Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lego har börjat få klor som flisar sig och känns torra, vet inte vad det kan bero på men jag tycker att det blivit såhär senaste månaderna och vi har inte ändrat något foder eller likande. Eller om det har med den konstiga sommaren att göra (det har ju onekligen påverkat hästarnas hovar...) Funderar på om han behöver nått tillskott, vitaminer eller mineraler som är i obalans.

Mira har fått skonkost sedan igår efter att det sprutade ur henne, sambon sa att det var "krämigt" senare på kvällen och imorse var det en korv iallafall.

Frågan är nu vad vi ska göra med allt foder som finns i frysen.. Vi har säkert 12kg av ox/vom som jag inte kommer använda, sedan två olika sorters burgare på 8kg vardera. Vågar jag börja ge burgarna igen om magen stabiliseras? Ska jag gå tillbaka till basen som hon funkade bra på innan allt klydd? Så förvirrad.. Om jag ska gå över till basen har jag dock ingen plats i frysen för den är smockfull av allt annat foder :crazy:

Mira har fått skonkost sedan igår efter att det sprutade ur henne, sambon sa att det var "krämigt" senare på kvällen och imorse var det en korv iallafall.

Frågan är nu vad vi ska göra med allt foder som finns i frysen.. Vi har säkert 12kg av ox/vom som jag inte kommer använda, sedan två olika sorters burgare på 8kg vardera. Vågar jag börja ge burgarna igen om magen stabiliseras? Ska jag gå tillbaka till basen som hon funkade bra på innan allt klydd? Så förvirrad.. Om jag ska gå över till basen har jag dock ingen plats i frysen för den är smockfull av allt annat foder :crazy:

Vilken av burgarna gav du som gav diarré - dom mörka eller dom ljusa ? Absolut ska du kunna gå tillbaka till det du gett förut och som fungerat. Antingen var detta en tillfällig grej eller så reagerade hunden på någon av burgarna du fått hem.

Vilken av burgarna gav du som gav diarré - dom mörka eller dom ljusa ? Absolut ska du kunna gå tillbaka till det du gett förut och som fungerat. Antingen var detta en tillfällig grej eller så reagerade hunden på någon av burgarna du fått hem.

Blandade 50/50.. Hon har varit lite till och från i magen ända sen jag gav ox/vom i tron om att detta var spannmålsfritt :cool:

@Emuliiaa Kan du inte lämna tillbaka det felaktiga fodret till leverantören vid nästa leverans? Det är ju urdåligt att du fått fel så många gånger :mad:

Jag ska inte köpa av h*n fler gånger.. Har fått sålt ox/vomen nu så struntar i resten av pengarna! Slänger de tinade burgarna i kylen och provar fasa i de långsamt tillsammans med skonkosten om någon dag igen..

Gör nog som så att mira får äta skonkost i en dag till, imorgon bitti börjar jag blanda ut med burgaren som kändes mest som bas, den röda alltså som leverantören tror är spannmålsfri. Har lagt i kylen istället för på bänken med tanke på rötmånad som @isafore skrev! Ger nog bara de burgarna tills de är slut, sedan får jag se om vi provar kycklingburgarna eller köper ny bas från annan leverantör.

Igår när jag kände igenom Hamlet på kvällen kände jag att båda knölarna som jag hittade för några veckor sedan var borta, vilken lättnad!

Igår fick jag erfara att det inte är någon bra idé att ta med en glupsk labbe när man ska plocka blåbär, såfort man vände ryggen åt så var nosen nere i burken och smaskade åt sig bären..Eller så snodde han åt sig dem snabbt som tusan när man precis plockat bort dem från riset.. tokvovve:sneaky: :love:

Igår när jag kände igenom Hamlet på kvällen kände jag att båda knölarna som jag hittade för några veckor sedan var borta, vilken lättnad!

Igår fick jag erfara att det inte är någon bra idé att ta med en glupsk labbe när man ska plocka blåbär, såfort man vände ryggen åt så var nosen nere i burken och smaskade åt sig bären..Eller så snodde han åt sig dem snabbt som tusan när man precis plockat bort dem från riset.. tokvovve:sneaky: :love:

Hehe, vi plockade blåbär igår. Stora dottern kan plocka själv, och jag hade ett hopplöst evighetsarbete med att av fyra blåbär gick ett till bebisen som satt med ögon stora som tefat. Ett gick till den stora (dreglande...) hunden, och en till den lilla hunden. Ett i hinken. Hinken blev inte sådär väldigt välfylld ska jag inte påstå, men hela flocken var nöjd iaf! Och när jag gav upp att skämma bort odjuren, så hittade lillhund av hinken och tog för sig själv. Det blev nog blåbär för en kaka, men frysen är fortfarande tom. Ska ge mig ut utan flocken för ett försök senare i veckan. (vid första försöket hade jag bara storhund med sig, vi råkade helt omedvetet gå förbi en fiskgjuses (tror jag) bo, som blev helt vansinnig och jagade min stackars hund och vi gav oss hem utan blåbär den gången.)

Kan man ha burgarna i frysen såhär eller måste jag packa in dom i påsar? :banghead:

Vad jag vet finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna ha dem sådär :) Jag gör så då och då med min hundmat, struntar i att ha det i påsar om det är osmidigt alltså. Det enda som händer är att det ibland blir lite is på hundmaten.

Not your every day sheep! > 100 slaktfärdiga KRAV-grisar ska lastas på transporten. Till hjälp hade vi Fridolf och wk-tiken Tequila. Varmt och skitigt var det, tog nästan 2 h eftersom inte alla grisarna fick plats på samma transport.
11870662_10153194970203666_6958479577632148151_n.jpg

11873353_10153194970413666_8780209366346219831_n.jpg

11887956_10153194970653666_2897521462217178706_n.jpg

11018348_10153194970738666_4892636406434411528_n.jpg

11891123_10153194970863666_2328157109007509754_n.jpg

After work!
11887902_10153194977203666_4344511667258560808_n.jpg

Ngn tyckte Melvin gck passgång efter att ha sett honom baifrån/snett bakifrån på en film jag lade upp när de drog dw. Detta har jag hängt upp mig på en aning då jag aldrig såg han passade då han drog. Så har gått och kikat lite då och då. I den här filmen går han likadant hela tiden och visst kan man tro han passar när man ser honom baifrån/snett bakifrån men det gör han inte. De går i arbetstrav jag går i rask takt. Och det är denna takt de har när de drar dw.

Ngn tyckte Melvin gck passgång efter att ha sett honom baifrån/snett bakifrån på en film jag lade upp när de drog dw. Detta har jag hängt upp mig på en aning då jag aldrig såg han passade då han drog. Så har gått och kikat lite då och då. I den här filmen går han likadant hela tiden och visst kan man tro han passar när man ser honom baifrån/snett bakifrån men det gör han inte. De går i arbetstrav jag går i rask takt. Och det är denna takt de har när de drar dw.

Din svarta? Han går ju inte likadant genom hela filmen?

Vid ungefär 0:25 börjar han gå passgång. Min egen går passgång när han spänner sig, t.ex. när vi ska passera en annan hund, eller när vi går bakom och "följer" en annan hund som han gärna vill skynda fram till, då passar han.

Jag har för många år sedan fått lära mig att passgång kan bero på spänning/värk i vissa fall. Så om hunden har haft normal gång och sedan plötsligt börjar passa så hade jag funderat på om hunden har någon låsning eller spänning någonstans som den försöker avlasta genom att gå passgång.

Idag är Aysu dyyyr hund :D
Bestämde mig för att ta bilen till en fin skog innan jobbet idag, där möter man sällan människor och jag har aldrig sett vilt där heller. Brukar kunna bli väldigt avslappnade promenader med lös hund.

Just idag så dök det upp ett rådjur, såklart. 20 meter framför oss skuttade det ut från en buske och sprang bort från oss. Aysu, ja hon stannade och stod kvar eftersom jag gav stoppkommando och så kunde jag lugnt koppla henne och gå vidare :banana: Senare såg jag ett annat rådjur, Aysu såg det aldrig men kände tydligt lukten av det, så då körde vi lite kontaktövningar istället och det gick utmärkt. Hur duktig som helst var hon!

Det har aldrig dykt upp rådjur när hon varit lös innan, så jag har inte vetat hur hon ska reagera. Men ja, nu vet jag, och jag vet att stoppkommandot verkligen fungerar bra :D Snacka om att känna sig fri när jag vet att jag kan gå i skog, med lös hund och inte behöva oroa mig. Det är inte som förr (och som för de flesta vinthundsmänniskor jag pratat med), att "släppa på säkra områden och hoppas på det bästa". Nu är det "släppa på säkra områden men lugnt koppla och gå vidare om eller när något ändå händer".

Snacka om att jag lärt mig mycket om hundträning tack vare de här galningarna. Hoppas nu bara att jag kan få till allt minst(!) lika bra med kommande valpen. Men där kommer jag lägga fokus på "vara lös-kommandon" från dag 1, så det ska nog gå bra.

Här är förresten bild på rådjur nr 2. Det stod verkligen nära.
11849286_1609661975969529_1382818186_n.jpg

Vid ungefär 0:25 börjar han gå passgång. Min egen går passgång när han spänner sig, t.ex. när vi ska passera en annan hund, eller när vi går bakom och "följer" en annan hund som han gärna vill skynda fram till, då passar han.

Precis som iNHALE skriver så går hunden över till passgång 0:25 in i filmen och fortsätter med det tills filmen är slut.

Passgång är en energisnål gångart som inte är till någon direkt fördel. Ryggen rör sig knappt när hunden går i passgång så om du vet med dig att din hund är frisk (inga låsningar eller liknande) så försök att bryta passgången och få hunden att skritta eller trava istället. Att låta hunden gå i passgång under en längre tid kan göra den stel.
Min hund väljer ibland passgång när trav är för snabbt och skritt för långsamt. Då räcker det med att jag rubbar henne lite för att få henne ur balans (räcker oftast med ett pet med fingret) så hon kan göra om och göra rätt, alternativt tar ner till skritt och börjar om igen bara :)

Som de andra skriver går han passgång från 25sek och framåt. Vår gör också det ibland om hon är i någon slags mellanhastighet mellan skritt och trav. Om trav är för fort men skritt är för långsamt. Allt som oftast travar hon långsamt men om hon är trött eller så kan hon hamna i passgång. Brukar också bryta det så hon antingen går långsammare eller kommer upp i trav.

Ibland glömmer jag lite hur långt jag kommit med min vuxna hund. Det är så mkt att fila på den yngre förmågan att han liksom har fått "åka med" sista månaderna, även om båda såklart får egen tid. Sista dagarna har jag iaf gått långpromenader med bara honom, eftersom den lille har fått ta bort en sprucken klo och blivit ordinerad vila. Och det är så... enkelt. När vi möter folk kan jag bara locka in honom vid sidan. Han har alltid ett öga på mig och liksom hoppas att jag ska kalla in eller be honom göra något :love:

Och angående den spruckna klon. Vet röntgade också när jag var där, eftersom hältan varit märklig. Hoppas verkligen att han blir frisk nu när klon läkt och att det inte är nån muskelskada eller nåt. Om han fortsätter halta av och till så blir det fysioterapeut härnäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023