Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig ledsen :( Lillpumin har blivit skotträdd. För några veckor sedan blev han livrädd när det sköts jättenära oss, igår hörde vi skott på avstånd och han försökte fly. Så måste börja träna det. Fy så trist om han resten av livet ska fly i panik så fort han hör ett skott! Beställt "Undvik skotträdsla" av Memea Mohlin på bibblan så hoppas den har många bra råd. Har också beställt en sån där CD med skott och fyrverkerier, även om jag hört både plus och minus om den. Tänker att det inte kan skada att försöka.
Klart det inte skadar att försöka. Ett litet tips bara, om du ska träna vid skjutbana eller liknande, rör dig från den istället för mot den. Alltså börja på långt avstånd, men rör dig ändå från den. Många rör sig mot ljudet och det är inte alltid optimalt för en rädd hund.

Har en kompis som fick ok resultat med hjälp av knallpistol och klassisk betingning. Alltså smäll = godis. Men det är väldigt olika beroende på hund och rädsla.

Din reaktion är iaf extremt viktigt. Om du är skotträdd bör du kanske låta någon annan träna. Har du någon skottfast hund i din närhet?

<snip>
En sak jag funderat mycket på är dock hur tusan man fasar ut godiset men ändå behåller intresset? Labben har vi tränat kontakt med ändå sen han var valp ( han är 3,5 idag), och han blir from som ett lamm och söker ständigt kontakt när han vet att det finns godis i fickan. Men så fort godiset försvinner så tappar han även intresset? Vad kan jag tänkas gjort fel ? Borde jag belöna kontakt med lek istället så Jag blir mer intressant?
Så mycket frågor:p

Du behover fasa ut det lite i taget. Om du ger honom godis direkt har tar kontakt far du borja att "randomly" ocksa trana pa att han vantar ... med kontakt innan godiset kommer. Dra sakta (och randomly) ut tiden. Ibland direkt, ibland sa lange det bara gar (kom ihag att inte ge godis om han bryter utan borja om) och ibland kortare stund.
Jag anvander oftast godiset som leksak och levererar det i lek. (Hog gall glad rost medan jag flyttar handen sa jag far hunden att springa efter godiset.)

Har de ett "marker" ord? Om du har ar det sa mycket enklare. Jag anvander YES! for att markera att JUST da gor de ratt ... sedan leker jag med leveransen av godiset for att gora det annu roligare.

Varför måste du fasa ut godiset? Du kanske inte behöver belöna varje grej, men godis är ju ändå en motivator.

Vi ger fortfarande godis varje gång vår 5-åriga hund kommer in med ett föremål tex. Ofta när hon kommer på inkallning, mutar med godis vid möten. Vardagen blir ju roligare för henne och oss.

Jag har absolut ingenting emot att ge honom godis, och måste självklart inte fasa ut godiset.Men det som hade varit trevligt vore väl i sådan fall att i framtiden ha en vovve som lyssnade och uppmärksammade att matte finns även om han inte vet att jag har godis i fickan.
Problemet är att han är i princip svart/vit i sitt beteende hurvida han vet att jag har godis eller inte.
Men jag kanske tänker fel och behöver tänka om, och se till att godis alltid finns i fickan:)

Du behover fasa ut det lite i taget. Om du ger honom godis direkt har tar kontakt far du borja att "randomly" ocksa trana pa att han vantar ... med kontakt innan godiset kommer. Dra sakta (och randomly) ut tiden. Ibland direkt, ibland sa lange det bara gar (kom ihag att inte ge godis om han bryter utan borja om) och ibland kortare stund.
Jag anvander oftast godiset som leksak och levererar det i lek. (Hog gall glad rost medan jag flyttar handen sa jag far hunden att springa efter godiset.)

Har de ett "marker" ord? Om du har ar det sa mycket enklare. Jag anvander YES! for att markera att JUST da gor de ratt ... sedan leker jag med leveransen av godiset for att gora det annu roligare.
Tack för tipsen på utfasning av godiset !
Använder mig av klicker för att markera tydligt vad som gjordes rätt:)

Klart det inte skadar att försöka. Ett litet tips bara, om du ska träna vid skjutbana eller liknande, rör dig från den istället för mot den. Alltså börja på långt avstånd, men rör dig ändå från den. Många rör sig mot ljudet och det är inte alltid optimalt för en rädd hund.

Har en kompis som fick ok resultat med hjälp av knallpistol och klassisk betingning. Alltså smäll = godis. Men det är väldigt olika beroende på hund och rädsla.

Din reaktion är iaf extremt viktigt. Om du är skotträdd bör du kanske låta någon annan träna. Har du någon skottfast hund i din närhet?

Tänker att jag måste börja på så långt avstånd att han är kontaktbar? Om han bara försöker fly känns det som att jag bara förstärker rädslan...

Knallpistol kanske skulle kunna vara nåt. Man kan ju börja skjuta i ett annat rum. Eller rentav utanför. Ska prova :)

Jag är inte skotträdd. Och min äldre hund är fullkomligt oberörd av skott. Han verkade inte höra nånting, utan stod och nosade på en fläck medan den andra hunden fick panik. Vet inte om det kanske är bra att träna med andra skottfasta hundar med också?

Tack för råden!! Ska börja jätteförsiktigt, är livrädd för att "förstöra".

Ja då är det svårare förstås att retunera.

Själv retunerade jag precis ännu ett kofångarskydd....sån där matta. Alla är för smala :mad:

Jag tror kompisen har från jeppe, det täcker hela stötfångaren. Har ni volvo nu också? En annan kompis med XC60 har ett heltäckande skydd från Volvo, orginal, som täcker både inne i bagaget samt stötfångaren. Jag har ett som täcker 2/3 så man får flytta det sidled om man har två hundar som ska ut... Suck!

Gällande din reflektion kring mim buren ovan så håller jag med, sålde min som jag köpte helt ny för jag blev galen på den! Skramlade och höll absolut inte mått för de pengarna.

Jag tror kompisen har från jeppe, det täcker hela stötfångaren. Har ni volvo nu också? En annan kompis med XC60 har ett heltäckande skydd från Volvo, orginal, som täcker både inne i bagaget samt stötfångaren. Jag har ett som täcker 2/3 så man får flytta det sidled om man har två hundar som ska ut... Suck!

Gällande din reflektion kring mim buren ovan så håller jag med, sålde min som jag köpte helt ny för jag blev galen på den! Skramlade och höll absolut inte mått för de pengarna.
Japp vi har Volvo. V70, årets modell. Alla vi hittat är bara 80 cm och bagageöppningen är 105. Det gör över en decimeter på varje sida att göra rivmärken på :(
Volvos egna, den som täcker hela bagagen kostade en bra bit upp på tvåtusen :eek:
Eftersom vi har leasingbil genom sambons jobb så har vi bara bilen i 2 år och då kanske inte mattan passar i nästa. Nya V70 modellen som kommer nu är väldigt annorlunda bak i kombin :(

Ska kolla Jeppes. Tusen tack för tipset.
Nä, MIM är inte värt pengarna. Låsen krånglar, skrammlar som tusan, tror våran snart är mer silvertejp än bur och nu rostar eländet. Kommer inte att få ett skit för den som den ser ut när vi vill sälja den. Tom min 12 år gamla hemmabygge är tystare och har mindre rost:cool:

Japp vi har Volvo. V70, årets modell. Alla vi hittat är bara 80 cm och bagageöppningen är 105. Det gör över en decimeter på varje sida att göra rivmärken på :(
Volvos egna, den som täcker hela bagagen kostade en bra bit upp på tvåtusen :eek:
Eftersom vi har leasingbil genom sambons jobb så har vi bara bilen i 2 år och då kanske inte mattan passar i nästa. Nya V70 modellen som kommer nu är väldigt annorlunda bak i kombin :(

Ska kolla Jeppes. Tusen tack för tipset.
Nä, MIM är inte värt pengarna. Låsen krånglar, skrammlar som tusan, tror våran snart är mer silvertejp än bur och nu rostar eländet. Kommer inte att få ett skit för den som den ser ut när vi vill sälja den. Tom min 12 år gamla hemmabygge är tystare och har mindre rost:cool:

Aha, ja det är klart att det ska va så dyrt :( har med tjänstebil så förstår precis att man inte vill lägga hur mycket som helst om det sen inte passar i nästa bil. Jag har en rollmat, satte inte dit den så den sitter fast utan löst så jag kan skjuta den i sidled. Funkar iallafall men det är inte optimalt.

Jag har sett en som hade gjort en hemmagjord, tagit dörrmatta och gjort hål i.

Aha, ja det är klart att det ska va så dyrt :( har med tjänstebil så förstår precis att man inte vill lägga hur mycket som helst om det sen inte passar i nästa bil. Jag har en rollmat, satte inte dit den så den sitter fast utan löst så jag kan skjuta den i sidled. Funkar iallafall men det är inte optimalt.

Jag har sett en som hade gjort en hemmagjord, tagit dörrmatta och gjort hål i.
Vi har en gammal badrumsmatta nu :D
Inte snyggt alls. Sen ligger den inte helt stadigt när projektilen ungtik far ut:meh:
Har funderat på någon egen konstruktion med gummerad entrématta och fästa den med spännband i buren.

Inte snyggt alls. Sen ligger den inte helt stadigt när projektilen ungtik far ut:meh:
Har funderat på någon egen konstruktion med gummerad entrématta och fästa den med spännband i buren.
Det låter som det kan funka! Förstår om inte badrumsmattan ligger kvar om det är en projektil som ska ut :p hoppas du hittar någon lösning på det, repor på stötfångaren är inget man önskar direkt på en ny bil....

Jag har en sådan här som jag klippt till så att den passar min bil plus stötfångaren. Den täcker alltså hela bagageutrymmet och buren står på den. När hundarna är i buren och buren är stängt viker/rullar jag ihop "tungan" som skyddar stötfångaren. Vet inte om jag lyckats förklara så att du förstår? :p

Jag har en sådan här som jag klippt till så att den passar min bil plus stötfångaren. Den täcker alltså hela bagageutrymmet och buren står på den. När hundarna är i buren och buren är stängt viker/rullar jag ihop "tungan" som skyddar stötfångaren. Vet inte om jag lyckats förklara så att du förstår? :p
Men kanon! Den kan vara nått. var ju vettigt pris också!

Tänker att jag måste börja på så långt avstånd att han är kontaktbar? Om han bara försöker fly känns det som att jag bara förstärker rädslan...

Knallpistol kanske skulle kunna vara nåt. Man kan ju börja skjuta i ett annat rum. Eller rentav utanför. Ska prova :)

Jag är inte skotträdd. Och min äldre hund är fullkomligt oberörd av skott. Han verkade inte höra nånting, utan stod och nosade på en fläck medan den andra hunden fick panik. Vet inte om det kanske är bra att träna med andra skottfasta hundar med också?

Tack för råden!! Ska börja jätteförsiktigt, är livrädd för att "förstöra".

Jag tror det skulle hjalpa jattemycket om din andra hund ar med. Da far han ju se att det bara ar han som far panik.

En sån där kväll då jag iakttar mina hundar och fascineras av hur språksäkra och duktiga de är. Det är SÅ intressant att försöka förstå allt som händer när de är tillsammans. Ju mer jag tittar, desto mer småsaker ser jag hela tiden.

Visst ar det underbart att bara studera deras satt att umgas?

@pernilla_s
Nej men oj. :mad: Jag hoppas att det ar enklare brott pa bada sa du har viss anvandning av dem i alla fall. Nar sonen brot bada armarna samtidigt var den ena sa komplicerat brott att den var gipsad fran armhalan till fingrarna sa bara naglarna stack ut. Tursamt nog hade den andra armen ett enklare brott och var gipsad bara fran armbagen till knogarna och vi konstaterade att det var tur for annars hade min 13 ariga son inte kunnat ga pa toaletten sjalv.:nailbiting:

@pernilla_s
Nej men oj. :mad: Jag hoppas att det ar enklare brott pa bada sa du har viss anvandning av dem i alla fall. Nar sonen brot bada armarna samtidigt var den ena sa komplicerat brott att den var gipsad fran armhalan till fingrarna sa bara naglarna stack ut. Tursamt nog hade den andra armen ett enklare brott och var gipsad bara fran armbagen till knogarna och vi konstaterade att det var tur for annars hade min 13 ariga son inte kunnat ga pa toaletten sjalv.:nailbiting:

ena är riktigt komplicerat och gipsat nästan upp till axeln. den andre till armbågen. toabesök går inte själv jag e för svag än.

En sån där kväll då jag iakttar mina hundar och fascineras av hur språksäkra och duktiga de är. Det är SÅ intressant att försöka förstå allt som händer när de är tillsammans. Ju mer jag tittar, desto mer småsaker ser jag hela tiden.

Jag tyckte aldrig om vinthundar. Tyckte de var pantade.
Men en tjej som var inneboende hos mig skaffade silken vindhound.
Sen började jag få upp ögonen för vinthundar öht.
De är himla kul IOM den där känsligheten och att de inte är så lättköpta som många andra raser.
En av hennes var lite problematisk. Åh vad han var kul!
Precis min typ! Så smart!
Förstår vad du menar med känsligheten. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka