Alltså det som gör mig ännu mer misstänksam är att du spelar på att du är nybörjare i många inlägg.

Å ena sidan så funderar jag på om lyan sagt åt dig att nybörjare ryker inte första DL så därför är du inte försiktig utan hoppar på lite allt möjligt, å andra sidan tror jag att lyan skulle säga till dig att du måste lugna ner dig för att inte dra åt dig uppmärksamhet om du nu satt i lyan.

Å tredje sidan kanske du inte alls får nån hjälp från lyan, utan det kanske är mer each to their own. Å fjärde sidan så kanske du är en virrig god som skriver allt du tänker utan att filtrera och fundera innan.
Å fjärde sidan stämmer nog bäst (plus att jag har alldeles för lite att göra på jobbet)
Det är ju klart upp till dig att avgöra

Dasa. For att borja teoria lite grann.
Lampan; Den forsta som ogonen foll pa. Hon verkar lite val entusiastisk att verka helt ny och ovetande. Kanns lite skumt.
Habina; med det har citatet "Däremot blir jag lite nervös över att spioninformationen lottas, det hade känts lite bättre om spionen i alla fall kunde välja en person den tror är god..."
kanns det som att hon mojligen ar lite radd att bli avslojad.

Det ar sa langt jag hunnit med mina funderingar hitills.
Q har jag aldrig spelat med innan men ryktet om hennes lekintresse har natt mig sa jag faster ingen storre vikt vid hennes hoga aktivitet som annars for mig brukar signalera ulv xD

Nej då, jag är inte rädd för att bli avslöjad. :) Men jag blev bekymrad över att ulvarna skulle få viktig information om nattens val, vilket tack och lov visade sig vara felaktigt. Så just den biten är jag inte nervös över längre. ;)

lite mer djupdykning i rollistan (både reflektioner och frågor)

GODA ROLLER

@Sasse, om någon av siarlärlingarna lynchas/ käkas, så får den kvarvarande fortfarande sia varannan natt? eller hur?

Siarlärling – Siarlärlingen siar varannan dag. Siarlärling 1 börjar sia dag 1 och siarlärling 2 dag 2. Vem de vill sia måste ha kommit in till mig innan NattDL. De får veta vilken roll den siade har.

jag antar att tvillingarna turas om att fråga(?) så tex tvilling 1 gissar natt 1, och tvilling 2 natt 2 osv så länge båda lever eller får båda två bara gissa varannan natt , att båda gissar samma natt, menar jag?
deras gissningar torde också ingå bland spionraderna skulle jag tro...

Tvillingar – Två siamesiska tvillingar finns med i leken. De känner inte till varandra till en början, utan skickar PM till LL varannan natt om vem deras andre tvilling kan vara. När de hittar varandra får de ha kontakt och prata utanför leken. Om en av dem skulle dö innan de hittat varandra, kommer tvillingspöket få ha kontakt med sin tvilling utanför leken trots att de inte fann varandra medan båda var i livet. Spöket får inte skriva i leken eller rösta på något sätt.

en roll som fungerar som den brukar i denna leken, och iom avsaknaden av ond spion, eller att ulvarna får någon spioninfo öht, ( iom att LL gjort så att spionrader bara lottas bland goda roller)så borde ju ängeln skydda sig själv första natten:)
Ängel – Ängeln skyddar varje natt en deltagare från att käkas. Denne skickar PM till LL inför NattDL om vilken deltagare den vill skydda. Ängeln får även skydda sig själv.

En till fråga om denna rollen har jag kommit på;),Detta gäller de rader som lösmynte spionen/ spionlärlingen "dräller"- Om den som lottas att få en spionrad -kan den få flera rader, eller tas de som fått info bort från lotturnan? undrar helt enkelt om man kan få två ( eller fler) lottade rader eller om man max kan få en under hela spelet?
Lösmynt spion – Den lösmynte spionen får under första natten veta allas nattliga val. Därefter har spionen svårt att hålla tyst och sprider ut information till allt och alla. Spionen får då ta del av en lottad rad, och LL lottar ytterligare en spionrad bland de goda spelarna.

Denna rollen tillkom och är en förstärkning för den goda sidan, vilket osökt får mig att fundera över om LL efter närmare eftertanke tyckte att den onda sidan var väl stark? Och beror det i så fall på ulven i fårakläder, eller att de är ganska många denna gången ? @Blacksmithfarm har redan gjort en snabbanalys av antalet onda, i vanlig ordning, och det jag funderar över eftersom denna rollen tillkom , att de faktiskt kan vara 6 i lyan ändå? De flesta verkade fundera över att 5 skulle vara det mest rimliga innan denna rollen tillkom....

Spionens ättling. Ättlingen tar över den Lösmynte Spionens roll om denne skulle dö, men får då bara ta del av en rads spioninfo varannan natt. Tills dess verkar ättlingen som en bybo.

En av byborna har blivit lottad att ha rollen spionens ättling, så någon av dem kommer ( kanske) att få tillgång till viss info ( om än mycket begränsad iom bara en rad) , då förutsatt att lösmynte spionen blir lynchad/ käkad

Bybor – Bybor har ingen specialförmåga utan får vända och vrida på varje sten de kommer åt för att försöka hitta de otäcka ulvarna.

ONDA ROLLER
Ulven i fårakläder verkar ingå i lyan från början vad jag kan utläsa av beskrivningen.
MAO finns det ingen ond utanför lyan i denna leken, så alla onda vet om varandra.( och därmed vet de att alla andra är goda också)
Viktigt att komma ihåg att fårulvens röst i tråden inte räknas, vilket kan innebära att den tom kan rösta på en ulv, så den kan framstå som god utan att vara det + Och det kan även ställa till det i röstningen, så det är inte säkert att ett resultat är givet, dvs den som ser ut att ha majoritet kanske ändå inte ha det. Och LL har ändrat sig på punkten att vem fårulven röstar på skulle inte synas i spioninfon. Dock skulle det inte ingå i första fulla spioninfon om den kan ges ut ( om jag förstod det rätt @cirkus?)
klipper in det jag grundar detta på, skrivet av cirkus:
Här kommer en liten rättelse/ändring på @Niyama s fråga nummer #1 ovan
Även ulv i fårakläders röst kommer att finnas med bland informantionen.
Dock med en liten reservation - den finns inte med i första nattens hela spioninfo, men efter första natten så kommer den att vara med bland det som lottas eller hamnar hos spionen

Varulvar – Ett gäng dreglande bestar som har kontakt med varandra utanför leken och inför varje NattDL ska välja en deltagare som ska käkas. En av varulvarna är dessutom en ulv i fårakläder som har en förmåga att rösta dolt. Den skriver en röst i lektråden, men skickar även en röst i PM till LL och den rösten i detta PM är den giltiga. Rösten som skrivs i lektråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna.

edit rättade litet stavfel....

Senast ändrad:
Okej så nu börjar leken, lite konstigheter från @Lampan, oklart hur ny hon är och hur hon brukar vara, verkar väldigt pepp på att få igång leken, @Niyama svarar lite lugnt på hennes kommentarer, känns som två motpooler till varandra, vilket alltid får mig att tänka "är de så mycket motsatser så måste de vara samma" men leken har knappt börjat och Niyama ställer samma motfunderingar som jag har. Så åter till lampan, som skriver att hon tror att folk "ligger lågt för att de är rädda" medan vi tidigare sett att mer nervösa ulvar gärna ligger lågt och smiter undan medans andra drar till sig uppmärksamhet. Sen är det alltid lite knepigt när någon ger sken av att vara oskyldig, vi vet ju att majoriteten är oskyldiga så varför ska man gå ut och förklara sig själv god? (genom att säga att man vill springa och gömma sig, ulvarna har ju inte mycket att vara rädda för, hon antyder att hon är god dvs)

Men i det stora hela tolkar jag det som en nybörjare som vill starta leken, och det är ju bara bra att någon tar tag i det. Hon gav ju mig nått att fundera på. Och jag funderar vidare, vill inte "straffa" någon för att starta leken, men samtidigt så är det ju lite konstiga kommentarer.
Det fetstilta.

Hittills har jag inte varit med om någon lek där inte typ alla på ett eller annat sätt menar sig vara god och pratar om ulvar och andra onda som andra sidan som de inte tillhör. Det funkar ju inte riktigt att be ulvarna räcka upp handen eller?

Det fetstilta.

Hittills har jag inte varit med om någon lek där inte typ alla på ett eller annat sätt menar sig vara god och pratar om ulvar och andra onda som andra sidan som de inte tillhör. Det funkar ju inte riktigt att be ulvarna räcka upp handen eller?
Exakt min tanke
Du har helt rätt
På vilket sätt är det jag skriver skumt?
Antingen är Gravinda inte särskilt van att spela och vet inte vad som är brukligt. Eller så är hon listig och vill rikta misstanke mot oskyldig
Gravinda är skum!

Okej, rent spontant så har jag letat upp citat jag reagerat på till en början...

Först Habina, genom att enbart rekommendera att leta onda... det känns lite svagt, kan man verkligen rekommendera någon att leta efter de goda?

Jag letar även goda, för inte att inte råka lyncha dem av misstag och att ha någon att jaga ulvar med.

De som har minst anledning att leta efter goda är ulvarna och eventuellt andra onda som har facit eller nästan facit (kan finnas onda utanför lyan i vissa lekar) i hand.

Jag letar även goda, för inte att inte råka lyncha dem av misstag och att ha någon att jaga ulvar med.

De som har minst anledning att leta efter goda är ulvarna och eventuellt andra onda som har facit eller nästan facit (kan finnas onda utanför lyan i vissa lekar) i hand.
Nåja ,onda letar väl efter vilka goda som kan tänkas ha specialroller ändå?

DL 1kl 22.00

11:29 Gravinda röstar på Lampan (missar fetning men skriver den ifall vi behöver veta vem som röstade först senare :))
11:34 Lampan röstar på Gravinda

Gravinda 1

Har mycket erfarenhet av vadå? Ulvspel? Problemet är att det just nu är du som beter dig urskumt, inte Gravinda.
Niyama har ett lite skumt sätt att försöka försvara Gravinda
Varför gör hon det, borde hon inte ifrågasätta ALLA som är i leken?
Eller vet Niyarna något som vi andra inte vet?

Det är ganska klassiskt. Hon är ulv och pekar på nykomlingen i byn som ingen känner alls, nykomling som inte har lärt sig reglerna
Hon är värsta form av ulv. Hon vet ju att det jag säger är sant! Ni ska få se!
Hon har tom kommit med anklagelser om troll
Ulvarna har inte direkt något intresse av att peka ut nybörjare, snarare tvärt om, alla brukar ha överseende med nykomlingar så de får vara med och leka ett tag första leken/lekarna det gäller för övrigt alla onda som goda. Ingen passar på att få ut en nybörjare, de är nästan fredade en eller ett par DL, både käk och lynch.

Ulvarna har inte direkt något intresse av att peka ut nybörjare, snarare tvärt om, alla brukar ha överseende med nykomlingar så de får vara med och leka ett tag första leken/lekarna det gäller för övrigt alla onda som goda. Ingen passar på att få ut en nybörjare, de är nästan fredade en eller ett par DL, både käk och lynch.
Okey, då förstår jag

Förstår du varför en spelare försvarar en annan spelare, (om dom båda nu inte är ulvar vill säga)?
Vad finns för anledning till det (mtp mitt ovanstående inlägg)
Borde inte alla misstänka alla?
Jag försöker grunna ut vilka ulvarna är och lära mig spelet.

Det är inte samma sak som att försvara en annan spelare.
*nr 3
Fast jo? I och med att det åtminstone är två par goda som vet om varandra så är det inte så konstigt om både goda och onda försvarar andra spelare, och när det gäller @Niyama så tycker jag att hon är väldigt rättvis och försvarar alla som blir missförstådda oavsett vilken sida hon spelar för eller vilken sida hon misstänker någon att vara på.

Fast jo? I och med att det åtminstone är två par goda som vet om varandra så är det inte så konstigt om både goda och onda försvarar andra spelare, och när det gäller @Niyama så tycker jag att hon är väldigt rättvis och försvarar alla som blir missförstådda oavsett vilken sida hon spelar för eller vilken sida hon misstänker någon att vara på.
Två par som vet om varandra? Vilka vet om varandra ?? Tvillingarna ska ju gissa och har väl inte haft möjlighet att göra det än? vilka är det andra paret?( eller missförstår jag hur du menar?)
@Sasse jag kanske var dålig att tagga flera ggr i samma inlägg :crazy:, men jag hade en fråga om det i mitt tidigare inlägg om alla roller`? Om tvillingarna får gissa varannan natt ( turas om sas? troligt) eller om gissningen kommer från båda två varannan natt ?( mindre troligt) och iom Snurrfians fråga ställer jag ytterligare en följdfråga när kommer första gissningen? Inte har väl någon kunnat gjort den än?

@Lampan
min erfarenhet ar att folk overlag har overseende med nya spelare, goda som onda. Och det ar ingen som direkt vinner pa att ta ut spelare bara for att de ar nyborjare.
For den goda sidan innebar de en spelare mindre och den onda sidan fokuserar mer pa "farliga" spelare som ar erfarna och potentiella hot.
Jag spelade som sagt en hel del for ett par ar sedan, men tror inte att just denna aspekt andrats valdigt mycket.
Du ar helt enkelt ett extremfall ;) som gor folk forvirrade och misstanksamma.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 644
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 451
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar