Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
De senaste dagarna har det gått så mycket bättre i hundmöten med Hamlet. Under 3 promenader har vi mött skällande hundar, och varje gång har det gått att bryta honom innan han skäller tillbaka och istället har han bara flängt lite extra i kopplet. Känns som ett stort framsteg, att han gått från totalt blockerad till någorlunda kontaktbar.

Äsch, lagotton lyfter så gott som alltid på ena benet när hon kissar. Gjort så sen hon blev könsmogen.
Ja ATT hon lyfter på benet är inget jag reagerar på, men hon har ett tag nu enbart lyft på höger ben, aldrig på vänster pga att hon försökt avlasta höger ben som resultat av en gammal muskelskada. Nu när jag börjat träna henne ordentligt igen så belastar hon åter igen höger bak och lyfter på vänster när hon kissar. Ett litet tecken på att allt går åt rätt håll med andra ord :)

Idag lyfte Aysu på vänsterbenet igen när hon kissade (jo, hon är en tik, men har väl inte riktigt fattat det :p ). Ett tag nu har hon bara lyft högerbenet eftersom jag slarvat med hennes träning osv. Nu har vi kommit igång igen och det ger visst effekt :D Känns jättebra att hon inte avlastar höger bak lika mycket längre.

Ebrah blir också bara bättre och bättre, idag kom hon fullt ut i stretchen nästan överallt. Känns jättebra även det och jag hoppas att vi nu kan börja träna för att bygga upp den svaga sidan igen.

Innan stretch osv så var vi i skogen, en helt underbar långpromenad med fint väder och glada hundar :) Imorgon ska vi till fysion igen, då ska Aysu få vibba lite och så får vi väl se om jag ska hjälpa till med något också.

Jag fascinerad alltid lite av hur lik Aysu och min tik verkar, allt från de stora sakerna som hur de är i temperamentet till småsaker så som att de båda har noll respekt för bilar, lyfter på benet och tycker att det räcker med att gå ut och kissa typ två gånger om dagen. :D

Jag fascinerad alltid lite av hur lik Aysu och min tik verkar, allt från de stora sakerna som hur de är i temperamentet till småsaker så som att de båda har noll respekt för bilar, lyfter på benet och tycker att det räcker med att gå ut och kissa typ två gånger om dagen. :D
Haha :D Är aktia lik shiba mentalt? Kände en shiba förut som kändes väldigt vinthundslik mentalt :p Jättecharmig hund, men nästan ännu svårare än mina hundar i träningssammanhang.

Haha :D Är aktia lik shiba mentalt? Kände en shiba förut som kändes väldigt vinthundslik mentalt :p Jättecharmig hund, men nästan ännu svårare än mina hundar i träningssammanhang.
Kort svar: Ja, de kan liknas vid collie och sheltie, ungefär. Akitan ska, enligt mig, vara som shiban fast skarpare, vaktigare, mindre självständig och lojalare. Vissa tycker att de är väldigt svårtränade, jag tycker att personerna som säger det är dåliga på att motivera sin hund... :D
Min tik var ett helvete när hon var yngre och innan jag lärde mig hur jag skulle motivera henne.

Långt svar: Vad det gäller mycket är shiban egentligen snäppet värre än akitan men jag uppfattar det ändå som en väldigt lättsam hund, en shiba "reder sig själv" medan akitor, ffa hanar, som inskaffas av folk utan kunskap av rasen ofta blir utåtagerande och omplaceras vid 10-18 månaders ålder. Akitan ska egentligen också vara så pass självsäker att den inte t ex gör utfall mot andra hundar men det finns mycket mentala brister inom rasen, något ingen annan tyvärr verkar prata om (så jag gör det överdrivet mycket istället... :angel:). Många hundar har rädslor av diverse slag och är för veka men även att många saknar skärpa och är för sociala, varav de två sistnämnda såklart är bra om man bara vill ha en fin soffprydnad...
Det blir väl så om man tar en jakt- vakt- och kamphund och börjar avla enbart på utställningsmeriter.
Jag skulle gärna se inkorsningar av t ex shiba för att minska inaveln och förbättra mentaliteten och hälsan men det kommer aldrig hända vilket är varför jag troligtvis aldrig kommer skaffa en till akita, tyvärr.

Det är m a o lättare att få tag på en bra shiba men jag tycker ändå att akitan är trevligare på många sätt. Shiban är lite som akitans bortskämda lillasyster - får den inte som den vill sätter den sig och skriker medan akitan kan övertalas, eller sätter sig åtminstone bara ner.
Får man en hjärtattack och dör ute i skogen ser shiban sin chans att äntligen springa fritt, att du ligger där livlös är ett mindre bekymmer. :D
Min akitahane låg på mitt gamla rum i flera dagar när min mamma, som han känt lika länge som jag, passade honom senaste gången. Tiken ligger vid dörren och väntar istället.

Shiban är också lite allvarligare och sitter t ex hellre och tittar på när andra hundar leker och jag tror inte att särskilt många shibor har något vidare föremåls- eller lekintresse.
Jag uppfattar den som mer kattlik än akitan men ändå var det första min kompis (som har schäfer och sv lapphund) sa efter att ha passat min tik att "hon är ju en katt".

Det här blev ännu längre och mer osammanhängande än jag hade tänkt, känn absolut inte att du måste svara på det. Jag är bara ohälsosamt intresserad av min ras. ;)
De negativa delarna om shiban stämmer såklart inte på alla individer men det är intrycket jag fått.

Kort svar: Ja, de kan liknas vid collie och sheltie, ungefär. Akitan ska, enligt mig, vara som shiban fast skarpare, vaktigare, mindre självständig och lojalare. Vissa tycker att de är väldigt svårtränade, jag tycker att personerna som säger det är dåliga på att motivera sin hund... :D
Min tik var ett helvete när hon var yngre och innan jag lärde mig hur jag skulle motivera henne.

Långt svar: Vad det gäller mycket är shiban egentligen snäppet värre än akitan men jag uppfattar det ändå som en väldigt lättsam hund, en shiba "reder sig själv" medan akitor, ffa hanar, som inskaffas av folk utan kunskap av rasen ofta blir utåtagerande och omplaceras vid 10-18 månaders ålder. Akitan ska egentligen också vara så pass självsäker att den inte t ex gör utfall mot andra hundar men det finns mycket mentala brister inom rasen, något ingen annan tyvärr verkar prata om (så jag gör det överdrivet mycket istället... :angel:). Många hundar har rädslor av diverse slag och är för veka men även att många saknar skärpa och är för sociala, varav de två sistnämnda såklart är bra om man bara vill ha en fin soffprydnad...
Det blir väl så om man tar en jakt- vakt- och kamphund och börjar avla enbart på utställningsmeriter.
Jag skulle gärna se inkorsningar av t ex shiba för att minska inaveln och förbättra mentaliteten och hälsan men det kommer aldrig hända vilket är varför jag troligtvis aldrig kommer skaffa en till akita, tyvärr.

Det är m a o lättare att få tag på en bra shiba men jag tycker ändå att akitan är trevligare på många sätt. Shiban är lite som akitans bortskämda lillasyster - får den inte som den vill sätter den sig och skriker medan akitan kan övertalas, eller sätter sig åtminstone bara ner.
Får man en hjärtattack och dör ute i skogen ser shiban sin chans att äntligen springa fritt, att du ligger där livlös är ett mindre bekymmer. :D
Min akitahane låg på mitt gamla rum i flera dagar när min mamma, som han känt lika länge som jag, passade honom senaste gången. Tiken ligger vid dörren och väntar istället.

Shiban är också lite allvarligare och sitter t ex hellre och tittar på när andra hundar leker och jag tror inte att särskilt många shibor har något vidare föremåls- eller lekintresse.
Jag uppfattar den som mer kattlik än akitan men ändå var det första min kompis (som har schäfer och sv lapphund) sa efter att ha passat min tik att "hon är ju en katt".

Det här blev ännu längre och mer osammanhängande än jag hade tänkt, känn absolut inte att du måste svara på det. Jag är bara ohälsosamt intresserad av min ras. ;)
De negativa delarna om shiban stämmer såklart inte på alla individer men det är intrycket jag fått.

Jag insåg att det kanske verkar som att jag ogillar shibor men det gör jag verkligen inte. De är otroligt charmiga, bara lite väl kattlika och skrikiga för min smak. Hade jag velat ha en sällskapshund hade det nog ändå blivit en.

Vad gör du med din akita, @Tetri ? :)
Jag blev såklart nyfiken, jag har 2 American Akita tikar, en 4åring och en 6mån. Den äldre tiken lyfter med på benet när hon pinkar och kan hålla sig precis hur länge som helst. Framförallt om det är tråkigt väder.

Vad gör du med din akita, @Tetri ? :)
Jag blev såklart nyfiken, jag har 2 American Akita tikar, en 4åring och en 6mån. Den äldre tiken lyfter med på benet när hon pinkar och kan hålla sig precis hur länge som helst. Framförallt om det är tråkigt väder.
Båda mina akitor är främst aktiva sällskapshundar. Hanen har jag haft i ett år och honom har jag mest kämpat med att få på rätt köl igen eftersom han inte haft den bästa uppväxten och dessutom varit/är skadad. Tiken hade jag tänkt testa inom jakt när jag utbildade mig inom det men jag bytte skola och därmed inriktning.
Vi har testat på viltspår, lydnad, lite rallylydnad, nosework, shaping/tricksträning (som hon älskar) men det jag egentligen vill satsa på är drag. Det vill inte hon vilket är anledningen till att jag numer även har en liten draghundsvalp här hemma.
Främst promenerar vi dock några timmar om dagen med lite (vardags)lydnad/aktivering lite nosarbete och ibland "dog parkour" invävt. Jag försöker också att hålla på en del med berikning runt t ex maten.
Tiken har följt med mig till skolan (olika skolor visserligen) sen hon var nio veckor med allt vad det innebär. Hanen är efter helt andra linjer och inte särskilt krävande, säkert mycket pga hans skada.

Vad kul att även am akita har samma åsikter om vädret... Mina ser helt miserabla ut de första 20 minutrarna eller så ute i regnet och dör hellre än att gå igenom vattenpölar.

Min vuxna vänder i dörren om det regnar :p men om man tvingar ut henne och hon väl är blöt så bryr hon sig inte längre. Den lilla är fullkomligt galen och sjövild så lite regn (eller mycket) stoppar inte henne. :bump:

Varken Miss Mandy eller Princess Diva gillar regn. Diva blir ibland sa lag att hon nastan kryper fram. Min lilla Princess Diva alskar dock vatten polar ... allt vatten utom just regn. Hon gar garna omvagar for att kunna springa fram och tillbaka i vatten polar och stanka sa mycket som mojligt:angel:

Nu har hon nastan lart sig att "vika sig bakat" med alla tassar stilla vid ett "plats" kommando. Nastan. Det sitter sa oerhort langt inne ... hon ar inte sa smart den. :p

Ixi är hängig. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men hon är inte riktigt sig själv. Ligger mest ner, mkt mer närhetskrävande (om det nu är möjligt) än vanligt och är inte alls så som hon brukar. Varken inne eller ute. Ingen feber dock.
Upptäckte även att hennes lymfkörtlar på halsen är stora, jag tror det är lymfkörtlarna iaf, och att hon fått en knöl vid juvrena igen. Så lär ringa någon veterinär i morgon för en koll. Nu är det bara att hoppas på att det inte har något samband med hennes hängighet :S
Skithund :heart

2 timmars promenad idag, och lite snabb lydnad på kvällen. Stoja försökte tjuva men lyckades bryta henne vilket hon tog fint. Fotgående, läggande och en plats för Stoja, Sigge fick ligga plats bredvid under tiden.

Nu ligger han bredvid mig i soffan, inte klokt vad hans mage låter :confused:

Knapp timme kvällspromenad igår kväll där vi mötte två kor på vift. Korna ville hälsa, Bobber bara satte sig ner med ryggen mot dem så han är nog inte så imponerad av lite större fyrbenta :D Vi fick in korna i hagen igen och som tack så stänkte den ena koskit över hela mitt byxben :wtf: Men gud vad jag skulle älska livet som bonne :love::love:

Gick även förbi flertalet ilsket skällande fluff och Bobbers respons var att sakta in och titta på mig! Det har ju verkligen aldrig hänt :eek: Skit stolt över min soffkudde :love: Men när katter och kaniner springer förbi en halvmeter-meter framför nosen kan man ju iaf försöka springa efter :o:D

Han fick många pussar från hela Buke-gänget igår :love:
En del av er har säkert sett gårdagens uppdatering på Instagram, men jag skriver här också för er som inte följer oss där :)
Han var faktiskt piggare än vad jag vågat hoppas på! Han har fortfarande kvar slangen till syrgasen men behövde ingen syrgas igår. Han har tappat en hel del muskler, hans rygg är takformad nu med ryggraden som högsta punkt, den som låg fint inbäddad i rejäla muskler innan.. Galet vad en sån här pärs gör med kroppen alltså.
När jag kom in så kröp han upp i famnen på mig och bara stod med huvudet inborrat vid min hals i nästan en minut :love: Jag hade med hans älsklingsfilt som han alltid bär runt på hemma, så fort han såg den högg han ett rejält tag och skulle kampa :D Han orkade inte mycket igår, men han var klart piggare än jag någonsin vågat tro.

Älskade, älskade hund :love:
image_zps6iqgepri.jpeg

image_zpsuzqcibqy.jpeg

image_zps2tketobg.jpeg

Suddig bild på lek med filt :D
image_zpsx4hwcvpr.jpeg

En del av er har säkert sett gårdagens uppdatering på Instagram, men jag skriver här också för er som inte följer oss där :)
Han var faktiskt piggare än vad jag vågat hoppas på! Han har fortfarande kvar slangen till syrgasen men behövde ingen syrgas igår. Han har tappat en hel del muskler, hans rygg är takformad nu med ryggraden som högsta punkt, den som låg fint inbäddad i rejäla muskler innan.. Galet vad en sån här pärs gör med kroppen alltså.
När jag kom in så kröp han upp i famnen på mig och bara stod med huvudet inborrat vid min hals i nästan en minut :love: Jag hade med hans älsklingsfilt som han alltid bär runt på hemma, så fort han såg den högg han ett rejält tag och skulle kampa :D Han orkade inte mycket igår, men han var klart piggare än jag någonsin vågat tro.

image_zps6iqgepri.jpeg

image_zpsuzqcibqy.jpeg

image_zps2tketobg.jpeg

image_zpsx4hwcvpr.jpeg
Åh lille gubben! :heart

image_zps6iqgepri.jpeg

image_zpsuzqcibqy.jpeg

image_zps2tketobg.jpeg

image_zpsx4hwcvpr.jpeg
Åh vad jag väntat på uppdatering. Blev nästan orolig att det hänt nåt negativt eftersom det inte kom nån igår kväll :heart
Så skönt att läsa att så inte var fallet.

Knapp timme kvällspromenad igår kväll där vi mötte två kor på vift. Korna ville hälsa, Bobber bara satte sig ner med ryggen mot dem så han är nog inte så imponerad av lite större fyrbenta :D Vi fick in korna i hagen igen och som tack så stänkte den ena koskit över hela mitt byxben :wtf: Men gud vad jag skulle älska livet som bonne :love::love:

Gick även förbi flertalet ilsket skällande fluff och Bobbers respons var att sakta in och titta på mig! Det har ju verkligen aldrig hänt :eek: Skit stolt över min soffkudde :love: Men när katter och kaniner springer förbi en halvmeter-meter framför nosen kan man ju iaf försöka springa efter :o:D
Det bästa glömde jag ju. Vi hade gått förbi en soptunna med 50 meter kankse när hunden bajsar. jag plockar upp och tänker ähh jag tar med den till nästa soptunna istället frö att gå tillbaka. Men sen så valde jag en promenad runda där det inte fiinns fler soptunnor så jag gick knappa 4 km med en bajspåse i handen och slängde den när jag kom hem :D Bara för man e för lat att vända 50 meter :o:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 646
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka