Hh
Fast 7-8 år emellan är ganska mycket tycker jag när man kör både vallning och agility med hundarna som tar en del på kroppen. Absolut att hundar kan kör agility upp i åren men det inget vi räknar stenhårt med utan allt över 8 år ser jag som bonus i en så krävande hundsport. Sen vill man spara mer på hundarna ju äldre de blir och då är det ju bra att få igång en yngre som kan börja ta över så kör den äldre efter förmåga. De kan ju dessutom göra mycket på rutin och har stor kunskapsbank så man behöver inte ägna samma tid på nyinlärning.
Som
@Tonto skriver så är det inte själva träningstiden som blir särskilt stor post i hundtränandet, vi lägger mer tid på resor, förberedelser, tävlingsdagar m.m. När vi hade fyra hundar så var det ingen större skillnad mot tre, när vi bara har två hundar blir det lite mycket dötid på träningarna för att de ska få återhämta sig mellan rundorna i agility.
Samma i vallningen, det inte själva träniingstiden med hund som tar tid utan allt runtomkring. Det ska fyllas på vatten, hämtas hö, lagas staket, klippas klövar m.m. Att träna en eller två hundar till skulle inte vara nåt större problem, de får ju dessutom passivitetsträning när de ligger och väntar på sin tur.
Hade jag haft fler hundar hade jag åkt ut en sväng och tränat vallning idag men nu blir det inte så för att de ska iväg och träna agility och behöver inte ytterligare fysisk träning idag
. Igår hade jag kunnat köra nån mer hund på agilityträningen men det blev bara corgin då bc pojkarna redan hade vallat.
Sen tar jag i många fall med hundarna ändå och anpassar träningen, har de fått valla kanske vi bara kör lite finlir på kontaktfälten, lite belöningsträning eller tränar in target om de gått ordentligt innan. Har de fått köra agility så kanske vi bara går och puttar på fåren och tränar små små flanker eller så får de hålla djuren när jag ska kolla klövar eller fylla på mat.
Våra hundar får oftast mer än ett träningspass per dag, sen att det kanske är lite uppletande på promenaderna, lite fotgående, lite trick eller annat också räknas inte in i den "riktiga" träningen.