Upp och ner

Sv: Upp och ner

Jag förstår vad du menar. Men å andra sidan så är det ju så i TS fall att hon är beredd att ta hand om barnet.

Just nu lägger jag inga värderingar i TS beslut, min åsikt baseras på uttalanden som har gjorts i tråden och kan gälla vem som helst och när som helst.

Just nu lägger jag inga värderingar i TS beslut, min åsikt baseras på uttalanden som har gjorts i tråden och kan gälla vem som helst och när som helst.

Okej. På det övergripande, generella planet så håller jag med dig! Visst bör båda parter tänka sig för och vara klara över vad som kan hända om/när man är oskyddad.

Finns ju motsatta förhållanden också.... Om mannen vill ha barnet, men inte kvinnan, ska kvinnan då tvingas behålla det för att ta sitt ansvar? Säg att graviditeten berodde på ej fungerande preventivmedel.

Håller definitivt med om att det ÄR bådas ansvar att se till att ingen oönskad graviditet inträffar, men när man väl står där gravid trots preventivmedel går det ju ändå inte att komma ifrån att det faktiskt är kvinnan som får ta det slutgiltiga beslutet då det handlar om hennes kropp

Vill absolut inte skjuta över ansvaret på annan part, och är verkligen inte den mansföraktande typen (snarare tvärtom...), men olyckor KAN ske trots skydd, och då får man som vuxen individ ta sin del av ansvaret vare sig man vill det eller inte (och det gäller i lika stor utsträckning kvinnor som män)

Nu är ju detta ett val bägge kan göra, fortfarande åligger inte ansvaret en person. Med utgångsläge från att bägge parter är vuxna och myndiga, så får man faktiskt ta det ansvaret båda två.

Det många inlägg speglar, är en otrolig mansförakt. Det retar mig, för ser man på människor på det sättet och i i denna tråd av manligt kön så finns det inget som hindrar en från att se ner lika mycket på andra personer också.

Å ena sidan ska vi ha jämlikhet, men när det hettar till så vill man liksom skjuta skulden över på den andra. Märklig inställning på min ära.

Jag fattar inte ditt inlägg överhuvudtaget. Men jag noterar din känslighet för vad du tolkar som kritik av män.

Självklart åligger ansvaret båda de inblandade vuxna, men i TS fall är det ju mannen som undandrar sig sitt ansvar. En kvinna väntar hans barn, och han tänker inte ta ansvar för barnet därför att han inte vill ha fler barn! :eek:

Barnet då, räknas inte den lille (ofödde) överhuvudtaget???:confused:

Om kvinnan gör abort för att mannen inte vill ha barnet så är ju allting som det alltid har varit.
Kvinnan tar hela ansvaret för att mannen skall få som han vill.

Om kvinnan gör abort för att mannen inte vill ha barnet så är ju allting som det alltid har varit.
Kvinnan tar hela ansvaret för att mannen skall få som han vill.

Men min undran gällde ju egentligen det omvända. :D
Mannen VILL ha barnet, men kvinnan vill INTE ha det.

Mannen VILL ha barnet, men kvinnan vill INTE ha det.

Även då gäller ju att det enda helt säkra sättet att slippa få barn är att se till att befruktning inte sker.

Men det finns väl ingen "rättvis" lösning på problemen när parterna vill olika i den här frågan (och kvinnan redan är gravid)? Sista ordet ligger hos kvinnan, vad vi än tycker om det.

Och när barnet väl finns, så har båda föräldrar lika stort ansvar för det oavsett vad man hade för inställning från början (och oavsett om de är ihop med varandra eller inte).

Även då gäller ju att det enda helt säkra sättet att slippa få barn är att se till att befruktning inte sker.

Men det finns väl ingen "rättvis" lösning på problemen när parterna vill olika i den här frågan (och kvinnan redan är gravid)? Sista ordet ligger hos kvinnan, vad vi än tycker om det.

Och när barnet väl finns, så har båda föräldrar lika stort ansvar för det oavsett vad man hade för inställning från början (och oavsett om de är ihop med varandra eller inte).

Om du läser ursprungsinlägget så ser du att jag skrev "graviditeten berodde på ej fungerande preventivmedel." ;) Bara förtydligade det då jag tror att I_U läste fel/missuppfattade...

Precis!
Och det är ju där det naturligtvis kan ses som en "orättvisa" mot männen. Men så måste det ju vara så länge det är i kvinnans kropp som barnet växer. Alternativet skulle ju vara att han skulle bestämma över vad som ska hända. Och det vore ju helt orimligt i och med att kvinnan faktiskt har bestämmanderätt över sin egen kropp (numera). Tackolov!

Livet är liksom inte "rättvist" alltid.....

Barnet då, räknas inte den lille (ofödde) överhuvudtaget???:confused:

Självklart räknas barnet, det är ju med utgångläge utifrån barnets bästa vuxna måste agera. Det kan knappast vara till barnets bästa att vara oönskad av någondera parten. Eller tycker du det är ok?

Om mannen vill ha barnet, men inte kvinnan, ska kvinnan då tvingas behålla det för att ta sitt ansvar?

Så är det fortfarande så att man måste diskutera igenom saken och fatta ett gemensamt beslut som bägge kan stå för, min åsikt skiljer sig inte utan detta gäller bägge parter om detta inte tidigare har framgått.

Det kan knappast vara till barnets bästa att vara oönskad av någondera parten. Eller tycker du det är ok?

Alltså, jag tycker inte att det skulle vara det minsta konstigt om en kvinna gjorde abort därför att fadern inte vill ha barnet, just därför att hon skulle vara orolig för att han inte skulle bli en kärleksfull far. (Oavsett om de är ihop eller inte.)

Men om nu kvinnan väljer att föda barnet finns det ju helt enkelt inget annat schysst alternativ för mannen än att ta sitt kärleksfulla ansvar för sitt barn. Där kan man tala om vad som är ok eller inte.

Föräldraansvaret är det enda jag kan se i hela historien där jag tycker att vad som är ok och inte är glasklart - nämligen att alla föräldrar bör ta hand om sina barn. Oavsett hur och när barnen ramlar in i deras liv.

När det gäller att föda eller inte, att abortera eller inte, så ser jag inget rätt eller fel alls. Det går enligt min mening inte att säga något om vad som generellt sett är ok på den punkten, förutom att beslutsansvaret måste vila på kvinnan ytterst, då det är hennes kropp.

Det enda sättet för män att vara säkra på att slippa barn de inte på förhand önskar ta hand om, är att se till att befruktning inte sker. Det har mannen uppenbarligen inte gjort. Alla vet att p-medel innebär en viss graviditetsrisk. Det är inte barnens sak att betala för de riskerna med faderlöshet. Och det är inte kvinnors sak att rädda männen från föräldraskap genom att abortera mot sin egen vilja - var och en måste ta ansvar för sin fertilitet, oavsett kön.

Så är det fortfarande så att man måste diskutera igenom saken och fatta ett gemensamt beslut som bägge kan stå för, min åsikt skiljer sig inte utan detta gäller bägge parter om detta inte tidigare har framgått.

Men, de enda gånger såna här diskussioner kommer upp är ju just när båda inte kan fatta ett gemensamt beslut. Och när de inte lyckas med det så blir det ju kvinnans ord som gäller. Vilket ju är det enda rimliga. Eller?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 588
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 923
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar