Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy vad tråkigt med Mini :(
Ja det är supertrist. Jag har ju märkt det varit jobbigare för henne med värme, men då vi haft en skitsommar så har de inte märkts av så mycket - tills nu när det varit normalsommar i flera veckor. Det är jobbigt för henne och jag är glad över att vi inte haft en supersommar i år.

Jag har varit på läger på en brukshundsklubb i grannkommunen nu i helgen. Dit åker vi aldrig igen! Allting handlade om att rycka i kopplet och totalt sänka sin hund. Jättetråkigt, ungefär hälften av gänget ville åka hem och hälften av gänget var för orutinerade för att förstå tyvärr :(

Jag har varit på läger på en brukshundsklubb i grannkommunen nu i helgen. Dit åker vi aldrig igen! Allting handlade om att rycka i kopplet och totalt sänka sin hund. Jättetråkigt, ungefär hälften av gänget ville åka hem och hälften av gänget var för orutinerade för att förstå tyvärr :(
Fy så tråkigt! Finns det någon chans att ordförande i klubben bryr sig om ni skriver dit?

Detta har vi roat oss med idag. Här i stan finns det en inhägnad ned agilityhinder och sen en bana med miljöträning man kan gå tex på vippande dörrar, stegar över en bäck. Ett hav av däck osv. Eftersom att maken är iväg och fiskar hade jag båda barnen med mig. Det blev lite mindre fokus på hundarna av naturliga skäl men det funkade ändå riktigt bra! Och stora dottern älskade både rambobansn och agilityhindrena.

https://instagram.com/p/6ufkXYE1Lz/

Happ. Helgen här då.
Eter mycket funderande så var det med sorg i hjärtat jag satte trimmern i Dvärgschnauzern. Trodde aldrig att jag skulle göra det här. Det är ju en TRIMRAS!
Men anledningarna är flera. Dels gror han päls som inget annat. Jag mäktade tillslut inte med att trimma honom i den takten. Jag gjorde förr....men dt va innan jag blev sambo med en kennel bruksschäfrar. Tiden är inte den samma längre. Sen böjar han bli håröm på vissa ställen. Nu när jag dessutom bestämt mig för att kastrera och många får sämre päls av det så......Men jäklar så snygg han blev!!! Vilken kropp han har!
Sonen byggde agilitybana här hemma och har tränat lite med snuzzen. Om intresset håller i sig ska han få gå en kurs. Snuzzen var dock måttligt road ;)
Sen har det varit Internationell utställning i grannbyn och sambon var funktionär så jag har varit där båda dagarna och kikat lite.
Blev mest beklämd. Finns så mycket tråkig avel. Men måna raser väckte också tankar på Bukefalister:)
Iaf jag är rätt insnöad på våra egna raser så det var rätt kul att studera andra.

Gah. En hund jag känner kommer hamna på omplacerings-hemsida nu i veckan. Eller förlåt mig. Det handlar om att adoptera en hund. Gick precis in på sidan för att se lite hur föreningen verkar nu. Blev inte sådär väldigt imponerad av beskrivningen av hundarna om vi säger så. En schäferblandning som ENBART beskrivs som "din bästa vän, vill vara allas vän, vill bo med någon som ger kärlek!" Inte ett smack om att det mest troligt är en hund som behöver få arbeta lite för att vara just en så trevlig och glad hund...

Fick även se en hund som jag sett på promenader här. Den bor alltså för tillfället i mitt område. Där står det visserligen att hunden tycker det är jobbigt om någon tvingar sig på den (vilken hund tycker inte det?), men de glömde visst nämna att hunden många gånger står och skriker som ett jäkla as när den ser andra hundar och fortsätter med det även när mötande hund passerat. Som tur är verkar personen som har hunden ha bra koll på den och vara stark.

Men ja. Jag har varit skeptisk till organisationen förut och blev inte mer imponerad nu... :meh:

Igår blev en kalv vargtagen knappt ett par mil härifrån.
Det känns plötsligt inte lika roligt att jaktsäsongen närmar sig.

ina_dance5.gif

Idag går jag bara omkring och är lycklig över de små och att allting gick bra med valpningen :D Det kändes först som en evighet då själva öppningsskedet tog lång tid och sen att den första valpen sen var så stor - men ut kom den och resten av bara farten. Och det va så skönt att få sova vettigt i natt (natten före låg jag sked med Polly som hade förvärkar - inte mycket sömn där inte). Visserligen har jag vaknat några gånger i natt och kollat att allt varit lugnt när det pipit lite i valplådan, men det har mest varit Polly som inte riktigt haft kläm på hur man lägger sig ner utan att trampa på någon av de små och blivit lite stressad av det - vilket gjort att de små hunnit bli förbannade då maten tagit lite tid :p Lite stöd till mamma-hund, så har det gått bra. Idag har hon vuxit i sin mammaroll med råge och är lugnare, gladare och fått lite mer kläm på hur man rullar de små till en hög innan man lägger sig ner runt om dom, så alla hamnar på rätt sida av henne :love:

Brottas med valptankar och valpbegär :arghh:
Är så sugen, så sugen, så sugen på att sätta tänderna i en hund och börja träna på allvar!!!! Och med nått som bara är mitt...för hundar har vi men de tränar husse i sin sport.
Tyvärr är min lille Dvärgschnauzer helt ointresserad av det jag vill. Ok...spår gillar vi båda men jag vill ha lydnaden, och där är han skittråkig rent ut sagt. Han gör det han ska, men utan glädje och han lessnar fort. Har försökt på alla vis, tagit hjälp, peppat, lekt, ja allt.....funkar i 10 min sen dör han av. Så nu lägger jag ner det . Ser ingen vits med träning som inte vi båda gillar.

Vi har en tik ute på foder som ska paras i januari. Hon är helt klart den bästa uppfödningen från oss. Jag är djupt förälskad i den hunden på alla plan. Hannen som ska användas är det läckraste jag sett i rasen både i arbete och utseende. Det kommer mao bli i mitt tycke en drömkombo. Egentligen är det bara att behålla en valp. Har ju ändå planerat att ha ut två på foder.
MEN....det är lite för tidigt. Hade planerat att ta en valp i kullen där på...om ett år. Detta för gammelhundens skull. Vi har nämligen en unghund här hemma som är....rätt intensiv. Som behöver mogna på sig lite till. Det går framåt. Unghunden har mognat en del nu under sommaren. Gammelhunden har det lite jobbigt med unghunden då och då. Vi får ha koll och sätta gränser. Så en valp också?
Vänta med att para just denna kombon är inte heller att tänka på tyvärr då hanen börjar bli rätt eftertraktad och ägaren vill inte ha för många parningar efter honom. Så risken finns att erbjudandet inte finns kvar sen. Vi gör heller inte om samma kombo två gånger. Hur bra den än skulle bli.

Så hur göra? Behålla en valp nu och riskera att få en ganska jobbig hundhållning under nått år eller två?
Eller ta en valp ur nästa kull men då med en annan hane (Kan i nuläget inte komma på en enda som motsvarar den som ska användas nu)

Vad hade ni gjort? :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur