Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Orolig för min lilla hund som haltar igen... Imorse ville han dessutom plötsligt inte äta och betedde sig märkligt igår, det behöver såklart inte ha koppling till hältan men orolig är jag. Hältan har kommit och gått tre gånger på två månader, ibland så lite att jag nästan tror jag inbillar mig. Idag blir det veterinären, håll alla tummar att det inte är nåt allvarligt!

Torsdag 30e juli för 1,5v sedan hörde jag av mig till min nordic leverantör om att Mira inte åt fodret vi fått några dagar innan (basen var slut så vi skulle få spannmålsfri istället. Detta fick jag reda på EFTER h*n frågat om vi ville ha leverans, när de redan var påväg att lämna). Då visade det sig att vi hade fått ox/vom kompletteringsfoder som jag då gett Mira i flera dagar.

H*n skrev då att vi skulle få en annan sort gratis pga allt klydd och de skulle titta när fodret kunde levereras. Jag frågade vad det då skulle vara för sort och då skulle det vara nordic bas, som vi brukar ge.

Dagarna gick och jag hörde ingenting. Nu i söndags skrev jag själv och frågade var maten blivit av då jag hade köpt ett par korvar själv i butik som började ta slut. H*n frågade då om vi var hemma imorgon (måndags).

Jag sa de kunde ställa det på vår balkong runt 12 då sambon skulle komma hem vid 2 ändå. När jag kommer hem från jobbet så har vi fått i burgar-format, två olika lådor och burgarna har olika färger. Skriver och frågar om det verkligen är samma sort och jo det ska det vara.

Nu idag när jag tinat ett par stycken har de också olika konsistens, den röda burgaren känns som basen brukar göra medan den beiga är mer slemmig/fettig. Så nu har jag fått höra av mig IGEN och fråga varför det är så..... TRÖÖÖTT, vet inte ens vad jag har fått för foder till min hund..

Torsdag 30e juli för 1,5v sedan hörde jag av mig till min nordic leverantör om att Mira inte åt fodret vi fått några dagar innan (basen var slut så vi skulle få spannmålsfri istället. Detta fick jag reda på EFTER h*n frågat om vi ville ha leverans, när de redan var påväg att lämna). Då visade det sig att vi hade fått ox/vom kompletteringsfoder som jag då gett Mira i flera dagar.

H*n skrev då att vi skulle få en annan sort gratis pga allt klydd och de skulle titta när fodret kunde levereras. Jag frågade vad det då skulle vara för sort och då skulle det vara nordic bas, som vi brukar ge.

Dagarna gick och jag hörde ingenting. Nu i söndags skrev jag själv och frågade var maten blivit av då jag hade köpt ett par korvar själv i butik som började ta slut. H*n frågade då om vi var hemma imorgon (måndags).

Jag sa de kunde ställa det på vår balkong runt 12 då sambon skulle komma hem vid 2 ändå. När jag kommer hem från jobbet så har vi fått i burgar-format, två olika lådor och burgarna har olika färger. Skriver och frågar om det verkligen är samma sort och jo det ska det vara.

Nu idag när jag tinat ett par stycken har de också olika konsistens, den röda burgaren känns som basen brukar göra medan den beiga är mer slemmig/fettig. Så nu har jag fått höra av mig IGEN och fråga varför det är så..... TRÖÖÖTT, vet inte ens vad jag har fått för foder till min hund..

Struligt! Står det inte på förpackningen vad det är för sort? Dåligt annars! Borde väl finnas en innehållsförteckning till o med? Det stod på mina när jag köpte Nordic..

Den röda ser ut som nötkött och den ljusa som kyckling - och kyckling blir mycket mer finmalt (slemmigt) när det det mals till hundfoder.

Struligt! Står det inte på förpackningen vad det är för sort? Dåligt annars! Borde väl finnas en innehållsförteckning till o med? Det stod på mina när jag köpte Nordic..

Vi fick dom i lådor bara men sambon har slängt dom så vet inte om det var något nummer på eller så..

Första gången jag köpte av h*n var det 2kgs-korvar med förpackning där det stod nordic bas, de andra gångerna har det inte stått något på, bara genomskinlig plast..

Ingen aning (var många år sedan jag använde Nordic) - men tror inte det. Du får nog kika på hemsidan :)

Pratat med leverantören nu och h*n tyckte det såg ut som spannmålsfri och kyckling.. Båda helfoder vilket är tur. Är det lika illa för mira att byta mellan färskfodersorter som mellan torrfodersorter? Kan jag blanda 50/50 med dessa två burgare jag fått eller är det bättre hon får frukost i en sort och middag i den andra?

Blandisen har spytt 3 gånger idag. :( Tänkte avvakta en timme till, spyr hon igen under den tiden får jag ringa till djursjukhuset och kolla om vi ska åka in. Just nu känns allt skit, vill ju ha friska hundar!

Pratat med leverantören nu och h*n tyckte det såg ut som spannmålsfri och kyckling.. Båda helfoder vilket är tur. Är det lika illa för mira att byta mellan färskfodersorter som mellan torrfodersorter? Kan jag blanda 50/50 med dessa två burgare jag fått eller är det bättre hon får frukost i en sort och middag i den andra?
Ingen som helst fara att skifta mellan olika färskfoder. Och det går bra att blanda i samma måltid! :)

Ingen som helst fara att skifta mellan olika färskfoder. Och det går bra att blanda i samma måltid! :)

Det sprutade ur henne nu när vi var ute.. Vet inte om det är osmält mat eller blod men det var rödfärgat iallafall. Alltså vet inte om det är för att hon har fått många olika färskfoder på sistone eller vad. Först åt hon bas sen 3 mån tillbaka, sen fick vi den nya leveransen som visade sig vara ox/vom som hon åt i 3dgr, sen tillbaka till bas i 1,5v och under denna tiden har hon varit lite till och från i magen. Igårkväll fick hon den nya maten spannmålsfri/kyckling och likaså imorse. Hon bajsade bra igårkväll och imorse men nu bara sprutade det ut, what to do?? Anta att det är blod och åka in? Avvakta och ge skonkost?

Vad är detta??

Ingen fara om hunden bara tål dom olika animalierna :)
Jag byter hej vilt mellan Vom och Hundemat, Mush och annat kött/köttben jag köper från återförsäljare utan problem :)

Det sprutade ur henne nu när vi var ute.. Vet inte om det är osmält mat eller blod men det var rödfärgat iallafall. Alltså vet inte om det är för att hon har fått många olika färskfoder på sistone eller vad. Först åt hon bas sen 3 mån tillbaka, sen fick vi den nya leveransen som visade sig vara ox/vom som hon åt i 3dgr, sen tillbaka till bas i 1,5v och under denna tiden har hon varit lite till och från i magen. Igårkväll fick hon den nya maten spannmålsfri/kyckling och likaså imorse. Hon bajsade bra igårkväll och imorse men nu bara sprutade det ut, what to do?? Anta att det är blod och åka in? Avvakta och ge skonkost?

Vad är detta??

Missade detta när jag skrev förra inlägget - håller med ovanstående om halvsvält och skonkost (alternativt enbart det hunden är van vid (alltså nötvarianten från Nordic) samt Canikur eller annat magmedel. Lite blod är sällan någon fara, utan mer ett tecken på att tarmen reagerat rejält.

Dock skulle jag bli galet trött på leverantören som hela tiden skickar fel och berätta vad som hänt !

Vad är detta??
Oj! Jag har ingen aning om vad det är tyvärr. Är hon extra känslig? Har fodret stått framme och kanske blivit dåligt? Tänkte på att det är rötmånad, kan bli dåligt fort även om man gör som man brukar, typ tinar på köksbänken eller nått. Färskfoder SKA inte vara någon fara att blanda hejvilt. Jag har gjort det utan problem. Men iofs är mina ganska tåliga.

Jag skulle avvakta om du inte ser något fel på allmäntillståndet. Kanske lite skonkost istället för fodret.

Blandisen har spytt 3 gånger idag. :( Tänkte avvakta en timme till, spyr hon igen under den tiden får jag ringa till djursjukhuset och kolla om vi ska åka in. Just nu känns allt skit, vill ju ha friska hundar!

Men vad jobbigt, hoppas det inte hände något mer efter det.

Men vad jobbigt, hoppas det inte hände något mer efter det.
Som tur väl är blev det inget mer. :) Hon fäller en del så antagligen har hon fått i sig lite för mycket päls, blev bara extra nojig eftersom jag precis har fått reda på att det är fel på hennes njure och veterinären sa att ett av symptomen på att det börjar påverka henne kan vara att hon börjar kräka mycket. Nu är hon iaf sitt vanliga jag och jag har lugnat ner mig. :D

Som tur väl är blev det inget mer. :) Hon fäller en del så antagligen har hon fått i sig lite för mycket päls, blev bara extra nojig eftersom jag precis har fått reda på att det är fel på hennes njure och veterinären sa att ett av symptomen på att det börjar påverka henne kan vara att hon börjar kräka mycket. Nu är hon iaf sitt vanliga jag och jag har lugnat ner mig. :D

Det var skönt! Hur gammal är hon?

Äntligen börjar fröken fjant få lite vett i skallen igen. Hon fick ju plötsligt för sig att hon inte kan vara ensam alls, men nu gick det fint att lämna henne en timme i alla fall, precis lagom för att jag åtminstone ska kunna handla och fixa småsaker. Arbetsdagarna löser vi med hundvakt ett litet tag till :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023