Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag "platsar" mina utanfor trappan, pa en stor dorrmatta under tak. Sedan far en i taget stalla sig med framfotterna pa andra steget pa trappan sa jag kan torka av dem enkelt innan jag slapper in dem.

I gar var vi pa IPO traning igen. Bada var riktigt duktiga pa lydnads delen. Lilla Princess Diva borjar verkligen vaxa till sig ... och Miss Mandy var superduktig ... nu maste bara matte se till att rora sig battre ocksa. Jag ar aldeles for stel i fotgaendet (en avart fran "vanlig" lydnad har i landet, dar ar det exactheten som galler, i IPO ar det "fluidity" och gladjen hos bade hund och forare som galler).

Sedan kom da skyddet. Det har regnat som skjutton har i Oregon ... och aven om det var sol och fint i gar ar marken blot. Mandy har tillrackligt mycket lydnad for att skyddet ska funka bra med henne ... Hon gor som jag sager och generellt bara har vansinnigt roligt men kan fortfarande hora mig.
Princess Diva hor inte ett skvatt om det finns en figge och/eller "bit leksaker" i narheten. Hon drog omkull mig i leran tva ganger. Den andra gangen blev nastan en "face plant" da jag lag raklang pa mage med ansiktet ungefar tva meter over marken. Resten av klubben gick omkring och onskade att de haft en video gaende just da ... och diskuterade hur de maste ha den framme nar det ar Diva's tur nasta gang. :crazy: LOL

Dags att börja planera in promenaderna i lugna områden igen då... under förmiddagens långpromenad så gick vi förbi ett bostadsområde som är känt som lite stökigare. Well... Ca 20-30 meter från oss började några ungar leka med smällare eller något liknande (såg inte direkt något, hörde bara). Som tur var lät det inte mycket, men jag vågar inte gå där igen nu på ett tag, för då får vi väl fyrverkerier i huvudet eller något :/

Måste ju berätta om min duktiga hund som fick vara med på fest här hemma i lördags. I vanliga fall så får han vara hos hundvakt om vi har fest, men nu hade hundvakten rört ihop datumen så han fick vara hemma istället.
Ammo gled runt som han inte gjort annat. tiggde klappar och ostbågar av folk och pausade ibland med att tugga lite ben. :love: Att några kanske hade lite för mycket innanför västen bekom honom inte alls.
Ingen stor sak kanske, men för mig som levt med en hund med sociala rädslor i flera år så är jag ovan vid att ha en "normal hund". :)

Måste ju berätta om min duktiga hund som fick vara med på fest här hemma i lördags. I vanliga fall så får han vara hos hundvakt om vi har fest, men nu hade hundvakten rört ihop datumen så han fick vara hemma istället.
Ammo gled runt som han inte gjort annat. tiggde klappar och ostbågar av folk och pausade ibland med att tugga lite ben. :love: Att några kanske hade lite för mycket innanför västen bekom honom inte alls.
Ingen stor sak kanske, men för mig som levt med en hund med sociala rädslor i flera år så är jag ovan vid att ha en "normal hund". :)
Skönt :) På våra fester nere i Linköping kunde vi ha en hel drös hundar med. Ibland fick de vara i ett eget rum/del av lägenhet, ibland låg de och sov under bordet. Ett resultat av att gå djurrelaterad utbildning med likasinnande och med välfungerande hundar :p

Men jag förstår känslan. Nu festar jag inte så mycket längre men om det inte bara är några få och lugna personer stänger jag bort i alla fall ena hunden. Hon har inga rädslor men stissar upp sig så mycket och alla kanske inte uppskattar en aussie i ansiktet hela festen :p

De vet alla att det ar en klar fordel att vanta snallt. Ibland kommer matte och get godisen medan man vantar, ibland far man gora nagot kul, som att springa fort. Allt det basta hander nar man gor som matte sager och springer man for tidigt sa far man bara ga tillbaka. ;)
Men ändå ... Det där borde ju kräva lite fokus av hundarna. Och fokus borde vara svårare när de är ett helt gäng.

Duktigt! :bow:

Vi har haft svårt att få några ägare ur förra kullen att röntga sina hundar. Efter att ha legat på dem en hel del så har nu de saknade resultaten ramlat in. 1½ år "för sent".
Den totala statistiken blev inte vad vi önskade på en kull så vi väljer att "släcka" våra avelsplaner ur denna kull. Den håller inte våra mål.
Känns fruktansvärt tungt.
Satt uppe halva natten och rotade djupt ner i statistiken på båda sidorna efter svar. Och det finns ingen "skyldig" anfäder och det ser helt normalt ut i kringliggande kullar. En satans jäkla otur bara?
Så nu går tankarna runt vår egna tik. En så fantastisk hund!! Åhhh...hon har så mycket bra kvalitéer och vi har sett så fram emot att ta henne i aveln. Men men....tyvärr lever inte tillräckligt många syskon upp till det vi eftersträvar så.......:cry:
Så nu har vi nästa beslut att fatta. Vårt vackra yrväder. Känns dumt att behålla en så lovande hund när vi ändå inte kommer att vilja nyttja henne i aveln. Vi behöver en ny avelstik och vi har inte hur mycket plats (och tid) som helst. Så egentligen vet vi väl vad som är bäst för både henne och oss. Är bara inte redo för tanken ännu:(

Vi har haft svårt att få några ägare ur förra kullen att röntga sina hundar. Efter att ha legat på dem en hel del så har nu de saknade resultaten ramlat in. 1½ år "för sent".
Den totala statistiken blev inte vad vi önskade på en kull så vi väljer att "släcka" våra avelsplaner ur denna kull. Den håller inte våra mål.
Satt uppe halva natten och rotade djupt ner i statistiken på båda sidorna efter svar. Och det finns ingen "skyldig" anfäder och det ser helt normalt ut i kringliggande kullar. En satans jäkla otur bara?
Så nu går tankarna runt vår egna tik. En så fantastisk hund!! Åhhh...hon har så mycket bra kvalitéer och vi har sett så fram emot att ta henne i aveln. Men men....tyvärr lever inte tillräckligt många syskon upp till det vi eftersträvar så.......:cry:
Så nu har vi nästa beslut att fatta. Vårt vackra yrväder. Känns dumt att behålla en så lovande hund när vi ändå inte kommer att vilja nyttja henne i aveln. Vi behöver en ny avelstik och vi har inte hur mycket plats (och tid) som helst. Så egentligen vet vi väl vad som är bäst för både henne och oss. Är bara inte redo för tanken ännu:(

Beklagar :(

Så tråkigt!

Fy så tråkigt :( Beklagar!

Jag har ju lagt avelsplanerna för Otis på hyllan också, det känns för jäkla trist när man planerat och så är det saker man inte kan rå över som ställer allt på ända.

Jusst nu känns det mest tungt med tanke på den hunden vi har hemma och som är en del av "oss".
Men värst är innebörden på sikt. Vi har nu ingen egen tik kvar. Blir det bara hanar i kommande kull, ja då är det kört känns det som. Hur kul är det efter nära 5 år att börja om på noll med inköpta tikar?

Ur första kullen såldes två tikar med avelsrätt. Dock var den ena köparen minst sagt bockig och jobbig så när hen tröttnade på hunden så kändes det ändå rätt ok att den såldes till tjänst. Vi hade ju den andra tiken kvar samt mamman och två små tikar ur den kull som det nu gäller. På mamman skulle det bli en tredje kull men hon drog på löpet och sen tyckte vi att hon kom för nära 8-årssträcket för att ta en kull till. Sen föll kullsystern till vår ungtik bort då hon var en av de som fick anmärkning på röntgen. Då sålde vi henne också till tjänst.
Kvar är nu bara en tik. den vi nu ska para. Dock är ägarna så underbara att de med glädje låter oss ta två kullar på henne:heart

Men sen blir det ett glapp på flera år tills vi har något nytt att avla på även om vi köper in en tik (vilket det nog blir):(

Haha, alltså, jag sitter och läser igenom labradorernas RAS-dokument. Det är en domare som lämnat en del sköna kommentarer :D

Vad anser Du vara de tre största problemen med rasen idag?
En domare anmodar oss att läsa rasstandarden och en anser att titelsjuka är ett av de största problemen med rasen

Vad anser Du vara de tre största förtjänsterna med rasen idag?
En domare påpekar att rasen fortfarande går att rädda.

:laugh:

Fy så tråkigt :( Beklagar!

Jag har ju lagt avelsplanerna för Otis på hyllan också, det känns för jäkla trist när man planerat och så är det saker man inte kan rå över som ställer allt på ända.
Beklagar för dig också :(
Och ja det känns för jä****t när man gjort läxan och gjort allt by the book och så blir det såhär ändå. Sånt här ska ju drabba dom som skiter i att läsa statistik och linjer. Ett par stycken har tyckt att vi ska avla på tiken ändå eftersom hon är helt ren men det känns inte ok.

Beklagar för dig också :(
Och ja det känns för jä****t när man gjort läxan och gjort allt by the book och så blir det såhär ändå. Sånt här ska ju drabba dom som skiter i att läsa statistik och linjer. Ett par stycken har tyckt att vi ska avla på tiken ändå eftersom hon är helt ren men det känns inte ok.

Ja, verkligen så :(

Vår gammelgubbes sista kull blev som eran, en med HD C och två med HD D. Både han och tikens stam var fri så långt det gick att se bakåt. Han lämnade 45 valpar, och hade A/B rakt igenom utöver det. Ibland är det som om det bara inte passar ihop.

Men ändå ... Det där borde ju kräva lite fokus av hundarna. Och fokus borde vara svårare när de är ett helt gäng.

Duktigt! :bow:

Tack :) Vi "leker" i stort sett varje dag ... allt fran 10 minuter till en timma eller sa. Medan jag "leker" med en vantar den andra och sa byter jag.
Nar jag har klienter (jag kora bara privat lektioner) sa vantar mina medan jag jobbar med klienten och klientens hund. Jobbar klienten mycket med mig ar malet att vi ska kunna promenera hundarna losa och fortfarande ha full kontroll. Och sedan dyker nasta klient upp ... och nasta ... :laugh:
Nar vi har "spot traning" och de maste vanta pa sin tur ar det den allra basta traningen for "impuls control". Det ar SVART att vanta pa sin tur, men vanjer man sig vid det i sma stunder at gangen VET de att det roliga snart kommer.

I dag ar jag orimligt stolt over "lillan". Hon har en oroninflamation och vi var tillbaka till veterinaren i dag. Jag kravde att fa halla i henne sa jag stod framfor nasan (och holl i den ibland) pa henne medan det tittades i det onda orat, och vetten torkade ur det onda orat och petade som skjutton i det jatte roda latt sariga orat ... Sedan skulle haret runt orat klippas med klippmaskin ... och det tog bade tid och var besvarligt med mycket "crud" i haret och maskinen surrade i orat pa Lillan. Pa slutet petade hon sa Diva's ogon blev superstora och hon lutade her huvudet (men forsokte inte komma undan) och stampade med foten for att det gjorde sa ont men forsokte inte ens dra undan huvudet. :love: Nu ar hon sa trott och jag skulle helst bara ha henne i knaet och kramas.
Fast gor jag det gor jag mig sjalv en otjanst med den hunden. LOL

@Voff ... Fy sa trakigt att planerna inte fungerar som ni tankt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka