Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lex och passivitet går minst sagt inte ihop, vilket gör att han sällan är rolig att ha med sig på lugnare aktiviteter. Men han är en perfekt kompis i blåbärsskogen! Han strosar omkring och äter blåbär direkt från riset, snor mina blåbär direkt ur handen men framför allt är han lugn! Det är en sådan härlig syn när han ligger mitt bland alla blåbär, och varsamt äter från risen runt omkring:love:

Vad tråkigt att hon är så dålig i magen
Du känner ju din hund bäst, en del hundar kan vara sämre än vad dom visar

(Min lilla york piper inte för något, inte ens när dom sätter kanyler i benen på henne. Hon är en modig liten tjej, därför är hon är svår att avgöra hur dålig hon är. Min stora han skriker om jag ska ta bort en fästing)

Hoppas din Miss Mandy snart blir bra
De flesta hundar bryr sig inte om kanyl i benet ;) Däremot finns det känsliga individer, precis som hos oss människor, som tycker stick gör ont.

Lex och passivitet går minst sagt inte ihop, vilket gör att han sällan är rolig att ha med sig på lugnare aktiviteter. Men han är en perfekt kompis i blåbärsskogen! Han strosar omkring och äter blåbär direkt från riset, snor mina blåbär direkt ur handen men framför allt är han lugn! Det är en sådan härlig syn när han ligger mitt bland alla blåbär, och varsamt äter från risen runt omkring:love:
Det är som labben. Vilken tid skogsturer tar med honom nu när blåbären är mogna :laugh: Lagotton suckar och tycker han är så seeeg :D

Hörni, tack för tumhållningen! Det gick bra för min äldre, hon fick fina poäng och väldigt fina ord från domaren, vi är mycket nöjda med debuten:) maxpoäng är 110, hon fick 101, i morgon ska vi satsa på full pott.

Lilla tramsepottan ville inte simma, inte oväntat, hon lärde sig simma för typ en månad sen och det tar tid innan rutinen kommer för nya vatten. Men hon tog full pott på sitt spår och gjorde en jättefin avlämning, den avlämningen kommer jag leva på länge för det har varit hennes absolut svagaste sida:love:

Hörni, tack för tumhållningen! Det gick bra för min äldre, hon fick fina poäng och väldigt fina ord från domaren, vi är mycket nöjda med debuten:) maxpoäng är 110, hon fick 101, i morgon ska vi satsa på full pott.

Lilla tramsepottan ville inte simma, inte oväntat, hon lärde sig simma för typ en månad sen och det tar tid innan rutinen kommer för nya vatten. Men hon tog full pott på sitt spår och gjorde en jättefin avlämning, den avlämningen kommer jag leva på länge för det har varit hennes absolut svagaste sida:love:

Inte för att jag har koll på hur det går till och vad ni faktiskt gjort, men kul att du är så nöjd :D
Du får gärna förklara lite mer vad det går ut på, vi kanske kan bli peppade :p

Min Lia har legat inne på djursjukhuset över natten :( För er som inte läst i valptråden lyckades hon skada sig så illa att hon blev opererad för att ta bort den lilla benbit som brutits av och fästa senan igen. Rehab har gått så bra den kan göra, men i torsdags svullnade knäet upp och hon blev helt enkelt kvar hos veterinären igår för att röntgas, smärtlindras och utesluta en ev infektion (hon hade även lite feber).

Vill bara att denna historia ska vara över så hon får vara valp igen, träna, busa och hoppa runt. 1 månad har gått sedan skadan hände och det tär verkligen på oss att hålla henne stilla. Det ingår liksom inte i en 4-månaders hoffevalps repertoar.

De ringde här på förmiddagen så jag får hämta henne i eftermiddag! Då antar jag att skadan inte gått upp iallfall :nailbiting:

Det låter fruktansvärt jobbigt, både för Lia och för er. Hoppas att svullnaden inte var något allvarligt och att ni kan fortsätta med rehab.

En lugn dag i regnet och åskans tecken. Det bästa var att lagotton var så gott som oberörd inne. Ute var hon lite orolig men inne sov hon. Vad säger man, bättre sent än aldrig? :D
Labben sov sig igenom ovädret, inte ens den gången det small till så både mamma och jag hoppade till bemödade han lyfta på ögonbrynen :)

Inte för att jag har koll på hur det går till och vad ni faktiskt gjort, men kul att du är så nöjd :D
Du får gärna förklara lite mer vad det går ut på, vi kanske kan bli peppade :p
Det är uppdelat på olika svårighetsgrader beroende på klass. I unghund får du starta tills hunden är 24 månader, då kör man släpspår 100 meter på kanin och vattenapport på kastad trut/and som är ca 10 meters simning.
I öppenklass är det simning 40-60 meter enkel väg, på en fågel som det då skjuts när den kastas. Släpspåret är 200 meter och man får måste släppa hunden, i unghundsklass få man gå med lina, sen står föraren kvar på släpplatsen där hunden ska lämna kaninen. Sen flyttar man upp i elit när man har kvalat på fältprov.
I elit (som min äldsta startade) är det dirigering ut på fågel i vatten som hunden inte har sett, 40-60 meter. När hunden är på väg tillbaka kastas en fågel till, med skott ganska nära hunden, men hunden ska fortsätta in med första fågeln och sedan på kommando hämta fågel nr 2.
Släpspåret är med tungt vilt, helst räv, som ska väga mellan 3,5-7 kg. Dagens räv vägde 5.5-6 kg, ganska "lagom", spåret är sedan 300 meter.
Och sen tillkommer apportruta, 50*50 meter med 4 vilt i, varav ett ska vara rovvilt. Oftast är det en svartfågel, kanske något hårvilt som kanin eller hare, gås, mård/mink/iller, duva etc.

Jättekul att träna! Allt hänger sen ihop med fält/skogs/fjällprov där poängen läggs ihop. Så vill man starta till hösten måste detta vara gjort först.

Det är uppdelat på olika svårighetsgrader beroende på klass. I unghund får du starta tills hunden är 24 månader, då kör man släpspår 100 meter på kanin och vattenapport på kastad trut/and som är ca 10 meters simning.
I öppenklass är det simning 40-60 meter enkel väg, på en fågel som det då skjuts när den kastas. Släpspåret är 200 meter och man får måste släppa hunden, i unghundsklass få man gå med lina, sen står föraren kvar på släpplatsen där hunden ska lämna kaninen. Sen flyttar man upp i elit när man har kvalat på fältprov.
I elit (som min äldsta startade) är det dirigering ut på fågel i vatten som hunden inte har sett, 40-60 meter. När hunden är på väg tillbaka kastas en fågel till, med skott ganska nära hunden, men hunden ska fortsätta in med första fågeln och sedan på kommando hämta fågel nr 2.
Släpspåret är med tungt vilt, helst räv, som ska väga mellan 3,5-7 kg. Dagens räv vägde 5.5-6 kg, ganska "lagom", spåret är sedan 300 meter.
Och sen tillkommer apportruta, 50*50 meter med 4 vilt i, varav ett ska vara rovvilt. Oftast är det en svartfågel, kanske något hårvilt som kanin eller hare, gås, mård/mink/iller, duva etc.

Jättekul att träna! Allt hänger sen ihop med fält/skogs/fjällprov där poängen läggs ihop. Så vill man starta till hösten måste detta vara gjort först.

Tack för bra förklaring! och Grattis till dagens resultat!!
Det låter jättekul, men vår grå går ju inte i vattnet ens en varm sommardag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka