Hur m0nga och ska man köpa nästaValp 2025

Jag med, min känsla har varit att @Bulldoozer med partner är så aktiva med hundträning att jag nära på får dåligt samvete 😅

Ja, vi planerar ju kring deras träning så att de inte ska gå för hårt. Både agility och vallning kan vara fysiskt väldigt krävande och som idag när de fått träna, tänka och springa en del i fårhagen så valde vi att de skulle få vila på kvällen istället för att vara med på agilityträningen. De fick dessutom köra ett litet pass uppletande på morgonpromenaden :p .

De hade ju tre vilodagar nu i veckan och det var planerat för att de skulle få möjlighet till återhämtning., med det sagt så har de fått en lugnare cykeltur, lösspring och köra lite trickträning under "vilan".
 
Mycket möjligt att det uppfattas så, det är mycket jag gör istället för att sova då man lätt tummar lite på sömnen när man jobbar natt särskilt när man ska vara ledig natten efter. Idag har jag tränat alla tre hundar, två fick valla och corgin fick köra agility. Det lätt att man gnäller lite extra när man är trött. Sen så är vi ju två om hundarna så det inte så konstigt att husse får ta och träna dem när han kan.

Fast vi är ju två personer som har en hund var? Sen att jag tar med hans hund när jag ändå ska till fårhagen eller att han tar med min hund när han ändå ska iväg till agilityträning är ju för att det är smidigt att ha två hundar att varva mellan i träningen. Förstår inte riktigt problemet, jag kan lova att mina hundar får betydligt mer träning och aktivering än de flesta? Det sticker i ögnen att jag lånar ut dem ibland? Det inte för att de skulle dö av att träna med mig för att jag är trött eller ens ta en vilodag, utan det är för att jag tycker det smidigt att slå två flugor i en smäll, jag är lite trött och de kan få träna på att träna med nån annan, ser inte riktigt problemet?
Jag tycker som sagt att det är en stor tillgång att ha hundar som kan träna med andra personer och därför skriver jag ut det när de haft tillfälle att göra det. Hade ingen aning om att det stack folk i ögonen :p . Det är ju inte som att de inte skulle ha fått nån träning annars, det får dom oavsett hur trött jag är. Det har dock varit en otroligt tacksamt när jag skadade mitt knä att ha hundar som kan träna lite med vemsom helst så jag kunnat spara lite på det mellan varven.
Ja alltså jag är med gammal nattjobbare (och ska bli igen) så jag vet precis det där. Jag har som sagt bara upplevt att det ofta verkar vara så.

Ni har väl 3 hundar?
Det sticker verkligen inte i ögonen, för min del får ni ha hur många hundar ni vill. Jag skrev bara hur jag upplever det som utomstående.
Jag håller som sagt på med annan sport - där är det nog extremt ovanligt att andra kör hunden åt en, så som sagt för mig är det märkligt. Det betyder ju inte att det på något vis är fel att göra så, jag la bara ihop det med bilden ovan så kändes det som att det inte fanns supermycket tid över.
 
Vad lustigt hur olika man läser inlägg, jag tycker @Bulldoozer hundar verkar leva ett väldigt aktivt liv och jag är lite avundsjuk på att hela familjen verkar leva sitt liv runt hundarna.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra tänker jag? Man kan ju lägga all sin tid på hundarna och ändå ha svårt att hinna med.
Det är knappast så att jag tror att @Bulldoozer hundar inte får vad de behöver, de har nog toppen liv - jag reagerade bara för att tyckte inte tiden för fler hundar såg ut att finnas. För det är så jag har läst andra inlägg.
 
Ja alltså jag är med gammal nattjobbare (och ska bli igen) så jag vet precis det där. Jag har som sagt bara upplevt att det ofta verkar vara så.

Ni har väl 3 hundar?
Det sticker verkligen inte i ögonen, för min del får ni ha hur många hundar ni vill. Jag skrev bara hur jag upplever det som utomstående.
Jag håller som sagt på med annan sport - där är det nog extremt ovanligt att andra kör hunden åt en, så som sagt för mig är det märkligt. Det betyder ju inte att det på något vis är fel att göra så, jag la bara ihop det med bilden ovan så kändes det som att det inte fanns supermycket tid över.

Corgin är inlånad från uppfödaren för att vi kände att vi hade utrymme att träna en till hund. Hon åker därför bland iväg till uppfödaren för att vänstervarva samt att vi inte har henne under hennes löp.


Sen att jag skriver att jag sovit för lite är nte för att jag ska hinna träna hundar utan för att i perioder sover man skit dagtid (ibland även nettetid). Sen har jag haft en smärtproblematik som gjort att jag vaknat efter nån timme och haft ont och inte kunnat somna om. Jag har knappt sovit i sängen sen min minisk skada för jag fått ont efter nån timme i sängen utan legat i soffan för att jag hittat en ställning där jag kan sova med uppvikt knä som jag lutar mot ryggstödet som funkar att sova i och när jag inte kan sova kollar jag på TV ett tag och kan distrahera mig från smärtan på så sätt.
Nu har jag på senaste tiden kunnat ligga i sängen en hel natt och sova men resan dit har varit lång.
 
Ja alltså jag är med gammal nattjobbare (och ska bli igen) så jag vet precis det där. Jag har som sagt bara upplevt att det ofta verkar vara så.

Ni har väl 3 hundar?
Det sticker verkligen inte i ögonen, för min del får ni ha hur många hundar ni vill. Jag skrev bara hur jag upplever det som utomstående.
Jag håller som sagt på med annan sport - där är det nog extremt ovanligt att andra kör hunden åt en, så som sagt för mig är det märkligt. Det betyder ju inte att det på något vis är fel att göra så, jag la bara ihop det med bilden ovan så kändes det som att det inte fanns supermycket tid över.
Alltså tre hundar är väl inte svårt att hinna träna? :laugh: Hur skulle man inte hinna med det om man ändå ska ta en hund till klubben/träning? Hade jag velat satsa hade jag inte vågat ha mindre än tre stycken. Om en blir skadad/dör/gammal så står man där och inte kan träna/tävla. Jag har t.ex. en unghund med knäskada och en som är äldre/inte arbetsbar och hade jag velat tävla så hade jag ju verkligen inte kunnat göra någonting alls.

Dom andra får träna på att vänta/vara passiva medens man tränar en i lydnaden. I draget, the more the merrier. I sök, ja men bra då kan dom ligga och vila i bilen medens en jobbar. Jobbet är ju liksom att ta sig till platsen och sätta upp träningsmomentet/jobbet, själva träningen tar ju inte så mycket tid egentligen.
 
För att det tar nåt år att grundträna en hund, husses hund är fyra nu, skaffar vi valp om ett år så är han fem så när den hunden är lagom att tävla på börjar det vara dags att ta det lite lugnare för den äldre hunden.

Tid finns, dock så har jag mer av den varan än husse som är egenföretagare och därför kanske han behöver prioritera vad han vill satsa på, både agility och vallning kräver ju en del. Särskilt vallning upplever jag tar tid, idag var jag en "snabb" vända i fårhagen med hundarna = hemmifrån 2,5 timme., sen på kvällen var vi på agilityträning i ytterligare 2 timmar :p .

Jag vill ogärna hamna i samma sits jag var i för 2,5 år sen när min tävlingshund gick bort, det var nära att helt ta knäcken på mig. Att börja om helt med en valp när man är i nattsvart sorg är verkligen inget jag vill göra om nånsin igen.
Jag har bara ett halvår mellan mina hundar så jag kastar verkligen sten i glashus här. Mellan tidigare hundpar var det 4 år och det var också lite för lite. Jag skulle säga att idealt är kanske 7-8 år om man vill ha minst en hund att köra med. Vill man ha 2 hundar igång, ja då är saken såklart en annan :).

Räknar iofs med att de lever länge, har haft turen att ha hundar som blivit minst 13 år (nuvarande är 14 resp drygt 13,5).
 
Alltså tre hundar är väl inte svårt att hinna träna? :laugh: Hur skulle man inte hinna med det om man ändå ska ta en hund till klubben/träning? Hade jag velat satsa hade jag inte vågat ha mindre än tre stycken. Om en blir skadad/dör/gammal så står man där och inte kan träna/tävla. Jag har t.ex. en unghund med knäskada och en som är äldre/inte arbetsbar och hade jag velat tävla så hade jag ju verkligen inte kunnat göra någonting alls.

Dom andra får träna på att vänta/vara passiva medens man tränar en i lydnaden. I draget, the more the merrier. I sök, ja men bra då kan dom ligga och vila i bilen medens en jobbar. Jobbet är ju liksom att ta sig till platsen och sätta upp träningsmomentet/jobbet, själva träningen tar ju inte så mycket tid egentligen.

Jag håller med!

Så länge man gör samma sak med hundarna så tar det inte mycket mer tid att träna flera. Jag har fyra aktiva hundar där tre stycken har samma träningsområde, och det tar inte mer tid att köra alla dem än att köra den enda som har ett annan användningsområde.
 
Alltså tre hundar är väl inte svårt att hinna träna? :laugh: Hur skulle man inte hinna med det om man ändå ska ta en hund till klubben/träning? Hade jag velat satsa hade jag inte vågat ha mindre än tre stycken. Om en blir skadad/dör/gammal så står man där och inte kan träna/tävla. Jag har t.ex. en unghund med knäskada och en som är äldre/inte arbetsbar och hade jag velat tävla så hade jag ju verkligen inte kunnat göra någonting alls.

Dom andra får träna på att vänta/vara passiva medens man tränar en i lydnaden. I draget, the more the merrier. I sök, ja men bra då kan dom ligga och vila i bilen medens en jobbar. Jobbet är ju liksom att ta sig till platsen och sätta upp träningsmomentet/jobbet, själva träningen tar ju inte så mycket tid egentligen.
Oj, jag hade aldrig fixat att ha tre hundar i aktiv bruksträning. Inte en chans att kunna vara med i en sökgrupp och få möjlighet att köra tre egna hundar i elitruta varje gång, sen att det går att låta de andra hundarna få göra annat och låta dom alternera men med heltidsjobb dagtid så hade jag inte fixat det. Likaså om jag skulle skyddssatsa, då hade jag behövt vara ekonomisk oberoende för att kunna betala figge.

Ska jag få hjälp av träningskompisar med spårläggning, sökrutor, figgande etc så kan inte jag kräva att de ska hjälpa mig med tre hundar och sen bara få hjälp med en hund tillbaka - varje gång.
 
Oj, jag hade aldrig fixat att ha tre hundar i aktiv bruksträning. Inte en chans att kunna vara med i en sökgrupp och få möjlighet att köra tre egna hundar i elitruta varje gång, sen att det går att låta de andra hundarna få göra annat och låta dom alternera men med heltidsjobb dagtid så hade jag inte fixat det. Likaså om jag skulle skyddssatsa, då hade jag behövt vara ekonomisk oberoende för att kunna betala figge.

Ska jag få hjälp av träningskompisar med spårläggning, sökrutor, figgande etc så kan inte jag kräva att de ska hjälpa mig med tre hundar och sen bara få hjälp med en hund tillbaka - varje gång.
Svarar mig själv då vi har 4 hundar, visserligen är vi två på dom men jag gör den mesta träningen. Under icke jakttid så får jakthundarna mest fysisk träning, en del kongsök och ibland något spår. Iom att brukshunden också måste fysas så görs det såklart samtidigt, men hade jag vänt på det och vi haft tre brukshundar och en jakthund. Nä, den tiden som jag lägger på brukshunden hade jag inte haft möjlighet att lägga på två till.
 
Hh
Jag har bara ett halvår mellan mina hundar så jag kastar verkligen sten i glashus här. Mellan tidigare hundpar var det 4 år och det var också lite för lite. Jag skulle säga att idealt är kanske 7-8 år om man vill ha minst en hund att köra med. Vill man ha 2 hundar igång, ja då är saken såklart en annan :).

Räknar iofs med att de lever länge, har haft turen att ha hundar som blivit minst 13 år (nuvarande är 14 resp drygt 13,5).
Fast 7-8 år emellan är ganska mycket tycker jag när man kör både vallning och agility med hundarna som tar en del på kroppen. Absolut att hundar kan kör agility upp i åren men det inget vi räknar stenhårt med utan allt över 8 år ser jag som bonus i en så krävande hundsport. Sen vill man spara mer på hundarna ju äldre de blir och då är det ju bra att få igång en yngre som kan börja ta över så kör den äldre efter förmåga. De kan ju dessutom göra mycket på rutin och har stor kunskapsbank så man behöver inte ägna samma tid på nyinlärning.

Som @Tonto skriver så är det inte själva träningstiden som blir särskilt stor post i hundtränandet, vi lägger mer tid på resor, förberedelser, tävlingsdagar m.m. När vi hade fyra hundar så var det ingen större skillnad mot tre, när vi bara har två hundar blir det lite mycket dötid på träningarna för att de ska få återhämta sig mellan rundorna i agility.
Samma i vallningen, det inte själva träniingstiden med hund som tar tid utan allt runtomkring. Det ska fyllas på vatten, hämtas hö, lagas staket, klippas klövar m.m. Att träna en eller två hundar till skulle inte vara nåt större problem, de får ju dessutom passivitetsträning när de ligger och väntar på sin tur.

Hade jag haft fler hundar hade jag åkt ut en sväng och tränat vallning idag men nu blir det inte så för att de ska iväg och träna agility och behöver inte ytterligare fysisk träning idag :p. Igår hade jag kunnat köra nån mer hund på agilityträningen men det blev bara corgin då bc pojkarna redan hade vallat.
Sen tar jag i många fall med hundarna ändå och anpassar träningen, har de fått valla kanske vi bara kör lite finlir på kontaktfälten, lite belöningsträning eller tränar in target om de gått ordentligt innan. Har de fått köra agility så kanske vi bara går och puttar på fåren och tränar små små flanker eller så får de hålla djuren när jag ska kolla klövar eller fylla på mat.

Våra hundar får oftast mer än ett träningspass per dag, sen att det kanske är lite uppletande på promenaderna, lite fotgående, lite trick eller annat också räknas inte in i den "riktiga" träningen.
 
Oj, jag hade aldrig fixat att ha tre hundar i aktiv bruksträning. Inte en chans att kunna vara med i en sökgrupp och få möjlighet att köra tre egna hundar i elitruta varje gång, sen att det går att låta de andra hundarna få göra annat och låta dom alternera men med heltidsjobb dagtid så hade jag inte fixat det. Likaså om jag skulle skyddssatsa, då hade jag behövt vara ekonomisk oberoende för att kunna betala figge.

Ska jag få hjälp av träningskompisar med spårläggning, sökrutor, figgande etc så kan inte jag kräva att de ska hjälpa mig med tre hundar och sen bara få hjälp med en hund tillbaka - varje gång.

Men oftast har man ju inte tre hundar som ligger på samma nivå tänker jag?
Mina tre är t ex en som närmar sig pension, en (som skulle varit..) i full träning och en som är på väg att utbildas.

Hela syftet med att ha flera hundar för mig är att ha en som vet hur allt funkar och bara tuffar på, en som är i sina bästa år och en påläggskalv.
 
Jag har bara ett halvår mellan mina hundar så jag kastar verkligen sten i glashus här. Mellan tidigare hundpar var det 4 år och det var också lite för lite. Jag skulle säga att idealt är kanske 7-8 år om man vill ha minst en hund att köra med. Vill man ha 2 hundar igång, ja då är saken såklart en annan :).

Räknar iofs med att de lever länge, har haft turen att ha hundar som blivit minst 13 år (nuvarande är 14 resp drygt 13,5).
Jag brukar rekommendera 4-5 år mellan hundarna, om man har behov av en fungerande arbetshund. 7-8 hade jag inte vågat vänta, med tanke på skador på den äldre och att en del hundar behöver ett par års praktik innan de är ordentligt användbara. Det blir så klart lite annorlunda om det är hobbyhundar!

För mig är det bra med en ny hund om året, så jag alltid har hund i uppstartningsfas. Men så säljer jag ju tränade hundar också, så alla blir ju inte kvar här till pensionsålder 😁 Jätteskönt att ha 2-3 att starta när man ändå åker och tävlar osv!
 
Hh

Fast 7-8 år emellan är ganska mycket tycker jag när man kör både vallning och agility med hundarna som tar en del på kroppen. Absolut att hundar kan kör agility upp i åren men det inget vi räknar stenhårt med utan allt över 8 år ser jag som bonus i en så krävande hundsport. Sen vill man spara mer på hundarna ju äldre de blir och då är det ju bra att få igång en yngre som kan börja ta över så kör den äldre efter förmåga. De kan ju dessutom göra mycket på rutin och har stor kunskapsbank så man behöver inte ägna samma tid på nyinlärning.

Som @Tonto skriver så är det inte själva träningstiden som blir särskilt stor post i hundtränandet, vi lägger mer tid på resor, förberedelser, tävlingsdagar m.m. När vi hade fyra hundar så var det ingen större skillnad mot tre, när vi bara har två hundar blir det lite mycket dötid på träningarna för att de ska få återhämta sig mellan rundorna i agility.
Samma i vallningen, det inte själva träniingstiden med hund som tar tid utan allt runtomkring. Det ska fyllas på vatten, hämtas hö, lagas staket, klippas klövar m.m. Att träna en eller två hundar till skulle inte vara nåt större problem, de får ju dessutom passivitetsträning när de ligger och väntar på sin tur.

Hade jag haft fler hundar hade jag åkt ut en sväng och tränat vallning idag men nu blir det inte så för att de ska iväg och träna agility och behöver inte ytterligare fysisk träning idag :p. Igår hade jag kunnat köra nån mer hund på agilityträningen men det blev bara corgin då bc pojkarna redan hade vallat.
Sen tar jag i många fall med hundarna ändå och anpassar träningen, har de fått valla kanske vi bara kör lite finlir på kontaktfälten, lite belöningsträning eller tränar in target om de gått ordentligt innan. Har de fått köra agility så kanske vi bara går och puttar på fåren och tränar små små flanker eller så får de hålla djuren när jag ska kolla klövar eller fylla på mat.

Våra hundar får oftast mer än ett träningspass per dag, sen att det kanske är lite uppletande på promenaderna, lite fotgående, lite trick eller annat också räknas inte in i den "riktiga" träningen.
Ja det är kanske där det skiljer sig, jag tänker att en hund ska kunna köra på elitnivå tills den är 8-10 år och vara där från den är kanske 3 år. Och brukset tar mer tid än annan träning pga att man ju tränar andras hundar också. Ska andra hjälpa mig med mer än en måste jag också hjälpa dem med mer än en och då springer tiden snabbt iväg.
 
Men oftast har man ju inte tre hundar som ligger på samma nivå tänker jag?
Mina tre är t ex en som närmar sig pension, en (som skulle varit..) i full träning och en som är på väg att utbildas.

Hela syftet med att ha flera hundar för mig är att ha en som vet hur allt funkar och bara tuffar på, en som är i sina bästa år och en påläggskalv.
Kanske inte, men men det innebär ju inte att det tar mindre tid för det? Hade jag haft en elithund i brukset, sen en som är som Vidan i lägre klass samt en yngre som är på väg att utbildas hade jag ändå inte haft tid. Jag hade såklart också önskat att jag hade kunnat ha en som bara tuffar på, en i sina bästa år och en påläggskalv - men det är verkligen inte realistiskt för mig. (Å då tänker jag främst på brukshundar, iom att vi har tre jakthundar.)
 
Kanske inte, men men det innebär ju inte att det tar mindre tid för det? Hade jag haft en elithund i brukset, sen en som är som Vidan i lägre klass samt en yngre som är på väg att utbildas hade jag ändå inte haft tid. Jag hade såklart också önskat att jag hade kunnat ha en som bara tuffar på, en i sina bästa år och en påläggskalv - men det är verkligen inte realistiskt för mig. (Å då tänker jag främst på brukshundar, iom att vi har tre jakthundar.)

Inom retrieverträningen tar det absolut olika tid beroende på var de är i sin utbildning, men det är så klart olika för de olika grenarna :)

I mitt träningsgäng har de flesta 2-3 hundar i olika åldrar och nivåer, så det är naturligt att vi hjälps åt med alla hundar oavsett var i träningen de är.
Den mesta träningen går dock att göra själv, särskilt när man gör grundarbetet med de unga hundarna.
Det underlättar också mycket när man har träningsmarkerna utanför dörren, som jag har.
 
Nu är det så att varken jag eller husse har nån hund i bruks, och det är en av anledningarna till att jag aldig börjat med bruks är att det verkar ta oerhört mycket tid och att man verkar så beroende av träningsgrupp. Fast samtidigt hur mycket av den tiden läggs på träningstid på den egna hunden i jämförelsa av vilken tid det tar? Varit med på nån bruksträning för hundra år sen och det tog en halv evighet att köra igenom alla hundarna men individuellt så fick de ju inte så himla mycket träning så att de direkt var slutkörda..

Precis som att mina två timmar i fårhagen inte är kvalitativ träningstid utan det är ju mycket runt omkring man pysslar med.
 
Jag håller med!

Så länge man gör samma sak med hundarna så tar det inte mycket mer tid att träna flera. Jag har fyra aktiva hundar där tre stycken har samma träningsområde, och det tar inte mer tid att köra alla dem än att köra den enda som har ett annan användningsområde.
Bogs uppfödare tävlar nog med 4 hundar och har fler på tillväxt, måste vara smidigt att tävla med många när man ändå ska på tävling. :laugh:
 
Nu är det så att varken jag eller husse har nån hund i bruks, och det är en av anledningarna till att jag aldig börjat med bruks är att det verkar ta oerhört mycket tid och att man verkar så beroende av träningsgrupp. Fast samtidigt hur mycket av den tiden läggs på träningstid på den egna hunden i jämförelsa av vilken tid det tar? Varit med på nån bruksträning för hundra år sen och det tog en halv evighet att köra igenom alla hundarna men individuellt så fick de ju inte så himla mycket träning så att de direkt var slutkörda..

Precis som att mina två timmar i fårhagen inte är kvalitativ träningstid utan det är ju mycket runt omkring man pysslar med.
Ja precis, det beror nog på hur mycket man är beroende av att ha en person som figgar, alla andra sporter skulle jag nog säga fungerar bra att träna med tre hundar utan extremt stor skillnad i tidsmängd.
 
Bogs uppfödare tävlar nog med 4 hundar och har fler på tillväxt, måste vara smidigt att tävla med många när man ändå ska på tävling. :laugh:

Inte när man håller på med retrievers och A-prov/Field trials, eftersom alla startar provet samtidigt. Det blir meckigt när samma handler är kvar i provet med flera hundar, och man får vara sparringpartner till sig själv :laugh: men det går absolut!
 
Inte när man håller på med retrievers och A-prov/Field trials, eftersom alla startar provet samtidigt. Det blir meckigt när samma handler är kvar i provet med flera hundar, och man får vara sparringpartner till sig själv :laugh: men det går absolut!
Åh herregud! 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 037
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 022
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 015
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp