Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
image_55d0b738ddf2b32fb6e3736d.jpg

Idag har vi busat ute i trädgården. :love:

Jag har ju mina två små, eller egentligen så är det så att jag har en hund och sambon en. Det är väldigt sällan jag stött på en hund som är så hussegrisig som Dalmatinern - han lägger sig till och med emellan oss i sängen för att gosa med husse på natten... underbar hund dock. :love: Den lilla odågan.

Min skitstövel är underbar, har otroligt mycket energi, men jag hade förberett mig på 100 gånger värre när man hör hur Aussies kan vara. Det blir säkert "värre" med tiden. Vi har dock stora problem med att få honom att äta, han har varit inlagd och fått dropp för att han inte fått i sig tillräckligt med näring första veckan vi hade honom, men nu har jag börjat få honom att äta lite. Idag har han dock ätit massor! 3 hela dl Orijen Puppy och några skedar med fodret vi fick med från uppfödaren. Blir nog lite mer senare ikväll. Det ända han åt i början var mjukost... så jag fick kleta det på fodret för att han skulle få i sig något. Men nu äter han utan tillsatser på fodret, om än lite och så är han mager som ett streck :eek: han växer i alla fall. Men usch vad det gör ont i mattehjärtat när man känner på hur mager han är.

Här har träningen havirerat lite sen husse bytte arbetstider. Tyvärr matchar inte jobbet och klubbens tider öht. Vilket har gjort att unghunden numera är ett obstinat popcorn. Hon kräver massor med hjärngympa. Så nu lutar det åt byte av klubb. Känns sådär när husse varit medlem i samma lilla klubb i 8 år men det är svårt att träna skydd utan klubbstöd.
Däremot har det blivit mycket fysträning. Unghunden är riktigt snygg nu. De två senaste dagarna har flocken mest fått röjt runt med oss i svampskogen. Rätt kul och se hur de arbetar och spårar när jag och sambon sprider ut oss i skogen :)

Det var i tisdags som vi började med skonkost efter att mira haft diarre, hon gick på det i ett par dagar innan vi blandade i burgarna så smått i riset. Avföringen under den tiden var väldigt ljus och lite "krämig". Igår morse började hon äta endast burgarna igen och avföringen är krämig till en början men sedan sätter hon sig längre bort igen och då kommer det lite slem och hon kliar rumpan.

Vad gör jag nu??
Pratade med en tjej i djuraffären som tyckte vi skulle ge nått tillskott för mage och tarm, samt något mjukmat att blanda ut i lite vatten så hon får i sig vätska..

Det var i tisdags som vi började med skonkost efter att mira haft diarre, hon gick på det i ett par dagar innan vi blandade i burgarna så smått i riset. Avföringen under den tiden var väldigt ljus och lite "krämig". Igår morse började hon äta endast burgarna igen och avföringen är krämig till en början men sedan sätter hon sig längre bort igen och då kommer det lite slem och hon kliar rumpan.

Vad gör jag nu??
Pratade med en tjej i djuraffären som tyckte vi skulle ge nått tillskott för mage och tarm, samt något mjukmat att blanda ut i lite vatten så hon får i sig vätska..
Kör en omgång Canikur och blanda gärna lite fiberhusk i maten (en halv tesked per mål till en 20-30 kilos hund - mindre till en mindre hund). Fuberhusken behöver inte blötas före då det är en hund med dålig mage, utan blanda direkt i och servera. Fiberhusken hjälper till att skydda tarmslemhinnan hela vägen ut och hjälper även till att "hålla ihop" lite vätska i tarmen.

Kör en omgång Canikur och blanda gärna lite fiberhusk i maten (en halv tesked per mål till en 20-30 kilos hund - mindre till en mindre hund). Fuberhusken behöver inte blötas före då det är en hund med dålig mage, utan blanda direkt i och servera. Fiberhusken hjälper till att skydda tarmslemhinnan hela vägen ut och hjälper även till att "hålla ihop" lite vätska i tarmen.

Utöver det hon i djuraffären rekommenderade eller istället för?

Vad gör jag nu??
Slem och kliar rumpan låter som analsäckarna. Förmodligen tömmer hon dom "manuellt" efter att hon har bajsat eftersom att bajset är så mjukt så dom inte töms samtidig som hon bajsar.

Många tillskott som är för mage och tarm brukar vara fiberhusk. Men det är billigare att köpa det när det inte säljs i en djuraffär eller står hund på.

Slem och kliar rumpan låter som analsäckarna. Förmodligen tömmer hon dom "manuellt" efter att hon har bajsat eftersom att bajset är så mjukt så dom inte töms samtidig som hon bajsar.

Många tillskott som är för mage och tarm brukar vara fiberhusk. Men det är billigare att köpa det när det inte säljs i en djuraffär eller står hund på.

Är det bättre vi provar canikur och fiberhusk då?

Tänkte hoppa in här om jag får?! Vi blev med valp för ett tag sen:

b160616.jpg

b160615.jpg

b160617.jpg

Hunden på första bilden är Ozzy som vi fick ta bort pga smärta :( men han fick ett par bra dagar (på metacam) där han lekte med valpis.

Tussen heter Nike och är en tik på snart fyra månader, hittills är hon allt jag hoppats på även om det svårt att förutsäga hur det blir med en valp. Lugn, trygg och obekymrad, jag ville ha en hund som orkar med rejäla långpromenader ( får vänta lite då hon är lite väl ung), man kan aktivera lite mentalt men som även klarar en dag i soffläge (om man är sjuk eller trött) utan att klättra på väggarna..

Hon är nu i princip rumsren, älskar att apportera och bär gärna runt på saker (mestadels våra tofflor) och en jättetrevlig familjehund som mest ligger runt här hemma när vi är inomhus.

Maken tjatar nu om en andra hund, vi har alltid tänkt ha två men när Ozzy var sjuk så tänkte vi att vi skaffar en till när han blir bra viket vi på slutet insåg inte kommer hända :cry:. Jag har sagt att Nika ska vara ordentligt rumsren först, vilket gått snabbare än jag trott :D.

Jag är jätte-glad för Nike samtidigt som det varit väldigt tungt då jag fortfarande ibland förväntar mig att Ozzy ska möta mig i dörren när jag kommer hem. Väldigt glad att jag tog beslutet att skaffa Nike innan Ozzy fick somna in, hade varit svårt att ta till sig en ny hund efteråt.

Tänkte hoppa in här om jag får?! Vi blev med valp för ett tag sen:

b160616.jpg

b160615.jpg

b160617.jpg

Hunden på första bilden är Ozzy som vi fick ta bort pga smärta :( men han fick ett par bra dagar (på metacam) där han lekte med valpis.

Tussen heter Nike och är en tik på snart fyra månader, hittills är hon allt jag hoppats på även om det svårt att förutsäga hur det blir med en valp. Lugn, trygg och obekymrad, jag ville ha en hund som orkar med rejäla långpromenader ( får vänta lite då hon är lite väl ung), man kan aktivera lite mentalt men som även klarar en dag i soffläge (om man är sjuk eller trött) utan att klättra på väggarna..

Hon är nu i princip rumsren, älskar att apportera och bär gärna runt på saker (mestadels våra tofflor) och en jättetrevlig familjehund som mest ligger runt här hemma när vi är inomhus.

Maken tjatar nu om en andra hund, vi har alltid tänkt ha två men när Ozzy var sjuk så tänkte vi att vi skaffar en till när han blir bra viket vi på slutet insåg inte kommer hända :cry:. Jag har sagt att Nika ska vara ordentligt rumsren först, vilket gått snabbare än jag trott :D.

Jag är jätte-glad för Nike samtidigt som det varit väldigt tungt då jag fortfarande ibland förväntar mig att Ozzy ska möta mig i dörren när jag kommer hem. Väldigt glad att jag tog beslutet att skaffa Nike innan Ozzy fick somna in, hade varit svårt att ta till sig en ny hund efteråt.

Vilken söt liten filur! :D Har du hittat in i valptråden här också?

Otroligt tråkigt med din Ozzy dock :( Tur att du har den lilla som kan trösta dig lite, även om det såklart alltid är tungt att ta bort en hund...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka