Idag är Aysu dyyyr hund
Bestämde mig för att ta bilen till en fin skog innan jobbet idag, där möter man sällan människor och jag har aldrig sett vilt där heller. Brukar kunna bli väldigt avslappnade promenader med lös hund.
Just idag så dök det upp ett rådjur, såklart. 20 meter framför oss skuttade det ut från en buske och sprang bort från oss. Aysu, ja hon stannade och stod kvar eftersom jag gav stoppkommando och så kunde jag lugnt koppla henne och gå vidare
Senare såg jag ett annat rådjur, Aysu såg det aldrig men kände tydligt lukten av det, så då körde vi lite kontaktövningar istället och det gick utmärkt. Hur duktig som helst var hon!
Det har aldrig dykt upp rådjur när hon varit lös innan, så jag har inte vetat hur hon ska reagera. Men ja, nu vet jag, och jag vet att stoppkommandot verkligen fungerar bra
Snacka om att känna sig fri när jag vet att jag kan gå i skog, med lös hund och inte behöva oroa mig. Det är inte som förr (och som för de flesta vinthundsmänniskor jag pratat med), att "släppa på säkra områden och hoppas på det bästa". Nu är det "släppa på säkra områden men lugnt koppla och gå vidare om eller när något ändå händer".
Snacka om att jag lärt mig mycket om hundträning tack vare de här galningarna. Hoppas nu bara att jag kan få till allt minst(!) lika bra med kommande valpen. Men där kommer jag lägga fokus på "vara lös-kommandon" från dag 1, så det ska nog gå bra.
Här är förresten bild på rådjur nr 2. Det stod verkligen nära.