Jag skrev inte att man måste hamna i beroendeställning, men det finns en risk som kan undvikas genom att inte ha gemensam ekonomi. Det är en aspekt att ta hänsyn till att det är lättare att utföra ekonomisk misshandel vid gemensam ekonomi än vid delad.
Det är ju bara att se på alla relationstrådar här på forumet att långt ifrån alla separationer går till så att det bara är att öppna egna konton och så blir det inget tjafs om ekonomiska tillgångar, men så kan det absolut också gå till. Jag har själv varit med om det.
Jag upplever att du tror att det är större skillnad på delad och gemensam ekonomi i vardagslivet än vad det är för mig. Det är mest att vi har olika konton liksom och att jag inte lägger pengar på hans hobbys och han på mina. Vill jag köpa en ponny imorgon kan jag göra det utan att han har något veto egentligen, men troligen skulle vi ändå prata om en sån sak innan. Om någon har mindre pengar pga sjukskrivning, föräldraledighet eller dylikt så tar den som har lön en större kostnad osv så som vi har pratat om det. Jag upplever knappast att vårt upplägg andas mindre kärlek, för mig känns det mer kärleksfullt eftersom jag annars hade känt mig begränsad. Sen kan en stor skillnad mot er vara att när vi blev sambo var vi vuxna, skött våra egen ekonomi i 15 år, jag tror det ger andra perspektiv, andra prioriteringar. Det finns massa fördelar med alla olika sätt att dela upp ekonomin och man får göra det som passar en själv bäst, men hur man delar upp ekonomin har väldigt lite med att göra vilken relation man har, vilka framtidsplaner man har eller hur mycket kärlek man har mellan sig. Jag rekommenderar alla som frågar i såna här trådar att ha ett samboavtal, men själv har jag faktiskt aldrig haft det. Att ni har gemensam ekonomi och rekommenderar andra det säger jag inget om, utan det är värderingen av andras relationer jag tycker är trist.