Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle vilja gå någon kurs med någon av hundarna... Rallylydnad, kanske någon nosövningskurs med Aysu eller agilityförberedande med Ebrah... Hittar jag något? Nej. eller ja, de få som finns i närheten kostar minst 1500kr och har upplägg som jag tvivlar på att passar oss (mig). :(

fattar inte varför det måste vara så jäkla dyrt med kurser. Hade det varit billigare (som hos en vän på landet, där kurserna kostar 700kr) så hade jag gått massor av kurser! Ska jag lägga närmare 2000kr på 6-7 tillfällen vill jag ju verkligen känna mig säker på att kursen är tokbra.
Va dyrt :o
Ja då bor nog jag på landet för här ligger kurserna på 400-800 plus medlemsavgift på 250. Max 6 deltagare.

Skulle vilja gå någon kurs med någon av hundarna... Rallylydnad, kanske någon nosövningskurs med Aysu eller agilityförberedande med Ebrah... Hittar jag något? Nej. eller ja, de få som finns i närheten kostar minst 1500kr och har upplägg som jag tvivlar på att passar oss (mig). :(

fattar inte varför det måste vara så jäkla dyrt med kurser. Hade det varit billigare (som hos en vän på landet, där kurserna kostar 700kr) så hade jag gått massor av kurser! Ska jag lägga närmare 2000kr på 6-7 tillfällen vill jag ju verkligen känna mig säker på att kursen är tokbra.

Och jag som instruktör hoppas innerligt att det är minst 8 deltagare på kursen, annars vette sjutton hur arrangören överlever... ;)

Och jag som instruktör hoppas innerligt att det är minst 8 deltagare på kursen, annars vette sjutton hur arrangören överlever... ;)
Full förståelse för att arrangörerna måste överleva, meeen jag känner mig inte lockad att eventuellt slänga nästan 2000kr i sjön. Hade jag vetat att kurserna skulle vara bra, att jag skulle lära mig massor, att det skulle passa den hund jag har med osv, så visst, då skulle jag kunna lägga de pengarna. Vet jag inte det, då är motivationen långt borta.

:banana::banana::banana:
Fick sms från den hundföraren som har en av våra uppfödningar som köptes in till tjänst. De har nu klarat det allra sista provet i dag och nu är vovven godkänd för narkotikasök och går nu i full tjänst.

Just denna hunden ligger lite extra nära hjärtat då den först hamnade fel, köptes tillbaka, omplacerades till en ägare som förvisso var ok så men som tröttnade av och inte förvaltade hundens härliga arbetslust öht.
Nu är hunden på sååååå rätt ställe. Blir varm i hjärtat:love:

Rallylydnad är jättekul! :D

Miss Mandy har tagit alla titlar hon kan i lydnad har i USA och har en (vad heter det, lydnad 1? jag har glomt) i Sverige ocksa. Vi dundrade igenom och tog en forsta steget i rally lydnad ocksa for flera ar sedan, men jag tror att hon skulle gilla att trana det. Hon gillar inte lydnaden har i USA langre, det ar for liten ring ... hon gillar att ta sats och satta fart, fort ska det ga om hon ska tycka att det ar kul. I rally lydnaden kan man dock prata och uppmuntra sa det borde bli kul anda. Nasta helg ska vi ocksa titta pa en IPO club jag blivit recommenderad har i Oregon. Superkul att det borjar ta fart med traning igen.:cool:

Vill också gå kurser men jag vette fasen om jag skulle våga mig ut på något sånt med min rabiata lilla satan ( ja det är hans smeknamn dom dagarna han beter sig som en sådan vi hundmöten ), vissa dagar skäms jag ögonen ur mig och nästan ser hur andra hundägare dömer mig och Casper.

Han är nog en såndär ouppfostrad lite chihuahua i mångas ögon... Men vi fortsätter traggla, vissa dagar är han from som ett dött lamm och går som en drömmare och inget bekommer honom medans han andra dagar är hemsk att rasta.

Gårdagen blev en bra dag :) På morgonen hade jag tänkt gå en lång promenad bort till ett fält och köra uppletande (nu måste lillpumin lära sig att det är kul att använda nosen), men just som jag kom ut började det regna. Tänkte tanken att gå upp och ta på mig regnkläder och hundarna täcken, men orkade inte. Går en halvtimmes promenad, det regnar inte så farligt, och så kommer jag på att en park nära här har massor av träd (skydd mot regnet). Det gick utmärkt att köra uppletande där också :D Gubben gick flera finfina vändor, han skulle kunna leta tills han stupar :love: Lillpumin fixade två fina varv! Sen när jag tänkte ta ett sista och skickade honom, så sprang han två meter bort och kom sen tillbaka och satte sig framför mig. Vi körde fotgående istället sen. Jättenöjd!

På eftermiddagen fick hundarna vara själva mellan 14-18, och när jag kom reste sig ingen av dem förrän jag kommit in och stängt dörren. Ja, sen sprang gubben till kylskåpet "Mat, matte, mat!"... ;) På rastningen efter den försenade middagen, så frågar en stor man mig om vägbeskrivning. För tre månader sedan hade lillpumin stått så långt bort som kopplet räckte. Nu ställde han sig på bakbenen och slog med framtassarna, som han gör när han vill hälsa på nån han känner :confused: Alltså. Vad är det här för fas? Jättekul att han inte är rädd längre, men numera är han mer social än min cavaliergubbe. Nu har jag precis kommit in från morgonrastningen där en kvinna stannade för att fråga om raserna på hundarna. Gubben viftade på svansen åt henne och nosade sedan vidare i buskarna. Lillpumin hälsade ivrigt och ville följa med henne när hon gick... O_o

Än så länge känns det verkligen som om valpen jag behöll i kullen är den som bäst passar här och min personlighet, samt är ett bra komplement i flocken - klumpan Cookie :love: Glad och busig som en valp ska vara, men mycket lugnare än vad mamma Polly var i den åldern. En cool liten tös, som jag först uppfattade som den mesigaste i kullen men som går framåt med stormsteg. Kan vara lite försiktig i vissa situationer, men är helt oberörd i andra där jag kunde tro hon skulle reagera.
Hon tog mycket längre tid på sig att utveckla sin personlighet för hon hade fullt upp en lång tid med att lära sig gå (hon var så fet att hon hade svårt att komma upp på benen - hon föddes störst och fetast). Har har nu snabbt lär sig nya rutinen som t ex när lilla fällen läggs framför hennes bädd i köket - jag då är det "gnaga-ben-dax" och svansen går som en propeller. Då är det ensamtid en stund så dom vuxna hundarna får en promenad i längre och raskare takt. Cookie sover sött när vi kommer hem igen. Detta sker morgon och kväll. Under dagen får hon följa med en kort sväng tillsammans med de vuxna och senare en egen sväng med bara mig.

Hon är även en tyst valp - halleluja :D Få se om det består. Absolut kan hon ljuda lite vid vissa tillfällen (mest vid bus) men är inte den där gaffliga typen (som sin mamma t ex....);) några syskon var väl pratiga, men det visste nya ägarna om och är lika glada för det :love: Nätterna är lite varma bara, för hon envisas med att sova med huvudet över min hals - men vad gör det, för hon har sovit hela nätter sen sista syskonet flyttade och hon fick flytta in i min säng nattetid :) Det ska bli spännande att få följa henne då jag "känt" henne sen första andetaget :heart

Pst: jag som trodde livet skulle bli lugnare och tystare när valpkullen flyttade ut fick äta upp det. Mamma-hund och min andra tik är helt tossiga och turas om att busa mycket högljutt med Cookie om dagarna :laugh:

Ni som haft dräktiga tikar hemma, hur dags har ni märkt att era tikar är dräktiga?
Nu har det gått 3 veckor sen hon parades och vi har inte märkt någon skillnad på henne än. Men det är ju också svårt att säga då hon blir så otroligt skendräktig efter varje löp så jag vet liksom inte hur jag ska kunna skilja dräktighet från skendräktighet.

Hundarnas dagmatte ska flytta och var här och lämnade tillbaka nyckeln. Överlyckliga hundar och förmodligen lagom besvikna över att inte få följa med henne idag.
Lite trist att de inte ska dit igen.

Ni som haft dräktiga tikar hemma, hur dags har ni märkt att era tikar är dräktiga?
Nu har det gått 3 veckor sen hon parades och vi har inte märkt någon skillnad på henne än. Men det är ju också svårt att säga då hon blir så otroligt skendräktig efter varje löp så jag vet liksom inte hur jag ska kunna skilja dräktighet från skendräktighet.
Vid 4 veckor så bör du kunna se skillnad på tuttarna - dom bör då börja bli mörkare rosa.

Inte alla hundar märks det tydligt på på juverspenarna. Speciellt tikar som är skendräktiga kan se liknande ut.
En genomskinlig, seg flytning från vulva får många tikar. Brukar synas tydligast när de kissat precis.
Andra kan man palpera små pärlbandsliknande formationer på i buken från 3-4 veckor.
Lättast är såklart att göra ett UL om en vecka för att vara säker :)

Dahlia märkte jag i princip från dag ett att något var annorlunda. Tröttheten, aptitförlust, den sega flytningen och jag kunde även känna i buken på henne. Vikten och bukomfånget började inte ändras förrän vecka 4. Jag vägde och mätte henne en gång i veckan från dag 1.

Inte alla hundar märks det tydligt på på juverspenarna. Speciellt tikar som är skendräktiga kan se liknande ut.
En genomskinlig, seg flytning från vulva får många tikar. Brukar synas tydligast när de kissat precis.
Andra kan man palpera små pärlbandsliknande formationer på i buken från 3-4 veckor.
Lättast är såklart att göra ett UL om en vecka för att vara säker :)

Dahlia märkte jag i princip från dag ett att något var annorlunda. Tröttheten, aptitförlust, den sega flytningen och jag kunde även känna i buken på henne. Vikten och bukomfånget började inte ändras förrän vecka 4. Jag vägde och mätte henne en gång i veckan från dag 1.

Fast på skendräktiga tikar svullnar juvren - sällan själva spenen på samma sätt :) Fast absolut finns det grader av även det när det gäller skendräktiga tikar.

Vill också gå kurser men jag vette fasen om jag skulle våga mig ut på något sånt med min rabiata lilla satan ( ja det är hans smeknamn dom dagarna han beter sig som en sådan vi hundmöten ), vissa dagar skäms jag ögonen ur mig och nästan ser hur andra hundägare dömer mig och Casper.
.

Sitter i samma sits med min golden, visa dagar beter han sig som ett monster vid hundmöten, och då är det inget roligt att vara med på kurser..

Idag är en sån dag då han bar sig något fruktansvärt illa åt under kvällspromenaden och den kom en hund ( som visserligen överaskade både mig och honom men ändå).. Skäms något fruktansvärt över att jag inte lyckas få bukt med honom och vill helst gömma mig under en sten..:(

Sen incidenten med Jämthunden som flög på gammeltiken så har jag dragit mig för att gå vår vanliga slingan runt sjön. Vi bor väldigt lantligt och det finns inte så mycket vägar att gå här så motionen har blivit lite eftersatt. Eftersom båda tikarna varit i löp har det känts än mindre lockande att knalla ut i "vår" skog och kanske locka fram den här hanen igen. Men ägaren var faktiskt mer obehaglig än hunden.
Men i dag sov sambon bara ett par timmar efter nattjobbet och gick med mig runt sjön med hela flocken. Kändes tryggt att han gick med. Inte en kotte mötte vi (som det egentligen brukar vara mao)
Blev en härlig runda på 8,5 km. Bara löpen är helt klara vågar jag mig nog ut i skogen här hemma igen:)

Sitter i samma sits med min golden, visa dagar beter han sig som ett monster vid hundmöten, och då är det inget roligt att vara med på kurser..

Idag är en sån dag då han bar sig något fruktansvärt illa åt under kvällspromenaden och den kom en hund ( som visserligen överaskade både mig och honom men ändå).. Skäms något fruktansvärt över att jag inte lyckas få bukt med honom och vill helst gömma mig under en sten..:(

Precis så känner jag med :(

Vaknade tidigt och tog en promenad med hundarna direkt, innan frukost. Vi hann precis till skogen innan regnet kom. På vägen hem började det regna lite mer och när jag sedan gjorde i ordning frukost hörde jag hur det började ösregna. Väldigt skönt att ha gått en bit och låtit ebrah springa ordentligt redan så att vi slipper det där regnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
800
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30