Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har hösten börjat komma med vardagsrutiner igen vilket huliganen uppskattar när det blir 3,5 km promenad vid elljusspåret i stan med massor av spännande dofter, möta hundar och människor och andra spännande saker under tiden som det yngsta barnet har fotbollsträning. Idag fick jag även med mig äldsta barnet så vi hängde lite vid ute gymmet också, lite balans övningar för huliganen och sen lite "ligga och vänta när matte leker" övningar. :D

Japp och ta pastan. Finns tabletter med, men då får man ge 4 gånger per dag - pastan räcker en gång per dag och bara blanda i maten :)

Köpte dock tabletterna.. Ska vi använda upp alla? Hon på apoteket sa att det kan räcka att ge någon dos så hon har fått en nu ikväll (4 tabletter). Men då ska vi ge hela "kuren" alltså?

Vilket härligt hundpar jag har här hemma. Beardisen är kvick i träningen och tänker inte alltid före han gör något, medan bedlisen alltid tänker både en och två gånger före. Utmanande och roligt att skifta mellan dom! Blev extra tydligt under kvällens apporteringsträning.

Köpte dock tabletterna.. Ska vi använda upp alla? Hon på apoteket sa att det kan räcka att ge någon dos så hon har fått en nu ikväll (4 tabletter). Men då ska vi ge hela "kuren" alltså?
Kör några dagar - åtminstone 3 då den haft problem ett tag nu. Sen sparar ni resten som reserv om den behövs någon annan dag :)

Kör några dagar - åtminstone 3 då den haft problem ett tag nu. Sen sparar ni resten som reserv om den behövs någon annan dag :)

Det var 12 tabletter i förpackningen och hon får 4 per dos som ska ges med 8h mellanrum, så blir att hon fått i 1,5 dag när kuren är slut. Tror du jag behöver köpa en till förp. ?

Det var 12 tabletter i förpackningen och hon får 4 per dos som ska ges med 8h mellanrum, så blir att hon fått i 1,5 dag när kuren är slut. Tror du jag behöver köpa en till förp. ?
Aha, det är så pass. Men ge det du har och så får du se sen om du behöver skaffa mer eller inte :) Jag har ofta en tub med Canikur-pasta hemma ifall det skulle behövas någon gång. Kanon att ha i "apoteket" om hunden skulle äta något fuffens :) Jag har dock små hundar, så det går inte åt speciellt mycket dom gånger det behövs.

Vad glad man kan bli för lite bajs! :D
3e högen i rad som är av bra konsistens!!

Kan man fortsätta ge fiberhusk i maten eller är det något man bara ska ge vid lös/hård mage?

Senast ändrad:
Här längtar vi efter lite kyligare väderlek.. Eller åtminsone lite regn. Labben är väldigt känslig mot värmen så det blir inte många knop under dagarna, så just nu har han överskottsenergi delux. Inte kul varken för honom eller för matte. Och unghunden tappar all sin matlust nu när det varit så varmt, träligt då han redan är lite i smalaste laget.
Nu när jag har jobbat varje dag och därmed varit uppe tidigt har jag märkt hur otroligt morgontrött den hunden är, innan klockan 10-11 är han varken intresserad av mat eller promenad. Får vara glad om han behagar flytta sig från sängen till soffan:p

Så skönt att det är bättre! Om fiberhusk behövs hela tiden för att hålla magen bra så skulle jag utan tvekan kika på ett foderbyte.

Det har aldrig behövts innan, innan allt klydd med foder åt hon nordic bas i 3 månader och då var konsistensen alltid bra :) Tänkte bara om det var något man kunde ge men det ska man helst inte då förstår jag, det ska inte behövas med andra ord? ;) Bör jag fortsätta ett tag tills magen verkligen är hundra eller sluta asap?

Vad glad man kan bli för lite bajs! :D
3e högen i rad som är av bra konsistens!!

Kan man fortsätta ge fiberhusk i maten eller är det något man bara ska ge vid lös/hård mage?
Du kan fortsätta ge fiberhusk utan problem :)

Det är inget farligt att ge fiberhusk vare sig kortare tid eller längre tid eller för alltid.

Jag tog ju bort min ena hund för ca 2 mån sen. Den andra började bli sämre när hennes trygghet i kompisen försvann. Hon gick ner sig och började bli senil. Om jag var med henne var hon lugn. Men såg hon inte mig blev hon orolig och otrygg.
Sista veckan blev hon snabbt försämrad. Så jag fick åka och ta bort henne med.
Det kändes fruktansvärt! Jag saknar min lilla ängel!
Jag har inte varit utan hund på över 25 år. Det känns helfel!
Först behövde jag sörja. Men nu har vi bestämt att om drygt 1 mån kommer min förra hunds barnbarn till mig på prov. Det ska bli så roligt! En ny liten kompis! Jag ser så fram emot det!

Så trött att jag nästan vinglade hem från morsan nu för en stund sedan. Funderade på att sova där men behövde ändå ut för hundrastning...

Har en knapp kilometer att gå hem. På den stunden hann 5-6 galna harar dyka upp vid olika tillfällen. Gah. Vad göra då? Jo, kasta bort tröttheten och tänka "ah! Bra träningstillfällen!"

Kan meddela att kopplet inte blev sträckt en enda gång och att Aysu var lyhörd nog att kunna vända ryggen till hararna och göra "vacker tass" också. Duktig tjej! (Men jag är lite stolt över att jag orkade träna nu och inte bara tänkte att det blev för jobbigt)

Här har allt sin gilla gång. Alla hundar mår bra och det är verkligen vardag. Det härliga vädret gör att de är ute från morgon till sena kvällen i trädgården och springer in å ut som de vil. De verkar alla vara väldigt tillfreds med livet.
På sista tid har gruffet mellan ungtiken och den äldsta börjat ebba ut. Gameltiken verkar ha gett upp hoppet att få ordning på sin obstinata dotter. Nu går hon mest undan och hänger med min lilla hanne. Det blir allt mer en skön frid i flocken.
Det blir nog byte av klubb. Ny klubb har välkomnat oss. Bara att ta steget att ta adjö av den gamla. Inte varken lätt eller självklart alls. Tyvärr måste man ju ta hänsyn till när man kan träna och tid finns inte att vara behjälplig i två :(
Tre nya hundgårdar med hundhus är uppritat nu. Blir två gårdar på 21 m2 med ingång till boxar på 4 m2 i uppvärmt hus samt en gård på 25 m2 med ingång till en box på 6,5 m2. Känns otroligt skönt att ha hela planen klar tillslut för bygget. Nu kan vi beställa mattrial som saknas. En hel del har vi redan. Bygget ska stå klart innan vintern :nailbiting:

Sommaren har funnits här i augusti - skönt som tusan, men trist att min tidigare franska hjärtmaskdrabbade Mini har fått så jobbigt med värme. Hennes pajjade lungor gör att värme blir jobbigt och det även när det inte är så himla varmt. 15 grader i skuggan i morse när vi gick ut och hon flåsade och flämtade när inte ens den tunga och högdräktiga Polly flåsar. Få se vad veterinären säger om jag kan ge något stödjande dom dagar det är som värst - vi har ju inhalatorn kvar :( Kortisontabletter vill jag inte ge nu när vi har slutat med dom, för hon får så enorma biverkningar av det. Vår och höst är inga problem, men värme gör att hon får jobbigt och troligtvis kommer även vintern bli jobbig och det blir riktigt kallt. Så trist med en ung och pigg hund som bara är 4,5 år att lungorna ska göra livet surt för henne.

Polly går omkring och ser ut som Mamma Mu, med magen hängandes och vaggandes när hon går. Har grävt lya i min trädgård bakom en stor klängväxt, så jag fick hägna in - annars är hon snart under staketet. Nästa vecka blir en spännande vecka :)

Sommaren har funnits här i augusti - skönt som tusan, men trist att min tidigare franska hjärtmaskdrabbade Mini har fått så jobbigt med värme. Hennes pajjade lungor gör att värme blir jobbigt och det även när det inte är så himla varmt. 15 grader i skuggan i morse när vi gick ut och hon flåsade och flämtade när inte ens den tunga och högdräktiga Polly flåsar. Få se vad veterinären säger om jag kan ge något stödjande dom dagar det är som värst - vi har ju inhalatorn kvar :( Kortisontabletter vill jag inte ge nu när vi har slutat med dom, för hon får så enorma biverkningar av det. Vår och höst är inga problem, men värme gör att hon får jobbigt och troligtvis kommer även vintern bli jobbig och det blir riktigt kallt. Så trist med en ung och pigg hund som bara är 4,5 år att lungorna ska göra livet surt för henne.

Polly går omkring och ser ut som Mamma Mu, med magen hängandes och vaggandes när hon går. Har grävt lya i min trädgård bakom en stor klängväxt, så jag fick hägna in - annars är hon snart under staketet. Nästa vecka blir en spännande vecka :)
Fy vad tråkigt med Mini :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka