Jag menar absolut inget elakt med detta, men det kan nog tas emot som väldigt hårt. För ärligt talat, har man aldrig varit med om en riktigt ful separation med en person som man trodde var ens livs stora kärlek och som man trodde att man skulle dela resten av livet med, för att sedan stå där utan precis ingenting så är man inte lika blåögd nästa gång. Då är man inte lika villig att släppa på makten över sin ekonomi och sin trygghet.
Jag unnar dig och din partner all lycka i livet, men det är väldigt naivt att tro att allting kommer att vara gulligull resten av ens liv och att man aldrig kommer att separera. Snälla, tänk om här och ha en plan B.
Vi som varit med ett tag, och jag och många med mig som i vår yrkesroll haft med några bodelningar att göra där människor varit väldigt naiva och godtroende, har en helt annan syn på det där än någon som aldrig varit med om en separation.
Jag vet ett par personer som kommit hem till ett helt tomt hus, där det inte finns en pinal kvar. Och jag vet ett par personer som kommit hem och deras nyckel passar inte i låset längre. Där det i bästa fall stått en väska utanför med deras personliga tillhörigheter - resten har endast fåtts genom hot och en enorm envishet. Jag vet ett helt gäng personer som trott att de levt bra lyckliga liv där man hade en fast tvåsamhet som inte kunde ruckas på i första taget, men som fått en total kalldusch när deras partner kommit hem och sagt att de träffat någon annan, för att i nästa andetag helt sonika packat en väska och dragit för att aldrig mer bli sedd. Och den som tror att det aldrig kan hända en själv, nja, det är som sagt väldigt naivt.
Som sagt, gå igenom en separation där man är helt hjärtekrossad för att man blir lämnad och där man själv kanske är den som sparat och gnetat så det finns någon form av sparkonto, medans en sambo varit åt det slösande hållet, då är man inte sådär givmild nästa gång utan då håller man gärna på sina pengar och sin trygghet.