Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gammal är hon nu?
Och vad räknar du som långa rundor?

Jag blir lite fundersam över mig själv när det gäller sånt, för min valp/unghund har fått hänga med på rundor sen jag hämtade henne. Nu var hon iofs 14 veckor när jag hämtade henne, men att hon skulle bli trött och inte orka med har liksom aldrig funnit på kartan:D fast jag brukar iofs "bara" gå en timme, men då är alla hundar lösa hela tiden.
Hon är snart ett halvår, och de långpromenader jag saknar är mina 3 timmar långa promenader (går att korta ner till 2-2 1/2 om man går i riktigt raskt tempo, vilket jag sällan gör :p ). I nuläget går vi en kort runda på morgonen, kanske en kvart, sedan 1-1/2 timmes längre promenad där hon får vara lös så mycket som möjligt. Hur mycket hon får vara lös varierar, men hon brukar få springa av sig rejält en gång per dag åtminstone. Sedan går vi två kvartslånga promenader till senare på dagen, lite varierande där beroende på hur dagen tidigare varit.

Hur gammal är hon nu?

Jag blir lite fundersam över mig själv när det gäller sånt, för min valp/unghund har fått hänga med på rundor sen jag hämtade henne. Nu var hon iofs 14 veckor när jag hämtade henne, men att hon skulle bli trött och inte orka med har liksom aldrig funnit på kartan:D fast jag brukar iofs "bara" gå en timme, men då är alla hundar lösa hela tiden.
Så tänker jag med. Ale har hängt med i vår vanloga rytm direkt.

Hur gammal är hon nu?

Jag måste vara världens sämsta matte, för min 4 månaders kortbenta heelervalp får hänga med i skogen flera gånger i veckan. Då går vi ca 5-6 km i långsamt takt och är ute i 1,5-2 timmar. Visserligen bär jag bitvis, men numera vill hon gå, kuta och undersöka en hel del själv :)

Hon är snart ett halvår, och de långpromenader jag saknar är mina 3 timmar långa promenader (går att korta ner till 2-2 1/2 om man går i riktigt raskt tempo, vilket jag sällan gör :p ). I nuläget går vi en kort runda på morgonen, kanske en kvart, sedan 1-1/2 timmes längre promenad där hon får vara lös så mycket som möjligt. Hur mycket hon får vara lös varierar, men hon brukar få springa av sig rejält en gång per dag åtminstone. Sedan går vi två kvartslånga promenader till senare på dagen, lite varierande där beroende på hur dagen tidigare varit.
Du har säkert en bra plan med din hund, men jag hade börjat gå de långa rundorna nu. Inte varje dag, men nån gång i veckan iaf. Hon är säkert i utmärkt form:) Kanske kan vara något för nyårsafton?

Du har säkert en bra plan med din hund, men jag hade börjat gå de långa rundorna nu. Inte varje dag, men nån gång i veckan iaf. Hon är säkert i utmärkt form:) Kanske kan vara något för nyårsafton?

Haha, jag får helt enkelt konstatera att min valp troligen kommer dö av alla tänkbara fel inom en vecka eller något, för vad jag än gör med henne så verkar alla (åtminstone hundägare) tänka att jag gör fel med henne ;) Hon får för mycket motion, för lite motion, för mycket mental träning, för lite mental träning, för stora krav på hur hon ska uppföra sig men är på tok för ouppfostrad på samma gång osv.

Jag själv nöjer mig med känslan av att ha en förvånansvärt enkel valp som alltid är glad och uppför sig på ett sätt som jag oftast gillar (förutom idag när det blåste som f*n ute och hon skulle jaga allt som blåste runt).

Haha, jag får helt enkelt konstatera att min valp troligen kommer dö av alla tänkbara fel inom en vecka eller något, för vad jag än gör med henne så verkar alla (åtminstone hundägare) tänka att jag gör fel med henne ;) Hon får för mycket motion, för lite motion, för mycket mental träning, för lite mental träning, för stora krav på hur hon ska uppföra sig men är på tok för ouppfostrad på samma gång osv.

Jag själv nöjer mig med känslan av att ha en förvånansvärt enkel valp som alltid är glad och uppför sig på ett sätt som jag oftast gillar (förutom idag när det blåste som f*n ute och hon skulle jaga allt som blåste runt).
Inte alls menat som kritik, jag tänkte mest eftersom du uttryckte att Du längtade efter långa rundor så ville jag "peppa" (fel ord, hittar inget bättre) att det säkert går att gå långa rundor utan att hunden tar skada.
Som sagt, du har säkert en bra plan och jag brukar inte lägga mig i, det var för att du uttryckte en längtan.

När jag har valp (egen eller valpvakt) hänger valpen med på våra vanliga promenader från första början. Valpen bärs helt enkelt. Mycket i början men allt mindre där efter. Jag tycker man märker när valpen börjar bli trött dessutom.

Inte alls menat som kritik, jag tänkte mest eftersom du uttryckte att Du längtade efter långa rundor så ville jag "peppa" (fel ord, hittar inget bättre) att det säkert går att gå långa rundor utan att hunden tar skada.
Som sagt, du har säkert en bra plan och jag brukar inte lägga mig i, det var för att du uttryckte en längtan.
Det är nog väldigt individuellt vad som räknas som långpromenad också. Skulle du gå 15-18km + rastningsrundor med en valp som inte ens är ett halvår gammal? I de flesta valptrådar jag läst på buke, när folk bett om råd med valpar så har sådant räknats upp som olämpligt och jag har inte sett någon säga emot det förrän nu när jag är trött på att valp är just valp och inte en vuxen hund.

Ang plan så har jag ingen, jag hade en innan jag fick hem Ebrah men insåg snabbt att inte heller hon passade in i någon färdig mall. Istället går jag på magkänsla, varierar vad vi gör beroende på dagsform, ökar svårighetsgrader och aktiveringsmängd när det känns lämpligt istället för "nu är hon x antal månader, då ska vi göra si och så". Jag hoppas att det i slutändan ska visat sig vara inte allt för tokigt.

Jag måste vara världens sämsta matte, för min 4 månaders kortbenta heelervalp får hänga med i skogen flera gånger i veckan. Då går vi ca 5-6 km i långsamt takt och är ute i 1,5-2 timmar. Visserligen bär jag bitvis, men numera vill hon gå, kuta och undersöka en hel del själv :)
Det gjorde jag med Ebrah när hon var i den åldern också. När jag har bara vuxna hundar så är 5km vad vi går under våra lugnare dagar och viloperioder.

När jag har valp (egen eller valpvakt) hänger valpen med på våra vanliga promenader från första början. Valpen bärs helt enkelt. Mycket i början men allt mindre där efter. Jag tycker man märker när valpen börjar bli trött dessutom.
Å andra sidan kan du väl bära med valpar länge om det behövs? När Ebrah var 10 veckor började det bli rent plågsamt att bära henne, jag fick så galet jäkla ont i ryggen att jag knappt kunde sova på nätterna, sååå jag slutade bära henne och delade upp promenaderna eller körde henne i barnvagn för att kunna gå längre.

Å andra sidan kan du väl bära med valpar länge om det behövs? När Ebrah var 10 veckor började det bli rent plågsamt att bära henne, jag fick så galet jäkla ont i ryggen att jag knappt kunde sova på nätterna, sååå jag slutade bära henne och delade upp promenaderna eller körde henne i barnvagn för att kunna gå längre.

Ja precis! :p är såklart enklare om man har små hundar :D

eller körde henne i barnvagn för att kunna gå längre.

:rofl: :love:

Jag önskar verkligen att jag kunde vara kär i någon liten ras istället för i saluki :p

----
Tillägg: kollade vikt på dvärgschnauzer nu. 5-8kg som vuxna? Ebrah vägde 7,5kg när hon var 10 veckor :p Då var hon 38cm hög, så tja, då var hon kanske som en större, vuxen dvärgschnauzer i den åldern?

*harkel* :meh:

Du har väl inte missat bilderna på henne i barnvagnen? I så fall ska jag leta upp någon till dig ;)

Och ja, jag vet att din hund är gigant jämfört med mina, och att jag ofta pratar om att jag gillar dvärgschnauzer osv, men mina är inga småhundar ju, preciiis tillräckligt stora för att stundtals vara opraktiska :D

Äh, dina har ju en bra form för att ha dom hängandes runt halsen :D:p;)

Det är nog väldigt individuellt vad som räknas som långpromenad också. Skulle du gå 15-18km + rastningsrundor med en valp som inte ens är ett halvår gammal? I de flesta valptrådar jag läst på buke, när folk bett om råd med valpar så har sådant räknats upp som olämpligt och jag har inte sett någon säga emot det förrän nu när jag är trött på att valp är just valp och inte en vuxen hund.
Jag träffade en i somras som hade fjällvandrat med en boxer som var 5 månader vid tillfället. Annars går jag själv sällan så långa rundor, det får bli när jag rider och då är det högre fart och olämpligt av den anledningen. Men hade jag velat hade jag tänkt att en gång i veckan inte hade skadat, med nån paus såklart.

Det var som sagt inget illa menat, du vet vad som är bäst för dina hundar.

Går du 18 km med valpen i koppel? Då hade jag lätt gjort det, med inlagda pauser när den visar att den är trött.

Ale hängde som sagt med på mina rastningsrundor på 3-6 km från start. Då springer de vuxna 2-4 mil, lösa. När hon var liten gick hon med mig, nu är hon med Fridolf och springer i skogen som en galning hela rundorna. Och så känns hon som att ta i en betongsugga, bara muskler all trough. :D

Vi motionerar också våra hundar för mycket enligt många. Våran promenad på 4-5 km (tar en timma att gå i koppel, så snigelfart.) är djurplågeri! Stackars valpar!

Vi brukar inte berätta att vi låter dom röja tills de blir trötta, lösa i skogen ett par timmar varje dag. :sneaky:

Jobbiga funderingar här över julhelgen. Är det lönt att försöka omplacera en hund med syringomyeli? Främst för att jag tror han skulle trivas mycket bättre i ett hem där han får vara ensam hund och all uppmärksamhet. Få vara "hänga på" hund bara med någon som oftast är hemma, promenader och ligga i knäet. Han är ju bara 4 år och kan leva 10 eller 2 år till, är väldigt okomplicerad i övrigt med vuxna, barn, hundar och andra djur. Drar lite i kopplet, men det är väl egentligen hans enda olat. Min pappa är sugen på att ta honom, men mamma inte lika, så jag börjar fundera på andra alternativ. Det är ju inte bråttom. Allra helst skulle jag vilja "låna" ut honom, så jag har kontrollen över vad som ska hända med honom i framtiden - men inser att det inte är schysst mot de nya ägarna om nån ens skulle gå med på det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
785
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka