Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och korvis varit ute och jagat varann och i pissvädret. Hon är för jäkla snabb den där lilla räser-råttan!
Åh, vad bra det är för humöret med hundar/pappisar! Alltid glada och fyllda av energi..

Här om dagen tog jag med hennes matskål in i sovrummet i sängen när jag skulle äta där.
Ja, jag vet! Vi har inte direkt strikta regler med hundar på golv eller mat i köket.. :P
När hon ätit klart försökte hon begrava det som blev kvar i täcket. Resultatet blev förvisso vält skål, torrfoderslabb överallt och matte fick byta sängkläder.. ;)
Idag gjorde vi samma och hon petade då över min tröja över skålen då hon var klar.
Igår skulle fröken också begrava min mobil i sängen. Hemskt att tom hunden vet vad man värderar.. :P
Min förra attackerade min mobil genom att slå den om vi lekte i sängen och jag stal hennes leksak och hon inte fick den direkt. Då smällde hon till mobilen. Hahat ..

Märker faktiskt det. Min lille är 50% papillon och maken till gladare hund har jag inte träffat. Han charmar till och med de suraste bitcharna till tikar!

Min älskade Buffa skadade sig här om dagen, illa. :(
Hon drog av sig korsbandet i sitt högra bakben här om dagen. Nästan precis 1 år efter korsbandet I Vänstra bakbenet gick av.

Förra året genomgick hon en TPLO operation, med en massA månader i rehab och stillhet.
Under detta året har Buffa fått en hel del problem med sin kropp med atroser och pålagringar i höfter, armbåge, tassar, knä...ja, lite överallt i kroppen helt enkelt :(

I benet hon opererades förra året har hon rejält med pålagringar i knät och sen har hon då atros i höften som är dålig oxå, samt atros i tassen.

Därför har jah bestämt att Hon inte ska behöva genomgå ytterligare en operation som inte kommer öka hennes livskvalité utan bara försämra den ytterligare, och därför kommer hon inom kort tas bort. Det gör ont i hela mitt hjärta men jag vet att det är för hennes bästa.

Hade hon inte haft alla dessa problem i kroppen hade jag opererat henne och tyckt det var värt det men inte som det är nu, där det hela tiden sakterligen blir sämre. Hon är värd ett bättre liv en så, min älskade hund. Men Ursh så ont det gör i hjärtat.

Hon går på starka smärtstillande nu och är väldigt pigg och glad, märks knappt något på henne.
Min fina skrutt-Buff. :love:

Hon drog av sig korsbandet i sitt högra bakben här om dagen. Nästan precis 1 år efter korsbandet I Vänstra bakbenet gick av.

Förra året genomgick hon en TPLO operation, med en massA månader i rehab och stillhet.
Under detta året har Buffa fått en hel del problem med sin kropp med atroser och pålagringar i höfter, armbåge, tassar, knä...ja, lite överallt i kroppen helt enkelt :(

I benet hon opererades förra året har hon rejält med pålagringar i knät och sen har hon då atros i höften som är dålig oxå, samt atros i tassen.

Därför har jah bestämt att Hon inte ska behöva genomgå ytterligare en operation som inte kommer öka hennes livskvalité utan bara försämra den ytterligare, och därför kommer hon inom kort tas bort. Det gör ont i hela mitt hjärta men jag vet att det är för hennes bästa.

Hade hon inte haft alla dessa problem i kroppen hade jag opererat henne och tyckt det var värt det men inte som det är nu, där det hela tiden sakterligen blir sämre. Hon är värd ett bättre liv en så, min älskade hund. Men Ursh så ont det gör i hjärtat.

Hon går på starka smärtstillande nu och är väldigt pigg och glad, märks knappt något på henne.

Fy så tråkigt, men jag förstår verkligen att du tar det beslutet! Baserat på vad du skriver i det här inlägget låter det ju tyvärr som helt rätt sak att göra :(

Usch sa trakigt. Jag forstar dock beslutet. Vara basta vanner fortjanar att ma bra och inte ha ont.

@Alfakrulls Men nej så tråkigt :( förstår att det känns tungt att behöva mista din fina vän :(

Mitt hundägarliv har känts lite bättre senaste dagarna! Vi har bara varit i trygga miljön ( dvs hemma, förutom de nödvändiga promenaderna) och tränat på tricks, vilket gått jättebra. Speciellt labben är himla duktig på att lära sig nya grejen, kanske blir det en freestyle vovve av honom en dag :D
Dock fick goldisen vittring på något under kvällspromenaden igår och tänkte dra med mig rätt ut på ett lerigt gärde, i ren panik över tanken på att dimpa med ansiktet rakt ner i leren mer eller mindre skriker jag hans namn i falsett, varav hundjäkeln Tvärstannar, ner med baken i backen och kollar på mig med en förundrad blick och såg ut att fundera på vad tusan det tog åt matte :rofl:

Usch så tråkigt :(. Fina Buffa!

Tycker dock att du gör helt rätt val, hur ledsamt och svårt det än är!

Beklagar @Alfakrulls :cry: Ett vidrigt beslut att fatta men utifrån det du skrivigt låter det som ett klokt och osjälviskt beslut.

Planen i dag var att jag, skägget och ungtiken skulle ut i "vår" skog här hemma för att hjälpa till att leta efter en hund i från området som sprungit bort. Tyvärr hann han bli påkörd och avled innan vi kom oss ut :(

Sen ringde en intressent av kommande kull. Det är jättekul när folk hör av sig redan innan parningen skett men denna kändes....helfel. Tycker det är såååå svårt det här med att "bedöma" folk men ska valparna hamna rätt så måste man ju.
Denna person var bara intresserad av att vara fodervärd. Inte köpa. Och vi söker en fodervärd OM det blir två lovande tikar (Först ska ju jag ha en tik). Dock förstod jag att han ville haft en hane men tik gick bra det med när jag förklarade att vi aldrig sparade hanar för foder. Personen lät också väldigt gammal och knackig på rösten. Kollade upp med hjälp av telefonnumret och jo....ålder 75. Är fullt medveten att man kan vara superfräch i den åldern men personen lät inte så. Det är ju en aktiv och stark ras med mycket motor i och personen ska ju orka med en sådan hund i minst 10 år till. Min magkänsla sa att detta inte var rimligt i just detta fallet. Jag förklarade då att när vi lämnar ut fodertikar så vill vi att man gör något med hunden. Dvs att hunden presterar något och är aktiv inom någon sport . Så jag frågade vad personen ville göra med hunden. Det hade personen inte planerat nått för men lovade att göra något med hunden.
Näää...sa min magkänsla eller var jag negativ?:crazy:

Planen i dag var att jag, skägget och ungtiken skulle ut i "vår" skog här hemma för att hjälpa till att leta efter en hund i från området som sprungit bort. Tyvärr hann han bli påkörd och avled innan vi kom oss ut :(

Sen ringde en intressent av kommande kull. Det är jättekul när folk hör av sig redan innan parningen skett men denna kändes....helfel. Tycker det är såååå svårt det här med att "bedöma" folk men ska valparna hamna rätt så måste man ju.
Denna person var bara intresserad av att vara fodervärd. Inte köpa. Och vi söker en fodervärd OM det blir två lovande tikar (Först ska ju jag ha en tik). Dock förstod jag att han ville haft en hane men tik gick bra det med när jag förklarade att vi aldrig sparade hanar för foder. Personen lät också väldigt gammal och knackig på rösten. Kollade upp med hjälp av telefonnumret och jo....ålder 75. Är fullt medveten att man kan vara superfräch i den åldern men personen lät inte så. Det är ju en aktiv och stark ras med mycket motor i och personen ska ju orka med en sådan hund i minst 10 år till. Min magkänsla sa att detta inte var rimligt i just detta fallet. Jag förklarade då att när vi lämnar ut fodertikar så vill vi att man gör något med hunden. Dvs att hunden presterar något och är aktiv inom någon sport . Så jag frågade vad personen ville göra med hunden. Det hade personen inte planerat nått för men lovade att göra något med hunden.

Lyssna på magkänslan!
Det där är nog ingen "perfect match".

Idag fick jag skämmas!

Vi mötte hundar när vi var ute och gick på morgonen. Rollo kom tillbaka på inkallning, så trollet följde med, men bestämde sig för att smita ur halsbandet och springa fram till de andra hundarna och fjäska. :rage: Bad så hemskt mycket om ursäkt såklart. Trodde att jag skulle ha lite mer tid innan han slog dövörat till, blir till att öva en massa nu. Han var väl tvungen att väga upp det faktum att han skötte sig på utställningen genom att vara en liten gris idag. :cautious:

Lyssna på magkänslan! Framförallt med tanke på typen av hund. Visst ska valpköpare alltid väljas noga, men med en brukssschäfer kan det ju verkligen bli dåligt om det inte är rätt.. Tycker sedan att hela grejen med att "kräva" att få bli fodervärd är helskumt. I min värld är det något som uppfödarna erbjuder riktigt kunniga och aktiva personer att bli, inte något som någon ber en uppfödare om, men det varierar såklart :p jag är ju fodervärd på ebrah och såg det som en ära att uppfödarna frågade mig om jag ville bli det. Hade de inte frågat hade jag inte räknat med att kunna ta valp från kullen, trots att det var en kull jag verkligen ville ha valp från.

Lyssna på magkänslan! Framförallt med tanke på typen av hund. Visst ska valpköpare alltid väljas noga, men med en brukssschäfer kan det ju verkligen bli dåligt om det inte är rätt.. Tycker sedan att hela grejen med att "kräva" att få bli fodervärd är helskumt. I min värld är det något som uppfödarna erbjuder riktigt kunniga och aktiva personer att bli, inte något som någon ber en uppfödare om, men det varierar såklart :p jag är ju fodervärd på ebrah och såg det som en ära att uppfödarna frågade mig om jag ville bli det. Hade de inte frågat hade jag inte räknat med att kunna ta valp från kullen, trots att det var en kull jag verkligen ville ha valp från.
Gott. Då kanske det inte är jag som gör mig omöjlig.
För mig känns det främmande att skaffa hund utan någon plan. Hane el tik, användningsområde och inte ställa en enda fråga om föräldrarparet. Dessutom gå direkt på "fodervärdsfrågan". Då ringer "vill ha en gratishund-klockan" i mig. Personen frågade tom "ni kanske hellre vill sälja?"
Öhhh....nä. Vi ger gärna bort alla valpar:angel:
Det har hört av sig en mycket intressant person till som har önskemål om tik. Den personen har en plan inom spår och sök som känns rimlig och trevlig. Nu kanske den här personen inte alls vill vara fodervärd men som hundägare känns hen betydligt mer intressant för en sådan fråga.

Det ÄR viktigt att en fodervärd är redo att ta emot hunden för många år framåt. Skulle personen ta sig vatten över huvudet står vi med en extrahund här hemma och bestyret att hitta en ny fodervärd. De som vill ha en brukshund att jobba med brukar helst vilja forma dom själva.

Tant har idag hunnit bli revaccinerad, seniorkontrollerad, vägd, och tandsstensbefriad. Stoiskt sammanbiten igenom alla procedurer. Beröm från veterinären för att hon är så musklad och fräsch trots åldern - inne på sitt elfte åt nu.

Försökte lätta upp stämningen efter sjukbesöket med favoritpromenaden ned emot vattnet men Tant var väldigt tydligt ointresserad, och ligger nu i soffan med ett grisöra. Att få sin personliga integritet kränkt en timme i sträck är inget att som tas lätt på! :down:

Väldigt duktig och tålmodig i alla fall! Även om hon principtjurar lite nu. :love:

Jag kommer känna mig töntig så det skriker om det och det är inte alls min stil och det bär emot att ändra det när man är över 50 år - men jag ska införskaffa en magväska att ha valpskrället i ett tag :p Kommer känna mig galet uttittad, men varför bry sig ;)

Nä, jag har alltid ensamhetstränat valpar så den eller dom vuxna hundarna fått sina längre promenader och det går suveränt bra även med denna valp som gnager ben en stund och sen sover lugnt :) Men då hon är av den lite mjukare sortens hund och dagarna nu är gräsligt korta så hinner jag bara med antingen en egen kort sväng med valpen eller en kort sväng med valpen och dom vuxna tillsammans under dagen - det känns alldeles för lite då hon behöver komma ut och se mer av världen. Hon är 11 veckor nu. Tror hon fortare får lite mer grepp om saker och mer självförtroende för nytt då - även om hon ändå är en smidig liten sak som oftast bara behöver lite kort tid för att acceptera nya grejer. Jag vill även gärna komma lite längre bort från området så hon kan vara lös då ungj***ar i mitt område roar sig med att bränna av bomber typ 10 gånger per dag sen en längre tid tillbaka. Vill helst inte riskera en skrämd valp som drar iväg, så avstånd är bra. Har alltid haft valpar lösa i området på vissa platser, men det känns omöjligt nu pga att det är rena kriget med alla bomber och smällare.

Dock har jag lite krav och den enda magväska som jag hittade som ser bekväm ut för både mig och valpen fanns inte i svart just nu - men dom skulle ta hem åt mig så den kommer förhoppningsvis in nästa vecka. Lite diskret vill jag vara :D Det fanns iofs svart med vita dödskallar på......:cautious: eller brun-svart (jag har arraks rosa-svarta jacka numera)....eller skotskrutig.....och storblommig :wtf:

Men magväska får det bli och nu vill jag det ska bli nästa vecka, så butiken får hem den - och innan valpen blir för tung att bära runt på :) sen ska vi upptäcka världen valpen och jag - både med och utan dom knäppa vuxna hundarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023