Om hunden inte gör det du vill när du tränar den, kan det vara att du FAKTISKT gör fel och att man behöver en ny träningsmetod eller bättre timing, med fokus på vad som fungerar för Hunden, man kan behöva bredda sin kunskap och ta hjälp av nya perspektiv. Att envisas med att trycka en fyrkantig kloss i ett runt hål kommer liksom inte hjälpa, hur mycket man än vill. Därför är det viktigt att man i TS situation ges utrymme att diskutera sin situation, och låter någon som kan problematiken träffa hunden, som kan Se över hundens signaler och analysera var exakt det brister. Om TS tex råkar missa subtila signaler som eskalerar situationen, eller om hunden verkligen saknar signaler och är oprovocerat lynnig.
Det verkar finnas stress inblandat, och då måste man ju se över miljön. Vissa hundar mår skräp i lgh, och cocker har definitiv tendens till seperationsångest vilket kräver särskild hänsyn till miljön. Jag har själv två raser som båda har rasbunden stark tendens till seperationsångest, den ena var mycket lättare att arbeta med än den andra i det avseendet, och hade vi bott i lägenhet där den svåra hunden skulle lämnas själv hade det varit Väldigt stressande för Mig att veta att det kommer ta tid och inte vara ljudlöst i processen. Så kommer TS ohållbarhet pga en lgh-situation så förstår jag stressen hos både honom och hunden, jag hade personligen kanske inte Klarat av att anpassa mig hur länge som helst om det var Jag, men då är det också jätteviktigt att ta hjälp av någon som vet hur man bäst jobbar med seperationsångest så processen blir så kort och optimerad som möjligt, framför en generic metod som "ska" funka men kanske inte gör det. Hur är det så dåligt och kränkande att erkänna att man har brister? Vi har alla brister, vi och våra hundar. Nu är det iaf snart semestertid och de kommer förhoppningsvis ha lite mer tid att ge vovve till att öva!
Handlar inte om att TS är en dålig människa, han saknar möjligen verktyg att konstruktivt hantera situationen och det är väl inte helt konstigt om det är därför han skrev i detta forumet, vilket är jättesynd, för han möts nästan uteslutande bara av avlivningsråd, och ingen av er har ens fått tydliga svar på hur situationen ser ut, och ingen av oss har träffat hunden. Så vem av oss dömmer ut situationen egentligen? Ni som baserat på pyttelite info säger avliva, eller jag som vill veta mer och tänker konstruktivt?