Ulvlek - Robinson Buke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Robinson Buke

Jag vet inte heller, jag har försökt fundera på saken inte blivit klokare eller jo, kanske lite. Jag tror att demonen vill vara kvar så länge det går.

För mig blir det lite som så att jag har en bas-teori, som förut då att glömmerallt är ulv, då baseras resonemangen runt det. Nu har jag en ny huvudmisstänkt

Jag lovade ju igår att låta er ta del av mina tankar, så jag gör det nu.

Efter gårdagens röstning så är det ju uppenbart att ulvarna varit med och röstat ut glömmerallt, endast en röst var avvikande och det var själva glömmerallt som röstade på mig och hon kan ju inte gärna rösta på sig själv. Jag tror att någon av ulvarna la sin röst i början/mitten av röstningen för att se åt vilket håll det barkade och när det sen blev så att alla andra röstade på ga gjorde de andra ulvarna det också för att inte avvika.

Jag tror också att Myrten är god, ingenstans har jag fattat misstankar åt henne.
Hon röstar på glömmerallt – alla gånger, uppfattar jag som om det är en stark övertygelse om att ga just är ulv och inte någon form av alibiröstning.

Jag tror att Hedinn är ulv. Om man tittar på hennes röstande så fäller hon den avgörande rösten på glömmerallt igår, innan har hon teoriat om att ulvarna kanske bestämt sig för att offra glömmerallt (egentligen dagen innan) för att inte låta misstankarna falla på någon annan, kan det vara så att hon egentligen vill att ingen ska misstänka demonen ? I ett annat inlägg så skriver hon så här: ”Så hade jag själv varit ulv hade jag nog gärna sett att demonen åkte idag, framför allt om det var en med mycket misstankar mot sig. Hellre demonen än en annan ulv i alla fall, om det inte fanns nån stor chans att få ut en god.” Jag tycker det stöder min idé om att hon är ond och vill absolut inte att demonen ska ryka *egentligen*

Både bumpo och Vira har varit lite anonyma, inga utstickande röstningar eller teorier eller diskussioner som jag uppfattar det, men jag är säker på att åtminstone en av dem är i lyan tillsammans med Hedinn. Bumpos röst på glömmerallt igår är ju som en formalitet, det är redan säkert att glömmerallt blir lynchad så att då göra något utstickande verkar onödigt i det läget. Bumpos röst ser jag som neutralare än Viras som skulle kunna vara en tidig alibirös. Om Vira är god så verkar det ju konstigt att först så röstar tre goda (Niyama, Vira, Myrten) på glömmerallt och sen fälls hon av Hedinn, hade inte lyan tjänat på att Hedinn röstat på någon annan och hoppats på att någon kvarvarande god (jag!) hänger på så hade Hedinn, bumpo och ga kunnat få ut en god med hjälp av mig...men så blev det ju inte. Det lutar åt att Vira är lyan också.

Jag tror att Niyama är god eller väldigt skickligt spelande ulv. Hennes resonemang matcher mycket av vad jag tänker, det svajar inte alls i mina ögon. Hon känns som om är ledande vilket hon då enligt sig själv och andra brukar vara som god, men ingen har påpekat att hon är det som ond. Visst kan man bryta mönster. Men nej, jag håller Niyama åt det goda hållet. Hon lägger också första rösten på glömmerallt, det hade varit väl vågat om hon varit ulv.

För att roa mig i sjukstugan så har jag fixat och trixat lite med den lista som Niyama, Vira och Hedinn gjort. Hoppas jag fått färgmarkeringarna rätt.

Dag 1
18.24 Shaggy röstar på Hedinn
18.55 Myrten röstar på glömmerallt
19.38 Sasse röstar på Shaggy
20.03 Hedinn röstar på Shaggy
21.02 Lenis röstar på Hedinn
21.21 bumpo1 röstar på Shaggy
21.21 Mammas röstar på Hedinn
21.22 Cirkus röstar på Lenis
21.29 Niyama röstar på Shaggy
21.30 glömmerallt röstar på bumpo1

Käk: bumpo1 (storbonde)

Dag 2
20.03 Sasse röstar på Hedinn
21.22 Hedinn röstar på Lenis
21.27 Lenis röstar på Niyama
21.28 cirkus röstar på glömmerallt
21.29 bumpo2 röstar på Lenis
21.29 Niyama röstar på glömmerallt
21.30 glömmerallt röstar på Sasse
21.30 Vira röstar på Lenis
21.30 Myrten röstar på glömmerallt

Käk: Sasse (trollkarl)

Dag 3
00:49 Niyama röstar på glömmerallt
12:39 Vira röstar på glömmerallt
20:14 Myrten röstar på glömmerallt
20:44 Hedinn röstar på glömmerallt
21:12 cirkus röstar på glömmerallt
21:30 bumpo röstar på glömmerallt
21:42 glömmerallt röstar på cirkus

Käk: inget. Ängel? Eremit?

Obs! Ni ska veta att jag i första versionen lyckades göra glömmerallt grön, d v s god dag 3. Tyckte något såg konstigt ut när jag förhandsgranskade, men kunde inte komma på vad. Min hjärna är nog inte riktigt på topp, som sagt!O_o :rofl:

[...]Både bumpo och Vira har varit lite anonyma, inga utstickande röstningar eller teorier eller diskussioner som jag uppfattar det, men jag är säker på att åtminstone en av dem är i lyan tillsammans med Hedinn. Bumpos röst på glömmerallt igår är ju som en formalitet, det är redan säkert att glömmerallt blir lynchad så att då göra något utstickande verkar onödigt i det läget. Bumpos röst ser jag som neutralare än Viras som skulle kunna vara en tidig alibirös. Om Vira är god så verkar det ju konstigt att först så röstar tre goda (Niyama, Vira, Myrten) på glömmerallt och sen fälls hon av Hedinn, hade inte lyan tjänat på att Hedinn röstat på någon annan och hoppats på att någon kvarvarande god (jag!) hänger på så hade Hedinn, bumpo och ga kunnat få ut en god med hjälp av mig...men så blev det ju inte. Det lutar åt att Vira är lyan också.[...]

Jag vet inte om jag förstår dig rätt men jag håller verkligen inte med om det fetstilta.

Utan att veta var de involverade spelarna står (ja, undantaget mig själv och så tror jag att Niyama är god:nailbiting: och glömmerallt vet vi var ond) så är ett scenario där de onda röstar samlat avvikande för att rädda en kollega mycket osannolikt.

Eftersom såväl eremiten som ängeln var kvar + att det inte fanns några inaktiva spelare så visste de onda att de troligen inte skulle kunna vinna igår kväll. I ett sådant läge skulle samlade, avvikande röster kunna röja hela lyan.

Jag menar, glömmerallt hade mycket misstankar mot sig. Vem vill rösta likadant som hon i det läget? En god måste ju med på tåget och även om glömmerallt lade sin röst i DL-minuten så måste ju den gode inse att hen blivit blåst och då vet hen vilka ulvarna är.

Därmed inte sagt att Vira inte är ond. Hennes tidiga röst på glömmerallt kan mycket väl vara en alibiröst (den känns för mig som det skummaste Vira gjort), men jag tror absolut inte att man kan utgå från att Vira är ond (och bumpo därmed i ditt scenario god + att jag uppfattar det som en förutsättning att Hedinn är ond) för annars skulle ulvarna samröstat på slutet.

Dessutom: hade de velat köra den taktiken och Vira är ond så hade hon ju kunnat ändra sin röst. Det kan man göra fram till DL.

Eller har jag helt missuppfattat hur du menar?:confused:

Passar på att teoria lite medan jag känner mig ok:

Har väldigt svårt att få grepp om Hedinn och Vira, så jag ska läsa leken igen och återkommer till dem lite senare.

Niyama - bör rimligtvis efter gårdagens agerande vara god. Inte för att jag sett något tidigare som tyder på att hon skulle vara ond, men det säger zip, nada, niente när det gäller Niyama.

Om jag inte kan hitta något som en spelare gjort som tyder på att hen är ond frågar jag mig alltid om det finns något som indikerar att hen är god. Här tycker jag att Niyamas driv mot glömmerallt, som visade sig vara ulv, är ett sådant exempel. Sedan hugger jag nu för tiden aldrig något i sten när det gäller Niyama, men just nu känns hon - god.

bumpo - inget har egentligen tillkommit sedan jag kommenterade bumpos inlägg igår kväll eller i går för den delen. Tycker, som jag tidigare nämnt, motiveringen till rösten på Lenis var märklig. Gårdagens röst på glömmerallt är inget att säga om. I det läget och vid den tidpunkten så skulle allt annat varit underligt, oavsett vilken sida hon står på. Men det efterföljande teoriinlägget är väldigt summariskt och Niyama och Hedinn saknas. Jag tycker att Hedinns kommentar att sådant är lätt att göra när man läser diskussionerna om personer och därför minns de som diskuteras men kan glömma de som diskuterar (typ, det är #300, läs själva så inte jag trasslar till med ev felformulering) är tänkvärt. Bumpo känns misstänkt, men är svår att utvärdera eftersom hon inte är så aktiv.

cirkus - det märks att hon blivit varm i kläderna! Och då blir jag, efter att igår trott att hon var god, nojjig:D. Förstarösten på glömmerallt vid DL2: hur mycket misstankar fanns mot glömmerallt? Kunde ulvarna räkna ut att hon låg risigt till och därför lägga en alibiröst? Eller tvärt om, trodde de inte att hon var i någon typ av fara och det gick bra att lägga en alibiröst därför? DL2 var ju helgalet med de allra flesta rösterna de sista minutrarna.

Vete sjutton om cirkus förstaröst på glömmerallt säger så mycket. Samtidigt så tycker jag att en del av de speltekniska frågorna knappast skulle ställas om hon var i lyan (jag nämnde en igår, frågan om ulvar inte röstar). Men nu kom dagens teoriinlägg som jag uppfattar som betydligt mer insiktsfullt och drivet och då börjar jag fundera om hon är i lyan trots allt:nailbiting: (vad den smileyn passar bra vid ulvspel!:rofl:). Exempel på vad som får mig att fundera över cirkus är nog bl a att hon tycks vara så övertygad om att Hedinn är ulv. Såvitt jag kan se (stämmer det?) härleds det tillbaka till diskussionen mellan Hedinn och glömmerallt om demonen. Och jag fattar inte riktigt vad det var som var så ulvigt med den. Ja glömmerallt, var ju ulv då;). Men annars?

Aha - ja, jag fattar hur du menar. Jag är ju lite nybörjare på strategierna och tänkte inte på att man kan ändra sin röst heller.

Jag tänker ju två scenarier ett där Vira är god och ett där hon är ond. Ond ->tidig alibiröst. God, ja hon röstar på en ulv helt enkelt.

Om nu lyan ändå visste att det skulle lynchas en ulv eftersom många misstankar föll på glömmerallt så tycker jag i allafall att det är tydligt att de valt att spara demonen.

Jag kommer att ha galet mycket nu under eftermiddag/kväll så för att vara på säkra sidan att jag inte missar DL kommer jag att avlägga min röst redan nu och mina misstankar och scenarier har hela tiden byggt på att Hedinn är ulv (som försöker skydda demonen *egentligen*)och det är inget som ändrats.

cirkus röstar på Hedinn

Om nu lyan ändå visste att det skulle lynchas en ulv eftersom många misstankar föll på glömmerallt så tycker jag i allafall att det är tydligt att de valt att spara demonen.

Hur menar du att de valt att spara demonen? Om nu GA var misstänkt är det väl inte direkt bara att vända det hela och få demonen misstänkt istället? Är inte demonen misstänkt finns det väl ingen som helst anledning för lyan att göra den misstänkt bara för att få ut den tidigt, eller hur tänker du?

Med risk för att göra i princip samma sak som jag just "klagade" på hos cirkus:rofl:, så reagerar jag på det här meningsutbytet mellan Hedinn och glömmerallt:

Nä, jag upplever glömmerallt som den enda jag känner mig "säker" på, under kvällen har det dessutom känts som desperata försök att skicka misstankarna åt andra håll, utan något konstruktivt att komma med om andra deltagare så misstankarna har bara stigit.

Hedinn röstar på glömmerallt

Jag har hela tiden förstått att du syftade på det inlägget jag förstår inte på något vis varför du tror vira skulle göra något för att sasse har skrivit det. nu vet ju jag att det inte är en alibi röst så jag har kanske svårt därför att sätta mig in i tänket men jag tror att jag hade tyckt din teor ivar obegriplig oavsett. Liksom varför skulle hon lyssna på Sasse? O_o

Hon behöver absolut inte ha tagit det från Sasse. Men det kan ju vara fler som tänker på samma sätt, jag skulle inte tro att det är direkt ovanligt?

Du anklagar mig mig för att inte vara konstruktiv(vilket stämmer har inte orkat så mycket när jag inte mått bra) samtigt som du skriver att du är "säker" på mig utan att själv ha kommiit med något särskilt konstuktivt. det tycker jag känns väldigt märkligt.

Jaha du tänkte så, det kunde du väl ha sagt från början;)

Då blir det genast begripligt även om det rent hypotetisk vore korkat att göra det just eftersom sasse skrev det.

Obs att diskussionen egentligen är mycket längre, det går inte att få med alla citat (av någon anledning:confused:)

Glömmerallt går rätt tufft på Hedinn. Jag undrar: gör hon det för att dölja att de är tillsammans i lyan? Att man ska läsa diskussionen och tänka att så skulle aldrig två kollegor käfta med varandra?

Eller gör hon det för att Hedinn är god och att man ska resonera precis så som jag skrev ovan?

Diskussionen rör Viras röst på glömmerallt. Går glömmerallt på Hedinn för att skydda Vira (verkar urkonstigt!)? Eller för att sätta dit henne? Eller...? Jag vet inte! Angående Vira är det som sticker ut mest gårdagens tidiga röst på glömmerallt. Den kan ju tolkas som precis vad som helst.

Förresten nojjar jag om bumpo igen. När jag började gå igenom leken känns bumpo verkligen klart misstänkt. Men då tänker jag: är det för att bumpo skrivit så lite som jag uppfattar henne som mindre "insatt" (vilket ulvar ofta är, de känner ju till läget och behöver inte vända på varje sten) och dessutom smygande? Möjligt! Behöver det då betyda att bumpo är ond? Nej! Samtidigt minns jag en lek när jag lät bli att rösta på bumpo av just dessa anledningar - och så var hon ond (och jag blev sliten i stycken!). Så indikerar det att hon är god? Nej!

AAAAAARGH!!!!

*kl*

Tänker rösta tidigt idag också i hopp om att goda hänger på.

Jag håller ju Myrten som troligast god (fast det gör mig jättenervös!) och troligast även Cirkus, men där har jag lite mer tvivel.

Kvar är då Hedinn, Vira och bumpo. Alla har gjort skumma saker men den jag tycker känns klart ondast är Vira. Först rösten på Lenis dag två, när GA låg illa till. Sen att hon efter det snabbt verkade inse att det kan verka misstänkt och var den första att hänga på när jag röstade på GA dag tre - det kändes som att hon hakade på lite för lätt.

Niyama röstar på Vira

Aha - ja, jag fattar hur du menar. Jag är ju lite nybörjare på strategierna och tänkte inte på att man kan ändra sin röst heller.

Jag tänker ju två scenarier ett där Vira är god och ett där hon är ond. Ond ->tidig alibiröst. God, ja hon röstar på en ulv helt enkelt.

Jag kommer att ha galet mycket nu under eftermiddag/kväll så för att vara på säkra sidan att jag inte missar DL kommer jag att avlägga min röst redan nu och mina misstankar och scenarier har hela tiden byggt på att Hedinn är ulv (som försöker skydda demonen *egentligen*)och det är inget som ändrats.

cirkus röstar på Hedinn

Hur menar du att de valt att spara demonen? Om nu GA var misstänkt är det väl inte direkt bara att vända det hela och få demonen misstänkt istället? Är inte demonen misstänkt finns det väl ingen som helst anledning för lyan att göra den misstänkt bara för att få ut den tidigt, eller hur tänker du?

Cirkus, jag är inte säker på var Hedinn står. Hon kan i mina ögon vara både god och ond, men hon har rätt i det här fallet: att lyan kan välja att spara en speciell spelare är mycket osannolikt.

Det är ju en namngiven spelare av de onda som fått rollen som demon. När jag läser ditt resonemang får jag för mig att du uppfattar det som att lyan bestämmer vem som är demon, men så är det inte. LL utser en av de onda till demon och rollen kan inte flyttas inom lyan.

Eller hur menar du?

*kl*

Jag håller ju Myrten som troligast god (fast det gör mig jättenervös!) och troligast även Cirkus, men där har jag lite mer tvivel.

Kvar är då Hedinn, Vira och bumpo. Alla har gjort skumma saker men den jag tycker känns klart ondast är Vira. Först rösten på Lenis dag två, när GA låg illa till. Sen att hon efter det snabbt verkade inse att det kan verka misstänkt och var den första att hänga på när jag röstade på GA dag tre - det kändes som att hon hakade på lite för lätt.

Niyama röstar på Vira

Sanningens jäkla ögonblick känns det här som:crazy:. Jag tror ju att Niyama är god (gårdagen tyder definitivt på det) och rösterna måste samlas. Vidare tycker jag att Viras röst igår på glömmerallt var en mycket misstänkt alibiröst.

Myrten röstar på Vira

*kl*

Niyama röstar på Vira

Men alltså, det första argumentet är ju ohållbart eftersom rösterna föll så tätt. När jag röstade kunde jag, förutsatt att jag inte var ultrasnabb, omöjligen ha sett rösterna på glömmerallt. Betänk att en röstmotivering ska skrivas också. Angående det andra känns det som att du skulle ha sett det som lika ulvigt om jag röstade sent och "väntade ut" rösterna. Anledningen till att jag röstade tidigt var att jag valde att tro på GA som ulv och på dig, och när röster ska samlas tycker jag att det är bra att rösta tidigt.

*Halvt kl*

Niyama skrämmer mig. Hon uppför sig som om hon har en del extra info, vilket till stor del var vad som fick mig att lita på henne igår. Men ulvarna får en av spionens rader, vilket får mig att tro att en ulv lika gärna skulle kunna ha satt igång drevet mot GA igår om den hade sett att GA siats. Med Hedinns idé från igår och dagens röst mot mig (som jag i och för sig förstår att andra inte finner lika misstänkt i och med att de inte vet vilken roll jag har) lutar jag definitivt åt att Niyama är ulv. Tusan också.

Men alltså, det första argumentet är ju ohållbart eftersom rösterna föll så tätt. När jag röstade kunde jag, förutsatt att jag inte var ultrasnabb, omöjligen ha sett rösterna på glömmerallt. Betänk att en röstmotivering ska skrivas också. Angående det andra känns det som att du skulle ha sett det som lika ulvigt om jag röstade sent och "väntade ut" rösterna. Anledningen till att jag röstade tidigt var att jag valde att tro på GA som ulv och på dig, och när röster ska samlas tycker jag att det är bra att rösta tidigt.

Jodå, du kan mycket väl ha hunnit se rösterna på GA. Din motivering var dessutom väldigt kort. Jag tycker rösten var väldigt enkel, dock begriplig om du är en förvirrad god som ser Lenis konstiga röst och inte har något annat misstänkt. Men i kombination med hur snabbt du hängde på mig igår så känns det väldigt ulvigt.

Vira skrev:
Niyama skrämmer mig. Hon uppför sig som om hon har en del extra info, vilket till stor del var vad som fick mig att lita på henne igår. Men ulvarna får en av spionens rader, vilket får mig att tro att en ulv lika gärna skulle kunna ha satt igång drevet mot GA igår om den hade sett att GA siats. Med Hedinns idé från igår och dagens röst mot mig (som jag i och för sig förstår att andra inte finner lika misstänkt i och med att de inte vet vilken roll jag har) lutar jag definitivt åt att Niyama är ulv. Tusan också.

Haha! Den där teorin funkar även bra mot dig själv: om GA siats och ulvarna fick veta det så känns det troligt att någon ulv snabbt hänger på när någon riktar misstankar mot GA. Vilken var Hedinns idé?

Frågan är bara: om Niyama är ulv, vem är då ulv med henne? Plötsligt vet jag inte alls vem jag ska lita på.

Myrten har hakat på Niyama tidigt båda gångerna. Skulle hon göra det som ulv? Kanske, kanske inte. Fast å andra sidan var Myrten tidig med misstankarna mot GA, för visst hade hon dem redan tidigare dagar? Jag vet inte.

cirkus har röstat på Hedinn. En mycket obehaglig möjlighet är att cirkus är ulv, så att hon och Niyama tidigt lade sina röster på varsin god med tanken att vi skulle haka på antingen det ena eller det andra, med tanke på att vi måste samla rösterna. Men det är också möjligt att cirkus är god.

Hedinn måste jag titta närmare på.

bumpo har jag inte sett så mycket av känns det som, vilket är oroande. Det känns som ett väldigt lätt sätt för en ulv att smita under radarn.

Jag tror hon syftade på det jag skrev igår om möjligheten att t.ex du och cirkus är ulvar ihop och totalt lurar sockorna av oss, i princip. ;)

Jag vet inte hur mycket jag kommer kunna vara inne under eftermiddagen och känner att jag inte vågar chansa. Jag måste välja någon att lita på i det här fallet känner jag och efter det jag läst mig till idag så väljer jag att haka på Niyama. Vira har ändå funnits på min radar, bl.a med den tidiga andrarösten på glömmerallt samt att hon hållt sig lite i skuggorna och flutit med väldigt mycket.

Hedinn röstar på Vira

Jag tror hon syftade på det jag skrev igår om möjligheten att t.ex du och cirkus är ulvar ihop och totalt lurar sockorna av oss, i princip. ;)

Jag vet inte hur mycket jag kommer kunna vara inne under eftermiddagen och känner att jag inte vågar chansa. Jag måste välja någon att lita på i det här fallet känner jag och efter det jag läst mig till idag så väljer jag att haka på Niyama. Vira har ändå funnits på min radar, bl.a med den tidiga andrarösten på glömmerallt samt att hon hållt sig lite i skuggorna och flutit med väldigt mycket.

Hedinn röstar på Vira

Precis den teorin. Jag vet inte hur det är med cirkus, men uppenbarligen är Niyama med där i alla fall ...

Titta gärna igenom en gång till, för annars ser det inte bra ut :(.

Sanningens jäkla ögonblick känns det här som:crazy:. Jag tror ju att Niyama är god (gårdagen tyder definitivt på det) och rösterna måste samlas. Vidare tycker jag att Viras röst igår på glömmerallt var en mycket misstänkt alibiröst.

Myrten röstar på Vira

Se min teori + Hedinns igår (även om hon verkar ha övergivit den nu) om att gårdagen var iscensatt. Lyan kan mycket väl ha bestämt sig för att offra GA för att ni ska tänka som ni gör nu.

Eftersom jag är hyfsat säker på att Niyama är ulv men inte kan bestämma mig för vem som är den andra ulven lägger jag min röst på Niyama. Lägger den hyfsat tidigt i hopp om att någon ska ändra sin röst och följa efter!

Vira röstar på Niyama

Nu fick jag ändå lite tid att komma in ! (vilken galen dag, som tur var så ringde en stallkompis och kunde ta kvällsfodringen)

Det var ju en jäkla tur - för jag är god och jag vill ha ut en ulv till varje pris.
Så jag ändrar min röst

cirkus röstar på Vira

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 639
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar