Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det bara en månad kvar tills vi flyttar ut ur lägenheten och får en trädgård där lilla Elsa kan springa fritt!!:bump:
Jag vill då börja ge henne lite riktiga ben att tugga på utomhus. Hon har inte fått det nu då vi är rädda om mattor och golv i lägenheten:angel:
Vad är bäst att börja med? Läste att de bör vänjas in? Hon äter ju redan färskfoder, Nordic och Mush bl.a. Då borde jag kunna börja ge till exempel kyckling och kalkon direkt? Det är ju en liten hund på 5,5-6 kg så något mindre delar lär det väl få bli oavsett.

VoH är jättefåniga med det där, vet inte om det är någon regel från jordbruksverket/livsmedelsverket som styr vad det ska stå på förpackningarna, men alltså, du kan ha färskfoder i kylskåpet tills det börjar stinka förjäkligt eller går iväg av sig självt. Fram till dess går det utmärkt att ha som hundmat. Själv har jag vid flertalet tillfällen haft VoH i kylskåp i 5-6 dagar utan några som helst problem. Kan dock tillägga att vi har något kallare i kylen än 8 grader, just för att maten ska hålla längre.

Tack för svaret! Tyckte det lät lite med 2 dagar men tänkte att det var lika bra att kolla med någon som vet innan jag plockar ut mer mat ur frysen. :)

Nu är det bara en månad kvar tills vi flyttar ut ur lägenheten och får en trädgård där lilla Elsa kan springa fritt!!:bump:
Jag vill då börja ge henne lite riktiga ben att tugga på utomhus. Hon har inte fått det nu då vi är rädda om mattor och golv i lägenheten:angel:
Vad är bäst att börja med? Läste att de bör vänjas in? Hon äter ju redan färskfoder, Nordic och Mush bl.a. Då borde jag kunna börja ge till exempel kyckling och kalkon direkt? Det är ju en liten hund på 5,5-6 kg så något mindre delar lär det väl få bli oavsett.

Jag skulle försöka ge så stora ben som möjligt, om det råkar vara en glupsk vovve. Ger du större ben så är det inte någon direkt risk för att de försöker svälja allt helt och sätter i halsen. Du bör annars kunna ge vilka ätbara ben som helst, men kom ihåg att om hunden äter mycket ben utan att få mer rent kött i maten så kan den få väldigt hårt, smuligt bajs och i värsta fall bli förstoppad. Det är alltså inte bra om hunden äter enorma mängder ben. Håll koll på avföringen bara så lär ni er hur mycket hunden kan äta :) När det gäller typ av ben så gillar jag själv att ge nackkotor, vingar och revben från unga djur av mindre sort.

Tjoho! Jag har jobbat som en tok på att få Aysu att gilla apportbocken. Hon ser ingen som helst anledning att hålla i den nämligen. Senast vi tränade (för länge sedan...) så fick jag det till att hon greppade den när jag kastade den, men inte mer. Nu så var hon jättebusig, så vi lekte lite med en leksak som hon gillar. Bytte ut den till apportbocken, kastade den och vips så hämtade hon den :D Jag började springa runt i lägenheten och varje gång så sprang hon efter och den här gången släppte hon inte heller när jag berömde utan först när hon kom fram till mig eller att jag sa "loss". Vid ett tillfälle tog hon den också när jag höll i den. Det trodde jag nog aldrig att hon skulle göra. Framsteg!

Tjoho! Jag har jobbat som en tok på att få Aysu att gilla apportbocken. Hon ser ingen som helst anledning att hålla i den nämligen. Senast vi tränade (för länge sedan...) så fick jag det till att hon greppade den när jag kastade den, men inte mer. Nu så var hon jättebusig, så vi lekte lite med en leksak som hon gillar. Bytte ut den till apportbocken, kastade den och vips så hämtade hon den :D Jag började springa runt i lägenheten och varje gång så sprang hon efter och den här gången släppte hon inte heller när jag berömde utan först när hon kom fram till mig eller att jag sa "loss". Vid ett tillfälle tog hon den också när jag höll i den. Det trodde jag nog aldrig att hon skulle göra. Framsteg!

Grattis! Min förra hund vägrade hämta nåt öht, kasta pinne eller boll var ingen idé för han fattade aldrig grejjen med att hämta dem så jag är imponerad av ditt jobb.

Lilla Nike är motsatsen, inte nog med att hon glatt hämtar bollar eller pinnar hon ska släpa runt med nåt i munnen hela tiden. Härom kvällen tänkte hon ta med sig tuggpinnen på promenaden :D. Ute så "hittar" hon saker att bära på, pinnar, löv, pet-flaskor, kopplet m.m. hon inte så petig. Nån bra stallhund är hon däremot inte, ALLT fastnar i den där pälsen och senast så roade hon sig med att sandbada i paddocken, söt är hon iallafall!

5yZiB.jpg

Jag insåg idag att min uppf kommer ner i helgen för att vara domare på SM och just denna helgen åker jag bort :banghead: hade så gärna visat Ammo för henne.

Då är det klart! Har pratat i dag med sambon att behålla en valp från denna kull istället för nästa och...japp. Det blir så :D
Vi hade planerat att ha ut två fodertikar men avvaktar med den ena och jag behåller den själv. OM det blir för tuff för gammeltiken och stämningen i flocken skulle försämras igen så får den isf gå ut på foder som planerat.
Blir det bara hannar i denna kull så går jag ut på landsvägen och lägger mig!!!!

Unga fröken popcorn är nu anmäld till BH-prov. Det blir andra försöket. Sist fick hjärnan härdsmälta och hela världen var mer intressant än husse. Hon har mognat en del under sommaren och träningen har varit sparsam så nu verkar hon plötsligt fått nytt sug och fokus.

Idag hade min City Gross butik halva grishuvuden för 15,95 kr per kilo, så nu börjar operation "lära sig äta gris", det går sådär. Hunden tycker att jag ska sluta retas med honom och ta fram den riktiga maten istället. När han märker att detta är vad som bjuds så tar han till gnäll-metoden istället innan han ger upp och gå och lägger sig på soffan. Han var precis likadan när han skulle lära sig äta kalkonhals första gången, nu hade han kunnat äta kalkonhals varje dag om han fått... Nåja, antingen äter man det som bjuds eller så får man vara hungrig, så nu får han vara hungrig helt enkelt.

Alltså fina fina hunden jag har! Var till uppfödaren som klippte Olle idag, och oj vad beröm han fick. Skötte sig som en prins, snygg som få och kunde knappt bli bättre. Dessutom var min klippning visst inte så tokig alls, skönt det. Men till utställningarna får hon ändå klippa honom. Han ska ställas nu i augusti, men hon tyckte nog allt att han borde ställas i sthlm i december. Hmm, den ska jag klura lite på.

Dessutom så fick dom leka lite, och hon tyckte det var kul att det var sånt driv i honom, han har gode mycket kamp lilleman.

Och storhunden låg i bilen tyst och nöjd två meter från hundgården, där hennes stora stod och skällde. Bra där också!

Hahaha...
Sambon utbrast nyss att vi människor är bannimej en minioritet i det här huset. Huset tillhör djuren och vi är deras tjänare. I duschen står 5 olika flaskor med hundrelaterat innehåll, och en flaska family fresh!!
I hallen är mer än hälften av alla krokar upptagna av koppel, selar, förarbälten mm...och på det som blir över trängs våra ytterkläder. I soffan sprider hundarna ut sig på den långa delen, katterna på ryggstödet...och vi folk trängs i den korta delen:p

Gissar att vi inte är ensamma om att leva såhär:D

Hahaha...
Sambon utbrast nyss att vi människor är bannimej en minioritet i det här huset. Huset tillhör djuren och vi är deras tjänare. I duschen står 5 olika flaskor med hundrelaterat innehåll, och en flaska family fresh!!
I hallen är mer än hälften av alla krokar upptagna av koppel, selar, förarbälten mm...och på det som blir över trängs våra ytterkläder. I soffan sprider hundarna ut sig på den långa delen, katterna på ryggstödet...och vi folk trängs i den korta delen:p

Gissar att vi inte är ensamma om att leva såhär:D

Öh, min katt på inte så väldigt många kilon tränger ut mig när jag sovar ensam på min 120-säng. Särbons del som står bredvid, 80 cm, vägrar hon lägga sig på, dvs inte ens 200 cm räcker :meh:

Har precis konstaterat att alla promenader tar mycket längre tid med valp. Jag har en barnvagn som hon kan sitta i, men jösses vad envis den där valpen är. Hon vägrar om hon inte är väldigt trött. Idag finns inte mycket möjlighet att låta henne gå lös heller, tyvärr, så ja... morgonpromenaden till rastgården tog tid. Är väldigt glad åt uteplatsen i alla fall, hon har nämligen varit ut där tre gånger inatt och igår var hon inte ut på någon rastningsrunda alls utan mest ute på uteplatsen. Går så otroligt mycket smidigare då!

Jag har gett till föga för min neurotiska vegetariansida ("fingrarna luktar fortfarande köttbullar, fast jag skrubbat i fem minuter! :wtf::arghh:") och köpt ett paket gummihandskar, och jösses vad nöjd jag är! Monster tyckte mattes plötsligt blåa hand var lite mysko först, men när den började ge godis var han helt OK med det. Känner mig rätt fånig, men det är faktiskt skönt att slippa kletet. Så det så. :p

Dessutom använde jag dem till förberedelserna till nosaktiveringen igår, så jag har en mer acceptabel anledning att köpa dem också. :laugh:

Här har vi idag en styck väääldigt trött nästan 11 månaders "valp":angel:
Infredags lastade jag in mig och pupp i bilen och körde närmare 60 mil. Inkvarterade oss på hotell för att gå på rasläger hela helgen. I lördags började vi med spår på förmiddagen, helt nytt för min lilla pupp, efter lunch lite prova på agility. Idag har vi kört lydnad hela förmiddagen, eller ja vi hade 2x10 min med instruktören var. Resten av tiden försökte jag snappa upp så mycket som möjligt av vad de andra tränade på och fick för råd.
Hela helgen på nytt ställe, med massa nya hundar, nya aktiviteter, lång bilresa, sova på konstigt ställe utan husse, sitta ensam i bilburen med öppen baklucka m.m. m.m. = vääääldigt trött och nöjd liten hund när vi kom hem ikväll:D Hon pussade husse lääääänge sen somnade hon som en sten.
Tror att vi båda har lärt oss väldigt mycket i helgen som vi nu behöver smälta ett par dagar:up:

Husse får skjuta 1,5 månad på BH-provet. Vi hade redan lovat bort oss på släktkalas och bokat hotell :meh:
Tankarna här är nu helt inställda på att jag kommer spara en tik i vinterns kull:love:
Träningen var inställd idag pga merparten av klubbmedlemmarna var och kikade på SMet.
Vi tog istället hundarna till skogs och letade svamp. Körde lite upplet med Dvärgen :)

Någon som provat eller håller på med ID-spår/ID-sök??
Jag och Elsa agerade "försvunna" i helgen för en hund som höll på med detta. Lät väldigt intressant men hittar inte jättemycket om det när jag letar. Hade varit intressant att gå en kurs i detta längre fram.

Någon som provat eller håller på med ID-spår/ID-sök??
Jag och Elsa agerade "försvunna" i helgen för en hund som höll på med detta. Lät väldigt intressant men hittar inte jättemycket om det när jag letar. Hade varit intressant att gå en kurs i detta längre fram.
Det var en del av vår specialsöksutbildning, Hundcampus mfl har utbildningar i ID-spår/ID-sök.

Fick mail att de fått ett återbud på valpkursen på BHK så jag hoppas att vi får reservplatsen!! :banana:

Isåfall sätter det igång imorgon, det bli antingen dottern eller maken som får gå den då jag redan gått ett par kurser med hund (även om det var hundra år sen), det bra om de kommer igång med att aktivera Nike.

Var ute på en lite längre promenad imorse med Nike :)
b162381.jpg

Fridolf och jag behöver lite tummar hållna från bukefolket. Kan inte riktigt avslöja vad det gäller än, men tumhållning uppskattas! ;)

Och så ska Struten nog gå VP den 26. För mina nervers skull säger jag "nog" och intalar mig att det bara är att inte starta om det inte känns bra för dagen. Egentligen har han ju varit klar i flera år, men hans matte litar inte riktigt på sina nerver ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur