Avliva aggressiv hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är medveten om att många "tiltar" inte är skyddade va? Tex kan vem som kalla sig både terapeut och jurist. För övrigt håller jag med ovan, för att vara så utbildad som du säger att du är, är du extremt dålig på att föra en diskussion.
Tänkte precis skriva det, de flesta "titlarna" inom hund är väl knappast direkt skyddade, så det går ju fint att kalla sig lite vad man vill.

Jag bryr mig inte om andra titlar. Det är hänvisat till Hundpsykolog och ni sitter här och nickar och nöjer er.

Har du läst mina inlägg från start?
Nickar och nöjer sig är ju inte så charmigt uttryckt. Jag har ingen skyddad titel som nån utredare alls, jag är bara en simpelt utbildad hundinstruktör, som träffat tillräckligt många hundar för att veta att alla problem inte löser sig på några månader med träning och fulldos psykofarmaka, och som träffat tillräckligt många hundägare för att kunna anta att de flesta som frågar om avlivning faktiskt har testat det mesta (förutom möjligen prozac och en flytt till Värmlands inlandsskog typ för att slippa störningar, vilket jag tycker är helt rimligt).

Tycker inte man kan sitta och säga att med lite vilja och träning löser det sig. Lite ödmjukhet liksom.

Kan inte du citera var @Amaranthe tagit upp något om hundpsykolog?
Hon hänvisar till att hon uppfattar det som att hunden är utredd.
Jag förstod det som att problemet funnits sedan början, och att hunden är utredd. Jag har inte skrivit att ts har "för stora problem"? Känns som om du rattar runt en del på det jag faktiskt skriver?
Det jag skrev var, att funkar medicinering och träning ett kort tag, så är problemen troligen inte enorma eller medfödda.

Jag anser inte att en hund med medfödd rädsla går att jämföra med en äldre feltränad hund, så att säga. Det går förvisso alltid att till viss del modifiera även medfödda egenskaper och beteenden, men jag ställer mig tveksam till att hundens känsla faktiskt ändras särskilt mycket, på sikt.
Jag har också uppfattningen att de flesta som till slut avlivar en hund pga dålig mentalitet har utrett, både kropp, knopp och miljön, därför känns det rimligt att inte ifrågasätta hur mycket man egentligen ansträngt sig.
Då anser jag att hon nickar och nöjer sig med tanke på att TS skrev:
"Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt mot nya människor. Han har även haft mycket svårt att vara ensam hemma trots väldigt tidig och kontinuerlig träning. För cirka ett år sedan började han även morra, göra utfall och försöka bita människor. Detta har du eskalerat och han hugger i luften utan förvarning. Dock bara när folk går fram till honom. Vi har pratat med en hundpsykolog som säger att detta med största sannolikhet är medfött."

Jag har rensat upp i tråden men ser ingen anledning till att öppna upp den igen. Ts har antagligen fått svar på sina funderingar och jag har svårt att se att diskussionen skulle leda till något intressant.

Även om det är varmt så vore det bra om alla tänkte efter innan de skriver, man får absolut har olika åsikter, men man måste också tolerera att alla inte håller med om ens åsikt utan att gå till anfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 594
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 211
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 566
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 624
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Nämen!
  • Tittar in i ditt kök del 27