Trött på stan - omöjligt att flytta?

Men alltså, jag är så trött på att folk tror att det inte finns några jobb att få. Finns hur mycket som helst. Jag blev erbjuden flera stycken när folk hörde att jag skulle bli permanent boende ute på torpet. Sen får man kanske inte vara jättekräsen första tiden - men å andra sidan flyttar man ju inte till landet för att stega upp i karriären. Å andra sidan är de ju inte vana vid att folk med kompetens flyttar till deras ort så man blir väldigt uppskattad.

Jag pendlade till Göteborg första tiden, men för ungefär en månad sen sa jag upp mig och slutade där. Nu har jag tagit en paus i livet och ska vara ledig november ut. Sen ska jag ta tag i min försörjning på riktigt. Men jag har flera saker att välja på redan, så jag är inte ett dugg orolig över det.

Jag är bara nyfiken. Du är väl jurist, kul att veta om fu jan fortsätta som det eller om du helt byter bana.
Jag skulle kanske vilja bo på landet nån gång i framtiden, men jag vill ha ett lika stimulerande arbete.

Jag flyttade från Stockholm i våras, efter 5 år i huvudstaden. Flyttade visserligen hem, så jag är ju inte storstadsbo från början men.. :)
Jag började med jobb, jag jobbar inom reklambranschen och det finns ju inte hur många jobb som helst inom den sektorn i mörka Småland ;) Fick ett efter några månader och boende var enkelt eftersom jag bor i ett hus på föräldrarnas gård. Det är inte svårt med boende på landet här dock, så det hade gått lika smidigt om jag ville haft boende någon annanstans.

Jag har ingen häst kvar längre, men betalade 2400kr/månad för helinackordering på ett stall med ridhus och ridbana, ca 10 min bilkörning hemifrån, när jag hade häst. Allt ingick då, även ridhusavgift.

Har 5 boxar i stallet hemma också, men hade hästen helinackorderad det sista eftersom det var smidigare.

Jag är bara nyfiken. Du är väl jurist, kul att veta om fu jan fortsätta som det eller om du helt byter bana.
Jag skulle kanske vilja bo på landet nån gång i framtiden, men jag vill ha ett lika stimulerande arbete.

Tänker du dig alltså att det bara finns stimulerande arbeten i storstäder?

Tänker du dig alltså att det bara finns stimulerande arbeten i storstäder?

Jamen självklart.

Nej. Men jag jobbar idag med en rätt specifik sak som mest finns i storstäder. Skulle jag flytta ut på landet tror jag att jobb av samma typ skulle vara svårt att hitta, och de intressanta jobben (för mig) skulle jag troligen sakna kompetens för.
Då återstår okvalificerade jobb, som jag antar det finns en konkurrens om?
Klart det finns massa intressanta jobb, men skulle jag kunna göra dem?

Jamen självklart.

Nej. Men jag jobbar idag med en rätt specifik sak som mest finns i storstäder. Skulle jag flytta ut på landet tror jag att jobb av samma typ skulle vara svårt att hitta, och de intressanta jobben (för mig) skulle jag troligen sakna kompetens för.
Då återstår okvalificerade jobb, som jag antar det finns en konkurrens om?
Klart det finns massa intressanta jobb, men skulle jag kunna göra dem?

Jag frågade eftersom det framstod så. Särskilt som jurist kom upp i sammanhanget, det är ju inte särskilt specifikt på det sättet. Jag vet inte heller att just du jobbar med något specifikt som bara finns i storstäder.

Nu vet jag ju inte alls vad du jobbar med för något så det är svårt att säga om du kan göra andra intressanta jobb men det går att skaffa sig kompetens om man absolut vill flytta ut på landet (var det nu är).

Nä men om man jobbar med en specifik grej kan ju sannolikheten för att hitta ett sånt jobben småstad vara rätt låg?

Men det beror ju på vad man jobbar med för specifik grej, sådant har i all fall jag som användare här på forumet ingen aning om. Vad folk exakt jobbar med alltså. Däremot finns det specifika jobb som bara finns i småstäder (Esrange har ju till exempel en del specifika jobb och Kiruna är inte så stort befolkningsmässigt sett).

Jag frågade eftersom det framstod så. Särskilt som jurist kom upp i sammanhanget, det är ju inte särskilt specifikt på det sättet. Jag vet inte heller att just du jobbar med något specifikt som bara finns i storstäder.

Nu vet jag ju inte alls vad du jobbar med för något så det är svårt att säga om du kan göra andra intressanta jobb men det går att skaffa sig kompetens om man absolut vill flytta ut på landet (var det nu är).

Jag frågade om @Ramona är det, och var nyfiken på om hon kan hitta jobb inom samma område.
Jag gissar att det de flesta oroar sig för vid flytt är just inkomst om man inte vet att jobb finns inom ens yrke.
Jag har familj, jag skulle inte våga mig på att både jag och partner säger upp oss och flyttar till charmigt hus på södra Öland utan att veta nåt om hur möjligheten till jobb ser ut.
Vi skulle inte ha råd att läsa vidare så värst, vi har redan massor av studieskulder att roa oss med.

Jag frågade om @Ramona är det, och var nyfiken på om hon kan hitta jobb inom samma område.
Jag gissar att det de flesta oroar sig för vid flytt är just inkomst om man inte vet att jobb finns inom ens yrke.
Jag har familj, jag skulle inte våga mig på att både jag och partner säger upp oss och flyttar till charmigt hus på södra Öland utan att veta nåt om hur möjligheten till jobb ser ut.
Vi skulle inte ha råd att läsa vidare så värst, vi har redan massor av studieskulder att roa oss med.

Jag tolkade det som att eftersom du frågade så tänkte du att jurist var ett av de här specifika jobben. Det framstod för mig som lite världsfrånvänt (eller kanske med landsfrånvänt). Jag tror som du att det nog oroar de flesta att inte ha försörjningen ordnad vid en flytt. Det jag kanske egentligen ville belysa var att det inte går att tala om "utanför storstäderna" som något slags homogent och likformigt.

Jag tolkade det som att eftersom du frågade så tänkte du att jurist var ett av de här specifika jobben. Det framstod för mig som lite världsfrånvänt (eller kanske med landsfrånvänt). Jag tror som du att det nog oroar de flesta att inte ha försörjningen ordnad vid en flytt. Det jag kanske egentligen ville belysa var att det inte går att tala om "utanför storstäderna" som något slags homogent och likformigt.

Det vet jag, jag är uppvuxen i en småstad och är väl hyfsat medveten om hur det ser ut på olika ställen. Jurist är ju ett brett begrepp, jag jobbar betydligt snävare inom mitt yrke än de flesta jurister troligen.

Jag är intresserad av folk som vågar flytta utan att ha en inkomst säkrad, sen tror jag ex @Ramona är driftig och påhittigare än många andra. Jag tycker jag är vild och galen om jag köper mitt kaffe på nytt ställe.

Söker man bostad först och hoppas på det bästa vad gäller jobb? Söker jobb först och hoppas hitta bostad?

Jag är dessutom singel och sitter inte på några förmögenheter.

Jag hade kollat upp boende och jobb samtidigt. Nu är jag inte så bekant med Skåne och Småland men vet att det i en del mindre orter är bostadsbrist och då kan det bli jobbigt att pendla. Det kan även löna sig att fråga den potentiella arbetsgivaren om denne/företaget kan hjälpa till med att hitta boende.

Att vara singel i ditt läge skulle jag se som en fördel. Du behöver bara hitta ett jobb och ett boende och behöver bara ta hänsyn till dig själv när du väljer.

Jag har ju fördelen av att vara lärare.
Jobb är det minsta problemet för mig.
Men att hitta nånstans att bo är inte enkelt heller idag.
Är man inte så kräsen på boende och jobb finns dock en hel del timvik att gå runt på

Där jag bor i gränstrakterna mellan Norrtälje o Vallentuna/Österåker har priserna på vinterbonade sommarhus knappt stigit de senaste 10 åren sedan jag flyttade hit. Vill man ta sig kommunalt till Stockholm får man ta sig till Brottby, därifrån går det bussar stup i kvarten in till staden.

Jag har en juristutbildning, men jag har aldrig jobbat ordentligt som jurist. Jag har tills jag sa upp mig jobbat som trafikledare på DHL Express.

Jag skrev lite högre upp i tråden att det är ju just på landet som man blir uppskattad för sina meriter. Det är ju sällan någon högutbildad med massor med erfarenhet flyttar in.

Sen är ju frågan vad du jobbar med eftersom det är väldigt specifikt och du inte tror att du kommer få jobb på landet? Vad gör en sådan person? Spännande!

Jag vill flytta ut på landet, men hur gör man?
Jag är trött på att bo i stan och betala galna hyror för lägenhet och stallplats. Jag trivs bäst på landet helt enkelt.

Söker man bostad först och hoppas på det bästa vad gäller jobb? Söker jobb först och hoppas hitta bostad?
Någon som har gjort någonting liknande?
Jag är dessutom singel och sitter inte på några förmögenheter.

Vi vill också lämna stockholm och planerade för detta för ett par år sedan, men sen har det dykt upp saker som gjort att vi lagt det på is.
Vi har dock barn och då känns det lite svårare också... men bort från stockholm vill vi nog förr eller senare.

Tycker också det är svårt det där med i vilken ordning man ska göra allt.
Då vi har barn så vill jag kunna välja en ort och gärna en bra skola i första hand, och det kan ju vara svårt om man skaffar jobb först och blir lite mer "tvingad" att välja en viss ort.
Skulle helst vilja hitta ett hus först, i ett område vi gillar, och sen söka jobb inom rimligt avstånd. Men hur får man lån om man inte har jobb först? (har lån nu med, men man söker väl nytt lån för nytt hus?).
Dock skulle vi få grymt lägre boendekostnad om vi köpte ett hus i tex halland/norra skåne som vi planerat... skulle kunna gå utan jobb ett par månader utan problem. Men så ser väl inte banken på det?

Vill helst bosätta oss på en bra plats direkt, då dottern ju bör få skolplats och vill inte flytta mer än en gång. Och så måste man ju flytta på ngt terminslov känns det som? Annars missas ju en del i skolan pga flytt?

Så... enkelt känns det inte som :(

Så... enkelt känns det inte som :(
Fast det behöver ju inte vara svårare än man gör det heller. Du har ju en massa frågor och funderingar, men ingen som helst förtröstan att saker och ting ordnar sig.

Okej att dottern måste gå i skolan, men det är ju inte så att ungar utanför storstadsområdena blir outbildade och får gå i konstiga skolor. Det finns bra skolor även utanför storstadsregionerna.

Bankerna är ju vana vid att människor omlokaliserar sig och de har nog bra rutiner för det där ska du se. Inget att oroa sig för.

Jag tror att man ska sikta in sig på en plats där man vill bo, och sen söka jobb och köpa bostad i området. Jag tror att det är viktigt att lära känna ett område lite grann innan man flyttar också så man inte köper hus i "fel" område.

Fast det behöver ju inte vara svårare än man gör det heller. Du har ju en massa frågor och funderingar, men ingen som helst förtröstan att saker och ting ordnar sig.

Okej att dottern måste gå i skolan, men det är ju inte så att ungar utanför storstadsområdena blir outbildade och får gå i konstiga skolor. Det finns bra skolor även utanför storstadsregionerna.

Bankerna är ju vana vid att människor omlokaliserar sig och de har nog bra rutiner för det där ska du se. Inget att oroa sig för.

Jag tror att man ska sikta in sig på en plats där man vill bo, och sen söka jobb och köpa bostad i området. Jag tror att det är viktigt att lära känna ett område lite grann innan man flyttar också så man inte köper hus i "fel" område.

Skrev inte att det inte finns bra skolor utanför storstan?
Jag menade att bra område och bra skola är a och o för oss, men att hitta både hus och ett jobb i närheten samtidigt är ju jättesvårt. Och att om vi flyttar så vill vi ha en fast bostad direkt så att dottern kan börja skolan omgående och inte missa något, och då är en flytt tex på sommarlovet nog bäst ur den synpunkten?
Så om vi styr allt runt just skolbiten så blir det ju onekligen lite svårare ;)
Måste hitta rätt hus under en viss period :)

Jag personligen tror inte att jag skulle ha svårt att hitta jobb, i princip vilken ort som helst (med ev lite pendligstid). Men som sagt är frågan hur banken ser på det.

När vi väl ska göra verklighet av planerna kommer vi självklart kontakta banken och prata med dom om det ;)

Det känns lite som att du låtsas du att du inte förstår? Självklart kan jurist vara jättespecifikt. Många juristjobb är inte utbytbara. Har du jobbat som konkursförvaltare, domare, skattejurist, eller med transaktioner så kan du liksom inte bara hoppa på ett jobb som kommunjurist. Nu gällde ju frågan också landet utanför Falköping, inte Kiruna där de flesta nog vet att det finns goda jobbmöjligheter. Samma gäller där, om du har jobbat som jurist på socialförvaltningen i Falköping så kan du inte bara hoppa på ett jobb som bolagsjurist på LKAB.

@voltis vi ska flytta till en annan del av landet och gjorde så att vi köpte nyproduktion. Då har vi ett datum när vi vet att vi ska flytta in och kan anpassa jobbsökande , lägenhetsförsäljning, kolla upp skolor etc efter det.

Angående banker så är min uppfattning tyvärr att de inte är det minsta lösningsfokuserade, passar man inte in i deras mall direkt så är det bara NEJ direkt.

T ex så var alla banker stenhårda om att vi inför tillträdet måste ha skrivit på papper om tillsvidareanställning för att vi ska kunna få lån. Stenhårt det som gällde, provanställning godtogs ej. Fanns inga sätt att komma runt detta. Sen nästa gång jag ringde och frågade om det skulle funka om jag hade kvar mitt gamla jobb och veckopendlade några månader innan jag hittat nytt jobb så var det absolut inga problem. Bara för att jag inte ställt frågan exakt på det sättet. Har pratat med tre banker och alla har sagt samma.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 831
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar