Uppdatering och snackistråd 4

Han ryggar undan för mat. Han åt i början. Blir bara mer svårmatat. Har provat m fisk, köttfärs, äggula....
Han får bara ära mjuk mat. Kattmat har han aldrig gillat i mjuk form. Han vill ha torrfoder.

Om blodproverna såg bra ut på honom och han inte är dämpad pga infektion (från luftrören eller kanske munnen - kolla så att det inte ser illa ut där de dragit tänder, brukar lukta väldigt illa om det är infekterat) så kan man ge aptitstimulerande så ring och kolla med din veterinär. Det är jätteviktigt att han kommer igång att äta ordentligt nu. Risk för leverförfettning annars som kan komma väldigt fort på katter (till skillnad mot hund som klarar flera dagar av svält).

Om blodproverna såg bra ut på honom och han inte är dämpad pga infektion (från luftrören eller kanske munnen - kolla så att det inte ser illa ut där de dragit tänder, brukar lukta väldigt illa om det är infekterat) så kan man ge aptitstimulerande så ring och kolla med din veterinär. Det är jätteviktigt att han kommer igång att äta ordentligt nu. Risk för leverförfettning annars som kan komma väldigt fort på katter (till skillnad mot hund som klarar flera dagar av svält).
Munnen ser fin ut. När han kom hem luktade han vidrigt ur munnen men nu är han doftfri!
Lyckades mata i honom en del i går kväll samt i natt. Totalt under ett dygn fick jag i honom 4 matskedar torsk och 4 matskedar köttfärs. I natt åt han med bättre apptit. Inte lika skeptisk utan frivilligt. Sen kom han för första gången på flera dagar in i sängen och kurrade och trampade runt.
I morse serverade sambon burkmat till katterna och då åt han ca 2 matskedar igen. Helt frivilligt!! Han som inte gillar brukmat :up: Sen gick han upp till övervåningen och myste med sonen.
Känns som det vänder nu. Han sover inte bara utan är vaken och söker upp oss igen för att vara med som han brukar. Inte så apatisk.
Hoppas det vänder nu.

Knappt någon sömn inatt heller, men jag tog mig ändå ut på en längre promenad nu på morgonen. Nu har Aysu fått stretching och alla i huset har ätit frukost. Skönt att få det avklarat innan jobbet. Ikväll ska jag bara vila och träna lite rallylydnad, är så galet trött.

Precis min tanke - kanske fungerar B-vitamininjektion bra även på katter som behöver få upp aptiten ?

Precis min tanke - kanske fungerar B-vitamininjektion bra även på katter som behöver få upp aptiten ?
Pratade med kliniken i går som sa att om han fortsatte att vara så här svår med maten el blev sämre skulle vi komma in men just nu tyckte de vi skulle försöka lite till.
Dagen blir avgörande. Annars åker vi in med honom i morgon igen.

Har just klappat på en italiensk vinthund (:love:) för första gången i mitt liv.

Varför skakar de så dant? (Det var inomhus). Dagmatten visste inte.
Undrar jag med. En kompis syster har två stycken som jag träffat ibland (inomhus) och de har alltid vibrerat lite.
Har inte vågat fråga för jag tänkte hon kanske skulle ta illa upp :crazy:
Träffade två på Mydog och de småskakade de med och då hade de ändå täcken på sig så frysa kan det inte vara väl?

Undrar jag med. En kompis syster har två stycken som jag träffat ibland (inomhus) och de har alltid vibrerat lite.
Har inte vågat fråga för jag tänkte hon kanske skulle ta illa upp :crazy:
Träffade två på Mydog och de småskakade de med och då hade de ändå täcken på sig så frysa kan det inte vara väl?
Dagmatten sa att hon trodde att det var någon form av upphetsning och att hunden alltid skakade lite. Fast hon verkade lugn för övrigt (hunden alltså).

Dagmatten sa att hon trodde att det var någon form av upphetsning och att hunden alltid skakade lite. Fast hon verkade lugn för övrigt (hunden alltså).
De två kompisens syrra har verkar väldigt lugna under besöken, kan lägga sig och sova när man sitter och fikar men som sagt vibrerar av och till.

Nä. Gillade inte magkännslan om katten så jag ringde kliniken igen och bad om att få komma. Så nu är vi påväg in med Affe igen.

De jag träffat har bara skakat när de frusit (vilket de gjort.. Nästan hela tiden, men ja :p ) @Philosophia kanske har något bra svar, hon har haft italienare.

Det är så mycket känslor i den lilla kroppen som vill pysa ut! @mandalaki

De skakar för att de fryser, håller värmen eller för att de är exalterade. De är sällan rädda av sig, även om jag tror att det har blivit vanligare på grund av obetänksam avel.

Bläckis borde träffa @almitra s italienare! Man kan inte bli annat än störtförälskad!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård