Idag har tiken varit på veterinärkoll! Jag har länge misstänkt att hon har ont någonstans så jag är väldigt glad att hon äntligen kom iväg och blev kollad. Det var två veterinärer som klämde och kände på henne, och det de hittade var att hon verkar ha ont i muskelfästena vid höfterna. Vi ska rulla huden längs ryggraden från nacken och neråt, och i ländryggen kan man tydligen känna att bindväven "klibbar fast" lite extra vilket om jag tolkade det rätt är ett tecken på att underliggande muskler är inflammerade. Vi ska massera och stretcha dagligen och se till att värma upp henne med snäva svängar och liknande inför varje promenad.
Veterinärerna verkade inte se några tecken på höftledsfel, vilket var skönt för matte och husse eftersom jag råkade skrämma upp dem lite igår... Jag kollade upp både tiken och nya omplaceringshanen på hunddata och förfasades lite över att så få hundar i deras släktled var röntgade - och de få som var det hade dåliga resultat
Hanens pappa har E-höfter och ett syskon till tikens mamma har D-höfter. Som sagt var nästan inga röntgade överhuvudtaget, vilket jag tyckte var märkligt när de som var röntgade genomgående hade rätt dålig status. Borde man inte då vara extra noga med att kolla upp resten
Husse och matte hade ingen aning om att hunddata existerade ens, och hade naivt antagit att alla uppfödare röntgar alla sina hundar och bara avlar på A- och B-höfter, så de blev lite förskräckta när jag visade dem hur det såg ut. Jag sa också ärligt att jag inte att köpt valp från någon av kombinationerna som tiken och hanen kommer ifrån...
Tiken har preliminärt tid för operation den 10:e oktober, det blir en titthålsoperation där man plockar bort äggstockar men lämnar kvar livmoder om jag förstod det rätt. Någon tusenlapp dyrare än vanlig operation men återhämtningen skulle vara betydligt kortare och enklare. Hoppas det är rätt beslut för henne! Vi har också köpt ett bantingsfoder, så nu blir det tråkiga torrisar istället för färskfoder. 180g/dag ska hon ha, och jag sa att vi fyller upp dagsransonen i en kopp på morgonen och använder det som godis och belöning och aktivering etc. Husse har haft svårt att låta bli att dela med sig av sin egen mat, så jag hoppas verkligen att han skärper till sig nu och att vi får ner tiken i vikt till operationen. Hon har nu gått ner ca 1 kilo på en vecka så det går åt rätt håll