Ulvlek: Grimm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, jättesvårt att analysera det här med vilket djur som är coolast respektive läskigast. Det är ju ganska troligt att folk enbart svarar ärligt. Men det skulle ju också kunna vara så att de som vet att de är onda svarar med samma djur som någon annan för att skapa en känsla av samhörighet. I så fall har vi Paddington som precis som Artline tycker att giraffer är coola, frågan är om inte de inläggen kom för tätt för att Paddington skulle ha sett Artlines inlägg. Sen håller Snurrfian med Hedinn om att fästingar är läskiga, LenaH håller med cirkus om krokodiler och Niyama håller med mig om ormar. Jag tycker nog inte att det säger så mycket faktiskt. Sen gillar ju många hästliknande djur, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det här är ett hästforum :)

Rösterna som har lagts då? Hur ska jag analysera dessa? Det finns ju typ inget att gå på än då länge så Snurrfians motivering att rösta på Mistimed för att hon vill åka ut innan fredag och tycker råttor är coola känns inte speciellt konstig även om jag inte tycker någon av dem gör henne mer trolig till att vara ond?

Niyamas röst på Hedinn känns inte heller speciellt konstig samtidigt som motiveringen inte alls tyder på att Hedinn skulle vara ond egentligen, men som sagt tidigare så finns det inte mycket att gå på. Sen undrar jag om Niyamas röst på Hedinn lite grundar sig i den sista leken där Hedinn var ond och lurade Niyama?

Habina var schysst och svarade på min fråga (tack), det säger mig heller ingenting om hennes godhet/ondhet i leken. Blacksmithfarm fyller år (grattis) och har börjat göra en lista där allas svar på frågan står. Det säger heller ingenting om godhet/ondhet.

Slutsats: Jag har ingen aning vilka som är goda/onda. Hur tror ni förresten fördelningen på onda goda ser ut?

Hur tror ni förresten fördelningen på onda goda ser ut?
Egentligen "omöjligt" att svara på innan vi vet vilka specialroller som finns på goda sidan samt om den onda utanför lyan också har någon special roll, eller om någon ulv har det
Men ska man gå på den "klassiska tredjedelen onda" så 14/3 ≈ 4,67 så skulle tippa på antingen 4 onda eller 5 onda i leken baserat på det

Egentligen "omöjligt" att svara på innan vi vet vilka specialroller som finns på goda sidan samt om den onda utanför lyan också har någon special roll, eller om någon ulv har det
Men ska man gå på den "klassiska tredjedelen onda" så 14/3 ≈ 4,67 så skulle tippa på antingen 4 onda eller 5 onda i leken baserat på det
Brukar det faktum att det finns en roll som kan välja sida påverka lekantalet?

Brukar det faktum att det finns en roll som kan välja sida påverka lekantalet?
Du har en bra poäng :up:-man kanske ska ta bort den neutrala när man funderar över antal onda/goda- för den kan ju välja antingen att spela som ond/god eller som neutral . Jag undrar jag om LL kanske tänkte sig balansera upp med olika specialare utifrån vad den neutrala väljer att spela som?
Så kanske ska man räkna med 13/3≈ 4,33 onda i leken . Så troligt är väl att det är 4 onda nu men kanske att det kan bli 5 om den neutrala väljer att spela som ond? Och att goda sidan då får kompensation med starkare goda roller? Och vice versa om den väljer att spela som god att onda sidan får extra förmågor? Och sedan beror det även på hur vinstvillkoren kommer att se ut förstås

Lägger till Niyamas val så är listan komplett :)

Obligatorisk fråga:
Vilket är det coolaste respektive läskigaste djur ni vet? Motivera varför ni tycker så.

Eftersom det här temat är fantasybaserat är såklart även sagodjur inkluderade!

(Frågan ska ha besvarats till första DL)

bollen__ : Coolaste. Enhörning. För att de är vackra och mystiska.
Läskigaste. Troll. Snoriga stora bläbbiga varelser? nej tack!

Ileo: Svår obligatorisk fråga. Jag säger nog fenix på det coolaste djuret. Jag tycker att de är rätt häftiga och speciellt då att de dör och sen återuppstår ur sin egen aska, och så kopplingen till eld också. Läskigaste djuret - hm, det var ännu svårare ju. Jag har ganska stor respekt för ormar, speciellt giftiga ormar.

Artline: Coolast tycker jag helt klart Giraffer är. Det är väldigt fascinerande att se dem röra sig med deras konstiga kroppsform. De är också väldigt fotovänliga.
Läskigaste djuret är helt klart älgloppor! Totalt vidriga. Snabba och halvt omöjliga att bli av med.

Paddington: Det coolaste djur jag vet är giraff - alltså snacka om ögonfransar :love:
Och det läskigaste är naturligtvis SPINDLAR!!!!!!!!!!!!!!!
Det räcker ju med att säga namnet så får jag rysningar genom hela kroppen, och det är ju inte många djur som klarar av att bära upp en skräckfilm som i "Imse, vimse spindel" eller se bara Shelob i Sagan om Ringen :nailbiting:

Hedinn:
Som coolaste måste jag säga ormar. De ser kloka och lite sluga ut, samtidigt som många större varianter är otroligt häftiga. Jag gillar kloka djur.
Läskigaste är utan tvekan fästing. Jag klarar de flesta småkryp, men fästingen är rent vidrig. Knappt synbar och potentiellt livsfarlig, ingen kombination jag uppskattar.

cirkus: Coolaste djuret - jag tycker att det är katt, så graciösa och vackra - sen har de det allra vackraste ljudet när de spinner. (jag glömmer genast bort hur gnälliga de kan vara när något inte passar - jag har en dramaqueen av värsta slag här hemma)
Läskigaste djuret - jag får lust att säga människan, det mest utstuderade och onskefulla varelsen jag vet, men jag är tveksam till att människa räknas till djur. Så jag säger krokodil, fullkomligt oläsbara och farliga

Derring-Do: Om nu fantasydjur är tillåtna så tycker nog jag (som inbiten hästnörd) att Keplian är det coolaste djuret. Det är typ en stor svart häst, fast starkare, snabbare, snyggare, smartare och med telepatiska förmågor. Kan väl inte behövas mer motivering. :D
Vad gäller läskigaste djuret så har jag aldrig tyckt att påhittade djur är lika otäcka som de jag har stött på i verkligheten, så där säger jag nog geting, det är väl ändå Sveriges farligaste djur enligt statistiken har jag för mig.

Mistimed: Det coolaste djur jag vet... Hmm, jag tror nog jag vill säga råttor faktiskt, så intelligenta, kärleksfulla och mysiga. :love:
Det läskigaste djur som finns (fanns) är nog Velociraptorer. :mad: Sneaky, ondskefulla, snabba som attan, lite för smarta för allas bästa och så blodtörstiga. :nailbiting: Jurassic Park är utan tvekan grunden till mina mest återkommande mardrömmar... :cautious:

quarter4ever: Coolaste djuret: Pegasus! - alltså en bevingad häst :love::love::love:- behöver jag motivera det mera? ;)
Läskigaste djuret: Hajar! Efter att ha sett filmen hajen i tonåren så vågade jag knappt doppa foten ens i en insjö :nailbiting:

Snurrfian: Coolaste djuret tycker jag är Sleipner, åtta hovar, kan springa snabbare än alla andra och tar sig fram över både hav och land.
Det läskigaste djuret måste vara fästing, där håller jag helt och hållet med Hedinn äckliga små kryp som nästan inte går att ha ihjäl och sprider dödliga sjukdomar. :nailbiting::arghh:

Blacksmithfarm: Coolast tycker jag att hästar är, underbara djur :love: Läskigast är nog kryp - och för att jag antagligen måste vara specifikare så väljer jag mygg. För att jag stöter på dem oftare än t.ex. fästingar som nämnts tidigare.

Habina: Svårt... Jag känner att jag blir påverkad av vad alla andra svarat också. Men coolaste djuret måste ändå vara kentauren, förstå att ha en hästs starka och snabba kropp, men samtidigt kunna kommunicera med människor och vara ännu (?) smartare än dessa... ;)

Läskigaste djuret är lite svårare. Visst är fästing bland det läskigaste som finns, men jag måste nog svara sfinx, som ställer kluriga frågor och hotar med att äta upp en.

LenaH: Jag tycker att älgar är väldigt coola, visserligen gillar jag dem inte för de är så i vägen i min vardag men det är ju just det, de är så coola att de inte bryr sig. Annars gillar jag rävar men så värst coola är de kanske inte. :p
Vad gäller det läskigaste djuret så är de jag tycker är otäckast redan nämnda, fästingar är ju otäcka men det är ju inte så att jag blir skrämd av blotta anblicken. Den gemensamma nämnaren för vad jag tycker är läskigt är nog just när man inte kan läsa av ögonen, ungefär som med hajar och krokodiler och då får det bli krokodil för någon haj har jag aldrig sett på nära håll.

Niyama: Coolaste djuret: elefanter. Jättestora, coola fötter, huvud, rörelsemönster :love:
Läskigaste djuret: ormar. Lömska slingrande kräk

Du har en bra poäng :up:-man kanske ska ta bort den neutrala när man funderar över antal onda/goda- för den kan ju välja antingen att spela som ond/god eller som neutral . Jag undrar jag om LL kanske tänkte sig balansera upp med olika specialare utifrån vad den neutrala väljer att spela som?
Så kanske ska man räkna med 13/3≈ 4,33 onda i leken . Så troligt är väl att det är 4 onda nu men kanske att det kan bli 5 om den neutrala väljer att spela som ond? Och att goda sidan då får kompensation med starkare goda roller? Och vice versa om den väljer att spela som god att onda sidan får extra förmågor? Och sedan beror det även på hur vinstvillkoren kommer att se ut förstås
Jag håller med om att det känns rimligt att LL kommer dela ut roller beroende på hur den neutrala väljer för att skapa balans. Jag tror att vi hade fått våra roller tilldelade redan i annat fall.

Jag undrar jag om LL kanske tänkte sig balansera upp med olika specialare utifrån vad den neutrala väljer att spela som?
Eftersom lyan inte ens känner till varandra än så kan det ju inte vara klart hur många onda det ska bli? Alltså det står att det ska finnas en ond utanför (har jag för mig?) men resten verkar lite löst? Om det bara var lyans ev specialförmågor, den utanförs ev specialförmågor och godas specialförmågor skulle ju lyan kunna känna till varandra, särskilt som LL också tyckte att det inte är helt bra att lynchen inte kan analyseras i efterhand.

Hur menar du? Okej senare i leken skulle jag vara ännu nojigare än sist men nu är ju Hedinn ett lika blankt blad som alla andra.
Jo, Hedinn är ett blankt blad nu och är inte mer trolig att vara ond än någon annan. Men med en så tidig röst som du la så hade du ju typ inget att gå på och därför kanske du valde Hedinn på grund av det istället för att typ blunda och peka. Eller ja, det var så jag tänkte in alla fall. Sen kan du ju ha valt Hedinn för att hon var kvar länge i den andra leken eller av någon helt annan anledning. Det spelar egentligen ingen roll eftersom det inte gör att jag håller er åt något håll.

Eftersom lyan inte ens känner till varandra än så kan det ju inte vara klart hur många onda det ska bli? Alltså det står att det ska finnas en ond utanför (har jag för mig?) men resten verkar lite löst? Om det bara var lyans ev specialförmågor, den utanförs ev specialförmågor och godas specialförmågor skulle ju lyan kunna känna till varandra, särskilt som LL också tyckte att det inte är helt bra att lynchen inte kan analyseras i efterhand.
Antalet onda/goda är nog klart från lekstart då alla fått veta om man har en ond eller god roll-sedan beror det på hur den neutrala väljer att spela exakt vilka specialförmågor eller roller som delas ut bland alla på respektive sida- det känns som rimligt för mig iaf då både onda och goda sidan kan ju få en extra deltagare om nu nu inte den neutrala väljer att spela solo

Fast alla har ju fått veta vilken sida de är på. Alltså är det redan bestämt hur många onda som finns. Sen kan det öka med en person om den neutrala väljer den sidan,

Jo, Hedinn är ett blankt blad nu och är inte mer trolig att vara ond än någon annan. Men med en så tidig röst som du la så hade du ju typ inget att gå på och därför kanske du valde Hedinn på grund av det istället för att typ blunda och peka. Eller ja, det var så jag tänkte in alla fall. Sen kan du ju ha valt Hedinn för att hon var kvar länge i den andra leken eller av någon helt annan anledning. Det spelar egentligen ingen roll eftersom det inte gör att jag håller er åt något håll.
Nä, det är verkligen ingen anledning. Hedinn och jag har lurat varann många gånger. Jag ville få iväg en röst ifall inte internet på hemvägen skulle funka, och då ville jag lägga den på nån som dels inte alltid brukar få röster dl 1, dels nån som inte tar illa uppav att just den får rösten (vilket jag inte TROR Hedinn gör), dels nån som var kvar länge sist. Och så såg ja Hedinns val av djur och använde det.

Antalet onda/goda är nog klart från lekstart då alla fått veta om man har en ond eller god roll-sedan beror det på hur den neutrala väljer att spela exakt vilka specialförmågor eller roller som delas ut bland alla på respektive sida- det känns som rimligt för mig iaf då både onda och goda sidan kan ju få en extra deltagare om nu nu inte den neutrala väljer att spela solo
Det var så jag tolkade det först men då verkar det märkligt att inte lyan känner till varandra?

Nä, det är verkligen ingen anledning. Hedinn och jag har lurat varann många gånger. Jag ville få iväg en röst ifall inte internet på hemvägen skulle funka, och då ville jag lägga den på nån som dels inte alltid brukar få röster dl 1, dels nån som inte tar illa uppav att just den får rösten (vilket jag inte TROR Hedinn gör), dels nån som var kvar länge sist. Och så såg ja Hedinns val av djur och använde det.
Okej, det är jag som har läst för mycket psykologi på sistone och då specifikt om priming. :) Jag tror att det blir svårt att analysera rösterna nu första dagen eftersom de onda inte vet om varandra.

Jag tycker också att det kändes märkligt. Men sen tänkte jag att det är för att jämna ut sidorna innan rollerna tilldelats.
Jag är nog trög, men jag fattar inte hur de kan jämnas ut mer än med anpassning av specialförmågor om det ändå är klart hur många onda? Alltså vad som kan påverka att lyan inte känner till varandra.

Jag är nog trög, men jag fattar inte hur de kan jämnas ut mer än med anpassning av specialförmågor om det ändå är klart hur många onda? Alltså vad som kan påverka att lyan inte känner till varandra.
Om lyan känner varandra så kan de ju prata ihop sig för att lyncha någon. Nu kan de ju råka lyncha en av sina egna. Det gör dem betydligt svagare än om de vetat om varandra. Precis som den goda sidan är svagare utan specialroller.

Om lyan känner varandra så kan de ju prata ihop sig för att lyncha någon. Nu kan de ju råka lyncha en av sina egna. Det gör dem betydligt svagare än om de vetat om varandra. Precis som den goda sidan är svagare utan specialroller.
Ja, det är jag med på. Jag syftade på påverkan av balansen efter att den neutrala valt, trodde det handlade om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 109
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 441
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 636
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025