lite mer djupdykning i rollistan (både reflektioner och frågor)
GODA ROLLER
@Sasse, om någon av siarlärlingarna lynchas/ käkas, så får den kvarvarande fortfarande sia varannan natt? eller hur?
Siarlärling – Siarlärlingen siar varannan dag. Siarlärling 1 börjar sia dag 1 och siarlärling 2 dag 2. Vem de vill sia måste ha kommit in till mig innan NattDL. De får veta vilken roll den siade har.
jag antar att tvillingarna turas om att fråga(?) så tex tvilling 1 gissar natt 1, och tvilling 2 natt 2 osv så länge båda lever eller får båda två bara gissa varannan natt , att båda gissar samma natt, menar jag?
deras gissningar torde också ingå bland spionraderna skulle jag tro...
Tvillingar – Två siamesiska tvillingar finns med i leken. De känner inte till varandra till en början, utan skickar PM till LL varannan natt om vem deras andre tvilling kan vara. När de hittar varandra får de ha kontakt och prata utanför leken. Om en av dem skulle dö innan de hittat varandra, kommer tvillingspöket få ha kontakt med sin tvilling utanför leken trots att de inte fann varandra medan båda var i livet. Spöket får inte skriva i leken eller rösta på något sätt.
en roll som fungerar som den brukar i denna leken, och iom avsaknaden av ond spion, eller att ulvarna får någon spioninfo öht, ( iom att LL gjort så att spionrader bara lottas bland goda roller)så borde ju ängeln skydda sig själv första natten
Ängel – Ängeln skyddar varje natt en deltagare från att käkas. Denne skickar PM till LL inför NattDL om vilken deltagare den vill skydda. Ängeln får även skydda sig själv.
En till fråga om denna rollen har jag kommit på
,Detta gäller de rader som lösmynte spionen/ spionlärlingen "dräller"- Om den som lottas att få en spionrad -kan den få flera rader, eller tas de som fått info bort från lotturnan? undrar helt enkelt om man kan få två ( eller fler) lottade rader eller om man max kan få en under hela spelet?
Lösmynt spion – Den lösmynte spionen får under första natten veta allas nattliga val. Därefter har spionen svårt att hålla tyst och sprider ut information till allt och alla. Spionen får då ta del av en lottad rad, och LL lottar ytterligare en spionrad bland de goda spelarna.
Denna rollen tillkom och är en förstärkning för den goda sidan, vilket osökt får mig att fundera över om LL efter närmare eftertanke tyckte att den onda sidan var väl stark? Och beror det i så fall på ulven i fårakläder, eller att de är ganska många denna gången ?
@Blacksmithfarm har redan gjort en snabbanalys av antalet onda, i vanlig ordning, och det jag funderar över eftersom denna rollen tillkom , att de faktiskt kan vara 6 i lyan ändå? De flesta verkade fundera över att 5 skulle vara det mest rimliga innan denna rollen tillkom....
Spionens ättling. Ättlingen tar över den Lösmynte Spionens roll om denne skulle dö, men får då bara ta del av en rads spioninfo varannan natt. Tills dess verkar ättlingen som en bybo.
En av byborna har blivit lottad att ha rollen spionens ättling, så någon av dem kommer ( kanske) att få tillgång till viss info ( om än mycket begränsad iom bara en rad) , då förutsatt att lösmynte spionen blir lynchad/ käkad
Bybor – Bybor har ingen specialförmåga utan får vända och vrida på varje sten de kommer åt för att försöka hitta de otäcka ulvarna.
ONDA ROLLER
Ulven i fårakläder verkar ingå i lyan från början vad jag kan utläsa av beskrivningen.
MAO finns det ingen ond utanför lyan i denna leken, så alla onda vet om varandra.( och därmed vet de att alla andra är goda också)
Viktigt att komma ihåg att fårulvens röst i tråden inte räknas, vilket kan innebära att den tom kan rösta på en ulv, så den kan framstå som god utan att vara det + Och det kan även ställa till det i röstningen, så det är inte säkert att ett resultat är givet, dvs den som ser ut att ha majoritet kanske ändå inte ha det. Och LL har ändrat sig på punkten att vem fårulven röstar på skulle inte synas i spioninfon. Dock skulle det inte ingå i första fulla spioninfon om den kan ges ut ( om jag förstod det rätt
@cirkus?)
klipper in det jag grundar detta på, skrivet av cirkus:
Här kommer en liten rättelse/ändring på
@Niyama s fråga nummer #1 ovan
Även ulv i fårakläders röst kommer att finnas med bland informantionen.
Dock med en liten reservation - den finns inte med i första nattens hela spioninfo, men efter första natten så kommer den att vara med bland det som lottas eller hamnar hos spionen
Varulvar – Ett gäng dreglande bestar som har kontakt med varandra utanför leken och inför varje NattDL ska välja en deltagare som ska käkas. En av varulvarna är dessutom en
ulv i fårakläder som har en förmåga att rösta dolt. Den skriver en röst i lektråden, men skickar även en röst i PM till LL och den rösten i detta PM är den giltiga. Rösten som skrivs i lektråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna.
edit rättade litet stavfel....