Sv: Avliva frisk hund
Kl.
Jag har lite svårt att få grepp om hur stort problemet egentligen är?
Först lät det lite som om hunden var rejält rädd/arg, och mer eller mindre var aggressiv = biter folk. Sedan morrar han "bara" på människor ibland, och enda gången hanteringen trasslar är vid t ex veterinärundersökningar?
En hund som "enbart" tycker att påtvingad kontakt är jobbig, kan man ju ofta hjälpa genom att folk låter hunden vara, och att man lär den ungefär att "bredvid mig har du en fri zon, där inget obehagligt kommer in". Hundmötena är såklart inget skoj att ha problem med, men det är ju inte så att utfall = kass hund. Tvärtom är ju hundmöten ett av de absolut vanligaste problemen som finns.
Att hunden ogillar undersökningar är ju inte heller knasigt, om den tycker att nya människor och påtvingad kontakt är läskigt. Då morrar de ju för att de vill ha avstånd. En morrning betyder som någon annan skrev "ge mig avstånd" ungefär, och man kan ju faktiskt säga att hunden morrar för att den INTE vill bli arg och gå till bett. Det är en rätt schysst hund, med andra ord, som säger "backa" och inte bara hugger...
Jag har själv tagit bort en hund pga mentaliteten, men där snackade vi en hund som verkligen var 1) rädd för och 2) vansinnig på, ALLT, så jag menar verkligen inte att man ska ha kvar vilka hundar som helst, eller att lite träning löser precis allt, men som sagt; jag får inte riktigt någon uppfattning om hur mycket problem där finns.