Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vart var det? Låter spännande :) (tyckte nämligen att jag läste i någon annan tråd att vi bor i hyffsat samma del av landet :p)

Vi gick i Långsbergens naturreservat. Det ligger nära Hjärtum. Bla så "gick" vi upp på Pikestensröset. En smal liten stig med en stigning på 70 m som ledde upp till en platå där det fanns ett stenåldersröse. Det lär innehålla en geocatch för den som gillar geocatching.
Fanns gamla ruiner efter torp, någon kvarn och gamla vägar. Mycket vacker natur. Stämningsfullt :)

Vi gick i Långsbergens naturreservat. Det ligger nära Hjärtum. Bla så "gick" vi upp på Pikestensröset. En smal liten stig med en stigning på 70 m som ledde upp till en platå där det fanns ett stenåldersröse. Det lär innehålla en geocatch för den som gillar geocatching.
Fanns gamla ruiner efter torp, någon kvarn och gamla vägar. Mycket vacker natur. Stämningsfullt :)

Tack! Det måste vi prova, har sett skylten i Utby när jag passerat men aldrig gått där. Låter som det inte är något man ska prova när man är lite trött och seg ;) I de trakterna är ju naturen överlag väldigt vacker!

Tack! Det måste vi prova, har sett skylten i Utby när jag passerat men aldrig gått där. Låter som det inte är något man ska prova när man är lite trött och seg ;) I de trakterna är ju naturen överlag väldigt vacker!
Om du har passerat Utby ibland så bor vi nog rätt nära varandra.
Finns ju helt otroligt fina endagarsturer i regionen. Hela Hunneberg, Svartedalen, trakterna runt Hjärtum och Lilla Edet. Kan verkligen rekommendera lederna runt Väktorsjöarna i Lilla Edet om du inte gått dem redan.

Om du har passerat Utby ibland så bor vi nog rätt nära varandra.
Finns ju helt otroligt fina endagarsturer i regionen. Hela Hunneberg, Svartedalen, trakterna runt Hjärtum och Lilla Edet. Kan verkligen rekommendera lederna runt Väktorsjöarna i Lilla Edet om du inte gått dem redan.
Bor utanför Stenungsund, men jobbar en del norrut därav att jag passerar ibland. Är inflyttad sen ett år drygt så har en massa kvar att gå/upptäcka. Ska absolut gå runt Väktorsjöarna, tack för tipset! Hunneberg och Svartedalen är besökta, framförallt Svartedalen, där finns det ju hur mkt som helst att se!

Men alltså... Precis inkommen från kvällsrundan.

Ganska så direkt ser jag att min galenpannas "ärkerival" är på väg mot vårt håll, en schäferkorsning vars husse och matte är i 70-årsåldern. Den hunden är också väldigt spänd, så det har blivit så att jag undviker dem. Men nej, nu har jag en ny taktik och går av cykelvägen, ca 7-8 meter ut i gräset och sätter alla mina hundar. Mutar både valpis och galenpannan med godis, vi har fått in rutinen på det riktigt bra nu så de sitter som ljus och har fullt fokus på mig.
Då släpper idioterna fram sin hund mot mina!! I full flexilängd!!! Som tur var så hade mina hundar full uppmärksamhet på mig och den nådde inte fram, men HUR kan man göra så när de vet att det brukar bli morr och gnissel när vi möts!?

Siste idioten är då inte född. Inte konstigt att den hunden är så avig, den får lösa allt själv hela tiden.

Ganska så direkt ser jag att min galenpannas "ärkerival" är på väg mot vårt håll, en schäferkorsning vars husse och matte är i 70-årsåldern. Den hunden är också väldigt spänd, så det har blivit så att jag undviker dem. Men nej, nu har jag en ny taktik och går av cykelvägen, ca 7-8 meter ut i gräset och sätter alla mina hundar. Mutar både valpis och galenpannan med godis, vi har fått in rutinen på det riktigt bra nu så de sitter som ljus och har fullt fokus på mig.
Då släpper idioterna fram sin hund mot mina!! I full flexilängd!!! Som tur var så hade mina hundar full uppmärksamhet på mig och den nådde inte fram, men HUR kan man göra så när de vet att det brukar bli morr och gnissel när vi möts!?

Siste idioten är då inte född. Inte konstigt att den hunden är så avig, den får lösa allt själv hela tiden.
Fy fan va klantigt, obegåvat och respektlöst gjort :mad:
Hoppas du sa till ägarna att du vill INTE ha deras hund eller någon annans hund nära dina. Så de fattar till nästa gång........förhoppningsvis.

I går gick vi på vandring med hela flocken, en termos med kokkorv, kaffe och kanelbullar. Hade spanat in en för oss ny led med massor av fornlämningar och andra gamla kuligheter att titta på. Sträckan skulle vara ca milen och terrängen lite svår. Lät perfekt för en heldag :)
Naturligtvis kom vi ur kurs. Så turen blev bara 5 km.
Men vilken terräng!:o
Svår var inte rätt ord. Stundvis kändes den omöjlig. Jag var dysvett och har i dag träningsvärk överallt. Hundarna fick kämpa på bra de också. Väldigt mycket berg med branta stigningar, stenrösen och stigen var full av rasade träd. Men många intressanta platser att titta på.
I dag har hundarna bara lullat runt här hemma på gården. Jag har slipat spackel och grejat i hundhusbygget.
Och sista tiken har slutat löpa :banana:

Åh vad det lät mysigt! Längtar till kroppen klarar sånt igen, i sommar ska här vandras!

Om du inte sa nagot dar och da (det blir ju sa latt lite for emotionellt i sadana situationer:o) skulle jag recommendera att du soker upp dem nar du har andats ut och vanligt forklarar ett och annat for dem.

Det paminner mig om "tanten" i Canada som slappte fram sin super aggressiva (relativt liten, formodligen lite mer an lite Jack Russel i den) hund som gick in i fullt anfalls mode. Nar jag rot till (Mest for att fa Mandy's uppmarksamhet, hon var beredd och jag behovde distrahera henne) blev "tanten" sur och forklarade att han bara ville "lek slass". Med full forklaring fran mig att MIN hund inte forstar "lek slagsmal" sa gick sa smaningom ett ljus upp pa hennes annars mycket tomma och dammiga vind. Hon slappte aldrig mer sin hund los.

Jag har upptackt att det gar till och med battre med mina om de maste lagga sig. Andra hundar kommer av sig nar de bara ligger dar.:cool:

Om du inte sa nagot dar och da (det blir ju sa latt lite for emotionellt i sadana situationer:o) skulle jag recommendera att du soker upp dem nar du har andats ut och vanligt forklarar ett och annat for dem.

Det paminner mig om "tanten" i Canada som slappte fram sin super aggressiva (relativt liten, formodligen lite mer an lite Jack Russel i den) hund som gick in i fullt anfalls mode. Nar jag rot till (Mest for att fa Mandy's uppmarksamhet, hon var beredd och jag behovde distrahera henne) blev "tanten" sur och forklarade att han bara ville "lek slass". Med full forklaring fran mig att MIN hund inte forstar "lek slagsmal" sa gick sa smaningom ett ljus upp pa hennes annars mycket tomma och dammiga vind. Hon slappte aldrig mer sin hund los.

Jag har upptackt att det gar till och med battre med mina om de maste lagga sig. Andra hundar kommer av sig nar de bara ligger dar.:cool:

Jag är ganska snäll i såna situationer. Dels för att jag då har en själv som inte alltid uppför sig exemplariskt och dels för att hon inte ska ta ännu mer "negativ kraft" från mig, hon uppför sig mycket bättre om jag bara jollrar och går förbi. Och innan jag hade henne hade jag två som inte ens tittade på andra hundar, hur mycket de än lät eller hoppade mot dem, så jag är nog lite för snäll. Det är bara när de löper som jag bli rabiat om det skulle hända något (som den gången en hane förföljde oss en mil på ridturen för att min tik precis slutat löpa).

Jag misstänker att det här paret ändå inte fattar, jag har mött dem så många gånger och jag har ALDRIG sett en tillstymmelse till att de ens säger åt sin hund, trots att den går i konstant hög-stel-svans-läge med skjuten rygg.

Vad jag menade @lady_vip var att nar du inte har dina hundar kan du forklara (med latsad sympati) hur din hund skulle trasa sonder den andra hunden om de inte haller tillbaka den. Det AR nog lattare nar man har en Rottis, de flesta tror en pa ens ord nar man talar om hur en rottweiler biter och dodar andra husdjur om agaren:angel: inte haller efter dem.

Vad jag menade @lady_vip var att nar du inte har dina hundar kan du forklara (med latsad sympati) hur din hund skulle trasa sonder den andra hunden om de inte haller tillbaka den. Det AR nog lattare nar man har en Rottis, de flesta tror en pa ens ord nar man talar om hur en rottweiler biter och dodar andra husdjur om agaren:angel: inte haller efter dem.
Aha, jag förstår. Jag är ju aldrig ute och går utan mina hundar:D
Men nästa gång jag mötet dem så ska jag be att de håller in hunden. Tänk om jag tappat alla tre som gått på deras hund. Nu skulle det aldrig hända, men man får ju inte glömma att det är djur med egen hjärna och egna instinkter vi är ute och promenerar med.

Aha, jag förstår. Jag är ju aldrig ute och går utan mina hundar:D
Men nästa gång jag mötet dem så ska jag be att de håller in hunden. Tänk om jag tappat alla tre som gått på deras hund. Nu skulle det aldrig hända, men man får ju inte glömma att det är djur med egen hjärna och egna instinkter vi är ute och promenerar med.

Om du vet var de bor ar det kanske battre att ga och ringa pa dorren. Du ar ju sa orolig for deras hund.:angel:

Idag har jag och korvis varit ute och jagat varann och i pissvädret. Hon är för jäkla snabb den där lilla räser-råttan!
Åh, vad bra det är för humöret med hundar/pappisar! Alltid glada och fyllda av energi..

Här om dagen tog jag med hennes matskål in i sovrummet i sängen när jag skulle äta där.
Ja, jag vet! Vi har inte direkt strikta regler med hundar på golv eller mat i köket.. :P
När hon ätit klart försökte hon begrava det som blev kvar i täcket. Resultatet blev förvisso vält skål, torrfoderslabb överallt och matte fick byta sängkläder.. ;)
Idag gjorde vi samma och hon petade då över min tröja över skålen då hon var klar.
Igår skulle fröken också begrava min mobil i sängen. Hemskt att tom hunden vet vad man värderar.. :P
Min förra attackerade min mobil genom att slå den om vi lekte i sängen och jag stal hennes leksak och hon inte fick den direkt. Då smällde hon till mobilen. Haha..

Sitter och funderar på att köpa en del Vom og hundemat... Är ju inte överförtjust i det, men Ebrah älskar(!) det... Har fått hem en rabattkupong på närmaste djuraffären, 100kr rabatt vid köp för 500kr på hela sortimentet. Tre 5kg-korvar kostar 450kr och så är jag lite sugen på att köpa en till klicker och hundgodis går åt i en rasande takt nu när jag även har valp. Dessutom behöver valp fler leksaker... Grejen är att jag om knappt 2 veckor får hem 120kg renkött och inte vet om jag får plats med det. Att då köpa 15kg VoH känns ju inte jättelyckat. Å andra sidan kan ju inte hundarna ät enbart renkött hela tiden...

Sitter och funderar på att köpa en del Vom og hundemat... Är ju inte överförtjust i det, men Ebrah älskar(!) det... Har fått hem en rabattkupong på närmaste djuraffären, 100kr rabatt vid köp för 500kr på hela sortimentet. Tre 5kg-korvar kostar 450kr och så är jag lite sugen på att köpa en till klicker och hundgodis går åt i en rasande takt nu när jag även har valp. Dessutom behöver valp fler leksaker... Grejen är att jag om knappt 2 veckor får hem 120kg renkött och inte vet om jag får plats med det. Att då köpa 15kg VoH känns ju inte jättelyckat. Å andra sidan kan ju inte hundarna ät enbart renkött hela tiden...
Tja, du kan alltid skicka hit ett gäng kilon renkött ;)

Lutar mer åt att köpa en till frys ;) Har jag väldig tur kan jag få hem en del lamm också, men jag har inte hört något därifrån nu på ett litet tag..
Jag ångrar såååå att jag var så dum för 5 år sedan och gjorde mig av med min extrafrys :mad::banghead: Jag hade verkligen behövt den nu :meh: Jag har svårt att få plats med min egen mat nu för tiden i frysen :p

Jag ångrar såååå att jag var så dum för 5 år sedan och gjorde mig av med min extrafrys :mad::banghead: Jag hade verkligen behövt den nu :meh: Jag har svårt att få plats med min egen mat nu för tiden i frysen :p
Köp en ny då! Brukar finnas billiga på blocket ;) Jag köpte min hundmatfrys för 300kr. Visserligen inte superny, men i bra skick och drar inte allt för mycket ström.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 033
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka