Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går inte riktigt att säga utan det beror på storlek på hund men också individ. Typ valnötsstorlek skulle jag tolka som förstorad på en vit herdehund, men beror ju lite på. Svårt att säga över nätet. Jag hoppas att det bara är något tillfälligt!
Ah okej. Ja jag förstår självklart att det är svårt att säga över nätet :) Om det nu är lymfkörtlarna som känns, på båda sidorna av halsen, precis vid käken, så är de bra mkt större än en valnöt.. Håller jag runt så är det tre fingrar som krävs (plus tummen på andra sidan då). Svårt att ta kort på det med. Men det känns inte som att det är direkt svullet. Mest stort. Sticker inte ut så mkt på sidorna, men är väldigt tydliga när man känner där.
Jag är verkligen urkass på att förklara :D
Kanske har förväxlat lymfkörtlarna med något helt annat? :o

Själv är jag sur... Fick Stojas provsvar tidigare idag men de har missat att lägga in receptet så jag kan inte få tag på medicin förrän nästa vecka :(
Apropå tråden om veterinärval... Nu ser jag mest nackdelar med små kliniker (typ öppettider)

Tränade ett liten pass med både jyckarna i trädgården idag.
Lex fokus och vilja är det inget fel på, men vet inte hur tusan jag ska få in den där lilla rumpan i fotgåendet! Förstår att han går riktad mot godisen, och belönar därför på utsidan av honom ( så rumpan kommer in) men tycker inte att det blir något bättre.

Hamlet har bra position i fotgåendet, och vi lyckades träna utan att åstadkomma matte blåmärken idag. Men hans fokus där emot är icke existerande ,och han flänger runt som en liten studsboll:laugh:

Men träningen har känts kul det sista i alla fall, trots att vi har så mycket att jobba på :o

Själv är jag sur... Fick Stojas provsvar tidigare idag men de har missat att lägga in receptet så jag kan inte få tag på medicin förrän nästa vecka :(
Apropå tråden om veterinärval... Nu ser jag mest nackdelar med små kliniker (typ öppettider)

Glad igen, kliniken svarar på mail 21,30 en fredagskväll när de har stängt sedan länge :p så förhoppningsvis kan vi få medicin imorgon

Att förstå sig på dopingreglementet var ju inte det lättaste... Alla narkospreparat har 7 dagars karens, har jag förstått det rätt då? Antibiotika också? Någon som vet hur det är med smärtstillande?

Kan hundar förresten ha migrän? Och används ADHD-medicin på hundar :confused:

Att förstå sig på dopingreglementet var ju inte det lättaste... Alla narkospreparat har 7 dagars karens, har jag förstått det rätt då? Antibiotika också? Någon som vet hur det är med smärtstillande?

De smärtstillande jag kollat på (onsior senast) hade ungefär en månads karenstid (minns inte exakta antalet dagar).

Nej det finns narkosmedel och mediciner som används kring sövning med längre karens. Man måste kolla upp varje läkemedel för sig och vid en sövning används oftast minst 2-3 st olika.
NSAID, dvs smärtstillande och antiinflammatorisk medicin har 28 dygn.
Antibiotika ligger väl oftast på 14 dagar?
Men oavsett måste man kolla upp varje läkemedel, då det kan skilja även inom en "grupp". Ibland skiljer det även beroende på varför man satt in läkemedlet, tex har de preparat som
används i samband med HD-röntgen kortare karenstid än om de används till andra undersökningar.

Nej det finns narkosmedel och mediciner som används kring sövning med längre karens. Man måste kolla upp varje läkemedel för sig och vid en sövning används oftast minst 2-3 st olika.
NSAID, dvs smärtstillande och antiinflammatorisk medicin har 28 dygn.
Antibiotika ligger väl oftast på 14 dagar?
Men oavsett måste man kolla upp varje läkemedel, då det kan skilja även inom en "grupp". Ibland skiljer det även beroende på varför man satt in läkemedlet, tex har de preparat som
används i samband med HD-röntgen kortare karenstid än om de används till andra undersökningar.
Tack! Då ska jag se till att få nedskrivet vad han får.
Finns det något som har mer än 28 dagar?

Miss Mandy mar inte bra. :( Hon har diarrhea och det bara sprutar ur henne sedan i forrgar kvall. Hon har fatt kokt ris och pumpa pa burk och verkar helt okay utom magen. Och att hon ar hungrig. RIKTIGT hungrig :grin: och ARG :p for att hon ar HUNGRIG. :meh: Jag tanker avvakta och se ... sa lange hon har aptit och forovrigt verkar ma bra sa avvaktar vi till Mondag innan vi rusar ivag till veterinaren. Skit hund att gora en sa orolig.:( Jag ar inte van vid att hon inte mar bra.

Miss Mandy mar inte bra. :( Hon har diarrhea och det bara sprutar ur henne sedan i forrgar kvall. Hon har fatt kokt ris och pumpa pa burk och verkar helt okay utom magen. Och att hon ar hungrig. RIKTIGT hungrig :grin: och ARG :p for att hon ar HUNGRIG. :meh: Jag tanker avvakta och se ... sa lange hon har aptit och forovrigt verkar ma bra sa avvaktar vi till Mondag innan vi rusar ivag till veterinaren. Skit hund att gora en sa orolig.:( Jag ar inte van vid att hon inte mar bra.
Vad tråkigt att hon är så dålig i magen
Du känner ju din hund bäst, en del hundar kan vara sämre än vad dom visar

(Min lilla york piper inte för något, inte ens när dom sätter kanyler i benen på henne. Hon är en modig liten tjej, därför är hon är svår att avgöra hur dålig hon är. Min stora han skriker om jag ska ta bort en fästing)

Hoppas din Miss Mandy snart blir bra

Min Lia har legat inne på djursjukhuset över natten :( För er som inte läst i valptråden lyckades hon skada sig så illa att hon blev opererad för att ta bort den lilla benbit som brutits av och fästa senan igen. Rehab har gått så bra den kan göra, men i torsdags svullnade knäet upp och hon blev helt enkelt kvar hos veterinären igår för att röntgas, smärtlindras och utesluta en ev infektion (hon hade även lite feber).

Vill bara att denna historia ska vara över så hon får vara valp igen, träna, busa och hoppa runt. 1 månad har gått sedan skadan hände och det tär verkligen på oss att hålla henne stilla. Det ingår liksom inte i en 4-månaders hoffevalps repertoar.

De ringde här på förmiddagen så jag får hämta henne i eftermiddag! Då antar jag att skadan inte gått upp iallfall :nailbiting:

Min Lia har legat inne på djursjukhuset över natten :( För er som inte läst i valptråden lyckades hon skada sig så illa att hon blev opererad för att ta bort den lilla benbit som brutits av och fästa senan igen. Rehab har gått så bra den kan göra, men i torsdags svullnade knäet upp och hon blev helt enkelt kvar hos veterinären igår för att röntgas, smärtlindras och utesluta en ev infektion (hon hade även lite feber).

Vill bara att denna historia ska vara över så hon får vara valp igen, träna, busa och hoppa runt. 1 månad har gått sedan skadan hände och det tär verkligen på oss att hålla henne stilla. Det ingår liksom inte i en 4-månaders hoffevalps repertoar.

De ringde här på förmiddagen så jag får hämta henne i eftermiddag! Då antar jag att skadan inte gått upp iallfall :nailbiting:
Så tråkigt med bakslag! :( Jag är verkligen inte avis på er. Hålla en valp lugn och stilla är ju inte det lättaste. :nailbiting:

Hoppas hon är bättre nu om hon får komma hem idag iaf! :up:

Men fy! Så skönt att du får hämta henne idag. Hoppas allt går bra nu :)

Fy vad tråkigt. Känns alltid så motigt när man får bakslag.. Men skönt att du får hämta hem henne idag iallafall! Vi håller tummar och tassar att det blir bra nu:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 646
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka