Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jösses. Nu är det visst lure coursing-folkets fel om rasen blir uppdelad i utställnings- och arbetsvariant :p Det här börjar bli skrattretande.

Såg något liknande i en labbegrupp på Fb. "Det är ni jaktlabbeägare som förstör rasen". :p

Så låter det inom schäfervärlden. E-folket förstår inte varför vi vill ha så fula hundar :idea::banghead:

Ja juste, vi vill ha fula hundar för att retas. Det kan ju inte vara så att vi tycker de är snygga och framförallt, bättre lämpade för arbete? :meh:

Så låter det inom schäfervärlden. E-folket förstår inte varför vi vill ha så fula hundar :idea::banghead:

Ja juste, vi vill ha fula hundar för att retas. Det kan ju inte vara så att vi tycker de är snygga och framförallt, bättre lämpade för arbete? :meh:
Det skrattretande är när salukifolket sitter och säger sådant, för att i nästa andetag säga "vi vill inte att det ska bli som hos schäfer".

Haha dubbelmoralen där alltså.
Nämen, de hör verkligen inte hur de själva låter. Och eftersom salukis fortfarande kan stå på sina ben, gå rakt osv så är det inte aaaaaalls i närheten av att bli någon "utställningshund" :grin: När jag och övriga LC-tokar säger att våra hundar inte har någon chans i utställningsringarna, att vi får höra att de har för lite vinklar, för mycket muskler(!) osv så får vi till svar att vi hittar på, missuppfattat eller visar hundarna för dåligt. (Några håller med om att det finns okunniga domare också, men de som tydligt prioriterar utställning håller såklart inte med)

Nämen, de hör verkligen inte hur de själva låter. Och eftersom salukis fortfarande kan stå på sina ben, gå rakt osv så är det inte aaaaaalls i närheten av att bli någon "utställningshund" :grin: När jag och övriga LC-tokar säger att våra hundar inte har någon chans i utställningsringarna, att vi får höra att de har för lite vinklar, för mycket muskler(!) osv så får vi till svar att vi hittar på, missuppfattat eller visar hundarna för dåligt. (Några håller med om att det finns okunniga domare också, men de som tydligt prioriterar utställning håller såklart inte med)

För mycket muskler O_o

Det är som med en del schäferfolk som i ena andetaget påstår att alla hundar kan ställas upp som många e-schäfrar står uppställda för att i nästa kalla brukshundarna för fula sågbockar :cautious: Logiken där alltså..

För mycket muskler O_o

Det är som med en del schäferfolk som i ena andetaget påstår att alla hundar kan ställas upp som många e-schäfrar står uppställda för att i nästa kalla brukshundarna för fula sågbockar :cautious: Logiken där alltså..
Japp! Det har även en av mina fått, vilket var lite komiskt för just den gången tänkte jag "så trist att hon inte är i toppkonditon nu, hon är så fin när hon är det!" :p

Jag fullständigt hatar varje gång jag inser att salukiägare (och framförallt uppfödare) uttrycker sig precis likadant som många av de med de tydligast uppdelade raserna. Salukifolket har länge kunnat gömma sig bakom att det står i standarden att salukin ska variera i typ. Men nu börjar folk ifrågasätta lite allt möjligt och det tror jag är jättebra. Får se åt vilket håll det här går. Jag kommer i alla fall alltid göra mitt bästa för att rasen ska få vara den funktionella jakthund den bör vara.

Japp! Det har även en av mina fått, vilket var lite komiskt för just den gången tänkte jag "så trist att hon inte är i toppkonditon nu, hon är så fin när hon är det!" :p

Jag fullständigt hatar varje gång jag inser att salukiägare (och framförallt uppfödare) uttrycker sig precis likadant som många av de med de tydligast uppdelade raserna. Salukifolket har länge kunnat gömma sig bakom att det står i standarden att salukin ska variera i typ. Men nu börjar folk ifrågasätta lite allt möjligt och det tror jag är jättebra. Får se åt vilket håll det här går. Jag kommer i alla fall alltid göra mitt bästa för att rasen ska få vara den funktionella jakthund den bör vara.
Hade ingen aning om att det var på det sättet även i Saluki, vad tråkigt. Trodde att vinthundarna skulle vara skonade eftersom det är så uppenbart vad de är skapta för.

Jag håller precis på och översätter en artikelserie för Boxerbladet om skillnaderna inom boxerrasen. Fast för oss handlar det ju om geografi och inte bruks vs utställning. Om man ställer en amerikansk boxer bredvid en kontinentaleuropeisk kan man undra om det är samma ras, och även om den engelska är mer "mitt emellan" så är det fortfarande stora skillnader. Råkade ställa Breeze för en engelsk domare och han som fått Excellent med CK i stort sett alla andra gånger åkte då ut med Good.

Sen är det ju också så att boxern i kontinentaleuropa är den enda som ses som en brukshund, i både England och USA är den i stort sett en ren utställningshund.

P
Jag håller precis på och översätter en artikelserie för Boxerbladet om skillnaderna inom boxerrasen. Fast för oss handlar det ju om geografi och inte bruks vs utställning. Om man ställer en amerikansk boxer bredvid en kontinentaleuropeisk kan man undra om det är samma ras, och även om den engelska är mer "mitt emellan" så är det fortfarande stora skillnader. Råkade ställa Breeze för en engelsk domare och han som fått Excellent med CK i stort sett alla andra gånger åkte då ut med Good.

Sen är det ju också så att boxern i kontinentaleuropa är den enda som ses som en brukshund, i både England och USA är den i stort sett en ren utställningshund.
intressant :) Har du några bra bildexempel att visa?

Min åldrige pappa har en saying som han använder ibland - "han har ett utseende som bara en mor kan älska".

Nu tror jag att jag förstår vad han alltid menat. :laugh:

bobo_1.jpg

"Som en liten farbror med pigg syn på livet" :love::love:

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-stockholm/bobbo/#lightbox[gallery-2]/1/

Idag kände jag mig lite lätt handikappad.

Vi gick för ovanlighetens skull till en rastgård i närheten. (jag är tokigt förkyld, orkeslös och tänkte att där kan åtminstone Ebrah få skutta runt lite). I rastgården var det redan en annan hund. En korsning mellan bulldogg/amstaff visade det sig. Han var stor och såklart helt annorlunda i kropp och lekstil mot mina hundar, men hans människa var trevlig och kopplade honom så att vi kunde komma in.

När vi pratat lite kort så berättade hans människa att han var döv. Min första tanke? "Oj.. Så bökigt det måste vara att kommunicera då, när man är ute osv..."

Mina hundar hade såklart inga som helst problem att kommunicera med den här hunden. Tvärt om så verkade de trivas så bra ihop att jag för en stund funderade på att låta Ebrah leka med honom (vilket jag inte gjorde, för jag vet att hon inte uppskattar buffliga hundar och han var absolut av modell bufflig).

Såå. Jag är ju minst sagt extremt trög när det gäller olika sätt att kommunicera. Och det är ju egentligen ingen som helst nyhet att hundarna är extremt mycket bättre än oss på sådant, men idag blev jag verkligen påmind om hur stor skillnad det faktiskt är på hund och människa.

Jarla och Mamma Mu fick åka med husse till klubben i eftermmiddag så fick Skägget och jag egentid. Vi planterade rosenbuskar och lite annat i trädgården:)

Sen kom Mamma Mu hem och började gräva upp dem och äta jord. Gamla, jäkla kossa! I hennes ålder borde man väl ha slutat med valphyss? :mad:

Jarla och Mamma Mu fick åka med husse till klubben i eftermmiddag så fick Skägget och jag egentid. Vi planterade rosenbuskar och lite annat i trädgården:)

Sen kom Mamma Mu hem och började gräva upp dem och äta jord. Gamla, jäkla kossa! I hennes ålder borde man väl ha slutat med valphyss? :mad:
Glappet mellan valphyss och "återgå till barndom" var bara väldigt kort. Kommer du ihåg den där nysningen när hon var runt ett? Det var få det hände. Attans att du missade det. :down::D

Nu är vårt hundhus så gott som färdigrenoverat i den sektionen vi jobbat med under semestern :) ! En kan ju säga att det blev LITE skillnad :love:

Före:
19247699_10154822477222582_1685825712430908787_n.jpg

Efter:
21078814_10155059131412582_5161780894963794155_n.jpg

21149923_10155059131417582_4920173484321238813_n.jpg

:banana:
Åh, jag älskar före- och efterbilder på renoveringar! Och vilken skillnad det blev! Vad har ni mer i hundhuset förutom löpbandet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21