Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beklagar din förlust @AraSlei men vad härligt att Otis är hemma.

Här känns det som livet håller på att återgå till det normala. På onsdag är det 3 veckor sen Minn kastrerades så nu har hon fått börja gå lös vissa bitar på promenaden. Jag har öppnat upp så hon har tillgång till hela inhägnade tomten, ca 1000 kvm istället för bara en liten del. Hennes bollar kommer det dröja ett tag till innan hon får ha på tomten och hon får vänta lite till innan hon får leka med hundkompisarna.

Alltså, valpars självförtroende ... :laugh: Såg en boxervalp idag som ville leka med/mucka med/anfalla/döda - en jobbande grävmaskin! :laugh:

Som tur var så var han kopplad.
Ammo planerade att döda en såndär robotgräsklippare i dagarna när den klippte på IPO planen, men han kom av sig när den tuffade på obekymrad av att vi förföljde den och att han dunkade i munnen på den - så då sket han i den :D

Ammo planerade att döda en såndär robotgräsklippare i dagarna när den klippte på IPO planen, men han kom av sig när den tuffade på obekymrad av att vi förföljde den och att han dunkade i munnen på den - så då sket han i den :D
Detta påminner mig om den där videon som florerade på fb ett tag, med älgen som går in i en trädgård och försöker sparka ihjäl robotklipparen :rofl::rofl:

Detta påminner mig om den där videon som florerade på fb ett tag, med älgen som går in i en trädgård och försöker sparka ihjäl robotklipparen :rofl::rofl:
Alla kan ta fel! Genom lövverket på min bakgård ser jag bort till en villa där det brukade gå en labrador på tomten. Så var den borta ett bra tag och en dag såg jag plötsligt en dalmatiner därborta istället. Efter ytterligare ett tag studsade jag till när jag såg en tredje hund där, med ett jäkla konstigt rörelsemönster. Det var en gräsklippare :banghead:

Håller med om älgflugorna. Vidriga!

Inte klokt vad tomt det är hemma med bara en hund... Jag och Stoja tog i alla fall en 2timmars promenad och plockade blåbär :)
Nu är Sigge hemma igen många tänder fattigare och lite ynklig. Ligger och vilar i mitt knä under en filt.

Något värre än fästingar... Önskar att folk kunde vara mer noga med att köpa från seriösa uppfödare, även om de "bara" ska ha sällskapshund. :meh:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23148668.ab

Står att det är vanligast med populära raser som det är lång väntetid på. Som exempel tas tex mops, chihuahua... Men bara just nu så ser jag på SKK 64st huahua-kullar och 25st mopskullar!! Är det verkligen så svårt att få tag i en svensk minihund?

Står att det är vanligast med populära raser som det är lång väntetid på. Som exempel tas tex mops, chihuahua... Men bara just nu så ser jag på SKK 64st huahua-kullar och 25st mopskullar!! Är det verkligen så svårt att få tag i en svensk minihund?
Om man är så oseriös att man köper "första bästa" på en parkering så kanske man inte är någon som seriösa uppfödare vill sälja till... Det finns ju de som hör av sig till seriösa uppfödare, får höra att rasen inte passar, blir arga och letar vidare bland mer och mer oseriösa tills de till slut får en hund av den ras de vill ha.

Min gissning är att man tycker att de svenska, seriöst uppfödda valparna är för dyra. Såg i kommentarsfältet på FB någon som minsann tyckte att de svenska uppfödarna skulle ta sitt ansvar och sänka priserna... :meh:

Om man är så oseriös att man köper "första bästa" på en parkering så kanske man inte är någon som seriösa uppfödare vill sälja till... Det finns ju de som hör av sig till seriösa uppfödare, får höra att rasen inte passar, blir arga och letar vidare bland mer och mer oseriösa tills de till slut får en hund av den ras de vill ha.

Jo, det ela sant... iaf för oseriösa människor som sagt. Om man nu inte lyckas hitta en endaste seriös uppfödare som vill sälja ens en sällskapshund så är det nog kanske inte rätt att man ska ha hund (inget ont alls om de raserna, men vad jag tänker mig kanske inte uppfödarna har lika stora krav på exakt vad köparen ska göra med hunden som med schäfrar eller nått, mer än att de ska vara vettiga människor som ger ett bra hem).

Det är väl svårt att stoppa smugglingen vid gränsen när det är småvalpar av miniformat som smugglas (läst om många exempel runtom i europa, det är ju inte så att dessa "uppfödare" väntar 8+veckor direkt).. :/

Min gissning är att man tycker att de svenska, seriöst uppfödda valparna är för dyra. Såg i kommentarsfältet på FB någon som minsann tyckte att de svenska uppfödarna skulle ta sitt ansvar och sänka priserna... :meh:

Ugh....

Ja, det finns ju den också. Tror även det är vanligt bland de som först söker någon bruksras, t ex schäfer, för höra att det inte passar dom och/eller deras vardag och istället köper billig "schäfer"-valp utan stamtavla på Blocket.

Ja, det finns ju den också. Tror även det är vanligt bland de som först söker någon bruksras, t ex schäfer, för höra att det inte passar dom och/eller deras vardag och istället köper billig "schäfer"-valp utan stamtavla på Blocket.

Nånstans tror jag iofs att det inte bara är så. Tror det kan vara ganska utbrett att folk inte ens tänker så långt att de går igenom den processen.

Nu är alla ni här rätt insatta i "hundvärlden" men jag tror väldigt många personer i Sverige är typ "happ jag vill ha en hund...kolla blocket...schäfrar gillar jag, som den där grannens schäfer jag träffade några gånger när jag var liten. Kolla där är en som säljer, och söt är den ju, valpen." Sen åker de och köper. Utan en tanke på att fråga forum, uppfödare, rasklubbar, whatever. Innan jag själv halkade in i ett hundägande kan jag inte säga att jag hade någon större kunskap om vilka hundar som var krävande på vilka vis, eller att man gjorde så stor skillnad på vall-bruks-sällskaps-vinthundar etc. Jag tror det är ganska normalt att folk i gemen tänker "hund som hund" och tyvärr aldrig har någon större tanke på att forska raser när de själva vill ha en.

Under över 20 år i mitt liv hade jag ingen aning om att det krävdes så särskilt mycket mer av en schäferägare vilken annan ras som helst, förutom att jag tänkte att de var stora och lite farliga och därför behövdes vara snälla och lydiga.

Jo.. Jag vet flera liknande sådana situationer, eller med alla de som vill ha BC men som inte vill valla... Några som jag följt på nätet har slutat upp med just importerade hundar, sådana som de köpt via omplaceringsorganisationer. Hoppas att det är hyfsat vettigt där i alla fall...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka