Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser om ett föredrag jag såg för ett par år sedan, Arousal, Anxiety and Fear (Suzanne Clothier)
7zGadgp.jpg

och fascineras av hur mycket jag hade glömt bort. Jag borde nog se (och läsa) om saker nonstop, min hjärna är ett såll! :cautious:

Nu var det länge sedan jag skrev något här, flytt, 100 % plugg och 50 % jobb samt unghund tar liksom lite tid:confused::angel:

Vi har precis börjat en kurs i specialsök, ska bli sååå himla kul! Var teori den här veckan och nästa vecka ska hundarna få börja i noslabbet:up: Även anmält mig till en kurs i agility-grunder, vi hade ju lite "otur" med agilitykursen vi började på i höstas:down: Men nu känns det mycket bättre! Hoppas bara tillräckligt många anmäler sig så det blir av! Någon i Malmö-området som är intresserad så kan ni ju hojta till:angel:

Har även anmält mig till en instruktörkurs som börjar till våren och pågår under ett år. Mest för att jag vill lära mig så mycket som möjligt om hund då den är väldigt omfattande. Samt kul att få snacka med andra med samma intresse, se och höra olika idéer och diskutera mycket. Tänker att det är bra att passa på när jag har pluggandet färskt i minnet;)

När jag stod med min gapande stolle på en lydnadskurs utbrast jag "hade jag vetat att jag skulle få en ljudande hund kunde jag ju lika gärna skaffat en schäfer...". :D

Hos honom är det också förväntan, får en uppgift så håller han tyst, samma sak om han vet att det inte kommer hända något. Men att sitta vid min sida och vänta på det där kommandot... När vi ska ut och gå skäller han inte, han yl-gnäll-sjunger. :meh:

Hehe. Jag brukar säga att min grabb är "verbal". ;) Fan vad han låter. Jämt. Utom när vi tränar eller han är under kommando, eller om han ska vila i vardagen förstås. Men på kurs, där han bara VÄNTAR på det där roliga kommandot som SNART kommer... hopplös. Det är verkligen förväntan i hans fall. Och han skäller inte direkt, han piper/muttrar/gnäller/ylar/sjunger/protesterar/gör glädjeljud/uttrycker sin åsikt om saker och ting. Nog för att det är kul med hundar som kommunicerar, men alltså... :cautious:

Kom precis in från världens sämst lydnadspass :( Har inte tränar nånting på en månad, vi avslutade på topp med att vinna KM. Men idag hade han visst glömt bort allting.. Han hade ingen glädje över huvud taget. Så himla tråkigt! Ska tävla om 2,5 vecka, nu måste vi lägga i högsta växeln!

Kan konstatera att Aysu äntligen slutat vakta min mor från Ebrah. (Fast lite koll håller jag fortfarande..) Aysu fick nämligen för sig förut att mina föräldrar var hennes och att Ebrah inte hade rätt att vara i närheten av dem. Min mors soffa provade hon också att vakta en gång, men det verkar vara slut med det också. Nu idag kravlade de runt i soffan tillsammans och det var helt avslappnat. Väldigt skönt!

Lite lustigt när Ebrah annars kan försöka ta godisbitar ur munnen på Aysu utan att något händer (Aysu är galen i allt ätbart), men så blir det så stor sak runt mina föräldrar...

Vilken berg och dalbana mitt humör varit det senaste när det kommer till hundarna.
Just nu är jag inne i att vara peppad på träningen och känner att vi ska komma över och övervinna våra hinder! ( så småningom)

En sak jag funderat mycket på är dock hur tusan man fasar ut godiset men ändå behåller intresset? Labben har vi tränat kontakt med ändå sen han var valp ( han är 3,5 idag), och han blir from som ett lamm och söker ständigt kontakt när han vet att det finns godis i fickan. Men så fort godiset försvinner så tappar han även intresset? Vad kan jag tänkas gjort fel ? Borde jag belöna kontakt med lek istället så Jag blir mer intressant?
Så mycket frågor:p

Vilken berg och dalbana mitt humör varit det senaste när det kommer till hundarna.
Just nu är jag inne i att vara peppad på träningen och känner att vi ska komma över och övervinna våra hinder! ( så småningom)

En sak jag funderat mycket på är dock hur tusan man fasar ut godiset men ändå behåller intresset? Labben har vi tränat kontakt med ändå sen han var valp ( han är 3,5 idag), och han blir from som ett lamm och söker ständigt kontakt när han vet att det finns godis i fickan. Men så fort godiset försvinner så tappar han även intresset? Vad kan jag tänkas gjort fel ? Borde jag belöna kontakt med lek istället så Jag blir mer intressant?
Så mycket frågor:p
Varför måste du fasa ut godiset? Du kanske inte behöver belöna varje grej, men godis är ju ändå en motivator.

Vi ger fortfarande godis varje gång vår 5-åriga hund kommer in med ett föremål tex. Ofta när hon kommer på inkallning, mutar med godis vid möten. Vardagen blir ju roligare för henne och oss.

Jag är lite i chock fortfarande, gällande min kattjagande hund. Såhär såg det ut idag när katten plötsligt kommit fram när sambon var på gårdsplanen med hundarna;
FILM

:banana::banana::banana:
Min schnuzze är kattgalen men jagar inte. Han vill leka och det är tuffa lekar. Brottningsmatch och lovebites. Tur båda katterna här är tuffa katter med barnasinnet kvar

Har äntligen hittat ett begagnat bilgaller som borde passa min bil. Med lite tur hinner jag titta på det idag. Om det passar så kan jag äntligen börja ha valpen längst bak med Aysu och så kan de åka lite mer säkert :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023