Trött på stan - omöjligt att flytta?

Sporthorse

Trådstartare
Jag vill flytta ut på landet, men hur gör man?
Jag är trött på att bo i stan och betala galna hyror för lägenhet och stallplats. Jag trivs bäst på landet helt enkelt.

Söker man bostad först och hoppas på det bästa vad gäller jobb? Söker jobb först och hoppas hitta bostad?
Någon som har gjort någonting liknande?
Jag är dessutom singel och sitter inte på några förmögenheter.

Det beror väl på vart du ska flytta och vad du har för utbildning. Vart i landet hade du tänkt dig?

Jag flyttade från Göteborg till landet utanför Gudhem, som ligger utanför Falköping, ångrar mig inte en endaste sekund.

Jag hoppas på liknade saker och är därför i full fart med att söka jobb. Jag har dock ingen bestämd tanke kring bostadsort (bara några få platser som är "nej!"). Det är nog betydligt lättare att hitta bostad för en som redan har ett jobb än att hitta ett jobb som råkar vara på en bestämd ort. Varierar väl visserligen beroende på vilket område någon vill jobba inom, men ja... Jag tror ändå att jobb först är en bra väg att gå.

Jag vill flytta till Skåne eller Småland, men helst Skåne, då jag på sikt vill hyra ett mindre stall eller stalldel till ett rimligt pris.
Jag sökte på jobb för skojs skull och hittade ett jobb inom mitt yrke i Löddeköping och även i Malmö (dock enbart deltidsjobb vilket faller bort).
Nu faller ju även det första jobbet bort då det blir med för kort varsel. Jag behöver få hela bilden klar för mig hur man går tillväga först, såklart. :)

Jag hoppas på liknade saker och är därför i full fart med att söka jobb. Jag har dock ingen bestämd tanke kring bostadsort (bara några få platser som är "nej!"). Det är nog betydligt lättare att hitta bostad för en som redan har ett jobb än att hitta ett jobb som råkar vara på en bestämd ort. Varierar väl visserligen beroende på vilket område någon vill jobba inom, men ja... Jag tror ändå att jobb först är en bra väg att gå.
Jag har inte heller någon bestämd ort. Tänker mer "län".
Jag vill bo söderut; Skåne, Småland tex.
Men hur gör man när man söker jobb? Tar ledigt från nuvarande jobb i 2 dagar, bokar flyg och in på intervju? Hur gör jag sedan? Jag kan ju inte säga upp mig innan jag hittat jobb där tex och dom flesta tjänster har ett ganska omgående tillträde.

Men hur gör man när man söker jobb? Tar ledigt från nuvarande jobb i 2 dagar, bokar flyg och in på intervju? Hur gör jag sedan? Jag kan ju inte säga upp mig innan jag hittat jobb där tex och dom flesta tjänster har ett ganska omgående tillträde.
Det där med tillträde är ofta förhandlingsbart.

Jag flaggade för chefen i Sundsvall att jag tänkte flytta och börjat söka annat i Stockholm, då påbörjade vi egentligen min uppsägning så att jag inte skulle ha så lång tid kvar när jag väl fick jobb. Kanske inte alla jobb som kan göra så, men det var iaf smidigt.
När vi sökte personal nu senast så ville vi egentligen ha någon som började igår, så det stod omgående på annonsen, men när vi väl hittat rätt tjej så såg vi ju till att hon fick börja när det funkade med hennes uppsägningstid. Så det där går säkert att diskutera.
Spännande! Lycka till!

För en fast anställning är sällan tillträde så snabbt att du inte hinner arbeta din uppsägningstid. "Tillträde snarast möjligt med hänsyn till uppsägningstid" är det vanligaste förhållningssättet, dvs sök jobb, säg upp dig när du skrivit kontrakt på det nya.

Vet inte hur du har det ekonomiskt, men här i Småland kan du få mycket för pengarna, både hus och hus med stall .
Skåne är dyrt !

Jag hade nog börjat med arbetsmarknaden. Sedan tittat på de möjligheter som finns.

Malmöregionen är ju svindyrt och rätt kass att ha häst, om man inte har gigantisk plånbok att shoppa mark för.

Jag vill flytta till Skåne eller Småland, men helst Skåne, då jag på sikt vill hyra ett mindre stall eller stalldel till ett rimligt pris.
Jag sökte på jobb för skojs skull och hittade ett jobb inom mitt yrke i Löddeköping och även i Malmö (dock enbart deltidsjobb vilket faller bort).
Nu faller ju även det första jobbet bort då det blir med för kort varsel. Jag behöver få hela bilden klar för mig hur man går tillväga först, såklart. :)
Fast, vill du hyra ett stall eller en stalldel till rimligt pris så kan du tänka bort hela västra Skåne. Här är det dyyyyyyrt att ha häst

Hade så klart varit enklare om du hade velat "bara" flytta ut på landet där du bor nu, då går det ju att pendla. Värre när du vill flytta så långt. Men håll koll på jobbannonser och se om det är något som passar dig? Skåne är förmodligen svindyrt om du vill ha något där du kan ha häst, men småland borde vara betydligt mer överkomligt på flera ställen.

Hade så klart varit enklare om du hade velat "bara" flytta ut på landet där du bor nu, då går det ju att pendla. Värre när du vill flytta så långt. Men håll koll på jobbannonser och se om det är något som passar dig? Skåne är förmodligen svindyrt om du vill ha något där du kan ha häst, men småland borde vara betydligt mer överkomligt på flera ställen.
Småland är löjligt billigt.
Men Skåne finns mer jobb och storstäder, men bor man nära Växjö eller Kalmar finns ändå mer jobb.
Naturen är sjukt underbar i Småland jämfört med Skåne om man gillar skog :)

Söker man bostad först och hoppas på det bästa vad gäller jobb? Söker jobb först och hoppas hitta bostad?
Jag skulle säkra försörjningen först och sedan leta efter rätt bostad. På de flesta håll i landet utanför storstadsregionerna är det nog trots allt lättare (mindre svårt) att hitta en tillfällig bostad än att hitta ett tillfälligt jobb. Det går ju att hyra rum eller bo i husvagn en kortare tid, och magasinera lösöret så länge.

Det bökiga sambandet är ju dock att låga bostadspriser korrelerar med få arbetstillfällen (och med långt pendlingsavstånd) och vice versa. Därför kan pendlingskostnader komma att äta upp en del av den ekonomiska vinsten med en flytt. Men förhoppningsvis bara en del, och dessutom finns det många andra positiva bitar med att bo på landet.

Ifråga om geografi flaggar jag som vanligt gärna för Halland. :) I de södra delarna av länet, runt Laholm, är bostadspriserna ofta påtagligt lägre än längre norrut och detsamma gäller inlandet generellt när man kommer mer än 3-4 mil från kusten. Bra hästtrakter också.

Det blir lite för långt då jag bor i Stockholm.
Måste du bort så långt då?
Men funkar inte pendling till exempel Enköping eller Västeras eller något som alternativ då?
Du kan pendla först och söka vidare efter jobb i staden du bor i sedan.
Tåget innifrån Enköping tar 40 minuter, sedan får du lägga till att åka in till stationen. "Landet" börjar just utanför Enköping.

Finns mycket däromkring.
Vet ju dock inte exakt vilken budget du har för köp.

När det gäller pendling flaggar jag även för att om du har häst är det fortfarande bättre att bo nära stallet/ha hästen hemma, men ha en lite längre resväg till jobbet, än tvärtom. Till stallet ska du alla dagar i veckan, ibland kanske flera gånger/dag.

Jag är uppväxt på landet, med ungefär 30 minuter i bil in till stan, en timme med kollektivtrafik. Har hästen 20 minuter bort med bil, men på "rätt" håll om jag bara hade haft ett jobb i stan. (Att jag inte fått något jobb i stan kan vi ju välja att bortse ifrån.)

Men min dröm är, så klart, att kunna ha hästen hemma, eller i alla fall på gångavstånd, för all tiden man lägger i bilen (även "lediga" dagar då) tar lite udden av det roliga. Man kan aldrig vara spontan, för alla resor måste hela tiden planeras så man inte behöver åka två gånger.

Jag och min familj är i samma tankar. Vi flyttar också från sthlmstrakten och söker oss söderut pga priserna. Vi köper gård först då det är svårast att hitta. Visserligen har vi småbarn och mkt föräldardagar kvar så tills jobb har hittats kommer vi klara oss på fp. Söker man dock inget speciellt boende, skulle jag fixa jobb först. I vårt fall är nog boendets svårare än jobb att hitta.

Jag var desperat och behövde komma ifrån Stockholm med detsamma. Hade köpt ett torp i Värmland året innan tillsammans med dåvarande sambo. Sa upp mig från jobbet och flyttade till torpet på vinst och förlust, blev därmed särbo. Började söka jobb, fick det första jag sökte (man kan inte vara kräsen i en sådan situation). Köpte två hästar och drömmen från barndomen slog in. Gjorde slut med särbon och köpte ut honom. Levde sen lycklig i alla mina dagar...

Att flytta från Stockholm är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Ångrar inte en sekund. Älskar mitt nya liv som började för 13 år sedan. :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 831
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar