Kort svar: Ja, de kan liknas vid collie och sheltie, ungefär. Akitan ska, enligt mig, vara som shiban fast skarpare, vaktigare, mindre självständig och lojalare. Vissa tycker att de är väldigt svårtränade, jag tycker att personerna som säger det är dåliga på att motivera sin hund...
Min tik var ett helvete när hon var yngre och innan jag lärde mig hur jag skulle motivera henne.
Långt svar: Vad det gäller mycket är shiban egentligen snäppet värre än akitan men jag uppfattar det ändå som en väldigt lättsam hund, en shiba "reder sig själv" medan akitor, ffa hanar, som inskaffas av folk utan kunskap av rasen ofta blir utåtagerande och omplaceras vid 10-18 månaders ålder. Akitan
ska egentligen också vara så pass självsäker att den inte t ex gör utfall mot andra hundar men det finns mycket mentala brister inom rasen, något ingen annan tyvärr verkar prata om (så jag gör det överdrivet mycket istället...
). Många hundar har rädslor av diverse slag och är för veka men även att många saknar skärpa och är för sociala, varav de två sistnämnda såklart är bra om man bara vill ha en fin soffprydnad...
Det blir väl så om man tar en jakt- vakt- och kamphund och börjar avla enbart på utställningsmeriter.
Jag skulle gärna se inkorsningar av t ex shiba för att minska inaveln och förbättra mentaliteten och hälsan men det kommer aldrig hända vilket är varför jag troligtvis aldrig kommer skaffa en till akita, tyvärr.
Det är m a o lättare att få tag på en bra shiba men jag tycker ändå att akitan är trevligare på många sätt. Shiban är lite som akitans bortskämda lillasyster - får den inte som den vill sätter den sig och skriker medan akitan kan övertalas, eller sätter sig åtminstone
bara ner.
Får man en hjärtattack och dör ute i skogen ser shiban sin chans att äntligen springa fritt, att du ligger där livlös är ett mindre bekymmer.
Min akitahane låg på mitt gamla rum i flera dagar när min mamma, som han känt lika länge som jag, passade honom senaste gången. Tiken ligger vid dörren och väntar istället.
Shiban är också lite allvarligare och sitter t ex hellre och tittar på när andra hundar leker och jag tror inte att särskilt många shibor har något vidare föremåls- eller lekintresse.
Jag uppfattar den som mer kattlik än akitan men ändå var det första min kompis (som har schäfer och sv lapphund) sa efter att ha passat min tik att "hon är ju en katt".
Det här blev ännu längre och mer osammanhängande än jag hade tänkt, känn absolut inte att du måste svara på det. Jag är bara ohälsosamt intresserad av min ras.
De negativa delarna om shiban stämmer såklart inte på alla individer men det är intrycket jag fått.