Erfarenhet av att tvätta dunjacka?

Jag gjorde slag i saken och tvättade min kappa som är liknande men inte innehåller dun men annat material som fungerar som dun och som jag inte minns vad heter. Tvättade i 40 grader (det står 30) och slängde in i torktumlare, vilekt det står att man kan. Har tagit ut och skakat och fluffat eftersom den är så stor och otymplig, men tja, nu när den nästan är torr såg jag att det är ett märke, som en rand eller något som ser ut som om den är bränd, mitt över ryggen. Torkade av med fuktig trasa och det blev mindre synlig men tyget är lite hårdare där. Slängde in den en gång till på en timme till efter ordentlig skakning.

Jag tror min jacka är förstörd trots att jag gjort som man skulle. Har aldrig varit med om liknande förut. Första gången den är tvättad sedan jag köpte den. 1000 kr åt skogen. Får jag pengarna tillbaka....?! :rage:
Du har inget att förlora på att reklamera, men jag hade hållit tyst om att du tvättade på 40.

Men fy så tråkigt! Usch. Det måste vara att tumlaren varit för varm?
Ja jag tänker att den har legat åt någonstans för länge. Tog ut den med jämna mellanrum och skakade omkring den av den anledningen också, en stor fluffig otymplig jacka som dessutom är blöt kan ju bli lite tung, kanske det. Men jag vet inte. Det fanns inte innan jag tvättade den, fanns inte när jag tvättat den utan fanns när den var nästan torr. Nu när den är torr är den där igen så försvann inte av att torkas. Slänger kanske in den i morgon i tvättmaskin igen och ser om det kanske är salt eller tvättmedel även om jag inte tror det.

Du har inget att förlora på att reklamera, men jag hade hållit tyst om att du tvättade på 40.
ja går det inte bort testar jag. Tror inte alls att tvättmaskinen är orsaken, hade nog kunnat tvätta i 60 grader utan problem, det är inget känsligt material i sig själv egentligen. Så det som hänt i torktumlaren har ju inget med tvättmaskinen att göra.

Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag älskar verkligen denna jacka och vill inte förstöra den! Men den är använd i två säsonger nu och börjar bli lite smutsig och sunkig på sina ställen. Det står att den ska gå att tvätta i 30 grader och torktumla på låg värme. Någon med erfarenhet av att tvätta dunjackor själv? Hur brukar resultatet bli och har ni några tips?
Ingen aning, men har misslyckats totalt med sovsäck (med tennisbollar och allt). Jag kanske skulle överväga om det gick att fixa med wettexduk och så i duschen. (det brukade Pop rekommendera med overaller till barn :) )

Ingen aning, men har misslyckats totalt med sovsäck (med tennisbollar och allt). Jag kanske skulle överväga om det gick att fixa med wettexduk och så i duschen. (det brukade Pop rekommendera med overaller till barn :) )
På vilket sätt misslyckades du med sovsäcken?

Det kritiska tror jag är fluffningen på slutet, väntar man för länge har dunet hunnit torka ihop och för tidigt är dunet för vått för att det skall göra nytta. Sen känns handtvätt och lufttorkning som man har mera kontroll över förloppet, men de allra flesta kör i maskin utan problem så det är nog mest överdriven försiktighet från min sida.

Det kritiska tror jag är fluffningen på slutet, väntar man för länge har dunet hunnit torka ihop och för tidigt är dunet för vått för att det skall göra nytta. Sen känns handtvätt och lufttorkning som man har mera kontroll över förloppet, men de allra flesta kör i maskin utan problem så det är nog mest överdriven försiktighet från min sida.
Innehållet var inte fördelat eller fluffigt.

Min torktumlare stänger av sig när den tycker det är torrt så några 6-7 timmar snurrandes där (el?)kommer inte hända :) då tror jag mer på att nästa gång tvätta duntäcken när det är varmt och sol och hänga.

Jag tvättar helt enkelt aldrig jackor, utan torkar av om det är smutsigt.

Jag vet inte hur man ställer in min tvättmaskin så valde vanliga programmet, en timmes.

Inte vet jag hur varmt, ser inga grader. Skåpstorrt, syntet valde jag, jackan är av syntetsmaterial mer än bomull gissar jag. andra kläder och sånt väljer jag extra torrt och bomull utan problem men ville inte riskera något med jackan....
I princip alla torktumlare går det att välja värmen. Vanliga programmet tror jag normalt har medelhög till hög värme. När jag tex tumlar regnkläder efter impregnering brukar jag välja lägre värme. Gäller ju dock att hitta hur man gör det. På torktumlarna i min brf är det faktiskt väldigt enkelt, men jag vet att det är knepigare på andra tumlare.

Håller med. Inte för tidigt, inte försent. Man få kolla lite allt eftersom. stora kompakta bollar behöver delas i omgångar. samtidigt får man se till att inte missa småbollar som hinner torka ihop innan man fixat dem. Det dun som är fritt räcker att buffa lite på några gånger, är inte mycket som behövs bara man säkrat att det inte är hoppackat.
Har (maskin)tvättat duntäcken med torkning ute i sommarsol.

I princip alla torktumlare går det att välja värmen. Vanliga programmet tror jag normalt har medelhög till hög värme. När jag tex tumlar regnkläder efter impregnering brukar jag välja lägre värme. Gäller ju dock att hitta hur man gör det. På torktumlarna i min brf är det faktiskt väldigt enkelt, men jag vet att det är knepigare på andra tumlare.
@Enya
Aha ser nu att du menade tvättmaskinen när du nämnde grader. Tex syntet, fintvätt, ylle programmen brukar alla ha lägre grader. Men sen kan man i princip alltid välja vanliga programmet på tvättmaskinen och därefter välja vilken temp man vill ha: antingen högre tex 60 grader eller lägre tex 30 grader.

Min egna tvättmaskinen har 40 grader som utgångspunkt för standardprogrammet. Föreningens tvättmaskiner har också 40 som utgångspunkt för standard programmet för kulör, medan standard programmet för vitttvätt är 60 grader.

@Enya
Aha ser nu att du menade tvättmaskinen när du nämnde grader. Tex syntet, fintvätt, ylle programmen brukar alla ha lägre grader. Men sen kan man i princip alltid välja vanliga programmet på tvättmaskinen och därefter välja vilken temp man vill ha: antingen högre tex 60 grader eller lägre tex 30 grader.

Min egna tvättmaskinen har 40 grader som utgångspunkt för standardprogrammet. Föreningens tvättmaskiner har också 40 som utgångspunkt för standard programmet för kulör, medan standard programmet för vitttvätt är 60 grader.
Inte nödvändigtvis - min torktumlare har likt Enyas (jag tolkar det som att hon menade torktumlaren men skrev tvättmaskin) "program" som man väljer. Tex "skåptorrt", "extra torrt", "fintvätt" osv.
Det går säkert att välja temperatur med, men inget jag hittat utan har program att välja på.

Nja, jag vill ju inte svära på mitt liv att det går att välja grader på min, men enkelt verkar det inte vara ändå. Jag har inte läst bruksanvisningen eftersom jag ändå inte brukar få ordning på det när jag står och ska hitta rätt, pga min syn.

Jag valde "syntet" och "skåpstorrt" då det inte blir lika varmt som "extra torrt" som jag väljer till allt annat.
489851962_10161535120158877_1508119403111924343_n.webp

@Enya

Ja jag menade tvättmaskin när jag nämnde grader. Valde 40 grader och "Easy wash" på min tvättmaskin eftersom jag lärt mig ställa in 40 och 60 grader där. Något annat kan jag inte.

Jag är inte novis vad gäller att tvätta så vet att tvättmaskin har olika program, har tvättat i 35 år nu, men pga synen kan jag inte se så går alltså på känn. Jag har fått lära mig hur man gör med den här maskinen snarare än ser och väljer. Och det var två fastighetsskötare, män, som visade mig 40 och 60 grader. Synpedagogen på synmottagningen, vars uppgift det är att visa sådant, hävdade att maskinen var sönder eftersom hon inte fick till 60 tvätten, läste inte ens instruktionsboken och provade knappt sig fram. Inget fel på maskinen.... utan på personen och hennes motivation att hjälpa/göra sitt jobb. Jag tvättade därav allt i 40 grader i 1,5 år cirka.

Jag brukar ha ploppar på maskinerna åt de hållen jag ska vrida vreden och där jag ska trycka, men värmen av torktumlaren och fukten vid duschen gör att de lättare trillar av så i helgen hade jag avtorkning av maskinerna och ska sätta på nya fräscha ploppar.

489700748_10161535120523877_6323797323059773145_n.webp

Jackan är tvättad och torkad i dag medan jag satt och jobbade, skakade några gånger och randen är borta. Dock känns tyget lite hårdare där den varit, men ingen färgskillnad av vad jag kan se nu. :)

• Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Ridbyxor
  • Födda-24
Tillbaka