Ulvlek - Robinson Buke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Robinson Buke

Utan att spekulera om folks roller (blir ju knepigt när alla har specialroller och man inte får hinta) så måste jag bara påpeka att även spionen får ju info.

Jo, det vet jag. Men det stämmer inte, jag kan inte få ihop det på det sättet. :p

Hade cirkus varit spion känns det fruktansvärt ologiskt att hon varit så "säker" på att jag varit ulv/demon. Hon ändrade sig ju dessutom gällande det (eller blev åtminstone osäker) pga min röst på Vira. En röst på Vira i det läget hade ju inte jag använt till att godförklara någon, om man säger så. Det känns mer som att hon försökte härma dig med den väldigt tidiga och så väldigt självsäkra rösten på mig och få folk att haka på, men när det misslyckades ändrade hon rösten, med ett tydligt påpekande "för jag är god och jag vill ha ut en ulv till varje pris". Något som jag dessutom upplever har kommit lite överdrivet mycket, just påpekanden om att hon är god och vill ha ut onda.

Visst, jag kan bli grundlurad totalt, men jag kan inte släppa det här.

Det känns mer som att hon försökte härma dig med den väldigt tidiga och så väldigt självsäkra rösten på mig och få folk att haka på, men när det misslyckades ändrade hon rösten, med ett tydligt påpekande "för jag är god och jag vill ha ut en ulv till varje pris". Något som jag dessutom upplever har kommit lite överdrivet mycket, just påpekanden om att hon är god och vill ha ut onda.

Hm, ja jag funderade också på hennes tidiga röst på dig. Den kan ju vara oskyldig men det känns faktiskt som ett försök att få folk att haka på mot dig eftersom du har/hade en del misstankar mot dig.

För att jag ska förstå. jag trodde ju att Myrten var eremit av just hennes inlägg om sjukdom och elände. Men jag hade ju helt fel. Så nu vill jag gå tillbaka och försöka förstå om jag kan se *något* som kan tyda på var bumpo stod/var. Alltså bara försöka förstå för min egen skull. Mer vits än så är det inte.

Ja, vad tänker jag om Hedinn....
jag röstade ju på henne först idag och sen ändrade jag rösten. Jag blev självklart skakig av ditt stränga inlägg till mig. "Om du är god så ändrar du rösten till Vira". Hjälp liksom. Vira var iofs en annan ulvkandidat i mina tankar och flera hade röstat på henne så vafasen, jag kunde ju lika gärna ändra. Det stressade mig i allafall.

Hedinn är nog ändå den jag tror är ond just nu iallafall. Måste nog avvakta till morgondagen och en lite piggare hjärna innan jag verkligen är säker

Mina tankebanor blev rätt så rubbade faktiskt av att Myrten inte var eremiten.

jag har ju hållit både Niyama och Myrten som goda, men nu vetifasen.

Jag förstår inte riktigt vad det är som får dig att tvivla? Om du var så säker på att jag var ond tidigare idag, samt höll Vira misstänkt, när det bara fanns två onda kvar, borde väl inte bumpos roll ha nån betydelse? Du måste ju oavsett ha varit "säker" på att hon var god, framför allt efter att Vira åkte och blev blottad som ulv, det måste ju ha fått dig ännu mer "säker" på att hon var god om du nu var så "säker" på att jag var ond..? Eller vad har jag missat? På vilket sätt påverkas din tro om min roll av att "fel" person var eremit?

Jag hade tre potentiella ulvkandidater: Hedinn, Vira och bumpo. Så nu när både Vira och bumpo är ute så finns ju bara en kvar som jag har haft som ulvkandidat. Och faktum är att du var min huvudkandidat, så egentligen handlade det om vem som var den andra ulven av de två.

Din roll påverkas inte av vem jag trodde var eremit. Det är bara mitt 'omdöme' som påverkas på en mer generell nivå.

Jag blev självklart skakig av ditt stränga inlägg till mig. "Om du är god så ändrar du rösten till Vira". Hjälp liksom.

:rofl: synd att inte alla har samma respekt för mig ;)

cirkus skrev:
Hedinn är nog ändå den jag tror är ond just nu iallafall. Måste nog avvakta till morgondagen och en lite piggare hjärna innan jag verkligen är säker

Just det får mig verkligen att tro att du är ond.

Hörrni, goda.

Jag kom på en grej, som kanske är tokig? Men om vi istället satsar på att försöka rösta ut siaren så är läget detsamma som om vi röstar ut demonen och siaren omvandlas? För med tanke på att ulvarna får en spionrad så lär inte omvandlingen misslyckas.

[...]Din roll påverkas inte av vem jag trodde var eremit. Det är bara mitt 'omdöme' som påverkas på en mer generell nivå.

Jag fattar inte riktigt hur du menar att det skulle synas i texten vem som är eremit. Det är ju en roll som har en enda specialförmåga och det är att vid ett tillfälle kunna stoppa nattkäket. Eremiten får för övrigt ingen information som påverkar hur hen spelar. Mitt dravel om sjukdom beror på att jag är sjuk på riktigt (och tro mig - om jag varit eremit hade jag inte väntat till natt 3 med att stoppa käket:D).

Hörrni, goda.

Jag kom på en grej, som kanske är tokig? Men om vi istället satsar på att försöka rösta ut siaren så är läget detsamma som om vi röstar ut demonen och siaren omvandlas? För med tanke på att ulvarna får en spionrad så lär inte omvandlingen misslyckas.

Hm. Vilka är de olika alternativen?

Om siaren lynchas

Alt 1 - lyckat nattkäk

Demonen käkar ängeln eller spionen

= det blir oavgjort

Alt 2 - misslyckat käk

Demonen, ängeln och spionen finns kvar och spelet fortsätter. Om ängeln och spionen då lyckas lista ut vem som är demonen kan de goda vinna eftersom demonen inte har någon att omvandla.

Om de inte lyckas lista ut vem som är demonen utan någon av dem lynchas kan det bli oavgjort eller så kan de onda vinna. Om ängeln lynchas vinner de onda, om spionen lynchas blir det oavgjort.

Om spelet fortsätter och demonen lynchas kommer den att försöka omvandla någon. Jag när ett litet, litet, litet hopp att demonen inte är säker på vem som är siaren utan gissar fel. Spioninfo i all ära, men den lottas ju. Men som sagt, det är ett litet X 3 hopp. Jag håller det för mer troligt att demonen gissat vem siaren är och alltså kan omvandla i lugn och ro.

Efter detta äter den nya onda (Vad blir den som blir demonad? Demon själv?) och lyckas eller inte. Om den lyckas blir det oavgjort, om den misslyckas fortsätter spelet på samma sätt som ovan och det kan då sluta med oavgjort eller seger för de onda, beroende på vem som lynchas nästa dag.

Om demonen däremot misslyckas med omvandlingen vinner de goda.

Jag hoppas att detta blev rätt nu. Jag kan mycket väl ha tänkt i kors på något ställe. Så var snälla att värdera själva!

För övrigt tror jag fortfarande att Niyama är god. Även om det känns lite skakigt att göra det talar allt förnuft för det, inte bara emot att hon skulle vara ond.

Hedinn har jag ju väldigt svårt att placera. Jag tycker sällan att Hedinn skriver något utstickande, men det är ju samma god som ond. Tycker att hennes pressande på spelare vad de tror om andra, t ex (ur minnet) på bumpo och cirkus i samband med DL3 kan tolkas som godhet. Som god vill man ju verkligen hitta de onda, inte bara undvika att bli utröstad själv. Men jag måste läsa igen. Jag måste läsa allt igen.

Cirkus känner jag mig ambivalent till. Jag funderade igår på hur mycket misstankar glömmerallt egentligen hade i samband med DL2, då cirkus lade den röst som gör att i alla fall jag var benägen att hålla henne som god (tillsammans med den lite aningslösa stilen som förklaras av att hon spelar för första gången). Men som jag skrev igår tycker jag att gårdagens första teoriinlägg plötsligt visade större säkerhet och då tänker jag - har hon fått lite hjälp? Rösten på Hedinn, var det en förhoppning om att få andra att haka på? Frågorna om demonen - var det sätt att lägga ut dimridåer? Jag vet inte. Så vad måste jag göra? Jo, läsa hela jäkla leken igen!:D

Vi får se när det blir. Nu - frukost!

Jag fattar inte riktigt hur du menar att det skulle synas i texten vem som är eremit. Det är ju en roll som har en enda specialförmåga och det är att vid ett tillfälle kunna stoppa nattkäket. Eremiten får för övrigt ingen information som påverkar hur hen spelar. Mitt dravel om sjukdom beror på att jag är sjuk på riktigt (och tro mig - om jag varit eremit hade jag inte väntat till natt 3 med att stoppa käket).

Jag trodde att det på något vis gick att utläsa av OT snacket ( men jag inser att så är det inte och det har jag förstått nu. Vi kan lägga det på nybörjarkontot. (jag tänker också på Lenis spökrad - "jag som försökte hinta om att jag kände mig ensam" iofs fattade jag aldrig den hinten även fast jag letade efteråt)

Jag måste sammanfatta med mina ord och se om jag har fattat vad som kan hända:

Alt 1: Siaren lynchas
Nattkäk lyckas
Då finns demonen + den som var skyddad kvar. Oavsett vem som är kvar så kan demonen inte omvandla den (spionen eller ängeln) då blir det lika
Nattkäk lyckas inte
Då finns demonen + ängel och spion kvar. leken fortsätter en natt till -> då finns olika scenarior antingen så lynchas demonen och då vinner goda eftersom ingen av de två kan omvandlas. Eller så lynchas någon av de andra - om ängeln lynchas så vinner onda om spion lynchas så kan ängeln skydda sig själv och då blir det lika

Alt 2: Spionen lynchas
Nattkäk lyckas. Om det är ängeln som äts (fast jag tror att ängeln kommer skydda sig själv eftersom den dessutom är immun mot att bli demonad) så är siare och demon kvar -> det blir oavgjort (?). Om det är siaren som äts så finns ängel och demon kvar -> oavgjort (?)
Om nattkäket misslyckas så fortsätter spelet en natt -> Då finns siare, ängel och demon kvar och då finns en chans att goda vinner om demonen lynchas och försöker demona ängel, demonas siare så blir det lika för ängeln lär ju skydda sig själv och inte kunna bli nattkäk.

Alt 3: Ängeln lynchas
Då kommer nattkäk lyckas. Då finns demonen kvar. Och siaren eller spionen -> lika

Alt 4: Demonen lynchas och försöker demona. Ängel och spion är immuna så om ngn av de demonas så vinner goda. Annars fortsätter spelet en natt till -> Siaren är nu ulv och ängeln och spionen finns kvar. Om Siaren (ulv) lynchas så vinner goda. Om ängeln lynchas så vinner onda om spionen lynchas så blir det lika

Puh, pust och stånk (det tog mig nog en timme att skriva detta)
Hoppas att jag har fattat det rätt. Rätta mig om jag har fel nånstans
Många scenarior med lika resultat.

Hörrni, goda.

Nej!

Som Myrten skriver: "Om spelet fortsätter och demonen lynchas kommer den att försöka omvandla någon. Jag när ett litet, litet, litet hopp att demonen inte är säker på vem som är siaren utan gissar fel."

Jag har också ett litet hopp om det. Framför allt om det är cirkus som är ond, för jag kan inte låta bli att fundera på om hela den där eremitgrejen blev jobbig av den anledningen. Hon skrev ju att hon trodde Myrten var eremit och att hon nu behövde läsa igenom leken igen för tecken... Jag kan inte se varför det skulle spela någon roll, för någon annan än demonen. För en god var det väl snarare den bästa rollen som kunde åka i det här läget (av de goda då) och det borde vara enklare att räkna ut resterande roller och få ihop det hela lite.

Det finns en annan möjlig variant i mitt huvud också, men det är de enda två som går ihop över huvud taget. Den är dock lite mer långsökt, därför tror jag mindre på den, men jag vill avvakta lite med att skriva ut den för jag vill se hur folk tänker själva först.

Nej!

Som Myrten skriver: "Om spelet fortsätter och demonen lynchas kommer den att försöka omvandla någon. Jag när ett litet, litet, litet hopp att demonen inte är säker på vem som är siaren utan gissar fel."

Det hoppet har inte jag. Jag tror att siaren är vid liv för att den ska omvandlas.

Oavsett om vi lynchar siaren eller demonen så blir resultatet detsamma. Lyckat käk = det blir oavgjort eller lottning imorgon. Misslyckat käk = goda vinner imorgon.

Jag ska iväg nu, återkommer ikväll.

Ja, vad tänker jag om Hedinn....
jag röstade ju på henne först idag och sen ändrade jag rösten. Jag blev självklart skakig av ditt stränga inlägg till mig. "Om du är god så ändrar du rösten till Vira". Hjälp liksom. Vira var iofs en annan ulvkandidat i mina tankar och flera hade röstat på henne så vafasen, jag kunde ju lika gärna ändra. Det stressade mig i allafall.

Mina tankebanor blev rätt så rubbade faktiskt av att Myrten inte var eremiten.

Kan du utveckla? Vad du tänker om mig alltså. För egentligen besvarade du inte Niyamas fråga alls utan bara konstaterade att du först röstade på mig och fortfarande tror att jag är ond. Jag skulle gärna vilja ha en förklaring till varför du tror att jag är ond och hur du tänkte när du la den tidiga rösten på mig igår.

Den som demonen omvandlar får äta den natten den blir omvandlad alltså?

Den som demonen omvandlar får äta den natten den blir omvandlad alltså?

Ja, det utgår jag ifrån. När jag varit i lyan och någon omvandlad kommit in så har det skett vid dag-DL så den omvandlade har fungerat som vanlig ulv vid natt-DL.

Du kanske kan dra iväg ett pm till LL och fråga för säkerhets skull? Jag måste iväg nu.

Nej, förresten. Tror att en gång skedde omvandlingen vid natt-DL, för den som ängeln skyddade gick inte att omvandla.

PM:ade LL och fick svaret att den omvandlas direkt demonen dör så den kan äta samma natt. Då kanske det trots allt är bättre att lyncha siaren idag... Under förutsättning att vi är överens om vem som är demon! :p

PM:ade LL och fick svaret att den omvandlas direkt demonen dör så den kan äta samma natt. Då kanske det trots allt är bättre att lyncha siaren idag... Under förutsättning att vi är överens om vem som är demon! :p

Du menar vem som är siaren?

Det är möjligt att det är det bästa, fast jag har svårt att släppa mitt lilla X 3 hopp:arghh:. Men det är ju långt till DL och gott om tid att läsa (jag har inte orkat påbörja min maratonläsning ännu) och fundera (det har jag däremot ägnat mig åt!).

Ibland undrar jag om det verkligen bara är ett jäkla sällskapsspel man ägnar såhär mycket energi åt!:D

Du menar vem som är siaren?

Det är möjligt att det är det bästa, fast jag har svårt att släppa mitt lilla X 3 hopp:arghh:. Men det är ju långt till DL och gott om tid att läsa (jag har inte orkat påbörja min maratonläsning ännu) och fundera (det har jag däremot ägnat mig åt!).

Ibland undrar jag om det verkligen bara är ett jäkla sällskapsspel man ägnar såhär mycket energi åt!:D

Nja, menade vem som är demon, tänkte att det kan bli jobbigt om det imorgon sitter två goda kvar som är osäkra på vem som är ond... Men ja, kan ju vara bra att vara överens om vem som är siaren också, såklart. ;)

Nja, menade vem som är demon, tänkte att det kan bli jobbigt om det imorgon sitter två goda kvar som är osäkra på vem som är ond... Men ja, kan ju vara bra att vara överens om vem som är siaren också, såklart. ;)

Haha! Jag har personligen ingen förhoppning att jag ska lyckas bli säker på vem som är demonen förrän den dör, om inte något speciellt inträffar.

Minns Padds förra lek tror jag det var när det var tre goda och en ond kvar på slutet. Jag blev återupplivad efter att ha lynchats. Var först övertygad om att Mammas var ond, men sen under sista dagen började jag misstänka Niyama som jag till dess inte misstänkt mer än jag alltid misstänker henne. Och visst - det visade sig att hon var ond. Tror det var då Niyama själv stått och funderat över vem av Mammas och Sasse som var ond och drabbades av insikten av att det var hon själv, så det var inte så konstigt att det var svårt för oss andra:D.

Men som sagt, jag tror att om det bästa är att lyncha siaren får vi göra det och så ta demonproblemet därefter.

Haha, vilka fina röstmotiveringar det blir: "Myrten röstar på X för jag tror att hon är siare och därmed god."

Haha! Jag har personligen ingen förhoppning att jag ska lyckas bli säker på vem som är demonen förrän den dör, om inte något speciellt inträffar.

Minns Padds förra lek tror jag det var när det var tre goda och en ond kvar på slutet. Jag blev återupplivad efter att ha lynchats. Var först övertygad om att Mammas var ond, men sen under sista dagen började jag misstänka Niyama som jag till dess inte misstänkt mer än jag alltid misstänker henne. Och visst - det visade sig att hon var ond. Tror det var då Niyama själv stått och funderat över vem av Mammas och Sasse som var ond och drabbades av insikten av att det var hon själv, så det var inte så konstigt att det var svårt för oss andra:D.

Men som sagt, jag tror att om det bästa är att lyncha siaren får vi göra det och så ta demonproblemet därefter.

Haha, vilka fina röstmotiveringar det blir: "Myrten röstar på X för jag tror att hon är siare och därmed god."

Förvisso, men det borde gå att räkna ut relativt bra nu med tanke på rollerna som är kvar, vilka folk valt att rösta på och vilka de inte valt att rösta på och vilka man då måste godförklara eftersom det bara kan finnas en ond... Det borde då egentligen bara finnas en logisk lösning, om man tänker ordentligt.

Och nej, det där var inte alls rörigt! :D

Jag kan inte förklara mer än vad jag har gjort redan. Om du inte sedan tycker att det är bra nog förklaring så är jag ledsen att jag inte kan bättre.

Här kommer iallafall ett klipp från vad jag skrivit förut:
Jag tror att Hedinn är ulv. Om man tittar på hennes röstande så fäller hon den avgörande rösten på glömmerallt igår, innan har hon teoriat om att ulvarna kanske bestämt sig för att offra glömmerallt (egentligen dagen innan) för att inte låta misstankarna falla på någon annan, kan det vara så att hon egentligen vill att ingen ska misstänka demonen ? I ett annat inlägg så skriver hon så här: ”Så hade jag själv varit ulv hade jag nog gärna sett att demonen åkte idag, framför allt om det var en med mycket misstankar mot sig. Hellre demonen än en annan ulv i alla fall, om det inte fanns nån stor chans att få ut en god.” Jag tycker det stöder min idé om att hon är ond och vill absolut inte att demonen ska ryka *egentligen*

Dessutom så är det ju just demonen som är kvar och det stöder min teori mer. Men det behöver inte betyda nånting eftersom vi har större bekymmer än så ->

ASGARV ! Jösses - i min första lek så blir det så här komplicerat och galet !

Så här har iallafall röstningarna sett ut:

Dag 1
18.24 Shaggy röstar på Hedinn
18.55 Myrten röstar på glömmerallt
19.38 Sasse röstar på Shaggy
20.03 Hedinn röstar på Shaggy
21.02 Lenis röstar på Hedinn
21.21 Bumpo röstar på Shaggy
21.21 Mammas röstar på Hedinn
21.22 Cirkus röstar på Lenis
21.29 Niyama röstar på Shaggy
21.30 glömmerallt röstar på bumpo

Dag 2
20.03 Sasse röstar på Hedinn
21.22 Hedinn röstar på Lenis
21.27 Lenis röstar på Niyama
21.28 cirkus röstar på glömmerallt
21.29 bumpo röstar på Lenis
21.29 Niyama röstar på Glömmerallt
21.30 Glömmerallt röstar på Sasse
21.30 Vira röstar på Lenis
21.30 Myrten röstar på glömmerallt

Dag 3
00:49 Niyama röstar på glömmerallt
12:39 Vira röstar på glömmerallt
20:14 Myrten röstar på glömmerallt
20:44 Hedinn röstar på glömmerallt
21:12 cirkus röstar på glömmerallt
21:30 bumpo röstar på glömmerallt
21:42 glömmerallt röstar på cirkus

Dag 4
13:52 cirkus röstar på Hedinn
14:26 Niyama röstar på Vira
14:52 Myrten röstar på Vira
15:28 Hedinn röstar på Vira
16:15 Vira röstar på Niyama
19:07 cirkus röstar på Vira

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 840
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 754
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 856
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka