Jag misstänkte att det var något sådant som låg bakom. Har inte orkat/vågat/velat höra mig för i corgivärlden om vad de anser om HD-röntgen eftersom jag känner att jag skulle ha svårt att acceptera dem som objektiva - tycker att det känns lite som när mopsfolk ska argumentera för att knipta näsborrar och korta nosar inte är ett besvär. Nu står visserligen inte andningsbesvär och HD-status riktigt i paritet med varandra men ändå, jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Låter kanske vettigare det där med att jämföra inom rasen istället eftersom konstruktionen ändå skiljer sig en del från andra raser... Men det är just det där med specialregler för den egna rasen för att det blir ~orättvist~ annars som stör mig lite, kan inte avgöra om jag tycker att det är berättigat eller inte Kognitiv dissonans just nu, får väl läsa på lite och se om jag kan bilda mig en ordentlig uppfattningMajoriteten welsh corgi cardigan som röntgas får C/D-höfter. Min egen har en halvbror med E utan några symptom. Jag förstår att det ser förfärligt ut, men frågan om HD-röntgens vara eller icke vara är en het potatis inom rasen men de flesta är iaf överens om att det är svårt att avgöra resultatens riktighet. Lars Aurell har själv påpekat att cardigan inte gynnas av HD-röntgen. Likaså ED. Norge läser inte längre av ED-plåtar för rasen och SKK ska mig veterligen sluta med det också.
En del inom corgi använder istället pennhip eller röntgar och skickar in till OFA, en amerikansk organisation som använder samma avläsningssystem som SKK använde sig av förr, där man istället jämför inom rasen.
(OBS jag vet inte vem Lars Aurell är )