Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Linduzz

Trådstartare
Vad finns det för alternativ? Operation,Laserbehandling? Vad är chanserna att hon blir helt bra? JAg känner mig helt vilsen just nu.. Vetrinären pratar om utdömning och grejer..
Hjälp!
Hon lyfter bara ena benet, Hon går så hela tiden..

Finns det andra alternativ som inte är så dyrt?
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Dömma ut var väl endå att ta ii.. Har ett sto som har tuppsteg på bägge bak och har haft det sedan 4-6års ålder och är nu 14år! Går att operera men utgången är oviss och försäkringen täcker inte den. (vad jag vet). Kan berätta mer sen.. måste soooooova nu..... =) :)
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Jag vet inte varför alla vill eller tkr jag skall dömma ut henne!!
Hon har INTE ont hon bara lyfter hon hakar eller låser ej.. Tänk er om er häst gick med ett transportskydd på ena benet=) fast inte fullt så mkt.. så går hon.. kanske skall filma??:p
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Jag har en häst med tuppspatt på ena bakbenet. Hon lyfter mer på det på vintern och nästan inte alls på sommaren. När man rider och hon blir varm så slutar hon oxå. Hon har inte ont av det. Det enda är att hon kan skjuta över ryttaren lite grann men det slutar hon med efter uppvärmning.

Tycker inte att du ska avliva din häst så länge den inte har ont av det.
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Hej!

Tuppspatt är inget mer än att nerverna ger ett för kraftig signal!
Hästen kan uppleva kramp, men det är ingenting man ska döma ut en häst för.

Riekje
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Jo då! Det finns det säkert.
Oftast är det så att det förekommer mest i skritt och försvinner i trav.
När du vill tävla dressyr kan det ibland bli lite svårt att få bra betyg för just skritt-underdelen...

Riekje
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Vi hade en hannoveranare i stallet som hade tuppsteg på ena bak. Han tävlades i dressyr, men han krävde låång värmning för att gå normalt.

Tycker inte det är nåt att dömma ut för!!
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Talar veterinären om att döma ut hästen pga tuppsteg, då ska du byta veterinär! För då är veterinären så okunnig att du inte ska låta den ens ge hästen en sketen influensaspruta!
Jag blev utsatt för samma sak när jag hade min första häst när jag var 18 år. Ett klantarsel till distriktsveterinär sa likandant. Men när jag bedrövad kom med hästen till en riktig veterinär på en klinik, så sa han CHOCKAT "VAD var det för veterinär som sa så till dig?!"

Tuppsteg är ett beteende som bara är negativt om man ska tävla dressyr, för de momenten som hästen "tuppar" i blir underkända.

Min första häst fick tuppsteg. Min nuvarande gammelpålle fick det också för tiotalet år sedan. Han är nu 24 år gammal, veterinärbesiktigad ua (inkl böjprov) som 22-åring. Han har tävlat aktivt tills han blev 16, är fortfarande fullt brukbar, och slutade inte tävla pga några ålderskrämpor, utan pga kass ekonomi.

Ett exempel på häst med tuppsteg är Lennart Lindelöws Merillo som tävlade svår klass hoppning i många år.

Så du behöver inte vara ledsen eller orolig, det enda som kan vara delvist förstört för dig är om du tänkt dig en dressyrkarriär med hästen!
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Tack tack!!! Visste nånstanns innerst inne att nått var fel.. skall nog ta ut en annan vetrinär!
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Lycka till med pållen! Min gammelpålle med tuppsteg hälsar att han mår finfint, så du inte ska oroa dig för din tuppstegshäst! ;)

Jag har också märkt på min gammelpålle att han med åren faktiskt har mindre tuppsteg. Varför vet jag inte?!
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Okej, Nu är min pålle riden i tre dagar igår, Visade hon INGET alls när hon gick inte ens lite:confused: Kan de då verkligen vara det? eller va bara vetrinären snurrig? Skall dock kolla henne i dag hur hon går..
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

På min gammelpålle kunde det komma och gå. Dock så kan jag väl inte säga att det var helt borta under ett helt ridpass.
Men ju mer "på" hästen var, desto mer tuppsteg blev det. Nu är ju denna häst åt det mer lata hållet än det framåt, men när man fick igång honom på en framridning, då blev det mer tuppsteg än en slö skrittur i skogen en het sommardag.

Men i början så visade han tuppsteget bara ibland. Och din häst har ju kanske precis "börjat".
Men om du inte ser det igen på flera dagar, då var det nog inte tuppsteg.
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

nu har hon gått helt rent i två dagar.. det är nog inte det ändå? men vetrinären sa ju det? de här börjar bli jobbigt..
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Min första häst fick tuppsteg pga att han var överkänslig mot snö (jäkligt praktiskt vintertid... :smirk: ) och fick gigantiskt mkt mugg. I och med den myckna muggen så upplevde hästen ett så stort obehag på bakbenen att han började rycka i tuppsteg. Sedan blev ovanan kvar.
Om veterinären hade rätt i det har jag ingen aning om?
Men om det stämmer så kanske din häst haft ngt tillfälligt obehag som fick den att rycka upp benet/benen? Och när det obehagliga gick över så slutade hästen rycka.
 
Sv: Tuppspatt/Tuppsteg - Alternativ

Jag har haft en häst som periodvis hade ganska kraftigt tuppigt steg, för att sedan nästan helt försvinna emellanåt.
Han var som bäst när han gick i en jättekuperad stor hage med en väldigt aktiv kompis. De klättrade i bergen, lekte och vallade runt varandra. Jag tror att lösdrift typ "active stable" är jättebra för tuppspattare.
Vi var på klinik med honom för att röntga & bedöva, för att utesluta smärtrelaterat tuppspatt. De hade inte sett någon med så mycket tuppigt steg (han hade en extrem dag), men de sa att jag kunde rida honom utan problem. Efter allt böjande & springande på kliniken så kommer vi hem & lastar ut honom, då går han nästan helt rent...
Så det kan varierar i styrka hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 739
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 243
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp