Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
På BH-provet är hundarna lite "nybörjare" forfarande så föraren står inte superlångt bort. Dock ur synfältet för hunden (gömd bakom ett skul tex).
På sambons förra BH-prov så stack hunden från fotgåendet fram till våran på platsliggningen. Vår låg kvar och bara tittade på tiken som stod över henne.
Provledaren blev vansinnig och skickade föraren av planen illa kvickt.
Det är ovanligt med incidenter på platsliggning men vi har råkat ut för det TVÅ ggr. Båda gångerna när våran legat.

Dahlia hatar ju schäfrar, eller hon hatar väl inte utan är sjukt rädd för dom. Vi kan träna och tävla bredvid schäfrar, men är rädd att om en schäfer skulle springa fram till henne under platsliggning så skulle det vara kört typ.
Bra i alla fall att provledaren reagerar på sådant!

Dahlia hatar ju schäfrar, eller hon hatar väl inte utan är sjukt rädd för dom. Vi kan träna och tävla bredvid schäfrar, men är rädd att om en schäfer skulle springa fram till henne under platsliggning så skulle det vara kört typ.
Bra i alla fall att provledaren reagerar på sådant!

Provet går ju ut på att visa att du har kontroll på er som ekipage så en hund som drar är big no no.
De vill också se samarbete, så kadaverlydnad på en kuvad hund dömmer många ledare bort numera. Samarbete brukar ge bättre kontroll än kuvade hundar.

Provet går ju ut på att visa att du har kontroll på er som ekipage så en hund som drar är big no no.
De vill också se samarbete, så kadaverlydnad på en kuvad hund dömmer många ledare bort numera. Samarbete brukar ge bättre kontroll än kuvade hundar.

Låter väldigt positivt! Synd att jag bor så långt ifrån er, hade varit kul att titta lite på träningar/prov (och kanske vänja Dahlia vid tanken att alla schäfrar inte vill döda henne :p)

Låter väldigt positivt! Synd att jag bor så långt ifrån er, hade varit kul att titta lite på träningar/prov (och kanske vänja Dahlia vid tanken att alla schäfrar inte vill döda henne :p)

Dessa är iaf vana vid en skäggig Dvärg :p

För övrigt så är Skäggets uppfödares make med i vår klubb. Han kör dock Rottweiler.
Du får kika förbi om du är på Sverigeturné nån gång :)

P

intressant :) Har du några bra bildexempel att visa?

Ursäkta sent svar! Letade bilder, hittade inga bra, och glömde bort det. Men de här kanske kan ge en idé om hur det ser ut:

Amerikansk:
C9YQ3xMVoAAVtje.jpg

Engelsk:
Boyd-Feb-2010.jpg

Kontinentaleuropeisk:
2835e69fb17c748bf52d89e382e459ee--vans-boxers.jpg

Ughh jag har så svårt att hålla reda på alla tävlingar. Speciellt nu när jag gått upp i klass 2 agility, för då har jag varit tvungen att kontakta alla klass 1-tävlingar för att kolla om jag kan flytta upp/få pengar tillbaka eller om jag ska fortsätta köra tills jag åker på vår första klass 2-tävling i agilityklassen.

Sen är det ju så att jag måste fippla med två hemsidor, sagik och sbktävling, så då måste jag försöka hålla sån pass koll att jag inte dubbelbokar... Vilket jag lyckats göra några gånger.

Och nu har jag lyckats skriva in en rallytävling i kalendern, som inte ens finns? :confused:
....
*springer och bokar en lydnadstävling i Nyköping istället* :angel:

Okej. Som det ser ut nu så har jag en del tävlingar inbokade.
Agility: 14 st (blandade klasser, en är lag också :D)
Lydnad: 5 st
Rallylydnad: 2 st, men det finns en preliminär 3:e tävling den 15:e Oktober.. Hoppas den blir av så jag kan boka in den också :p

22:a Oktober är sista tävlingen. Sen är det ju tomt i tävlingskalendern! :eek::nailbiting:
Får hoppas det blir mycket sökträning på helgerna i höst/vinter :love:

Rallylydnad: 2 st, men det finns en preliminär 3:e tävling den 15:e Oktober.. Hoppas den blir av så jag kan boka in den också :p

22:a Oktober är sista tävlingen. Sen är det ju tomt i tävlingskalendern! :eek::nailbiting:
Bor inte du i stockholms området?

Oj! Är inte det jättemycket på typ knappt två månader, hon blev väl nyss hel igen?

22 starter på mindre än 2 mån? Är inte det rätt mycket?
Jag har dock ingen koll på agility, är ju mest van vid brukset och att starta var helg låter mkt för mig.

22 starter på mindre än 2 mån? Är inte det rätt mycket?
Jag har dock ingen koll på agility, är ju mest van vid brukset och att starta var helg låter mkt för mig.
14 starter i Agility på två månader låter ganska normalt för agilityfolk (i alla fall dom jag känner :P ), oftast tävlas det 1-2 gånger i veckan och många gånger är det dubbla klasser.

Agility är ju inte ens en minut per lopp. Agilityklass och Hoppklass körs ofta på samma dag, ofta dubbla klasser - vissa dagar är det alltså 4 tävlingar för oss på en dag. Vilka tar, för oss, typ 40s/lopp. Så det är inte ens fyra minuters tävling, resten är promenader och burhäng. Inte speciellt jobbigt.

Rallylydnaden är även den dubbel start, även en av lydnadstävlingarna är dubbla starter. Låter det bättre om jag säger att det på 2 månader är 13 tävlingsdagar?

Och det är inget fel på Tinja fysiskt, hon har haft grönt ljus från fysion att träna och tävla som vanligt i över en månad. Hon är i ypperlig form :up:

Hoppsan. Ja då är det ju inte så konstigt att folk säger att dom spenderar hälften av tiden att rehaba hundarna tycker jag.
Lustigt. Jag hör mer snack om skumma hältor, spända ryggar och plötslig passgång på lydnadstävlingar.
Inte för att hundfysio eller rehab kommer på tal någon gång då, för veterinären kan ju inte hitta något fel så hunden "bara är så".

Förlåt men det tycker jag är skitsnack. Det finns inom alla grenar.

Och då menar jag folk som inte tar sina hundar till fysio. Däremot så när man kommer till fysio och är på föreläsningar så hör man ständigt om hur Agility är väldigt krävande (vilket lydnad också är när man kommer upp i svårighetsgraderna såklart.) och slitande, vilket inte är så konstigt? Jag kommer ju ifrån hästvärlden och hade folk hoppat sina hästar på samma vis som det beskrivs att hundarna körs så hade det ju blivit ramaskri.

Finns det någon här jag kan låna ett midjebälte + koppel av under 2-3 månader? Jag ska opereras om ett par veckor, sätta in en stålskena genom överkroppen som fixar ett fel jag har med mitt bröstben, och kommer inte klara av att hålla hundarna i händerna ifall whipparna gör något ryck. Någon som är en ängel?

Finns det någon här jag kan låna ett midjebälte + koppel av under 2-3 månader? Jag ska opereras om ett par veckor, sätta in en stålskena genom överkroppen som fixar ett fel jag har med mitt bröstben, och kommer inte klara av att hålla hundarna i händerna ifall whipparna gör något ryck. Någon som är en ängel?
Jag har ett du kan få låna, men inga koppel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka