Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill ha en hund som är gjord av socker ,regnet står som spö i backen,jag har ingen lust att bli genomvåt idag igen (häromdagen missbedömde jag vädret o blev blöt in på bara skinnet i 1km och halvblöt i 2km)
Men vovven vill gärna gå en låååååååååååååååååååååååååång promenad,va fan är det för fel på henne :confused::devil: Varför får jag aldrig väderbrydda hundar :mad:
Kom och hämta Skägget. Han har legat i regnkoma i flera dagar medans det har regnat. Men fick iaf igång honom med en boll och lite sök idag. Annars får vi bära ut honom och ställa honom på trappan pga allt regnande ute.

:rage: Så satans trött på folk ibland.

Det finns en grupp för min ras på FB, där någon har både collie och amstaff, och hon skrev att hon kommit i argument huruvida amstaffar är farliga eller inte, så i rasgruppen lägger hon då ut en bildserie med sin amstaff och sin collie och skriver att det funkar hur bra som helst, och har alltid funkat bra.

Så var det ju givetvis någon som skulle dra upp en diskussion av den fientligare sorten. Och nu jämför personen collie vs amstaff - äpplen och päron och trycker på att "en collie behöver man minsann inte tänka på om man släpper ihop den med massa hundar" osv... och jag ska inte råka i argument för guuuuud.:rage: Min stackars jycke är en avvart och jag är dum och okunnig och "nähä lilla du", för jag inte är uppfödare och har massa hundar...

Tar nog åt mig lite för mycket också, tyvärr. :(

I dag har jag listat ut hur man undviker att folk kommer for nara med sina sma hundar. Jag tog ut tjejerna en och en pa promenad genom ett villa omrade i dag. Vi tranar just nu att ha munkorg pa (bra att kunna ha nar slarvorna :rage: ater skit (literally, skit. Mest tvattbjorn och opossum) som de blir sjuka av. Mandy har nu haft jordens diarrhea i flera dagar sa nu ska munkorg vara en daglig foreteelse tills de ar helt obekymrade om den.
I alla handelser gick vi runt villa omradet. Forst med Mandy, en kvinna rusade ut pa den inhangnade tomten och slet at sig tva chihuahuas innan hon rusade in igen.:grin: Sedan var det mamman som rusade ut och raskt vallade undan ett skrikande barn som var runt 75 meter fran oss :sneaky: Och nar Diva och jag kom var det en tjej med tva dvarg pudlar pa andra sidan gatan som slapade ivag dem i sina flexi lead. (En pudel rullade efter innan den kom pa fotter igen:crazy:) Tva till forsvann sa fort att jag knappt han se dem. Mycket effectivt maste jag saga. :p

Blir lite förvirrad.
När Aysu bröt en bit av klobenet som fick tas bort så sa veterinären att såret skulle hållas instängt i bandage hela tiden. Det skulle läka snabbast och effektivast så. Det läkte på några få dagar.

Nu när Aysu har ett nytt sår som blivit sytt så sa veterinären att jag idag skulle byta till ett lätt och luftigt bandage, för att det inte skulle vara instängt osv.

Jag kommer ringa idag (innan bandagebyte) och fråga varför det är så olika, men jag blir ändå förvånad och tänkte att någon här på buke kanske har svar?

Enligt en veterinärvän som jag pratade med när det med klobenet var aktuellt så sa hon att det var ganska nytt att man upptäckt att sår läker bättre om de hålls instängda osv. Kan det vara så att de på det här stället bara inte har riktig koll på läget (jag litar inte helt på dem, mycket som gick lite konstigt till vid besöket, men de var närmast och jag ville verkligen in med Aysu så snabbt som möjligt...)

Blir lite förvirrad.
När Aysu bröt en bit av klobenet som fick tas bort så sa veterinären att såret skulle hållas instängt i bandage hela tiden. Det skulle läka snabbast och effektivast så. Det läkte på några få dagar.

Nu när Aysu har ett nytt sår som blivit sytt så sa veterinären att jag idag skulle byta till ett lätt och luftigt bandage, för att det inte skulle vara instängt osv.

Jag kommer ringa idag (innan bandagebyte) och fråga varför det är så olika, men jag blir ändå förvånad och tänkte att någon här på buke kanske har svar?

Enligt en veterinärvän som jag pratade med när det med klobenet var aktuellt så sa hon att det var ganska nytt att man upptäckt att sår läker bättre om de hålls instängda osv. Kan det vara så att de på det här stället bara inte har riktig koll på läget (jag litar inte helt på dem, mycket som gick lite konstigt till vid besöket, men de var närmast och jag ville verkligen in med Aysu så snabbt som möjligt...)

Jag vet att sår på människor läker bäst i en lite fuktig miljö, antar att ett sår är ett sår är ett sår. Å andra sidan kanske det är stygnen som behöver luft, inte såret? Äsch, jag vet inte.

Jag vet att sår på människor läker bäst i en lite fuktig miljö, antar att ett sår är ett sår är ett sår. Å andra sidan kanske det är stygnen som behöver luft, inte såret? Äsch, jag vet inte.
Förra såret syddes ju också, men då med stygn som gick bort av sig självt. De här stygnen ska vi in och plocka bort om 10-14 dagar. Det är ju lite större skada den här gången... men jag tänker också att det blir lättare att hålla smuts borta med ett bandage som sitter ordentligt, och med tanke på att såret innan de sydde gick rakt ner till skelettet så vore ju det något att verkligen ta hänsyn till...

Fast inte för fuktig/instängd då..? Ingen expert här, men har jag nått litet sår måste jag ta av plåstret efter ett tag för att det faktiskt ska läka ihop :S

Fast inte för fuktig/instängd då..? Ingen expert här, men har jag nått litet sår måste jag ta av plåstret efter ett tag för att det faktiskt ska läka ihop :S

Jag har lärt mig att fuktiga sår läker snabbare och har mindre risk för ärrbildning.
Om du googlar "moist wound healing" så finns det en hel radda vetenskapliga artiklar (som jag definitivt inte har orkat läsa :D men) som hävdar just det :)

"Den optimala miljön för att förbättra sårläkning är en balans mellan näring, hypoxi (?) och avlägsnande av skräp i en tillslutande fuktig miljö." säger en av dem.

Jag har lärt mig att fuktiga sår läker snabbare och har mindre risk för ärrbildning.
Om du googlar "moist wound healing" så finns det en hel radda vetenskapliga artiklar (som jag definitivt inte har orkat läsa :D men) som hävdar just det :)

"Den optimala miljön för att förbättra sårläkning är en balans mellan näring, hypoxi (?) och avlägsnande av skräp i en tillslutande fuktig miljö." säger en av dem.

Iofs så kör man ju med förband ibland å..och det läker väl inifrån. På nått vis känns det som det läker fortare öppet men det kanske är inbillning. Nåväl nu behöver jag inte gå på om detta heh :)

Har pratat med en på djursjukhuset nu som lät vettigare än de jag pratat med igår åtminstone ;)
Nu har Aysu fått ett nytt bandage, hade fått med en steril kompress (antar jag att det var, såg ut som en sådan) som var lite väl liten, så det var skitsvårt att få den så att den faktiskt täckte operationssåret :banghead: Dessutom verkade själva lindan som jag fått med klia på henne, så jag tog bort allt igen, satte dit det på nytt men då med en linda som var lite som mjuk bomull mellan (den hade jag från förra djursjukhusbesöket som tur var). Nu bryr hon sig inte alls om bandaget, så jag antar att det känns bra.

Ska snart iväg till affären, ska passa på att smita in på apoteket då och köpa sterila kompresser (helfånigt att jag bara fick med en, utan instruktioner om vad som skulle köpas till), mer mjuk linda och mer av sådan linda som ska vara ytterst. Justja, tejp att hålla fast lindan med också. Nu fick jag tejpa med plåster :p

I måndags fick Chess åka båt för första gången :D Lite läskigt men det gick bra! Vi stannade på ett ställe och gick iland för kvällsmat med ungarna och sen när vi skulle i båten igen så skulle hon i direkt :)

Idag har jag trädgårdsarbetat och Tinja tycker jag är sååååå tråkig. :wtf:

Hon vill ju helst träna och leka, men har iallafall sovit en del. Kanske ska belöna henne med att träna sidosteg :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 912
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka