Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

DL1:
17.28 cirkus röstar på qitis
18.34 Heffaklumpen röstar på Pegasus63
18.34 qitis röstar på karamelldrottningen
18.52 Lobelia röstar på karamelldrottningen
18.58 Pegasus63 röstar på karamelldrottningen
19.15 iiantazie röstar på Pegasus63
19.26 Hedinn röstar på Pegasus63
20.24 Snurrfian röstar på Vira

20.27 karamelldrottningen röstar på Hedinn
20.56 Blacksmithfarm röstar på karamelldrottningen
20.57 Elo röstar på karamelldrottningen
21.01 karamelldrottningen ändrar röst till Pegasus63
21.19 Vira röstar på Aliisa
21.19 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.24 fio röstar på glömmerallt
21.25 Aliisa röstar på Pegasus63
21.29 Niyama röstar på Hedinn

Lynchas - Karamelldrottningen, givmild siare
Käkas - LenaH, bybo

DL 2

13:42 Blacksmithfarm röstar på Heffaklumpen
14:49 Pegasus63 röstar på Elo

16:41 fio röstar på Blacksmithfarm
18:15 Hedinn röstar på fio
18:18 glömmerallt röstar på Pegasus63
20:22 Aliisa röstar på Blacksmithfarm
20:42 Blacksmithfarm ändrar röst till Pegasus63
20.54 Lobelia röstar på Pegasus63

21.04 cirkus röstar på Blacksmithfarm
21.05 iiantazie röstar på Pegasus63
21.15 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.19 Niyama röstar på Heffaklumpen
21.20 Elo röstar på Aliisa
21.23 Heffaklumpen röstar på Pegasus
21.24 Vira röstar på Pegasus
21.24 snurrfian röstar på Aliisa
21.28 Pegasus63 ändrar sin röst till Blacksmithfarm
21.30 cirkus ändrar röst till Pegasus63

(21.31 fio ändrar röst till Pegasus63) - för sen

Lynchas - Pegasus63, brevbärare
Käkas - Lobelia, bybo

med tanke på första DLs tidiga röstning med tre röster på karamell och Pegasus redan efter 7 röster och två timmar kvar till DL så ja det känns faktiskt troligt att ulvar som inte röstat än inte ville lägga sin röst på vare sig pegasus eller karamell . Jag vet min roll så högst 4 av de första 7 som röstade kan vara ulvar och det torde ju finnas iaf fem av dem? och ingen ulv i riskzonen då heller så väldigt fritt fram att alibirösta relativt säkert dessutom tycker jag!
SÅ brukar det verkligen inte se ut i DL1 - har jag aldrig varit med om vad jag kan minnas faktiskt

dag två är ju svårare att dra slutsatser om då vi ännu inte vet BSFs roll-dock tänker jag faktiskt så här :
ät BSF också god så tror jag ulvarna gärna lagt uddaröster i DL2 av samma anledning som i DL1
Är BSf däremot ond - ja då kan de ha röstat på Pegasus för att rädda BSF eller lagt uddaröster

Menar du att uddarösterna är alibiröster på ulvar, dvs att ulvar röstat på ulvar , eller menar du att ulvar röstat på goda?

Heffaklumpen - är en av de jag reagerat mest på. Det här resonemanget som flera reagerade på, att de tre första rösterna på Karamell dag 1 är mer skumma än de två sista. Jag förstår inte alls så jag tycker det är skumt och undrar om hon ville rikta misstankarna mot de första tre, och kanske snarare skydda Elo och/eller BSF?

Här är ett svar från Heffaklumpen:

Och jag fattar fortfarande ingenting. Vad med klockslagen gjorde dessa skumma?
Ett till svar, till cirkus:

Min känsla är att heffaklumpen ville misstänka de tre första mer än Elo och BSF.

Och denna kommentar:

Det är helt ologiskt för mig, jag förstår inte hur det kunde göra att Elo hamnade åt det godare hållet men BSF skulle kunna vara ond. Svaren jag fått från heffaklumpen tycker jag inte förklarar saken.

Sen kom teorin om Aliisa, som jag tyckte haltade rejält:

Jag skulle inte bli jätteförvånad om heffaklumpen var i lyan med Elo. Visserligen märkligt att lite godförklara en kollega sådär, men Elo är ju ny och heffaklumpen inte jätterutinerad. Jag tycker nånting skaver med det där faktiskt.
Alltså, jag har försökt förklara ett flertal gånger och frågade dig igår om du fortfarande inte fått svar på din fråga och bad dig i så fall att omformulera den. Men det gjorde du inte, så jag antog att du hade fått svar på din fråga. Men nu är vi (du?) där igen och tar upp samma sak.

Jag vet inte vad jag ska säga för att besvara frågan vad klockslagen har med skumhet att göra? Jag har sagt att jag reagerade på tiden det var mellan rösterna. Det var relativt lång tid mellan röst ett och två och mellan röst tre och fyra. Mellan röst två och tre var det några minuter, men inte jättelång tid. Det fick mig att reagera. Även mellan röst tre och fem var det så klart lång tid, men det tänkte jag inte på då.

Jag börjar misstänka dig nu, för att du fortfarande verkar misstänka mig för en sak jag skrev strax efter DL1. Det fanns inte så mycket att gå på och jag gjorde ett försök att skriva ner lite tankar, efter det har det hänt flera andra grejer men det enda misstänkta du hittar med mig verkar vara de fem rösterna. Om jag uppfattat det rätt? Känner att det är lite skumt, att haka upp sig på något som hände för länge sedan och inte vilja släppa det trots att jag gjort upprepade försök till att förklara mig.

Alltså, jag har försökt förklara ett flertal gånger och frågade dig igår om du fortfarande inte fått svar på din fråga och bad dig i så fall att omformulera den. Men det gjorde du inte, så jag antog att du hade fått svar på din fråga. Men nu är vi (du?) där igen och tar upp samma sak.

Jag vet inte vad jag ska säga för att besvara frågan vad klockslagen har med skumhet att göra? Jag har sagt att jag reagerade på tiden det var mellan rösterna. Det var relativt lång tid mellan röst ett och två och mellan röst tre och fyra. Mellan röst två och tre var det några minuter, men inte jättelång tid. Det fick mig att reagera. Även mellan röst tre och fem var det så klart lång tid, men det tänkte jag inte på då.

Jag börjar misstänka dig nu, för att du fortfarande verkar misstänka mig för en sak jag skrev strax efter DL1. Det fanns inte så mycket att gå på och jag gjorde ett försök att skriva ner lite tankar, efter det har det hänt flera andra grejer men det enda misstänkta du hittar med mig verkar vara de fem rösterna. Om jag uppfattat det rätt? Känner att det är lite skumt, att haka upp sig på något som hände för länge sedan och inte vilja släppa det trots att jag gjort upprepade försök till att förklara mig.
Alltså, jag tycker resonemanget var skumt och jag har försökt fråga och dina svar gör inte att det känns mindre skumt. Sen om du ser fortsättningen så tycker jag både teorin om Aliisa och rösten på Pegasus (framför allt hur du skrev om att sätta dig i klistret) var skumt. Så det är ju mer än en sak.

Men en uddaröst är ju inget alibi eftersom den inte innebär nån risk?
Menar i det avseendet att om det senare uppdagas att det är en ulv i annan Lynch kan det få den som la rösten att se lite godare ut? Iaf tycker jag det skulle vara alibi i så fall

Menar i det avseendet att om det senare uppdagas att det är en ulv i annan Lynch kan det få den som la rösten att se lite godare ut? Iaf tycker jag det skulle vara alibi i så fall
Jag tycker tvärtom att det brukar granskas stenhårt efter att det blev så vanligt med alibiröster.

@heffaklumpen känns skummast av dessa tre iallafall. Jag upplever henne som antingen en förvirrad god eller så är det medvetet . Ska gå igenom hennes inlägg lite mer noggrant.

Ser att @Niyama typ gått igenom det som sticker ut och jag hittar inget annat som skulle vara märkligt. Dock tycker jag @heffaklumpen ändå försöker förklara sig så gott hon kan.

Sen heffaklumpens röst igår. Hon la femte rösten på Pegasus och jag tycker i princip alla röster på Pegasus är mer eller mindre skumma. Det i ett läge där BSF hade fyra röster.
Från röstinlägget:

Känns som hon vill gardera sig, kanske visste att Pegasus är god. Det är lite märkligt för mig att i det läget fundera på hur hon framstår om Pegasus är god.

Tillägg: skulle gå igenom många tänkte jag och börja från mest misstänkt, men det tog sjukt lång tid bara med Heffaklumpen så kommer inte hinna många. Återkommer.
Hur skulle jag kunna veta att pegasus är god? Som du säger hade BSF 4 röster när jag skrev mitt röstinlägg, men det hade även pegasus. Som jag sa i röstinlägget så skrev jag att det fanns en chans att fårulvens röst låg på pegasus och då skulle det betyda att BSF skulle åkt. Så jag la en till röst där för att jag kände att jag misstänkte pegasus tillräckligt mycket för att vilja veta hans roll. Tyvärr var han god. Men jag var inte den sista som röstade på honom. Min röst KAN ha varit den avgörande, men den som la röst sex kunde lika väl också ha varit den som gjorde att det tippade över till pegasus nackdel (sedan vet jag att cirkus röständrade från BSF till pegasus och att det blev annorlunda då, men det har jag inte tagit med i beräkningen i detta inlägget då den röständringen kom senare)

Är det verkligen så konstigt att fundera på hur man själv framstår vid ett visst utfall? Jag röstade på pegasus i DL1 och i DL2. Så jag kände mig tvungen att kunna motivera rösten, inte minst för mig själv, speciellt eftersom den kunde varit avgörande.

Alltså, jag tycker resonemanget var skumt och jag har försökt fråga och dina svar gör inte att det känns mindre skumt. Sen om du ser fortsättningen så tycker jag både teorin om Aliisa och rösten på Pegasus (framför allt hur du skrev om att sätta dig i klistret) var skumt. Så det är ju mer än en sak.
Ja, jag såg det inlägget efter att jag hade postat mitt. :)

Ska försöka mig på en genomgång av deltagarna. Känns svårt, för det är flera jag inte riktigt har någon känsla för och jag har inte riktigt tid att lusläsa lekens 23 sidor, men jag får göra vad jag har med den tid jag har!

Deltagare:
1. iiantazie - Har jag inte så mycket känsla för. Bläddrade igenom inläggen men ser inget jättemärkligt, en del resonerande kring rösterna på karamell men vet inte riktigt om det säger något när både Pegasus och karamell var goda. Röstat på Pegas x 2. Jag tänker att Pegas var en "lätt" spelare att rösta på i och med lite konstiga uttryck, men tja, jag röstade ju också där gång nr 2.

2. Aliisa - har hållit en låg profil, men det kan ju lika gärna vara tidsbrist särskilt nu över jul. Dock kanske lite mer sannolikt när man är ulv. Teoriade kring både Pegas och BSF och tyckte att båda var skumma men valde att rösta på BSF.

3. Niyama - Har också aviserat tidsbrist. Kommer som vanligt med slipade och rimliga analyser när jag skummar igenom hennes inlägg, dock vet jag inte om det är något som gör henne god. Hade gärna sett fler teorier därifrån för att kunna avgöra om det är rakt igenom rimligt eller inte, får se hur det utvecklas under leken. Har lagt uddaröster vilket å ena sidan varit rimligt i de här drevaktiga omröstningarna, å andra sidan har hon då nog varit medveten om att rösterna inte kommer att räknas.

4. Hedinn - också lite anonym men rimliga teorier i det som skrivs, har också aviserat tidsbrist så att hon inte för leken framåt lika mycket som vanligt(?) är kanske inte konstigt. Svårt att säga bu eller bä.

5. qitis - jag reagerade lite på det plötsliga utpekandet av mig och de övriga som lagt uddaröster i DL1 som ulvar för att vi lagt uddaröster, känns för mig otroligt långsökt att ulvarna skulle samla sig så. Dock är det kanske qitis spelstil med lite huggande åt alla håll, och då är det ju synd att se det som mer misstänkt än vad det är?

6. Vira - jag :)

7. Heffaklumpen - Varit lite i blåsväder efter någon kommentar i början som inte gick ihop, sedan kommenterat en del kring aktivitet - verkade dock som att resonemanget inte gick ihop helt där heller? Röstat på Pegasus x 2.

8. karamelldrottningen - givmild siare

9. Lobelia - bybo

10. fio - har jag inte heller mycket känsla för. Påpekar också det orimliga i att ulvarna bara skulle lägga uddaröster. Gjorde en sen röständring till Pegasus vilket kanske var lite skumt, jag vet inte. Om nu ulvarna förstod att Pegasus var brevbärare eller om det hade blivit något fel i röstantalet så att fårulven riskerade att outas skulle det vara rimligt för en ulv att ändra röst, annars skulle det ju i och för sig snarare tala tvärtom i och med att det riskerar att sticka ut rätt mycket att ändra röst så sent vilket en ulv borde vilja undvika. Jag tvivlar lite på att någon skulle röständra för att rädda potentiell ulvkollega BSF, i och med att det är så många onda kvar i leken att de har råd att förlora en som alibi utan vidare.

11. Blacksmithfarm - försvarade sig väldigt mycket, ser man på BSF:s aktivitet i leken är den dock hög med mycket fina röstsammanställningar och så vilket får mig att tro att BSF har tid att leka just nu. Jag tänker att försvarandet mest sannolikt har med det att göra, snarare än en god specialroll vs ulv som vissa varit inne på, och gissar här vilt att BSF skulle ha försökt att försvara sig så mycket oavsett roll. Men jag kan förstås ha fel där.

12. glömmerallt - tycker att mina och Snurrfians röster från dag 1 är skumma pga uddaröster sent och röstar efter det idag. Jag känner mig lite skeptisk till att det ska vara så misstänkt att det är vad GA går på nu till DL3 - även om jag köper att misstanken inte ändras efter att pegas och karamell visat sig vara goda så tänker jag att det rimliga är att ulvar sprider ut sig och försöker att rösta lite som alla andra gör, och jag tycker att det är ännu märkligare att GA inte hittat något hon tycker är bättre att gå på nu DL3. Men här får jag väl ha en brasklapp i och med att jag är en av dem som blir anklagad och att jag därigenom säkert är lite partisk.

13. Elo - svårbedömt i och med ny spelare. Jag tänkte i början att Elo lutade lite mer åt det goda hållet pga att en del frågor om hur spelet fungerade ställdes i tråden, och att de hade kunnat ställas i lyan om Elo var ond. Jag tycker inte att jag har fått något särskilt mycket starkare att gå på där.

14. LenaH - Bybo

15. cirkus - ändrade sin röst till Pegas från BSF, samma resonemang som med fio går alltså att applicera här.

16. Pegasus63 - Brevbärare

17. Snurrfian - har också haft ont om tid och toaröstat. Jag tyckte att resonemanget vid rösten till DL 2 haltade en del, hur skulle någon kunna veta att Pegas var ulv? I övrigt rätt anonym, lade en dåligt underbyggd röst på mig DL1 men det var ju DL1 så inte så konstigt.

Puh! Lååångt ifrån en komplett sammanställning över det relevanta folk skrivit (det hinner jag inte!) men det var bra för mig att göra listan i alla fall för att få någon överblick över deltagarna och se var jag har luckor. Vet inte om jag är så himla klok på någon alls nästan, tyvärr, och det känns att vi kämpar i uppförsbacke med givmild siare och brevbärare borta :/

iiantazie - jag

Aliisa har inte skrivit så mycket. Det lilla jag sett har varit vettigt tycker jag. Hon la sista rösten på Pega DL1, vilket jag faktiskt tycker talar till hennes fördel, tror inte ulvarna hade velat sticka ut med sena röster i drev när det står mellan två goda. Fortfarande svårt att säga var jag har henne tycker jag.

Heffaklumpen kom med en teori efter DL1 där hon satte Elo en smula åt det godare hållet. Jag kan inte säga att jag förstår teorin (eller har hjärnkapacitet nog att sätta mig in i den just nu), men heffa skriver också vad jag tolkar som att det var en spontan tanke som skrevs ner, så därför tänker jag inte lägga för stor vikt vid detta. Den uppmärksammas både av Niyama, Aliisa och Snurrfian, som diskuterar möjligheten att heffa sitter i lya med Elo. Jag tycker att Niyama hänger upp sig på att hon inte förstår heffas teori och att den gör henne misstänkt. Jag tror verkligen inte en ulv skulle peka ut sin kollega som "den enda som kan sättas en aaning åt det goda hållet", och tycker Niyama brukar komma med starkare teorier och röster än såhär, nu känns det som att hon gör det lite lätt för sig. Det gör mig lite lur på Niyama, är hon ulv som bara vill smyga med? På min lista över misstänkta
Jag tycker heffa i övrigt verkar ganska förvirrad den här leken (som aviserat), men skriver ändå en del tankar. Vet inte var jag har henne, har lyckats gå under min radar litegrann.

Hedinn känns väldigt anonym tycker jag, röstar precis efter mig med samma teori (teorin var ironiskt nog att pega hade samma teori som q) DL1. Tycker Hedinn teoriar på ett sätt jag håller med om och verkar vettig (det tycker jag iofs alltid) men vet att hon är bra på att luras så vågar inte säga någonting. Magkänslan säger som sagt alltid att jag kan lita på hedinn, så jag vågar aldrig lita på min magkänsla där :cautious:

qitis
Vira
fio
Blacksmithfarm
glömmerallt
Elo
cirkus
Snurrfian
är de jag har kvar att titta närmare på, men jag känner att sista arbetaren på hjärnkontoret packar ihop och är på väg ut genom dörren, så jag tror inte det blir så meningsfullt om jag fortsätter nu. måste rösta

Röstningen igår. Jag tycker cirkus och fios röständringar är skumma. Cirkus något skummare än fios, främst för att en god cirkus borde ha snappat upp vad Pegasus försökte skriva. Räddning av BSF? Det skulle nog passa in i pusslet med heffaklumpen, men jag tror inte en ond cirkus skulle göra en sån räddning. Fio kanske skulle försöka göra en sån räddning, men den behövdes ju inte ens.

iiantazie röstar på Niyama enl följande motivering:

Jag tycker att Niyama hänger upp sig på att hon inte förstår heffas teori och att den gör henne misstänkt. Jag tror verkligen inte en ulv skulle peka ut sin kollega som "den enda som kan sättas en aaning åt det goda hållet", och tycker Niyama brukar komma med starkare teorier och röster än såhär, nu känns det som att hon gör det lite lätt för sig. Det gör mig lite lur på Niyama, är hon ulv som bara vill smyga med? På min lista över misstänkta

Röstningen igår. Jag tycker cirkus och fios röständringar är skumma. Cirkus något skummare än fios, främst för att en god cirkus borde ha snappat upp vad Pegasus försökte skriva. Räddning av BSF? Det skulle nog passa in i pusslet med heffaklumpen, men jag tror inte en ond cirkus skulle göra en sån räddning. Fio kanske skulle försöka göra en sån räddning, men den behövdes ju inte ens.
Tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg, kan det vara så att det ska SE UT SOM en räddning av BSF? Dvs att de skulle misstänkliggöra en god BSF för att få henne att röstas ut nästa lynch? Fast iofs kanske lite väl risky för en ulv att sticka ut så med en röständring, och kanske lite onödigt när de goda lyckas så bra med att lyncha sig själva?

Tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg, kan det vara så att det ska SE UT SOM en räddning av BSF? Dvs att de skulle misstänkliggöra en god BSF för att få henne att röstas ut nästa lynch? Fast iofs kanske lite väl risky för en ulv att sticka ut så med en röständring, och kanske lite onödigt när de goda lyckas så bra med att lyncha sig själva?
Ja, det är förstås möjligt. Jag tycker inte det är så risky att sticka ut med röständring egentligen, man kan ju bli lika granskad för att inte ända också. Om inte ändringen är för att rädda en kollega då, då är det ju risky men som jag skrev tror jag inte cirkus skulle göra det.

Nu blir jag tveksam på iiantazie. Vet inte hur jag ska uttrycka detta utan att klumpa mig rejält, men försöker ändå. Jag får en känsla av att hon förstått hur jag tänkt och att hon lite tar min sida, inte minst eftersom hon röstar på Niyama också. Hade jag vetat att hon är god så hade jag inte tyckt att det varit suspekt, men det känns lite misstänkt.
En ulv som försöker få mig att sätta henne som god? Eller vet hon om min roll på något sätt? Troligen enda möjligheten jag kan se är om pegasus skickat en sia till henne och hon har siat mig, men vågar man skicka en sia till någon så tidigt, när risken är relativt stor att den hamnar i lyan? Eller om hon fått någon spioninfo från goda lyan... men i så fall vad? Jag vet varken ut eller in, men känner definitivt att jag har något att tänka på här.

Och vågar fortfarande inte sätta iiantazie som varken ond eller god.

Det gick lite fort där i slutet så jag hade inte så bra överblick. Jag röständrade för att pegasus verkligen var superskum där med massa konstiga teorier, inte för att göra någon slags ulvräddning som jag fattar att det möjligtvis kan se ut som.

qitis - jag reagerade lite på det plötsliga utpekandet av mig och de övriga som lagt uddaröster i DL1 som ulvar för att vi lagt uddaröster, känns för mig otroligt långsökt att ulvarna skulle samla sig så. Dock är det kanske qitis spelstil med lite huggande åt alla håll, och då är det ju synd att se det som mer misstänkt än vad det är?
Ja jag ville få reaktioner så det skulle bli lättare att hitta en ulv.
Jag vägrar ge dem en promenadseger!
reaktioner och svar på direkta misstankar kan faktiskt ge lite mer att gå på :)

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 708
Senast: qitis
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 801
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 990
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 754
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31