Uppdatering och snackistråd 4

Nu är Filimon hemma igen. Tyvärr så har han på något sätt lyckats kliva av en trottoarkant på ett ofördelaktigt sätt och på något vis lyckas dra till vänstra höften, så imorgon blir det samtal med vår veterinär. Han är inte uppenbart halt, men steget är något kortare på vänstra sidan och han har svårt att skjuta ifrån när han ska resa sig från liggande ställning. Får se vad det kan vara...

Ibland blir jag lite extra stolt över hundarna :D När vi var ute senast så flög det upp två galna harar framför näsorna på hundarna. Hararna sprang sedan i cirklar på gräsmattan bredvid oss... Båda hundarna flög efter så jag fick stoppa dem med kopplen, Aysu i långt flexi så hon var nära dem. MEN båda hundarna tvärvände och kom till mig när jag visslade vår inkallningssignal :D sedan kunde vi gå förbi gräsmattan med slaka koppel trots att hararna satt kvar på den.

Tränade rallylydnad med hundarna ikväll igen. Alltså, åh :love:

Samtidigt är de så olika att min hjärna slår knut på sig själv när jag försöker få träningen så bra som möjligt. Ebrah är lätt att träna, hennes sätt att lära sig och bete sig passar mig utmärkt, troligen för att jag kunnat träna med henne från början. Hon funderar, bjuder på beteenden och det är plättlätt att shejpa fram olika beteenden.

Aysu står mest still och funderar om hon inte får kommandon. Hon gillar att lära sig genom att jag visar henne och kör hela tiden på "säkra kort". Hon tar inte för sig, känns osäker när hon inte förstår (Ebrah blir mer "vadsjutton! om jag gör såhääär då!?!"). Hon är ju rent generellt osäker i nya situationer som hon inte förstår sig på. Möter vi tex nya hundar, kommer till nya tävlingsplatser m.m. så vill hon stå och titta på dem i ca 10 minuter för att fundera på vad de gör, varför osv innan hon vågar agera själv.

Jag tänker delvis att jag måste acceptera deras olikheter och lära mig att träna dem båda på deras sätt. Samtidigt tänker jag att det vore fint om jag kunde "få igång" Aysu lite mer. Jag vet bara inte hur. Jag funderar på hur det skulle bli om vi tränade något helt annat, något mer fartfyllt. Agility kanske, eller om hon fick spåra. Något som antingen har mer fart eller som stärker självförtroendet. Jag är inte intresserad av att tävla agility, men kanske vi kan.. göra något annat. Funderar på om jag kan träna henne att göra olika saker i skogen. Hon kan hoppa upp på stenar på kommando, men det är väl ungefär det hon kan.

Hur hade ni andra bukefalister gjort?

Tränade rallylydnad med hundarna ikväll igen. Alltså, åh :love:

Samtidigt är de så olika att min hjärna slår knut på sig själv när jag försöker få träningen så bra som möjligt. Ebrah är lätt att träna, hennes sätt att lära sig och bete sig passar mig utmärkt, troligen för att jag kunnat träna med henne från början. Hon funderar, bjuder på beteenden och det är plättlätt att shejpa fram olika beteenden.

Aysu står mest still och funderar om hon inte får kommandon. Hon gillar att lära sig genom att jag visar henne och kör hela tiden på "säkra kort". Hon tar inte för sig, känns osäker när hon inte förstår (Ebrah blir mer "vadsjutton! om jag gör såhääär då!?!"). Hon är ju rent generellt osäker i nya situationer som hon inte förstår sig på. Möter vi tex nya hundar, kommer till nya tävlingsplatser m.m. så vill hon stå och titta på dem i ca 10 minuter för att fundera på vad de gör, varför osv innan hon vågar agera själv.

Jag tänker delvis att jag måste acceptera deras olikheter och lära mig att träna dem båda på deras sätt. Samtidigt tänker jag att det vore fint om jag kunde "få igång" Aysu lite mer. Jag vet bara inte hur. Jag funderar på hur det skulle bli om vi tränade något helt annat, något mer fartfyllt. Agility kanske, eller om hon fick spåra. Något som antingen har mer fart eller som stärker självförtroendet. Jag är inte intresserad av att tävla agility, men kanske vi kan.. göra något annat. Funderar på om jag kan träna henne att göra olika saker i skogen. Hon kan hoppa upp på stenar på kommando, men det är väl ungefär det hon kan.

Hur hade ni andra bukefalister gjort?

Mina är väldigt olika. Dvärgschnauzern är svårmotiverad, har inte så mycket driv och dessutom som du beskriver Aysu (provar sig inte fram osv). Länge visade jag mer än shejpade, jag visar honom ibland fortfarande, men mycket har förbättrats när vi har jobbat mycket med motivation och också belönat alla initiativ han gör. Dels i form av övningar som "101 saker med en låda" men också att klicka/belöna för allt aktivt han gör.
Och (fast det har väl mer med aktivitetsnivå än initiativ att göra och det vet jag inte riktigt om du har problem med) att berömma och uppmuntra bus och uppspelthet och gärna sätta "kommando"/ord på det.
Och start/slutord.

Stoja har börjat bädda en massa. Kommit från ingenstans??

Tankar som slår en mitt i natten när hjärnan inte är helt vaken: Varför bäddar hon så mycket? Kommer på att det är ganska exakt 2 mån sen hon löpte. Hon kanske är dräktig? Tänk om hon snart ska föda? Känner igenom hundens mage, hull allting. Utan att hitta nåt konstigt, såklart.
Nånstans där börjar jag tänka till tillräckligt för att konstatera att det inte finns nån risk för dräktighet (har inte varit med okastrerad hane) och att det är troligare att hon är skendräktig.
(Hon brukar dock inte bli skendräktig och jag tror bäddandet kom innan, men men).

Dagens märkligaste fundering (hoppas jag :crazy:), och jag gissar att det kanske är äckelvarning för känsliga som alltså inte ska läsa vidare.

Monster hade något slags pulserande kramp i ändan i morse, va fanken? Alltså i/runt/på anus. Jag frågade honom om han ville gå ut, men det ville han inte. Jag masserade hans mage, han hade inte en fis på tvären. Efter lite lirkande var han OK med att jag fick massera själva krampen (på utsidan :p), och efter någon minut slutade det. Vilket vi båda verkade nöjda med. Men vad var det som var fel till att börja med? Mysko.... :cautious:

Stoja har börjat bädda en massa. Kommit från ingenstans??

Tankar som slår en mitt i natten när hjärnan inte är helt vaken: Varför bäddar hon så mycket? Kommer på att det är ganska exakt 2 mån sen hon löpte. Hon kanske är dräktig? Tänk om hon snart ska föda? Känner igenom hundens mage, hull allting. Utan att hitta nåt konstigt, såklart.
Nånstans där börjar jag tänka till tillräckligt för att konstatera att det inte finns nån risk för dräktighet (har inte varit med okastrerad hane) och att det är troligare att hon är skendräktig.
(Hon brukar dock inte bli skendräktig och jag tror bäddandet kom innan, men men).

Men skendräktighet är väl ändå det mest troligaste? Förklarar ju även hennes pipande häromdagen och att hon vill ha koll på bebisen.

Dagens märkligaste fundering (hoppas jag :crazy:), och jag gissar att det kanske är äckelvarning för känsliga som alltså inte ska läsa vidare.

Monster hade något slags pulserande kramp i ändan i morse, va fanken? Alltså i/runt/på anus. Jag frågade honom om han ville gå ut, men det ville han inte. Jag masserade hans mage, han hade inte en fis på tvären. Efter lite lirkande var han OK med att jag fick massera själva krampen (på utsidan :p), och efter någon minut slutade det. Vilket vi båda verkade nöjda med. Men vad var det som var fel till att börja med? Mysko.... :cautious:
Jag undrar om inte sånt är ganska vanligt? Åtminstone på människor, jag brukar få såna där muskelryckningar lite nu och då, värst var det när ett ögonbryn ryckt nästan en hel del... :cautious:

Jag undrar om inte sånt är ganska vanligt? Åtminstone på människor, jag brukar få såna där muskelryckningar lite nu och då, värst var det när ett ögonbryn ryckt nästan en hel del... :cautious:

Jo, jag får också sådana i framförallt händerna och ansiktet. Det här verkade bara så... Jag vet inte riktigt, genomgående liksom? Det var inte en muskel som ryckte, utan en hel serie i rörelse, typ. Äh, jag kan inte förklara! :D

Och vad menar du med "ryckt nästan en hel del..."? :laugh:

Jo, jag får också sådana i framförallt händerna och ansiktet. Det här verkade bara så... Jag vet inte riktigt, genomgående liksom? Det var inte en muskel som ryckte, utan en hel serie i rörelse, typ. Äh, jag kan inte förklara! :D

Och vad menar du med "ryckt nästan en hel del..."? :laugh:
Kan hundar få hemorrojder? Slutmuskeln på människor kan krampa när man har det. Men då borde han visat att det gjorde ont, sådana kramper är smärtsamma.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
698
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka