Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brottas med valptankar och valpbegär :arghh:
Är så sugen, så sugen, så sugen på att sätta tänderna i en hund och börja träna på allvar!!!! Och med nått som bara är mitt...för hundar har vi men de tränar husse i sin sport.
Tyvärr är min lille Dvärgschnauzer helt ointresserad av det jag vill. Ok...spår gillar vi båda men jag vill ha lydnaden, och där är han skittråkig rent ut sagt. Han gör det han ska, men utan glädje och han lessnar fort. Har försökt på alla vis, tagit hjälp, peppat, lekt, ja allt.....funkar i 10 min sen dör han av. Så nu lägger jag ner det . Ser ingen vits med träning som inte vi båda gillar.

Vi har en tik ute på foder som ska paras i januari. Hon är helt klart den bästa uppfödningen från oss. Jag är djupt förälskad i den hunden på alla plan. Hannen som ska användas är det läckraste jag sett i rasen både i arbete och utseende. Det kommer mao bli i mitt tycke en drömkombo. Egentligen är det bara att behålla en valp. Har ju ändå planerat att ha ut två på foder.
MEN....det är lite för tidigt. Hade planerat att ta en valp i kullen där på...om ett år. Detta för gammelhundens skull. Vi har nämligen en unghund här hemma som är....rätt intensiv. Som behöver mogna på sig lite till. Det går framåt. Unghunden har mognat en del nu under sommaren. Gammelhunden har det lite jobbigt med unghunden då och då. Vi får ha koll och sätta gränser. Så en valp också?
Vänta med att para just denna kombon är inte heller att tänka på tyvärr då hanen börjar bli rätt eftertraktad och ägaren vill inte ha för många parningar efter honom. Så risken finns att erbjudandet inte finns kvar sen. Vi gör heller inte om samma kombo två gånger. Hur bra den än skulle bli.

Så hur göra? Behålla en valp nu och riskera att få en ganska jobbig hundhållning under nått år eller två?
Eller ta en valp ur nästa kull men då med en annan hane (Kan i nuläget inte komma på en enda som motsvarar den som ska användas nu)

Vad hade ni gjort? :crazy:
För rätt valp hade jag absolut kunnat tänka migatt stå ut ett år eller två :D:D

För rätt valp hade jag absolut kunnat tänka migatt stå ut ett år eller två :D:D
Jag har ju tänkt mig en tik, som även ska ha kvalité nog för att ingå i vår avel sen. OM situationen skulle bli ohållbar går det ju faktiskt att lämna ut den på foder och ta en valp efter den så småningom. Men då får jag bli hundlös länge till. Om jag inte tar en ur nästa kull då......

Komma på namn till valpar är alltid så kul - och så svårt:D Jag som egentligen vill ha svenska namn, frångick det helt - jag är glassälskare så det fick bli en Ben & Jerry-kull.

Så Pollys valpar kommer heta följande:

Tikarna:
Heffaklumpens That's My Jam
Heffaklumpens Chunky Monkey
Heffaklumpens Cookie Dough

Hanarna:
Heffaklumpens All Or Nut-Thing
Heffaklumpens Spectacular Speculoos
Heffaklumpens Chubby Hubby

Bildbombning kommer när dom blir större och ser ut som något ;)
IMG_1775 by
https://www.flickr.com/photos/62980984@N07/
IMG_1773 by

kl

Inte varit aktiv på länge. Avlivade min valp Nemo för snart 2 veckor sedan. Jag mår kasst och Buster mår kasst. Buster äter knappt och börjar bli mager. Jag kollar så smått efter en hund till. Vill dock inte ha valp nu utan en omplacering i så fall och skk reggad. Efter Nemo kommer jag nog aldrig köpa en blandras igen.

På måndag börjar rallylydnads nybörjarkursen med Buster, perfekt nu när vi har varit lite omotiverad. Vi behöver komma igång och ha kul under träningarna och byta fokus.

kl

Inte varit aktiv på länge. Avlivade min valp Nemo för snart 2 veckor sedan. Jag mår kasst och Buster mår kasst. Buster äter knappt och börjar bli mager. Jag kollar så smått efter en hund till. Vill dock inte ha valp nu utan en omplacering i så fall och skk reggad. Efter Nemo kommer jag nog aldrig köpa en blandras igen.

På måndag börjar rallylydnads nybörjarkursen med Buster, perfekt nu när vi har varit lite omotiverad. Vi behöver komma igång och ha kul under träningarna och byta fokus.
Beklagar Nemo :(
Och jag får tyvärr säga det samma om blandras. Båda mina har haft allvarliga problem (som kunnat undvikas om föräldrardjuren varit kontrollerade) och fått somna in i förtid. Men redan som valp.....? Nä fyyyyy vad sugit :cry:
Hoppas du och Buster hittar suget och glädjen igen och lycka till med nya hundplaner :heart

Beklagar Nemo :(
Och jag får tyvärr säga det samma om blandras. Båda mina har haft allvarliga problem (som kunnat undvikas om föräldrardjuren varit kontrollerade) och fått somna in i förtid. Men redan som valp.....? Nä fyyyyy vad sugit :cry:
Hoppas du och Buster hittar suget och glädjen igen och lycka till med nya hundplaner :heart

Tack. Otroligt sugit. Han var otroligt fin. Men en bc korsning ska ha ett aktivt liv. Man får jämt tankarna till nemo när man tittar sig omkring då han tuggade på allt. Vi hittar fler och fler ställen hela tiden då skrattar vi för det var nemo i ett nötskal

Idag är jag så oerhört glad!! Var i Helsingborg och gjorde magnetröntgen med min hund förra veckan och idag ringde veterinären med svaret. Han har syringomyeli (precis som vi trott), men det är lindrigt. Smärtorna han har i ryggen beror på att han gått och spänt sig, för att han har ont av sjukdomen då. Han har också en inflammation i halsmuskeln. Nu ska han äta mer kortison och påbörja rehab så snart som möjligt. Förhoppningsvis kan han slippa ha ont i ryggen, även om själva syringomyelin inte är botbar. Hoppas, hoppar, hoppas att han ska bli bättre nu!

Idag är jag så oerhört glad!! Var i Helsingborg och gjorde magnetröntgen med min hund förra veckan och idag ringde veterinären med svaret. Han har syringomyeli (precis som vi trott), men det är lindrigt. Smärtorna han har i ryggen beror på att han gått och spänt sig, för att han har ont av sjukdomen då. Han har också en inflammation i halsmuskeln. Nu ska han äta mer kortison och påbörja rehab så snart som möjligt. Förhoppningsvis kan han slippa ha ont i ryggen, även om själva syringomyelin inte är botbar. Hoppas, hoppar, hoppas att han ska bli bättre nu!
Då får vi hålla tummarna :)

MEN....det är lite för tidigt. Hade planerat att ta en valp i kullen där på...om ett år. Detta för gammelhundens skull. Vi har nämligen en unghund här hemma som är....rätt intensiv. Som behöver mogna på sig lite till. Det går framåt. Unghunden har mognat en del nu under sommaren. Gammelhunden har det lite jobbigt med unghunden då och då. Vi får ha koll och sätta gränser. Så en valp också?

Perfekt ju med två galningar, ha stor hundgård eller inhägnad tomt om ni inte redan har det, släpp ut de två vildingarna och låt dem trötta ut varandra tills de går att ha i möblerade rum utan att trötta ut gammelhunden för mycket ;)

Nämen, det verkar ju utan tvekan finnas en hel del hundkunskap i ditt hem och om ni föder upp så bor ni kanske inte jättelitet? Inomhus är det väl bra att ändå lära hundarna att koppla av och kanske kan gammelhunden få en del av huset lite för sig själv, om det är inomhus som de unga är för jobbiga? Alternativt att ni då och då har de unga åtskiljda, så att de lär sig koppla av också. Kan såklart bli bökigt, men riktiga drömkombinationer med "perfekta" valpar brukar det ju inte krylla av.

kl

Fy så tråkigt! Verkligen :(
Vad är det för typ av hund du vill ha? I ungefär vilken ålder? Vad erbjuds den för liv? Jag har ganska mycket hundkontakter och skulle absolut kunna hojta till om jag råkar höra om någon lämplig hund som behöver nytt hem. (helt ok att svara på frågorna i PM om du hellre vill ta det där)

Komma på namn till valpar är alltid så kul - och så svårt:D Jag som egentligen vill ha svenska namn, frångick det helt - jag är glassälskare så det fick bli en Ben & Jerry-kull.

Så Pollys valpar kommer heta följande:

Tikarna:
Heffaklumpens That's My Jam
Heffaklumpens Chunky Monkey
Heffaklumpens Cookie Dough

Hanarna:
Heffaklumpens All Or Nut-Thing
Heffaklumpens Spectacular Speculoos
Heffaklumpens Chubby Hubby

Bildbombning kommer när dom blir större och ser ut som något ;)
IMG_1775 by
IMG_1773 by
Superfina namn!

Perfekt ju med två galningar, ha stor hundgård eller inhägnad tomt om ni inte redan har det, släpp ut de två vildingarna och låt dem trötta ut varandra tills de går att ha i möblerade rum utan att trötta ut gammelhunden för mycket ;)

Nämen, det verkar ju utan tvekan finnas en hel del hundkunskap i ditt hem och om ni föder upp så bor ni kanske inte jättelitet? Inomhus är det väl bra att ändå lära hundarna att koppla av och kanske kan gammelhunden få en del av huset lite för sig själv, om det är inomhus som de unga är för jobbiga? Alternativt att ni då och då har de unga åtskiljda, så att de lär sig koppla av också. Kan såklart bli bökigt, men riktiga drömkombinationer med "perfekta" valpar brukar det ju inte krylla av.
Ja...huset är stort och vi har byggt ett separat "valprum" i källaren med tillgång att stänga till både med dörr eller endast grind, vilket som passar bäst. Där kan en hund få lugn och ro om det behövs. Hundgårdar har vi två men de ska rivas så fort de nya är klara. De byggs just nu. 2 på 21 m2 och en kommer bli minst 24...troligtvis mer bara grannen godkänner mot tomtgränsen (vi har sektioner till att bygga den på 34 m2)
Hundgårdarna har egna ingångar till uppvärmt hundhus, så nog kan vi kasta ut nån bråkig skit emellan varven ;)
Har faktiskt inte ens tänkt tanken att unghunden kanske kan dra nytta av en ny unghund. Ingen av de vi har nu är ett smack intresserade att leka med fröken popcorn.

Ja...huset är stort och vi har byggt ett separat "valprum" i källaren med tillgång att stänga till både med dörr eller endast grind, vilket som passar bäst. Där kan en hund få lugn och ro om det behövs. Hundgårdar har vi två men de ska rivas så fort de nya är klara. De byggs just nu. 2 på 21 m2 och en kommer bli minst 24...troligtvis mer bara grannen godkänner mot tomtgränsen (vi har sektioner till att bygga den på 34 m2)
Hundgårdarna har egna ingångar till uppvärmt hundhus, så nog kan vi kasta ut nån bråkig skit emellan varven ;)
Har faktiskt inte ens tänkt tanken att unghunden kanske kan dra nytta av en ny unghund. Ingen av de vi har nu är ett smack intresserade att leka med fröken popcorn.

Då gav jag dig iaf något nytt att tänka på :D Vet bara själv att de på "min" kennel inte tycker att det är så jobbigt att ha flera unga, för "de tröttar ju ut varandra" samtidigt som de har vuxna hundar som uppfostrar de unga. De flesta av deras vuxna hundar är dock extremt duktiga med unghundar och valpar på alla sätt och vis. Kan säkert bli annat läge om man har hundar som inte är helt bra på hundspråk eller på annat vis inte lämpliga att ha "hur som helst" med andra.

Då gav jag dig iaf något nytt att tänka på :D Vet bara själv att de på "min" kennel inte tycker att det är så jobbigt att ha flera unga, för "de tröttar ju ut varandra" samtidigt som de har vuxna hundar som uppfostrar de unga. De flesta av deras vuxna hundar är dock extremt duktiga med unghundar och valpar på alla sätt och vis. Kan säkert bli annat läge om man har hundar som inte är helt bra på hundspråk eller på annat vis inte lämpliga att ha "hur som helst" med andra.
Unghunden har varit lite halvkass på hundspråk. Mycket tror jag har berott på hennes enorma energi. Hon har helt enkelt inte haft tid att lägga ens en nanosekund på att notera någonting öht utan bara stormar på. Vår lille DS är däremot grym på kommunikation och han har haft fullt upp med att skälla ut yrvädret när hon far runt. Och det har hjälpt!!! Man ser nu att hon faktiskt "söker av" honom när hon kommer farande. Och hon lägger faktiskt av när han ber henne. Den äldre är en annan femma med. Den yngre har varit jäkligt kaxig mot henne. Hög svans, går upp jämsides som en haj och gör små attacker. Gammeltiken har aldrig muckat ett gräl i hela sitt liv. Men hon gillar INTE tikar och muckar någon....ja då svarar hon upp. Så under ett års tid har det varit en del tråkigheter. Så till den grad att under en tid sökte vi ett annat hem till gammeltiken så hon skulle få lugn och ro. Men sen i våras har det hänt något. Den yngre har mognat men det verkar även som den äldre undviker henne. Hon läser av den yngre och går där ifrån redan innan en situation uppstår. Hon svarar inte alls längre på ungtikens höga svans och småmuckande.
Ungtiken leker ganska bra med andra hundar. Lite vilse i leken är hon men hon kan leka med både hanar och jämnårig tikar utan gruff. Dock inte med sin syster men hon är såld nu.

Så med den romanen.....det kanske är dags att introducera en ny hund i flocken! :up:

Jag har precis kommit hem från veterinären, blev ett akutbesök med blandisen som visade sig ha fått diskbråck. 2015 har varit ett rent skitår. :banghead:

Just det ja, fick två påsar VoH digestiv-köttbullar när jag var i djuraffären häromdan. På påsen står det att fodret håller sig 2 dagar i kylskåp men i broschyren står det att deras foder håller 3-4 dagar i kylskåpet. Har den här sorten sämre hållbarhet eller vågar jag låta det ligga 3 dagar i kylskåpet?

Fy så tråkigt! Verkligen :(
Vad är det för typ av hund du vill ha? I ungefär vilken ålder? Vad erbjuds den för liv? Jag har ganska mycket hundkontakter och skulle absolut kunna hojta till om jag råkar höra om någon lämplig hund som behöver nytt hem. (helt ok att svara på frågorna i PM om du hellre vill ta det där)

Just nu kanske jag faktiskt har en hund på gång vars ras passar perfekt. Lite hemlig tillsvidare, men just nu känns det lovande.

Jag trodde ett tag det var något lurt med tiden, jag kunde ha svurit på att jag beställde från Tuggmästaren igår kväll vid 19-tiden, men när jag kommer hem nu så är brevbäraren på väg härifrån och två stora lådor (knappt 30 kg...) står prydligt utanför dörren! Är de telepatiska?! Skickade de innan jag beställde!? :eek:

Men kollar mina mail nu och inser att jag beställde från Apotea kl 19 (det är skickat nu och bör vara här imorgon :D), men från Tuggmästaren redan strax efter lunch. :laugh:

Men allvarligt, hur fanken klarade man sig utan internetbeställningar och hemleveranser förr? Även om det här inte var magiskt snabbt så är det faktiskt snudd på ändå...

Just det ja, fick två påsar VoH digestiv-köttbullar när jag var i djuraffären häromdan. På påsen står det att fodret håller sig 2 dagar i kylskåp men i broschyren står det att deras foder håller 3-4 dagar i kylskåpet. Har den här sorten sämre hållbarhet eller vågar jag låta det ligga 3 dagar i kylskåpet?

VoH är jättefåniga med det där, vet inte om det är någon regel från jordbruksverket/livsmedelsverket som styr vad det ska stå på förpackningarna, men alltså, du kan ha färskfoder i kylskåpet tills det börjar stinka förjäkligt eller går iväg av sig självt. Fram till dess går det utmärkt att ha som hundmat. Själv har jag vid flertalet tillfällen haft VoH i kylskåp i 5-6 dagar utan några som helst problem. Kan dock tillägga att vi har något kallare i kylen än 8 grader, just för att maten ska hålla längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka