Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag förstår det. Hon är ju gammal och jag funderar inte så mycket på exakt varför hon får anfallen, för något är det ju som felar. Jag funderar på tidpunkten när hon får anfallen, det har alltid varit vid exakt samma tidpunkt. Det gör mig konfunderad och gör att jag tänker i banorna att ändra rutinerna.

Ja, så länge hon mår bra och är sig själv mellan anfallen, och anfallen håller sig så korta så finns det liksom ingen anledning att utreda eller medicinera (biverkningarna är inte alltid så trevliga och fungerar inte alltid heller beroende på individ och grundorsak). Precis som du misstänker så kan ju anfall triggas av något. Verkligen inte alltid men ibland. Att ändra rutinerna lite kan ju vara värt att testa!

Tittar runt lite på uppfödares hemsidor... "Sparsamt utställd i år" skrevs om en hund som bara i år varit på fler utställningar än vad mina hundar är på under deras hela livstid. Snacka om att olika människor ser olika på vissa saker :angel:
Det finns ju de som i princip åker runt på alla utställningar i hela landet, stora som små, och om man skippar en handfull så är man "sparsam" :p

Det finns ju de som i princip åker runt på alla utställningar i hela landet, stora som små, och om man skippar en handfull så är man "sparsam" :p

Jo.. Det verkar vara så även i det här fallet. Jag själv tycker att jag tävlat mycket om jag varit med en hund på tex 10 tävlingar i olika grenar under ett år (en gång blev det en sådan sommar, några lydnadstävlingar, några lure coursing-tävlingar och någon utställning). Då kändes det som "shit, vad mycket vi tävlade det året!" och så finns det andra som anser att de varit på "bara några få" utställningar när de varit på 10-11st... Fast å andra sidan, jag vill träna mellan tävlingarna också, för att kunna få bättre resultat till nästa gång. På utställningar behövs ju inte riktigt det.

Vaknade som vanligt idag av klockan som ringde kl 7 och hör att spöregnar ute. Stänger av klockan och somnar om. Vaknar lite lätt av att valpen flyttar sig närmare och somnar om igen. Väcks kl 8.30 av att valpen nu ligger tätt längst med min rygg, med huvudet på huvudkudden och duttar mig i nacken. Helt okej att vakna så :p

Vovven gick igenom besiktningen, ett limegrönt halsband är införskaffat och koppel får hon ärva. Tiden går väldigt långsamt just nu. Jag tror jag ska skaffa ett regntäcke, men vi får se. Hon är ju tämligen nära marken så jag gissar att hon blir rejält skitig i slask och det kan vara skönt att slippa duscha av henne dagligen.

Vovven gick igenom besiktningen, ett limegrönt halsband är införskaffat och koppel får hon ärva. Tiden går väldigt långsamt just nu. Jag tror jag ska skaffa ett regntäcke, men vi får se. Hon är ju tämligen nära marken så jag gissar att hon blir rejält skitig i slask och det kan vara skönt att slippa duscha av henne dagligen.
Åh vad kul! Jag har missat, vad är det för hund?

Tydligen har idioterna i centrum försökt sikta på hundar med sina smällare/minifyrverkerier nu. Jag är inte förvånad, men jäkligt irriterad. Ingen tvekan om att jag kommer fortsätta hålla mig inomhus så mycket som möjligt när det är mörkt nu, minst fram till nyår. Gah!

Ja, så länge hon mår bra och är sig själv mellan anfallen, och anfallen håller sig så korta så finns det liksom ingen anledning att utreda eller medicinera (biverkningarna är inte alltid så trevliga och fungerar inte alltid heller beroende på individ och grundorsak). Precis som du misstänker så kan ju anfall triggas av något. Verkligen inte alltid men ibland. Att ändra rutinerna lite kan ju vara värt att testa!
Vi kommer inte utreda eller medicinera, vi tar bort henne när det blir för ovärdigt istället. Som det är nu har hon fått tre anfall, de två sista kom med bara en veckas mellanrum, där det sista anfallet nog kan ha pågått ca 1 minut. Så fortsätter det trappas upp finns det inte så mycket att fundera på:( hon har ju lite andra krämpor också, bland annat ett kroniskt dåligt öra, så att börja experimentera är inget för oss nu.

Tydligen har idioterna i centrum försökt sikta på hundar med sina smällare/minifyrverkerier nu. Jag är inte förvånad, men jäkligt irriterad. Ingen tvekan om att jag kommer fortsätta hålla mig inomhus så mycket som möjligt när det är mörkt nu, minst fram till nyår. Gah!
Alltså, jag är en mycket fredlig människa, men det finns få saker som får mig att tänka så hemska tankar som fyrverkerier. Varje år får jag lust att plocka fram hagelbössan och se vad folk tycker om smällar, egentligen. Speciellt då mot de som inte verkar förstå att det finns både folk och djur som lider.

Förra året var det någon som smällde fyrverkerier typ den 3 januari ganska nära oss, vi passade då en skotträdd hund och jag var trött på hela raketcirkusen. Jag skrev ett ganska argt inlägg på bygdens fb-sida, där jag (eh:D) informerade om att det är förbjudet att smälla raketer om det inte är nyårsafton och att vi var ganska många som var trötta på det nu. Fick typ 200 likes och det slutade smälla.

Alltså, jag är en mycket fredlig människa, men det finns få saker som får mig att tänka så hemska tankar som fyrverkerier. Varje år får jag lust att plocka fram hagelbössan och se vad folk tycker om smällar, egentligen. Speciellt då mot de som inte verkar förstå att det finns både folk och djur som lider.

Förra året var det någon som smällde fyrverkerier typ den 3 januari ganska nära oss, vi passade då en skotträdd hund och jag var trött på hela raketcirkusen. Jag skrev ett ganska argt inlägg på bygdens fb-sida, där jag (eh:D) informerade om att det är förbjudet att smälla raketer om det inte är nyårsafton och att vi var ganska många som var trötta på det nu. Fick typ 200 likes och det slutade smälla.

Här har vi en facebookgrupp för folk som bor i området. När någon säger där att det smäller så blir reaktionerna inte allt för sällan "äh, det är bara småkillar som leker, låt dem hållas..." :banghead: Just respektlöst beteende är en sak som alltid får mig på uselt humör, framförallt när det påverkar djur eller andra som inte kan säga ifrån ordentligt.

Vi kommer inte utreda eller medicinera, vi tar bort henne när det blir för ovärdigt istället. Som det är nu har hon fått tre anfall, de två sista kom med bara en veckas mellanrum, där det sista anfallet nog kan ha pågått ca 1 minut. Så fortsätter det trappas upp finns det inte så mycket att fundera på:( hon har ju lite andra krämpor också, bland annat ett kroniskt dåligt öra, så att börja experimentera är inget för oss nu.

Det låter klokt och jag hade inte heller velat utreda eller medicinera i det fallet.
Är det samma hund som du funderade, eller i alla fall frågade lite, kring att operera bort hörselgången för några år sedan?

Det låter klokt och jag hade inte heller velat utreda eller medicinera i det fallet.
Är det samma hund som du funderade, eller i alla fall frågade lite, kring att operera bort hörselgången för några år sedan?
Precis, samma hund. Hon har ju något allvarligt fel med ena örat, konstant multiresistenta bakterier däri. Det hålla ok med kortison och Trizaural, men det var därför operation var en sak som diskuterades.

Va arg man blir :rage:
Är rädd att de ska hända här med alla snorungar som springer runt... Själv är jag rädd för rakter och smällare och vill inte att suris också ska bli de..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?