Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min förra tik var blandras. Hälften schäfer. Minns när jag skulle vaccinera henne och vetten skulle sticka och sa "nu ska vi se hur mycket schäfer det är i dig"
Mira skrek som om hon höll på att slaktas levande var på vetten sa
"är du säker på att hon inte är renrasig?"

I den aspekten är han åtminstone collie och det är(tyvärr) svårt att se på båda mina hundar om de har ont. Om de är glada däremot så ser man det tydligt på den äldre, den yngre behöver man inte ens titta på - det hörs.

Min är också treåring och - ta i trä - det verkar som om det händer saker här också. Eller så inbillar jag mig att han kan vänta någon millisekund längre för varje gång det ska hända något roligt innan han går upp i atomer.

I den aspekten är han åtminstone collie och det är(tyvärr) svårt att se på båda mina hundar om de har ont. Om de är glada däremot så ser man det tydligt på den äldre, den yngre behöver man inte ens titta på - det hörs.
Den yngre ljudar gnäll, pip och liknande vid förväntan. Skall är sällan. Smärta sällan.
Den äldre är otroligt pratglad. Men det är lyckoprat. Mysljus, knorr och roliga ljud. Inget gnäll. Inga jobbiga ljud. Extremt sällan skall. Totalt oförmögen att känna smärta.

Sen har vi lilla skägget. Dvärgschnauzern. Här har vi en dramaqeen av rang. Blir lam av ett löv i på pälsen och tjuter 2 minuter innan han eventuellt skadar sig :cool:

Den yngre ljudar gnäll, pip och liknande vid förväntan. Skall är sällan. Smärta sällan.
Den äldre är otroligt pratglad. Men det är lyckoprat. Mysljus, knorr och roliga ljud. Inget gnäll. Inga jobbiga ljud. Extremt sällan skall. Totalt oförmögen att känna smärta.

Sen har vi lilla skägget. Dvärgschnauzern. Här har vi en dramaqeen av rang. Blir lam av ett löv i på pälsen och tjuter 2 minuter innan han eventuellt skadar sig :cool:

Här kommer skall när det verkligen rinner över gränsen för treåringen, då har det föregåtts av gnäll och pip. Och så sjunger han förstås när det kommer folk som han tycker om. Det är lätt att se när han blir exalterad för han skakar i hela kroppen av förväntan.

Den äldre sjunger vid riktigt särskilda tillfällen men skäller bara på andra hundar. Gosknorrar gör de båda två. :love:

Här kommer skall när det verkligen rinner över gränsen för treåringen, då har det föregåtts av gnäll och pip. Och så sjunger han förstås när det kommer folk som han tycker om. Det är lätt att se när han blir exalterad för han skakar i hela kroppen av förväntan.

Den äldre sjunger vid riktigt särskilda tillfällen men skäller bara på andra hundar. Gosknorrar gör de båda två. :love:
Vist är det härligt och charmigt med verbala hundar så länge de inte oljudar :love:

Ja! Det finns inget bättre ljud än en nöjd knorr från en trött hund. :love:
Eller ett lyckognissel från en vovva med en sko i munnen. Överlycklig för att man har återvänt från den 1½ minuter långa vandringen till postlådan:D

Kul att hora att det finns fler. @Jenka, @lady_vip, @TantAgda :D

@Voff, vad gor man nar 8-aringen ar den som far fnatt och ska halla reda pa alla sa att allt gar ratt till? Och ar den som drar igang varsta tjafset med sin energi och "halla reda pa" attityd? Och dessutom ar den som ska vara forst alltid?:cautious:

Jag holl pa att bli galen pa bada, Mandy ska halla reda pa och rusar fram som en elefant i en porslins butik i sin anstrangning att halla reada pa Diva och alla manniskor som mojligen kan finnas i narheten. Och Diva som inte kunde tygla sin gladje alls ... hon for runt rent hysteriskt och skulle inte nodvandigtvis genom dorren forst, det visste hon ju att det inte gick,:angel: men hon kunde inte tygla sin gladje, sa da hade jag tva hysteriska hundar vid dorren.

Numera far bada lagga sig ner, jag gar ut och kallar ut dem en och en. Ibland Mandy first och ibland Diva forst. Det funkar hur bra som helst och det ar en otrolig skillnad pa hur det var forut.
Sa min nya teknik funkar jattebra, utom nar en av sonerna kommer till oss. Da far bada tva ut med huvudet fore och ska halsa. Da sonerna inte har nagon storre lust att trana sa far de hantera det sjalva ... Mandy och Diva skoter sig med mig och det ar nog egentligen allt jag begar. :cool:

Oh, jag holl pa att glomma att beratta. Jag ar sa oerhort stolt over mina tjejer i dag. Bada har en tamligen ohejdad och valdsam jakt instinkt som vi jobbar hart att halla nere och bara utnyttja dar det gar bra.
I dag var vi ute och gick och bada var losa. Just nar vi ar pa vag forbi far bada syn pa en katt som sitter vid ett staket en meter bort. Nar de tittar pa katten skjuter den rygg och fraser at dem. Bada tva andrade kurs och var pa vag fram till katten (och jag holl pa att fa hjartslag) :arghh: nar jag rot, "LEAVE IT!" tvarnitade bada tva och kom raskt tillbaka for att fa en godis.:love:
Katt skrallet satt kvar nar vi kom tillbaka, men da visste vi alla tre att den var dar sa det rackte att saga till att de skulle stanna nara mig, och sedan paminna just nar vi gick forbi.

Lustigt med bada mina ... de ar som barnen var nar de var yngre ... tror inte riktigt att jag menar allvar forran jag tar till "rosten", men finner det bast att lyda med detsamma sa fort "rosten" har infunnit sig.:p

@Jenka
@lady_vip
@TantAgda
Hur gamla är era popcorn?
Vårat fyller 3 nu den 11/11. Modern (gammeltiken) var lika dan. Hon är nu vid 8 års ålder lugn som en filbunke och en tvättäkta livsnjutare. Längtar tills denna blir 8 :D

Wissla blev 2 i somras.
På er låter det som att jag får stå ut minst ett år till innan vardagen kanske lugnar ner sig O_o

Hundmöten har vi bara problem med när tanten är med, hon drar igång Wissla. Annars är hon totalt ointresserad av andra hundar. Tittar knappt åt dom -skönt det i allt annat kaos :D

@Voff min är fem år:cool: det HAR blivit bättre, det är inte förrän det sista året hon verkligen fattat att hon inte får jaga själv tex. Hon äter inte höns längre, men förra veckan blixtrade hon plötsligt till när valpen kikade på hönsen och tog en höna:mad: som tur är var jag snabb och skrek "SLÄÄÄÄPP" innan hon han ta i ordentligt.

För att försöka se morgonens promenad ur positiv synvinkel:
Gick ut, kom inte många meter innan jag hör en hund som skriker och tjuter. Visar sig att grannen har "sin" schäfer här nu och att den fick syn på oss. Men, Aysu morrade visserligen när hon upptäckte den och reste ragg, trots det kunde jag lätt kalla tillbaka henne och så kunde vi gå åt ett annat håll. Visst, det blev stökigt och ingen hund var avslappnad, men det var ju betydligt bättre än gårdagens schäfermöte!

Trampar runt i spårmarken med sambon. Det ska planeras spår inför helgens klubbtävling.
Han bär pinnar, yxa, mäter och markerar ut. Jag bär på kaffet :p
Sen ska jag hem och slipa spackel i hundhuset och börja måla:)
Gammeltiken löper ännu. VM aslångt löp:mad:

Jag skulle ju göra något kuligt med min tokhund idag. Jag glömde tänka efter före.

Lägger ut 11 föremål i en STOR ruta på ett rapsfält (hennes nos funkar sämre i raps). Tar med mig alla hundarna och går dit, skickar token, som direkt hittar första dummien. Men valpis vill ju också kolla runt, hon hittar den med ett fasanskinn på, och tycker :bump: tror ni hon vill lämna tillbaka den? Nope:D

Till slut fick jag tillbaka den, efter att jag försökt allt möjligt lyckades jag bara fånga henne när hon för runt och kunde då rädda skinnet som hon halvt lekt i sönder. Aja, hon hade kul iaf:angel:

@Voff min är fem år:cool: det HAR blivit bättre, det är inte förrän det sista året hon verkligen fattat att hon inte får jaga själv tex. Hon äter inte höns längre, men förra veckan blixtrade hon plötsligt till när valpen kikade på hönsen och tog en höna:mad: som tur är var jag snabb och skrek "SLÄÄÄÄPP" innan hon han ta i ordentligt.

Heh :o Miss Mandy har ocksa haft en del sadana "ovningar" for sig. Hon slapper, katten/hunden/fageln pa begaran och allt som hander for den stackarn ar att den blir blot ... och traumatized.:angel: Nu ar det dock ett par ar sedan sist, sa runt fem ars alder slutade hon, ELLER sa har jag varit battre att se pa henne tidigt nog att hon varit pa gang sa jag hunnit saga ifran INNAN hon dragit ivag, medan hon fortfarande har horseln kvar.:cautious:

Skulle vilja gå någon kurs med någon av hundarna... Rallylydnad, kanske någon nosövningskurs med Aysu eller agilityförberedande med Ebrah... Hittar jag något? Nej. eller ja, de få som finns i närheten kostar minst 1500kr och har upplägg som jag tvivlar på att passar oss (mig). :(

fattar inte varför det måste vara så jäkla dyrt med kurser. Hade det varit billigare (som hos en vän på landet, där kurserna kostar 700kr) så hade jag gått massor av kurser! Ska jag lägga närmare 2000kr på 6-7 tillfällen vill jag ju verkligen känna mig säker på att kursen är tokbra.

Varför lägger hunden sig? Leka? Rädd? Utfall? Vad händer om du vänder bakåt och sen byter riktning?
Jag tror inte det ligger någon rädsla i beteendet. Som individ är han positiv & nyfiken mot allt och alla, och aldrig visat några tendenser till rädsla inför andra hundar innan. Det som får mig att klia mig lite i huvudet är att hundmöten brukar inte vara några större problem om vi möter det andra ekipaget framifrån?:confused: Utan det är bara när de går bakom som han slänger sig ner på marken och stretar emot.
Inte testat att byta riktning dock.. Utan blev så överrumplad av hans beteende så jag visste inte riktigt vad jag skulle göra.

Jag sitter och tittar pa Rally Lydnad till mig och Diva ocksa ... eller kanske agility? Tokfian skulle definitivt gilla agility, sa kanske rally lydnad till Mandy och mig och agility till Diva och mig. Hmmm ... tal att tanka pa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 033
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025