Tvätta trosor

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Idas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 14 291
Jag tvättar alla underkläder och strumpor i samma maskin. Ibland om jag har någon handduk eller dammtrasa som ska tvättas så slänger jag in den där med. Jag har en del svart, men också mycket rött, rosa etc. Jag har inte så mycket vita underkläder, så jag tvättar allting i samma maskin.
Jag kör som du. Har stor maskin och skulle jag enbart köra underkläder hade jag fått köpa mycket mer underkläder för att fylla maskinen!
Använder aldrig sköljmedel på underkläder eller stretchiga kläder, det är då jag tycker att de tappar formen/blir sladdriga/gummitrådarna tittar fram. Kan vara inbillning?
Tumlar mycket kläder men hänger lakan/handdukar för krispighetens skull, de får inte heller sköljmedel.

Det är inte inbillning, sköljmedel förstör också en hel del.

Tvättar efter färg och gradtal, inte efter typ av kläder. Möjligen kan arbetskläder, om de går i hemmamaskinen, få gå själv.

Väcker gammal tråd …

Upptäckte när mina nyligen beställda kommit hem med posten att det står 30 grader i tvättrådet. :meh: Bomull och nåt stretchmaterial. Nog borde det gå att köra dem i 60 grader ändå?
Hur kan man ens sälja trosor som bara kan tvättas i 30? :mad:

Väcker gammal tråd …

Upptäckte när mina nyligen beställda kommit hem med posten att det står 30 grader i tvättrådet. :meh: Bomull och nåt stretchmaterial. Nog borde det gå att köra dem i 60 grader ändå?
JA! Jag kör alltid trosor i 60, men tvättråden säger 30 eller 40 på alla. Jag hade en period en gång i tiden då jag för det mesta höll mig till tvättråden, slängde med trosorna i samma tvätt som övriga kläder, men efter att ha hört nånstans (kan säkert ha varit på Buke :D) att man alltid bör tvätta underkläder i 60 så körde jag på det. Kan vara ett sammanträffande, men efter att jag började med det så har jag aldrig haft urinvägsinfektion. Och då var det något jag hade rätt ofta innan...

Så ja, hellre tvätta i 60 och byt ut trosorna om de blir fula/dåliga efter några år (för några år håller sig i alla fall mina spetstrosor i bra skick med den behandlingen).

Här körs också alla underkläder i 60 grader tillsammans med mannens arbets t-shirts och sockar, fyller en maskin på en vecka

Väcker gammal tråd …

Jag tittar inte ens på tvättråden för trosor. De körs alltid på 60', tillsammans med strumpor och handdukar. Lakan kör jag också på 60.

Förvisso länge sedan jag behövt tvätta några trosor i mina tvättomgångar, men då det gjordes... så... 60 grader och torktumling på reducerad värmeinställning för ömtåliga plagg verkade funka även på dom med diverse spets/strass/andra ömtåliga grejer. Visst hände det att man fick köra samma grejer två gånger men... ptja, det får man väl leva med?

Här tvättas allt i rumstempererat vatten. Sånt som behöver lite mer får ligga och dra över natten i vanish

Kör all tvätt i 30 grader men torktumlare också allt. Där dör nog fan allt för kläderna är närmare 80-100 grader när de är klara. Kan inte på något sätt ta i kläderna förrän de svalnat.

Kläder som inte tål denna behandling har inget i mitt hem att göra. ;)

Jo, vi tar någon enstaka tvätt på torklina men det är ull.
Kanske en dum fråga men varför inte olika grader? Jag torktumlar nästan allt men jag tvättar på 40 och 60 beroende på vad det är. Är typ sällan i tvättstugan?

Kör alltid underkläder och handdukar (oavsett färg) och sånt i 60. Oftast tumlas detta också pga platsbrist. Mina svarta strumpor osv har aldrig färist av sig.
Kör färgade (alla färger) kläder i 40. Där går också 2 av mina rosa sporttoppar eftersom dessa visat sig fläcka ner vid tumling.
Sen har jag mina jobbskjortor (vita) som oftast går i 60 av gammal vana. Dessa körs oftast själv för att jag är lat och har märkt att de blir mindre skrynkliga, ju mindre sällskap de har i trumman. Dessa skulle absolut kunna köras i 40 dock eftersom de bara används en dag och oftast "bara" är svettiga om nått.

Tvättar alltid underkläder, lakan och handdukar i minst 60 grader oavsett vad det står i tvättråden. Tycker det låter lite äckligt att inte göra det eftersom tvätten inte blir ren då på riktigt.

Har ingen torktumlare utan allt hängtorkas.

Jag tvättar typ allt på 50 nu, har ingen torktumlare.
Tycker inte att ngt blivit slitet eller att det inte blir rent. Kör oftast allt från byxor till trosor, lakan och handdukar tillsammans så jag slipper köra mer än en maskin i veckan :), hade aldrig orkat tvätta underkläder för sig, hade tagit hela dagen att tvätta allt på sina rätta tvättråd :o. Är bara mina nya och finare kläder som får sån special behandling.

Tvättar vitt i 40 grader.
Alla andra färger i 40 grader.
Handdukar och lakan i 90 grader.

Äger ingen torktumlare och skulle bara använda till att torka dun med tanke på energiförbrukning.

Kanske en dum fråga men varför inte olika grader? Jag torktumlar nästan allt men jag tvättar på 40 och 60 beroende på vad det är. Är typ sällan i tvättstugan?

Frågan är väl inte dum, kan jag tycka. Jag är förbannat lat. Orka hålla på att sortera i färg, grader eller annat, liksom.

Mörkt och ljust är det enda jag sorterar ut, samt om det är någon enstaka tröja i ull som inte får tumlas. Men, värmen från tumlaren, som jag ju alltid använder, tar död på det mesta för det är så varmt att jag faktiskt inte kan ta i tvätten när den är klar, det bränns, på riktigt.

Kära buke, vad har ni för trosor och hur tvättar ni dem? Jag gillar trosor med spets men tvättrådet säger 40 grader - blir det verkligen rent då? Jag har tvättat mina i 60 men de blir jättefula snabbt och små trådar börjar sticka ut. Eller är det torktumlandet som sabbar?
Bomullstrosor, 60 grader :D spets får också åka 60 om jag har dem, men jag har bara bomull för jag tycker konsttyg blir så halkigt, kör tumlare ibland och hänger upp ibland.

Jag kör som du. Har stor maskin och skulle jag enbart köra underkläder hade jag fått köpa mycket mer underkläder för att fylla maskinen!
Använder aldrig sköljmedel på underkläder eller stretchiga kläder, det är då jag tycker att de tappar formen/blir sladdriga/gummitrådarna tittar fram. Kan vara inbillning?
Tumlar mycket kläder men hänger lakan/handdukar för krispighetens skull, de får inte heller sköljmedel.
Jag tvättar aldrig underkläder och strumpor tillsammans men kör gärna underkläder med lakan eller handdukar.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 305
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 762
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 243
Senast: Johanna1988
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
23 828
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden