Brottas med valptankar och valpbegär
Är så sugen, så sugen, så sugen på att sätta tänderna i en hund och börja träna på allvar!!!! Och med nått som bara är mitt...för hundar har vi men de tränar husse i sin sport.
Tyvärr är min lille Dvärgschnauzer helt ointresserad av det jag vill. Ok...spår gillar vi båda men jag vill ha lydnaden, och där är han skittråkig rent ut sagt. Han gör det han ska, men utan glädje och han lessnar fort. Har försökt på alla vis, tagit hjälp, peppat, lekt, ja allt.....funkar i 10 min sen dör han av. Så nu lägger jag ner det . Ser ingen vits med träning som inte vi båda gillar.
Vi har en tik ute på foder som ska paras i januari. Hon är helt klart den bästa uppfödningen från oss. Jag är djupt förälskad i den hunden på alla plan. Hannen som ska användas är det läckraste jag sett i rasen både i arbete och utseende. Det kommer mao bli i mitt tycke en drömkombo. Egentligen är det bara att behålla en valp. Har ju ändå planerat att ha ut två på foder.
MEN....det är lite för tidigt. Hade planerat att ta en valp i kullen där på...om ett år. Detta för gammelhundens skull. Vi har nämligen en unghund här hemma som är....rätt intensiv. Som behöver mogna på sig lite till. Det går framåt. Unghunden har mognat en del nu under sommaren. Gammelhunden har det lite jobbigt med unghunden då och då. Vi får ha koll och sätta gränser. Så en valp också?
Vänta med att para just denna kombon är inte heller att tänka på tyvärr då hanen börjar bli rätt eftertraktad och ägaren vill inte ha för många parningar efter honom. Så risken finns att erbjudandet inte finns kvar sen. Vi gör heller inte om samma kombo två gånger. Hur bra den än skulle bli.
Så hur göra? Behålla en valp nu och riskera att få en ganska jobbig hundhållning under nått år eller två?
Eller ta en valp ur nästa kull men då med en annan hane (Kan i nuläget inte komma på en enda som motsvarar den som ska användas nu)
Vad hade ni gjort?