Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag typ världens sämsta hundägare :(

Vi har varit hos sambons föräldrar i Dalsland så idag skulle vi ut och plocka svamp, bara det att bästa svampstället nås med båt. Tidigare har det ändå gått bra att åka även om Svansson inte alls gillar det. Ditresan gick ändå okej efter lite meckande med att få honom på segelbåten men på hemresan var det verkligen inte bra. Först fick vi på honom men han halkade till när han skulle gå och ramlade av båten ner i vattnet :( Sen ville han såklart inte på båten öht så jag fick lyfta upp honom från en klippa och sen backa in honom i fören. Och han tyckte inte det var roligt att gå bak till sittbrunnen heller så vi fick lyfta ner honom genom en lucka till ruffen. Sen spenderade den dyblöta hunden hela hemresan med att ligga och skaka i mitt knä och jag kände mig hemsk som ens kommit på tanken. Så nu blir det inga fler segelbåtsturer för Svansson (inte för att det händer så ofta ändå) och vi ska ta det lugnt under morgondagen för han är helt slut efter drama samt all tid spenderad i skogen de senaste två dagarna.

(Det som är positivt är ändå att han hade flytväst, som han dessutom är snygg i :D, samt att det verkar gått bra förutom själva dramat och hans rädsla)

Åh men lilla Svansson! :heart Olyckor händer så lätt! Lasse har en tendens att närma sig bilen lååååångsamt när vi ska iväg, en morgon var jag stressad och röt till. Lasse kommer fram, tar sats - och halvvägs upp till buren inser jag att jag inte öppnat burdörren! :eek: Så jag slänger mig fram och drar upp den, med resultatet att Lasse krockar med dörren rakt mot ansiktet i en redig smäll... :(

Alltså usch vilket dåligt samvete jag hade sen! Föreställde mig hur han förlorat varenda tand där fram, men tack och lov fick han "bara" en liten smäll i tandköttet som blödde lite. Kände mig som en redig skitmatte.

Jag och pumin har haft fullt upp på sistone, flyttade hela vägen till Uppsala för ett par veckor sedan! Känns spännande, men lite läskigt att knappt känna någon. Helgen har varit jättefin. Vi har varit ute i skogen och promenerat många timmar. Han har kunnat vara lös typ hela tiden, känns skönt att ha så bra ställen att kunna släppa honom i närheten. Han blir så mycket mer harmonisk om han får gå lös varje dag. Träffade dessutom en trevlig tik med ägare, så pumin fick leka med en kompis för första gången sen flytten :)

Just det ja, och jag träffade en annan pumi igår med! En jättelånghårig stor pumi så jag såg först inte vad det var :angel: När hon sa att det var pumi så trodde jag först den var tjock, men sen frågade faktiskt matten mig "Hur tycker du han är i hullet?". Så jag fick en ursäkt att känna på honom och nej, han var inte tjock - bara grov. Vägde hela 17 kg!! Min väger 13 och de var lika höga... Båda var glada över att få säga hej till en rasfrände iallafall :)

Idag var jag typ världens sämsta hundägare :(

Vi har varit hos sambons föräldrar i Dalsland så idag skulle vi ut och plocka svamp, bara det att bästa svampstället nås med båt. Tidigare har det ändå gått bra att åka även om Svansson inte alls gillar det. Ditresan gick ändå okej efter lite meckande med att få honom på segelbåten men på hemresan var det verkligen inte bra. Först fick vi på honom men han halkade till när han skulle gå och ramlade av båten ner i vattnet :( Sen ville han såklart inte på båten öht så jag fick lyfta upp honom från en klippa och sen backa in honom i fören. Och han tyckte inte det var roligt att gå bak till sittbrunnen heller så vi fick lyfta ner honom genom en lucka till ruffen. Sen spenderade den dyblöta hunden hela hemresan med att ligga och skaka i mitt knä och jag kände mig hemsk som ens kommit på tanken. Så nu blir det inga fler segelbåtsturer för Svansson (inte för att det händer så ofta ändå) och vi ska ta det lugnt under morgondagen för han är helt slut efter drama samt all tid spenderad i skogen de senaste två dagarna.

(Det som är positivt är ändå att han hade flytväst, som han dessutom är snygg i :D, samt att det verkar gått bra förutom själva dramat och hans rädsla)

Men nej tänk inte så! Olyckor händer så lätt! Går säkert att få ut honom fler gånger :)

@Sleepy @FrauleinLeo @linnsan
Tack! :love: jag har ju alltid haft turen (och oturen) att Svansson är rätt försiktig med underlag och liknande så han har väldigt sällan gett mig en mindre hjärtinfarkt pga sin våghalsighet/klumpighet så jag antar att det känns lite extra mycket när jag tvingar honom till något som han helst hade låtit bli och sen blir det tokigt när han väl gör det.
Hu, jag vet hur det känns. Hade en valp som hoppade från båten till bryggan en gång och ramlade ner emellan och försvann under bryggan. Han kom tappert simmande på andra sidan sen så jag kunde fiska upp honom, men dramatiken var stor. Jag blev nog mer rädd än vad han blev.
Men fy så läskigt det låter :eek: :nailbiting: Skönt med en så redig hund som ändå fixar upp situationen så bra och inte själv drabbas av panik :)

Lasse har en tendens att närma sig bilen lååååångsamt när vi ska iväg, en morgon var jag stressad och röt till. Lasse kommer fram, tar sats - och halvvägs upp till buren inser jag att jag inte öppnat burdörren! :eek: Så jag slänger mig fram och drar upp den, med resultatet att Lasse krockar med dörren rakt mot ansiktet i en redig smäll... :(
Men Lasse :heart Det låter som en ytterst oturlig situation! Färstår precis känslan av dåligt hundägarskap alltså! Men himla bra att det inte försvann några tänder :)
Men nej tänk inte så! Olyckor händer så lätt! Går säkert att få ut honom fler gånger :)
Ja alltså hade det varit någon annan hund hade jag nog tänkt annorlunda, men jag tror inte att jag ska försöka mig på det fler gånger med just Svansson. Det sorgliga är att han börjar bli rätt gammal och osäker/med mer bestående rädslor så hans tid kvar på jorden är väl dessvärre på väg mot sitt slut (inte idag och inte de kommande veckorna men ja, tanken finns där just pga hans mentala hälsa) Så då känns det inte så rimligt att utsätta honom för den stressen fler gånger om jag verkligen inte måste . Och som sagt, vi åker så sällan båt att det troligtvis inte kommer var något att hantera :)

Men ja, jag är jättetacksam för er uppmuntran och era snälla ord :love: Det gör skuldkänslorna något enklare att hantera.

[
Ja alltså hade det varit någon annan hund hade jag nog tänkt annorlunda, men jag tror inte att jag ska försöka mig på det fler gånger med just Svansson. Det sorgliga är att han börjar bli rätt gammal och osäker/med mer bestående rädslor så hans tid kvar på jorden är väl dessvärre på väg mot sitt slut (inte idag och inte de kommande veckorna men ja, tanken finns där just pga hans mentala hälsa) Så då känns det inte så rimligt att utsätta honom för den stressen fler gånger om jag verkligen inte måste . Och som sagt, vi åker så sällan båt att det troligtvis inte kommer var något att hantera :)

Men ja, jag är jättetacksam för er uppmuntran och era snälla ord :love: Det gör skuldkänslorna något enklare att hantera.

Men lilla gubben då :heart Men då förstår jag att det nog inte blir mer båtturer.

Gissas maskot Molly
tznnQp8.jpg

Tyvärr lyckades jag inte få in videon,där den rara pinnen mular moppen i gräsmattan.:D
Nu klingar det lite i bakhuvudet om att du nämnt en svart mops :D

Igår gick jag upp 05.30, åkte kl 06.00 med Lyxa på spårtävling där vädret varierade mellan SPÖREGN och uppehåll med lite sol. Kom på en tredjeplats med certpoäng och var hemma från tävlingen 19.00.

21543861_1466415346781926_5098240057362183150_o.jpg

21462877_1466562913433836_3080308522518861787_n.jpg

21558719_1466695966753864_3798670834776462189_n.jpg

21462969_1466917190065075_3155511255317619299_n.jpg

21430048_1466917186731742_5612400670065524661_n.jpg

Idag är det därför en slö söndag! Maken gick för en timme sen på svampplockningspromenad med aussiesarna (när han gick var det sol, nu regnar det :p ). Själv ska jag ta en liten skogspromenad med dvärgschnauzrarna, sen ska jag bänka mig framför datorn och kolla på livesändningen av planskyddet på GMBK Grand Prix :) .
Jag följer dig på insta så såg att du var iväg och tävlade okristligt tidigt :p Men jag började fundera lite på vad som driver dig att åka i väg på tävlingar som verkar ta hela dagen när Lyxa redan är champion. Vad är det som driver dig till att åka iväg på sånna här galenskaper?

Det verkar ju kul men också ganska jobbigt :angel:

Vi var ute och fixade lite i trädgården när det för en gångsskull va uppehåll och lite fint väder i fm. När vi var färdiga med vårt tänkte vi roa hundarna lite med lite frisbeekastning ut på åkern. Föreställ er här nu en stubbåker efter säd, med lerjord som står under 5 cm vatten överallt, skitroligt tycker bägge hundarna. :bump:

Jag hivar iväg frisbeen upp över vad jag trodde var ett krön och plötsligt försvinner Bobber. Jag traskar upp efter honom och tänker att nu jävlar sprang han efter något. Men nähä ser ni det som jag trodde var ett krön var ett litet dike jag inte sett innan, som var fullt av lervatten och där hade såklart hunden plumsat i :meh: Vit hund efter lerbad= sumpmonstret från shrek :wtf:

Jag följer dig på insta så såg att du var iväg och tävlade okristligt tidigt :p Men jag började fundera lite på vad som driver dig att åka i väg på tävlingar som verkar ta hela dagen när Lyxa redan är champion. Vad är det som driver dig till att åka iväg på sånna här galenskaper?

Hahaha, det finns flera anledningar :D. Några av dem:

• Kul! Både jag och mina hundar älskar brukset, tävlingsmomenten, atmosfären, folket. Lyxa ÄLSKAR att tävla och att ha publik.
  • Kvitto på var vi står i vår träning och se om vi utvecklas mot min målbild eller om vi måste ändra på något i träningen. Sådana svar får man endast på tävling, när man bara har en enda chans att kunna sätta allt på en och samma dag.
  • Visa upp rasens kvaliteér för att fler bruksfolk ska få upp ögonen för vilken grymt bra bruksras det är så den inte helt hamnar i klorna på uppfödare/valpköpare som bara vill ha en fluffig sällskaps&utställningshund.
  • SM-kval.
Skulle kunna utveckla detta hur länge som helst men detta är nog det som driver mig mest :) . Nu kommer ju Lyxa fokusera mest på sin agility, men då börjar ju hela karusellen igen med Pu och kommande brukshundar :)

Jag tycker minsann att det saknas en till brukshund här hemma :cautious: Vill träna meeer, en kompis Gripa kan leka med, en till hund i draget sen när man väl kan börja köra Gripa osv osv.
Och ibland känns ändå enkelheten kring bara en brukshund ganska skön ändå :D

Fördelarna väger dock över nackdelarna så lär väl bli en till om en inte allt för lång framtid ändå :cautious::p

Tränade ett lite mer ordentligt pass med Gripan nu på kvällen och kan ju bara konstatera att det är inte Ninjas konstanta gapande och instudsande i Gripa som gjort att hon gått igång och gett ifrån sig skall när vi tränat fot. Utan det är mattes irritation och irriterade väsande mot Ninja som gjort det. Matte som tog två djupa andetag och pratade lite luuugnt med Gripan i början medans Ninjakräket for runt, skrek och studsade in i henne gjorde ju att Gripa blev helt knäpptyst :cautious: Inte ett skall. Inte ens ett öronvick åt Ninjas håll :D

Ninja lugnade också ner sig. Hon blir bara så satans förväntansfull när man har leksaker och andra hundar med i bilden. Sen gick hon efter oss och mumlade lite :D

Däremot så måste jag börja träna lite mer stadga igen. Och olika belöningsplaceringar. Jag tycker hon får fin fotposition om jag har bollen i höger hand. Men om jag byter hand hamnar hon direkt för långt fram. Dock tränade vi lite ingångar med bollen i höger hand och avslutade när hon kom in rakt och fint ett par gånger :)

Jäklans så långt det blev :o:p

Jag tycker minsann att det saknas en till brukshund här hemma :cautious: Vill träna meeer, en kompis Gripa kan leka med, en till hund i draget sen när man väl kan börja köra Gripa osv osv.
Och ibland känns ändå enkelheten kring bara en brukshund ganska skön ändå :D

Fördelarna väger dock över nackdelarna så lär väl bli en till om en inte allt för lång framtid ändå :cautious::p

Tränade ett lite mer ordentligt pass med Gripan nu på kvällen och kan ju bara konstatera att det är inte Ninjas konstanta gapande och instudsande i Gripa som gjort att hon gått igång och gett ifrån sig skall när vi tränat fot. Utan det är mattes irritation och irriterade väsande mot Ninja som gjort det. Matte som tog två djupa andetag och pratade lite luuugnt med Gripan i början medans Ninjakräket for runt, skrek och studsade in i henne gjorde ju att Gripa blev helt knäpptyst :cautious: Inte ett skall. Inte ens ett öronvick åt Ninjas håll :D

Ninja lugnade också ner sig. Hon blir bara så satans förväntansfull när man har leksaker och andra hundar med i bilden. Sen gick hon efter oss och mumlade lite :D

Däremot så måste jag börja träna lite mer stadga igen. Och olika belöningsplaceringar. Jag tycker hon får fin fotposition om jag har bollen i höger hand. Men om jag byter hand hamnar hon direkt för långt fram. Dock tränade vi lite ingångar med bollen i höger hand och avslutade när hon kom in rakt och fint ett par gånger :)

Jäklans så långt det blev :o:p
Komsi komsi ;)

Kanske ska påpeka att jag faktiskt inte brukar ha med alla tre hundarna när jag går ut för att träna med Gripa :D Främst för att jag vill kunna fokusera på en hund utan att behöva kolla omgivningen så ingen annan hund hittar på dumheter som att typ hälsa på någon som kommer och går för att matte är i sin lilla bubbla:angel:
Men det händer ju att man tränar lite när man ändå är ute på promenad, och då är ju alla med.

Tror dock jag ska börja ha med alla lite oftare för mot slutet la sig Ninja spontant plats själv och kom på att då fick man ju godis :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024