göra såhär och om inte, varför?

Bah, hade lagt in det jag skulle svara i citat men det försvann. Minns inte ens vem det var, men positionsproblem i FF var det iaf.

Nu tänker jag kanske helfel eftersom jag aldrig tränat hund, men jag har för mig att jag läst om det förr här på buke.
Men om hunden skjuter ut baken i FF, kan man inte ha ett spö/dressyrspö/pinne i handen för att helt enkelt "peta in" bakdelen. Typ "kom ihåg att du har en bakdel också"?

(Och eftersom det är internet så lär jag ju förstärka att jag absolut inte menar slå, "CM-touch" och liknande. Utan att ha spöt i en sån position att när den går mot spöt/pinnen så går den snett och blir påminnd om det själv?)

Min skulle nog hugga pinnen och tro att det var en leksak. :D Tror inte att det finns en chans att han skulle flytta sig för en pinne. Själv vill jag helst att han hittar rätt själv och belöna där. Sen så börjar dom väl gärna gå snett när dom är för långt framme, och då spelar det ju ingen roll hur mycket man petar om dom inte går på rätt ställe.

Jag forsokte med Miss Mandy men hon markte inte av pinnen alls ... Jag var tvungen att peta riktigt hart for att hon skulle reagera och dra in baken. SA ... det var bara att ga tillbaka och trana ratt.
Basta sattet ar att ha en upphojd "plattform" (jag har en liten uppochner vand gummi skal som ar till for att mata hastar i hagen) storlek som en telefonkatalog ungefar.
Dar ar det latt att forst fa hunden att ga till hoger och vanster nar man star mitt emot ... och sedan flytta sig mer och mer till sidan. Dar ar det superlatt att trana in hundens "muskel minne" och klart visa exact var man vill ha den nar man gar runt at bada hall.

Gah! Ett dygn har gått och jag är redan less på att ha hund med bandage. Bandaget är helt omöjligt att få bra, det halkar runt och är allmänt hopplöst, glider ner så fort jag ska rasta henne osv. Dessutom vill ju hundarna leka i sängen, men det vågar jag verkligen inte låta dem göra.

Nåja. 1 dygn kvar. Med lite tur är det bara 9 kvar nu...

Har i alla fall spenderat några timmar hos fysioterapeuten idag. Fick hjälpa till med (för mig) nya behandlingar och fick verkligen anstränga min lilla hjärna för att få till allt helt rätt. Det gick... ok. Hoppas jag. Är ju livrädd att göra något fel så att kundhundarna inte får så bra behandling som de ska få, men åh vad jag älskar att vara där!

Det går inte att linda "fast" bandaget med nån bra typ gasbinda @Red_Chili ?
Inte utan att det sitter åt för hårt... Ska se om jag hittar någon bra lösning med tejp. Sätter jag en tejpbit på insidan av benet och en på utsidan från bandagets överkant ut på benet lite så borde det hållas.. Sitter nu och klurar på om jag ska försöka få till det ikväll eller låta henne ha dagens (andra...) bandage till imorgon.. Det hon har nu har såklart hunnit åka ner lite.

Inte utan att det sitter åt för hårt... Ska se om jag hittar någon bra lösning med tejp. Sätter jag en tejpbit på insidan av benet och en på utsidan från bandagets överkant ut på benet lite så borde det hållas.. Sitter nu och klurar på om jag ska försöka få till det ikväll eller låta henne ha dagens (andra...) bandage till imorgon.. Det hon har nu har såklart hunnit åka ner lite.

Drygt. Alltid svårt att få förband att sitta kvar, på oss människor med..

Snögg! Sitter som berget om du vill "tejpa" fast det lite.

Insåg idag att vi behöver uppdatera vår expanderkoppelpark. Ett har vi knytit ihop (det kan skägget få ärva) men Mamma Mus är ok. Men Lilla S och Calibra har inga. Vi har varit supernöjda med MRs koppel men efter att ha varit inne på deras stört omöjliga hemsida och försökt beställa surnade jag till och började titta på andra märken. 2 timmar senare kunde jag bara konstatera att det var bortkastat. Inget jag hittade matchade MR i finesser (gillar de alla ringar och omkopplingsmöjligheter) och utseende. Jag får ringa dem i morgon och beställa över telefon. Så himla.....forntid :meh:
Behöver sele och halsband till Calibra också samt en ny sele till Lilla S. Men det åker jag till Hööks och provar ut en Y-sele. De är billiga å bra när de växer som ogräs :p

Vid vilken ålder får hunden starta anlagsprov i viltspår? 9 mån? Får hunden starta öppenklass direkt efter godkänt anlag eller är det någon annan ålder där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 930
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 676
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Rasvals-tråd
  • Retrievertråden

Hästrelaterat